Yerli motor teknolojileri

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kabardey » 08 Ara 2019, 16:43

Motus bunu bayağı bir zamandır (5-6 sene belki fazla) yapıyor zaten diye biliyorum. Yanlış mı hatırlıyorum acaba?

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 05 Ara 2020, 16:04



Kullanıcı avatarı
witch_king
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 02 Ağu 2012, 00:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen witch_king » 05 Ara 2020, 16:16

Çok önemli bir eşik aşılacak gibi. Hayırlı uğurlu olsun ülkemiz için.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen karli » 05 Ara 2020, 16:21

İstiklalFM yazdı: 05 Ara 2020, 16:04
Azizim,
PD180 i nereye yerleştireceğiz, onu anlamadım ben?

batuhan
Üye
Mesajlar: 113
Kayıt: 12 Tem 2012, 19:04
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen batuhan » 05 Ara 2020, 17:05

motor ilk çalışmadı herhalde, çalıştıktan sonrada nozullardan anormal bir sıvı çıkışı var gibi duruyor.


ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 05 Ara 2020, 17:17

Biseyler oldu. Bi terslikler oldu ama....tam analiz yapacak bilgide degilim.

BGTN
Üye
Mesajlar: 785
Kayıt: 24 Tem 2012, 08:23
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen BGTN » 05 Ara 2020, 17:30

Organizasyon akraba, ese ve dosta verilirse TEI’nin ozel ve guzel gununde bunlari yasariz iste. “Cekirdek” motorda herhangi bir sorun yok, tam aksine istenilen performansi rahat sagliyor. Zorlanmada ise istenilen zorlama payini rahat karsiliyor.

Sorun organizasyonun sorumlulugunu ustlenen sirketin halt yemesi. Motorun calisma prensibini bilmeyen gereksizin biri “motor calismiyor ki” diyor ve bu gereksizin dedikleri canli yayinda duyuluyor. Sn. Aksit hakli olarak tepki gosteriyor ve islerini duzgun yapmalari konusunda uyarida bulunuyor. Daha sonra zaten ateslenen ve deviri yukselen motorun yanmasini yeniden gosteriyorlar.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Sanchez » 05 Ara 2020, 17:41

İsteyen istediğini istediği kadar rezil etsin. Proje takımının ellerine emeklerine sağlık. Takvimin epey ötesinde, çok ilerlemişler. Geyik gerçek başarının önüne geçti.

Çok önemli bir eşik bu.

alpkaya
Üye
Mesajlar: 51
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:13
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen alpkaya » 05 Ara 2020, 18:12

Yayında test ekibine mi, yoksa yayın ekibine mi sabote ettiği söyleniyor ?

bertone
Süvariler
Mesajlar: 356
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:12
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen bertone » 05 Ara 2020, 18:27

ZIRHLISUVARİ yazdı: 05 Ara 2020, 17:17 Biseyler oldu. Bi terslikler oldu ama....tam analiz yapacak bilgide degilim.
Daha önce de olan problemler hatta Cumhurbaşkanı da dillendirdi canlı yayında birkaç kez aynı şekilde . Misal Roketsan için yapılan törende videoyu led ekrana veremediler. Motor gösteriminde de Akşit hoca daha sunumunu yaparken sinirlenmeye başladı slayt gösteriminde senkron tutmayınca.

Kullanıcı avatarı
KatipMaster
Süvariler
Mesajlar: 1464
Kayıt: 19 Tem 2012, 13:07
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen KatipMaster » 05 Ara 2020, 18:36


ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 05 Ara 2020, 18:53

Akan su gibi sivi buharlasma ya da yuksek isi nedeni ile mi olusuyor. Motordan anlayan muhendis arkadaslar bilgi verebilir mi?

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 05 Ara 2020, 18:57

Cok iyi su motor islerini halledince onumuz asiri derecede acilacak diye dusunuyorum. Her turlu motor isini suratle cozmemiZ gerekiyor. Bunlardan motor falan alamayacagiz yoksa. Gemi aziya aldi bunlar....

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 05 Ara 2020, 18:58

Sorunu orada burada aramayin bence. Turkiye herseyi buyuk torenler ile canli yayin sekilde yapmak zorunda degil. Hersey tek merkeze odakli. Test asamasindaki bir motor bu sonucta, hersey olabilir. Henuz daha ilk adimi atma asamasindaki motoru sanki 10 yildir kullanimdaki motor gibi rol biciyoruz. Projede calisanlar uzerinde de gereksiz bir baski kuruluyor, surekli politikacilar ile yuz yuze getirilerek. Proje iyice olgunlasinca, Gokbey helikopteri uzerinde motor calistirma toreni yaparsiniz.

TS1400 motoru yerlilik acisindan cok onemli bir proje oldugu gibi Turkiye'nin helikopter projelerinde global olcekli oyuncu olmasi adimlarini cok etkileyecek. Projenin olgunlasmasi ve helikoper uzerinde sertifiyesi icin bir en az 3-4 seneye daha ihtiyaci var. Iste bu torenlerin verdigi yanlis algilardan bir tanesi sanki motor oldu bitti gibi, TAI'ye teslim edildi, yarin Gokbey'de ucacakmis gibi anlasiliyor.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kabardey » 05 Ara 2020, 18:59

Siyasetin her b.ka bulaşmaması bu yüzden önemli. İşinde gücünde adamlar ne hale geliyor.

Kullanıcı avatarı
witch_king
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 02 Ağu 2012, 00:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen witch_king » 05 Ara 2020, 19:00

İster sabote edilsin isterse gerçekten de çalışmasın bozulmuş olsun, sorun yok bugün çalışmaz yarın çalışır hiç mühim değil. Gerçekten çok mutlu etti beni bu gelişme.
Emeği geçen herkese sonsuz teşekkürler.

kostok
Üye
Mesajlar: 780
Kayıt: 10 Ara 2019, 12:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kostok » 05 Ara 2020, 19:16

bertone yazdı: 05 Ara 2020, 18:27 Daha önce de olan problemler hatta Cumhurbaşkanı da dillendirdi canlı yayında birkaç kez aynı şekilde . Misal Roketsan için yapılan törende videoyu led ekrana veremediler. Motor gösteriminde de Akşit hoca daha sunumunu yaparken sinirlenmeye başladı slayt gösteriminde senkron tutmayınca.
Bu tarz, önemli kişilerin bulunduğu kritik törenlerin hizmet ihalelerine ben hiç denk gelmedim EKAP'ta. Muhtemelen, tabi işin maliyetine göre doğrudan teminle çözülüyordur işler. Tabi o noktada ihaleyi düzenleyen birimin eş dost kontenjanı açılıyordur. Tabi günahını almayayım kimsenin ama maalesef genel durum bu ihale işlerine.

Kanun tamamen eğilip bükülebilen bir konumda. Muhalefetin de işine geldiği için ne iktidar cephesi ne muhalefet cephesi kanuna dokunmadan şahıslara odaklanıyor. Böyle olunca gündem kayıyor...

Konu dışı serzenişimi bir kenara koyarsam, vatana millete hayırlı olsun. Önemli bir eşik daha aşıldı. Darısı Gökbey'in üzerindeki törene..

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 05 Ara 2020, 19:22

robust yazdı: 05 Ara 2020, 18:58 Sorunu orada burada aramayin bence. Turkiye herseyi buyuk torenler ile canli yayin sekilde yapmak zorunda degil. Hersey tek merkeze odakli. Test asamasindaki bir motor bu sonucta, hersey olabilir. Henuz daha ilk adimi atma asamasindaki motoru sanki 10 yildir kullanimdaki motor gibi rol biciyoruz. Projede calisanlar uzerinde de gereksiz bir baski kuruluyor, surekli politikacilar ile yuz yuze getirilerek. Proje iyice olgunlasinca, Gokbey helikopteri uzerinde motor calistirma toreni yaparsiniz.

TS1400 motoru yerlilik acisindan cok onemli bir proje oldugu gibi Turkiye'nin helikopter projelerinde global olcekli oyuncu olmasi adimlarini cok etkileyecek. Projenin olgunlasmasi ve helikoper uzerinde sertifiyesi icin bir en az 3-4 seneye daha ihtiyaci var. Iste bu torenlerin verdigi yanlis algilardan bir tanesi sanki motor oldu bitti gibi, TAI'ye teslim edildi, yarin Gokbey'de ucacakmis gibi anlasiliyor.
Kotil'in işleri... Testleri öne çeken de onun baskısı. Gereksiz yere mühendisleri strese sokuyorlar.

Hocam dediğiniz gibi motorun önünde 3-4 sene daha var. Ayrıca Atak ve Gökbey'deki TS1400'de aynı olmayacak orada da baya farklılık var.
Türbinin soğutulmasından tutun da, rulmanların basınçlandırılmasına, motorun kompresör girişine kadar...

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 05 Ara 2020, 19:51

İstiklalFM yazdı: 05 Ara 2020, 19:22 Kotil'in işleri... Testleri öne çeken de onun baskısı. Gereksiz yere mühendisleri strese sokuyorlar.

Hocam dediğiniz gibi motorun önünde 3-4 sene daha var. Ayrıca Atak ve Gökbey'deki TS1400'de aynı olmayacak orada da baya farklılık var.
Türbinin soğutulmasından tutun da, rulmanların basınçlandırılmasına, motorun kompresör girişine kadar...
Aksit Hoca'daki stresi gorduk, adamcagizin eli ayagin adolasti bugun. Benzer seyler Roketsan toreninde aksamalar felan. Gercekten gerek yok boyle seylere, siyaset bu kadar bu projlerin icine girmemeli. Urun olgunlasinca ve envantere girerken buyuk bir toren yaparsin, propaganda yapacaksan o zaman yaparsin.

kostok
Üye
Mesajlar: 780
Kayıt: 10 Ara 2019, 12:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kostok » 05 Ara 2020, 20:35

robust yazdı: 05 Ara 2020, 19:51 Aksit Hoca'daki stresi gorduk, adamcagizin eli ayagin adolasti bugun. Benzer seyler Roketsan toreninde aksamalar felan. Gercekten gerek yok boyle seylere, siyaset bu kadar bu projlerin icine girmemeli. Urun olgunlasinca ve envantere girerken buyuk bir toren yaparsin, propaganda yapacaksan o zaman yaparsin.
Aslında yeterince de tören var zaten bu kadar çok tören yapılması sanki sıradan bir şey yapılıyormuş hissi uyandırıyor insanda. Zaten sıksan ve yeterince para aktarabilsen yılda 4-5 tören çıkartırsın ama sanırım milletçe gereksiz şov seviyoruz.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 05 Ara 2020, 20:49

Şu suları merak ediyorum

Carrillo
Üye
Mesajlar: 49
Kayıt: 02 Kas 2015, 12:28
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Carrillo » 05 Ara 2020, 20:51

ZIRHLISUVARİ yazdı: 05 Ara 2020, 20:49 Şu suları merak ediyorum
Bu alanda çalışan bir mühendis arkadaşıma sordum. Kendisi bunun soğutma sıvıları olduğunu ve oldukça normal olduğunu söyledi.

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Canti » 05 Ara 2020, 21:51

kostok yazdı: 05 Ara 2020, 20:35 Aslında yeterince de tören var zaten bu kadar çok tören yapılması sanki sıradan bir şey yapılıyormuş hissi uyandırıyor insanda. Zaten sıksan ve yeterince para aktarabilsen yılda 4-5 tören çıkartırsın ama sanırım milletçe gereksiz şov seviyoruz.
Bu kadar sık tören yapılması ürünlerin değerinin anlaşılmasını engelliyor. Ürünün tanıtımına tören, prototipine tören, teslimine tören, uçuşuna tören. Millete daha ilk tanıtımda yaptık diye anlatınca test birkaç sene sürüp sonra bir daha tören yapılınca e hani yapmıştık oluyor.

Kullanıcı avatarı
Kripoli
Süvariler
Mesajlar: 616
Kayıt: 02 Oca 2016, 12:46
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Kripoli » 05 Ara 2020, 22:27

Vatana millete hayırlı olsun

Kullanıcı avatarı
witch_king
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 02 Ağu 2012, 00:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen witch_king » 05 Ara 2020, 23:45



*yasaklı kaynak ama başka videosunu bulamadım.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 06 Ara 2020, 01:48

Canti yazdı: 05 Ara 2020, 21:51 Bu kadar sık tören yapılması ürünlerin değerinin anlaşılmasını engelliyor. Ürünün tanıtımına tören, prototipine tören, teslimine tören, uçuşuna tören. Millete daha ilk tanıtımda yaptık diye anlatınca test birkaç sene sürüp sonra bir daha tören yapılınca e hani yapmıştık oluyor.
Soylediginiz seylere ornek TS1400 konusunda oldu daha bugun. Simdi toren ile TAI'ye motor teslim edildigi haberinden sonra millete yerlesen kani Gokbey'te takip ucacak seklinde olmus. TEI ARGE Bolumunun baska bir programdaki aciklamasinda motorun helikopter uzerinde sertifiye edilmesi surecinin 2024'u bulacagi belirtiliyor. Hakan Kilic TS1400 surecini yazmis tweeterde, altina yazilanlari okuyunca anlarsiniz ne demek istedigimi.

Insanimiz hava araclarina ait motor surecleri ile kara araclari arasindaki farki cok iyi bilmediklerinden, motor teslim edildi deyince, helikoptere takip ucurulacak olarak anliyor. Cok dogal bir algi bu.

Havacilik sektorunde bir turbo motorun veya PD170 gibi bir piston motor urunun olgunlasma surecine yerdeki test bench uzerinde calistirilarak ulasilmiyor. Bu motorlarin bir test ucagi veya helikopterinde gercek sartlarda yuzlerce saat ucurulmasiyle motor olgunlasiyor ve bebeklik sorunlari cozuluyor.

TS1400 sertifiye edildiginde buyuk bir paradigma degisimi olacak mi? Evet olacak ama bu sureci dogru yonetmek gerekiyor. Projeyi yuruten muhendis grubumuz ve TEI uzerinde hadi hadi bitirelim diye bir baski yapilmamasi gerekir. Bu bir insaat, bir yol-kopru yapmak degil.

Kullanıcı avatarı
Amyr
Üye
Mesajlar: 26
Kayıt: 10 Kas 2019, 19:59
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Amyr » 06 Ara 2020, 04:32

robust yazdı: 05 Ara 2020, 19:51 Aksit Hoca'daki stresi gorduk, adamcagizin eli ayagin adolasti bugun. Benzer seyler Roketsan toreninde aksamalar felan. Gercekten gerek yok boyle seylere, siyaset bu kadar bu projlerin icine girmemeli. Urun olgunlasinca ve envantere girerken buyuk bir toren yaparsin, propaganda yapacaksan o zaman yaparsin.
Ne yazık ki projeleri siyasi şov malzemesine dönüştürme meselesi, gün geliyor arge çalışmalarının önüne geçiyor hatta yavaşlamasına sebep oluyor. Bu sektörde çalışan insanlardan duyduğum en büyük şikayet: yüksek maliyetlerle oluşturulan prototiplerin teknik bir konuyu test etmek yerine zaman zaman siyasi şov için harcanıyor olması. Bu nedenden ötürü arge mühendislerinin test için yaptığı planlamaların bozulduğu ve veri elde etmek için kurgulanan testlerin uygulanamadığını veya sayısının bu boşa harcanan prototipler nedeniyle azaldığını duyuyoruz. Test denen işin doğasında, bazen sistemin sınırlarının zorlanması, hatta bilerek ve isteyerek riskli denemeler yapılması ve bunlardan veri ve ders alınması gerekebiliyor; fakat bir devlet yetkilisi bu testleri izleyecek diye "bu testte sıkıntı çıkmasın" şeklinde mühendislerin elinin kolunun bağlandığını ve bazı şeyleri test etmelerinin önüne geçildiği olabiliyormuş. Bu ülke şekilcilik ve kralcılıktan ne zaman kurtulacak merak ediyorum.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 942
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 06 Ara 2020, 04:53

Tekno Savunma'nın herşeyi derleyip toplayan haberi:

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 06 Ara 2020, 05:06

Amyr yazdı: 06 Ara 2020, 04:32 Ne yazık ki projeleri siyasi şov malzemesine dönüştürme meselesi, gün geliyor arge çalışmalarının önüne geçiyor hatta yavaşlamasına sebep oluyor. Bu sektörde çalışan insanlardan duyduğum en büyük şikayet: yüksek maliyetlerle oluşturulan prototiplerin teknik bir konuyu test etmek yerine zaman zaman siyasi şov için harcanıyor olması. Bu nedenden ötürü arge mühendislerinin test için yaptığı planlamaların bozulduğu ve veri elde etmek için kurgulanan testlerin uygulanamadığını veya sayısının bu boşa harcanan prototipler nedeniyle azaldığını duyuyoruz. Test denen işin doğasında, bazen sistemin sınırlarının zorlanması, hatta bilerek ve isteyerek riskli denemeler yapılması ve bunlardan veri ve ders alınması gerekebiliyor; fakat bir devlet yetkilisi bu testleri izleyecek diye "bu testte sıkıntı çıkmasın" şeklinde mühendislerin elinin kolunun bağlandığını ve bazı şeyleri test etmelerinin önüne geçildiği olabiliyormuş. Bu ülke şekilcilik ve kralcılıktan ne zaman kurtulacak merak ediyorum.
Kesinlikle haklisiniz, ayni sekilde dusunuyorum. Yukarida bunu belirtmeye calismistim. Siyasetin bu sekilde projeleri surekli gundemde tutmasinin, proje yuruten muhendislerimize baski olusturmasi yanida baska bir kotu etkisi daha oluyor. Bildiginiz gibi yerli gelistirdigimiz bir cok projede disardan alinan yuzlerce irili ufakli parca ve alt sistem veya ham madde aliniyor, TR'de isliyoruz veya uretiyoruz vs. En basit bir kablo veya civata'dan daha kompleks ve pahali E/O gimbal, motor, transmisyon vb gibi urunlere kadar.

Siyasetci bu projeleri erken asamalarinda propaganda amacli (kullanilan kelimelerin sonuclarini hic dusunmeden) kullandigi zaman, yabanci devletin ambargo riski ile bas basa kalabiliyoruz. Yapilan konusma metninde artik size muhtac degiliz, kendimiz uretiyoruz dedigimiz urunde bile aslinda disardan alinan kucuk veya buyuk onemde parcalar ile o urunlerin gelistirildigi veya uretildigini muhtemelen siyaset bilmiyor (belki biliyor) ama karsidaki o kizdigimiz ulke firmasi yetkilisi ve ulke yoneticisi biliyor. Birazda konusmalar cok ileri gidip, karsi ulke insanlari veya yoneticilerini rencide edici seviyeye giderse, o ulke(ler) henuz proje gelistirme asamasindaki projelerimize verdikleri parcalara ambargo veya geciktirme bile yapabilir. Bir kac konusma hatirliyorum, ciddi karsi tarafi irite edebilecek sozler vardi.

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Mec » 06 Ara 2020, 13:21

Test sırasında kontrollerin başında bu işten anlamayan bakanlar neden oturuyorlar ? Çok itici bulduğum bir durum.

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Canti » 06 Ara 2020, 13:22

robust yazdı: 06 Ara 2020, 01:48 Soylediginiz seylere ornek TS1400 konusunda oldu daha bugun. Simdi toren ile TAI'ye motor teslim edildigi haberinden sonra millete yerlesen kani Gokbey'te takip ucacak seklinde olmus. TEI ARGE Bolumunun baska bir programdaki aciklamasinda motorun helikopter uzerinde sertifiye edilmesi surecinin 2024'u bulacagi belirtiliyor. Hakan Kilic TS1400 surecini yazmis tweeterde, altina yazilanlari okuyunca anlarsiniz ne demek istedigimi.

Insanimiz hava araclarina ait motor surecleri ile kara araclari arasindaki farki cok iyi bilmediklerinden, motor teslim edildi deyince, helikoptere takip ucurulacak olarak anliyor. Cok dogal bir algi bu.

Havacilik sektorunde bir turbo motorun veya PD170 gibi bir piston motor urunun olgunlasma surecine yerdeki test bench uzerinde calistirilarak ulasilmiyor. Bu motorlarin bir test ucagi veya helikopterinde gercek sartlarda yuzlerce saat ucurulmasiyle motor olgunlasiyor ve bebeklik sorunlari cozuluyor.

TS1400 sertifiye edildiginde buyuk bir paradigma degisimi olacak mi? Evet olacak ama bu sureci dogru yonetmek gerekiyor. Projeyi yuruten muhendis grubumuz ve TEI uzerinde hadi hadi bitirelim diye bir baski yapilmamasi gerekir. Bu bir insaat, bir yol-kopru yapmak degil.
TCG Anadolu'yu talimatla bir sene öne çekmişlerdi... Yahu bir sene geç gelsin. Ne olacak sanki? Düzgünce yapılsın.

Kullanıcı avatarı
MrExelance
Süvariler
Mesajlar: 256
Kayıt: 13 Haz 2019, 19:25
Konum: İstanbul/Elazığ
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen MrExelance » 06 Ara 2020, 13:39

Canti yazdı: 06 Ara 2020, 13:22 TCG Anadolu'yu talimatla bir sene öne çekmişlerdi... Yahu bir sene geç gelsin. Ne olacak sanki? Düzgünce yapılsın.
O zaman F-35B alma niyetimiz vardı :mrgreen:

Şimdi geldi ama üstünde S-70 harici bir şey kullanamıyoruz

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares » 06 Ara 2020, 21:44

Mec yazdı: 06 Ara 2020, 13:21 Test sırasında kontrollerin başında bu işten anlamayan bakanlar neden oturuyorlar ? Çok itici bulduğum bir durum.
Al benden de o kadar. Oradaki mühendislerimizin başında takım elbise giymiş tipleri görmek çok itici.

The Qonqueror
Süvariler
Mesajlar: 33
Kayıt: 09 Eki 2020, 22:39
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen The Qonqueror » 06 Ara 2020, 22:51


delikpr
Süvariler
Mesajlar: 890
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen delikpr » 06 Ara 2020, 23:07

Bu motorun aslının Ukrayna olduğu şeklinde yorumlar var. Balon haber mi gerçekliği var mı?

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 06 Ara 2020, 23:23

delikpr yazdı: 06 Ara 2020, 23:07 Bu motorun aslının Ukrayna olduğu şeklinde yorumlar var. Balon haber mi gerçekliği var mı?
Hayir dogru degil, kim ne dediyse. Sifir'dan Turkiye'de gelistirilen bir motor. TEI'de uzun suredi bir know-how birikimi olustu, hem uretim teknolojilerinde ki ortak GE firmasinin en onemli tedarikcisi konusumunda, hem de tasarim gelitirme konusunda. Mahmut Aksit Hoca'nin isini cok iyi yapmasi ve ARGE organizasyonu iyi kurmasinin rolu var.

Iste liyakata deger verelim diye bosuna soylemiyoruz. Tabi ki TEI gibi yuksek teknoloji odakli isler yapan bir sirketin basina da alakasiz kimse getirememislerdir veya cantaci tabir edilen yandas sirketlerin pek dokumanadigi bir alan ama bu BMC'in ortak oldugu TRMotor sirketi kurularak yine bir rol calma konusu var. Arifiye'nin basina gelenlerin TEI'deki SSM hisselerinin basina gelmesinden korkuyorum cunku ekonomide para yaratacak opsiyonlar daraldikca cok yaratici satislar veya isletme devirleri goruyoruz. Ayni sekilde diger askeri fabrikalarinda ilerde devri soz konusu olursa sasirmamak lazim.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 07 Ara 2020, 01:58

Robust hocam çok haklı. Ek olarak bildiğim kadarıyla Mahmut Akşit hoca ABD'de çok parlak bir kariyeri varken babasının (İlahiyatçı ve Hukukçu Prof. Dr. Cevat Akşit) telkini ile Türkiye'ye döndü. Ülkemizde Seal konusunda çalışan az sayıda kişiden biri olarak bu projede de yönetim dışında fiili olarak katkı sundu diye biliyorum.

Ayrıca bu projede çalışan mühendislerimizin önemli bir kısmı GE ve Rolls Royce gibi alanının en iyi firmalarında tecrübe kazanmışlardır. TS1400 bu sebeple bir ürün olmanın ötesinde. Altında çok değerli tecrübeler var. Sadece tasarım değil. İşçilik olarak bile bazı kritik yerlerinde öyle hassasiyette işçilik var ki çok uğraştırdı....

TS1400 aslının Ukrayna olması konusu ise tamamen asılsız ve saçma. Motorun boyutsal ve tasarımsal olarak LHTEC T800 ile benzerliği var sadece. O da Atak helikopterine uygun olabilsin diye. Ancak motor tamamen özgün.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen wolfastein » 07 Ara 2020, 03:11

Resim
Selçuk bayraktar böyle bir şey demiş acaba daha küçük boyutlarda motor üretimi var mı acaba?

leto
Süvariler
Mesajlar: 666
Kayıt: 11 Tem 2012, 21:55
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen leto » 07 Ara 2020, 15:54

Bize bu sevinci yaşatanlar sağolsunlar. Peki şimdi bir turbofan jet motor yapmaya ne kadar yakınız? Sabit kanatlı projelerimiz yabancı motorlar üzerine inşa edilse bile paralelinde kendi motorumuza da geliştirmeliyiz. İki tanesi Hürjet'i uçurabilecek bir motor yapsak bile ki bence daha iyisini de yapabiliriz, bu işe girişmeliyiz. Eğer yapılmış uçağın motoru değişmezse de tıpkı atak2 projesi gibi edinilen tecrübelerle(hürjet,tfx) yapılacak milli motora özel uçak tasarlanabilir, biz almasak bile satış şansı aranabilir. Ya da iha yaparız. Böylece motoru insan hayatını riske atmadan test etmiş de oluruz. Tabi bu işler parayla dönüyor ama herşeyin de bedeli var. Bakın Çin havacılığının olgunlaştığı dönemde kaç farklı uçak projesi üretti. Zaten bu noktaya geldikten sonra geri duracağımızı sanmam. Özgür projesini de düşününce hele ki F110 seviyesinde bir motor yapabilirsek F16'nın teknolojik seviyesine ulaştık, F16'ya hakim olduk demektir. İşte o zaman biz de usta oluruz.

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen sailordream » 07 Ara 2020, 16:11

leto yazdı: 07 Ara 2020, 15:54 Bize bu sevinci yaşatanlar sağolsunlar. Peki şimdi bir turbofan jet motor yapmaya ne kadar yakınız? Sabit kanatlı projelerimiz yabancı motorlar üzerine inşa edilse bile paralelinde kendi motorumuza da geliştirmeliyiz. İki tanesi Hürjet'i uçurabilecek bir motor yapsak bile ki bence daha iyisini de yapabiliriz, bu işe girişmeliyiz. Eğer yapılmış uçağın motoru değişmezse de tıpkı atak2 projesi gibi edinilen tecrübelerle(hürjet,tfx) yapılacak milli motora özel uçak tasarlanabilir, biz almasak bile satış şansı aranabilir. Ya da iha yaparız. Böylece motoru insan hayatını riske atmadan test etmiş de oluruz. Tabi bu işler parayla dönüyor ama herşeyin de bedeli var. Bakın Çin havacılığının olgunlaştığı dönemde kaç farklı uçak projesi üretti. Zaten bu noktaya geldikten sonra geri duracağımızı sanmam. Özgür projesini de düşününce hele ki F110 seviyesinde bir motor yapabilirsek F16'nın teknolojik seviyesine ulaştık, F16'ya hakim olduk demektir. İşte o zaman biz de usta oluruz.
Evet zor bir motor yaptık ve bu bende gelecekte yapacağımız diğer türbin motorları ile ilgili olarak umut veriyor.
Ancak yaptığımız motor turboşaft yani helikopter motoru bundan üretebileceğiniz diğer motor grubu turboprop olur.

Yani PW PT6 serisi hem helikopter hemde pervaneli türbin uçak motoru yapabiliriz. Çok zaman ve emek ile geniş bir motor ailesine kavuşabiliriz Yani sadece Atak ve Gökbey helikopterlerimizi değil T-70 helikopterlerimizi de donatabileceğimiz motorları hatta ileride Hürkuş uçağını uçuracak motorları imal edebiliriz. Ama çok emek ve para ile.
Turbofan uçak motoru ise bambaşka bir teknoloji ve atılım ama bu motor geleceğe yani MMU motorlarının da yapılabileceğine umutla bakmamıza neden oluyor.
Mutluyuz umutluyuz ama hemen yarın olmaz...

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 07 Ara 2020, 16:21

Turbofan için TR Motor şirketi kurulmuştu, gerek var mıydı veya bu projelerden edinilen kazanımlar ne kadar paylaşılıyor bilemiyorum. Beni endişelendiren tek konu üst perdeden vaatler ile ülkemizin oyalanması. Proje kadar bu şirketi yönetenlerin kararları da önemli. Turbofan projesi TEİ'ye verilemez miydi? TR Motor'un başında kim var, kaç kişilik ekip çalışıyor, proje takvimi nedir bilen var mı? Turbofan çok uzun bir yolculuk olacak kesinlikle bu yüzden ilk düğmeler doğru iliklenmeli bundan 5 yıl sonra en başa dönmek gibi bir lüksümüz olamaz.

Turbofan dışında çalışılan bu projelerin motor malzemeleri konusunda ülkemize önemli bir altyapı kazandıracağını düşünüyorum. Bir motoru dizayn edip uygun malzeme imal edilemediği için onu üretememek de var.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 07 Ara 2020, 17:07

Şu ana kadar gelen süreçteki ve şu andaki TR Motor'dam birşey beklemeye gerek yok. Birşey çıkacağı da yok. Akıllarına dank eder herşeyi kitabına uygun yapmaya şimdi başlasalar belki.... Ama öyle ya da böyle bu işi anca TEİ yapar. Rolls-Royce ile ortaklık kurarsa Kale yapar birde. Onun dışında yaş imkansız gibi.

leto
Süvariler
Mesajlar: 666
Kayıt: 11 Tem 2012, 21:55
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen leto » 07 Ara 2020, 19:09

sailordream yazdı: 07 Ara 2020, 16:11 Evet zor bir motor yaptık ve bu bende gelecekte yapacağımız diğer türbin motorları ile ilgili olarak umut veriyor.
Ancak yaptığımız motor turboşaft yani helikopter motoru bundan üretebileceğiniz diğer motor grubu turboprop olur.

Yani PW PT6 serisi hem helikopter hemde pervaneli türbin uçak motoru yapabiliriz. Çok zaman ve emek ile geniş bir motor ailesine kavuşabiliriz Yani sadece Atak ve Gökbey helikopterlerimizi değil T-70 helikopterlerimizi de donatabileceğimiz motorları hatta ileride Hürkuş uçağını uçuracak motorları imal edebiliriz. Ama çok emek ve para ile.
Turbofan uçak motoru ise bambaşka bir teknoloji ve atılım ama bu motor geleceğe yani MMU motorlarının da yapılabileceğine umutla bakmamıza neden oluyor.
Mutluyuz umutluyuz ama hemen yarın olmaz...
Katılıyorum. Bundan sonraki hedef atak2 ve 10t gm projesine güç verecek motor olacaktır. Diğer bir koldan hürkuş, akıncı, belki aksungur'un daha ileri bir modeli ve umarım casa'ları değiştirebileceğimiz milli nakliye uçağımızın motoru gelecektir. Jet motoru da ayrı bir koldan geliştirmeliyiz. Şimdiden masa başında, en azından kavramsal çalışılabilir. Zaten her halükarda yıllar istiyor.

Hayal etmek güzel tabi ama gerçekler para istiyor. Ama eğer biz bu motorları yapar, bu platformları uçurursak müşteri de bulabiliriz ortak da.

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Canti » 26 Ara 2020, 12:35

BMC TRMotor'dan çıkmış.
TRMotor Güç Sistemleri San. A.Ş. 20 Nisan 2017 tarihinde Türkiye’nin ihtiyaçları doğrultusunda turbo motor teknolojileri alanında tasarım ve geliştirme faaliyetlerini gerçekleştirmek için sermayesi yüzde yüz SSB’ye ait olan SSTEK A.Ş tarafından kurulmuştur.

Türkiyenin uçak motoru ihtiyacının karşılanması için yeni nesil motor tasarımı ve geliştirilmesi hedeflenmiştir.

Şirketimizin sermayesi Savunma Sanayi Teknolojileri A.Ş’ ve TUSAŞ' a aittir.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 942
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 27 Ara 2020, 14:30

Bu acaba Rolls Royce&Kale Ortaklığı, TRMotor'a dahil olacak anlamına mı geliyor? Malum İngilizler, BMC'deki Katar hisseleri yüzünden işbirliğine yanaşmıyordu. Şimdi bu sorun ortadan kalktığına göre RR tekrar oyuna dahil olabilir mi?

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kabardey » 27 Ara 2020, 16:06

Hangi parayla? Artık projeleri için sorulması gereken ilk soru bu.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 326
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen brownbess » 11 Oca 2021, 13:02

SSB Başkanı İsmail Demir: "ALTAY tankı için geliştirilen BATU tank motorunun ilk prototipi ile yeni nesil hafif zırhlı araçlar için geliştirilen UTKU motor ve transmisyonunun ilk prototipi bu yıl çalıştırılacak" demiş.
"

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5296
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen TEORI » 11 Oca 2021, 14:38


Kullanıcı avatarı
Shock and Awe
Üye
Mesajlar: 322
Kayıt: 11 Tem 2018, 13:45
Konum: Ankara
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Shock and Awe » 15 Oca 2021, 15:52

brownbess yazdı: 11 Oca 2021, 13:02 SSB Başkanı İsmail Demir: "ALTAY tankı için geliştirilen BATU tank motorunun ilk prototipi ile yeni nesil hafif zırhlı araçlar için geliştirilen UTKU motor ve transmisyonunun ilk prototipi bu yıl çalıştırılacak" demiş.
"
Batu imkansız. Boyut olarak devasa olacağı gibi performansla ilgili hiçbir isteri de karşılamayacaktır. 1500hp motor yapmak öyle kolay değil. Hele BMC hiç yapamaz.

Bunlar 1500hp motor yapana kadar Altay hafifletilip yeniden tasarlansa 1200hplik bir motoru anca yetiştirebilirler.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen alpagut » 15 Oca 2021, 16:39

Shock and Awe yazdı: 15 Oca 2021, 15:52 Batu imkansız. Boyut olarak devasa olacağı gibi performansla ilgili hiçbir isteri de karşılamayacaktır. 1500hp motor yapmak öyle kolay değil. Hele BMC hiç yapamaz.

Bunlar 1500hp motor yapana kadar Altay hafifletilip yeniden tasarlansa 1200hplik bir motoru anca yetiştirebilirler.
Yilan hikayesine dondu bu tank meselesi.
Koca ulkenin guclu kocaman egitimli deneyimli bir ordusu var ancak.Savas ucagi sayisi eksik, modern tank sayisi eksik hatta yok denecek kadar az, Hava savunma eksik. Ne kaldi geriye? Bir tek deniz kuvvetleri simdilik iyi durumda...

Yasasin kuresel guc Turkiye.!!!

Bir kac yil oncesine kadar Hemen her silahi alabilen bir Nato uyesi ulke iken, dunyada doviz bollugu yasanirken bu hale dusmek ancak bizim basarimizdir.

Cevapla