Yerli motor teknolojileri

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 15 Oca 2021, 22:48

Abartmasak mı? Yok denecek kadar az ile eksik arasında büyük bir fark var. Realist olalım kaç ülkenin envanterinden M60T seviyesinde altif korumadan elektronik sistemine 170 tane tankı var? Üstüne de bunu destekleyecek 330 tane Leopard 2A4 seviyesinde tankı ve rezervde bunları destekleyecek 600 M60A3 seviyesi tankı olab kaç ülke var?
Burada defaatle konuştuk, görüşlerim de biliniyor tank konusunda hata da elsik de çok. Eldekiler bizim ülkemiz için yetersiz ancak yok denecek kadar az değil. Değerlendirirken lafın nereye gittiğine bakılmalı. Bu her konu için geçerli twitter'dakiler gibi kah öldük kah uçtuk konusuna gerek yok. Artı şunlar eksi şunlar diyerek makul konuşmak bize yakışan.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen alpagut » 19 Oca 2021, 11:50

Belkki tank konusunda abartmis olabilirim. Ama Biz kocaman bir kara ulkesiyiz. Bize bunlar yetmez. Avrupa'nin buyuk ulkelerinde catisma derdi yok ki. Diger ulkelerde ya kendilerine silah satilmadigindan ya da paralari olmadigindan alamiyor.

Kendimizi savunuruz ama daha az kayip vermek var. Daha caydirici olmak var. Suriye'de Azeraycan'da Libya'da variz daha da olmak istiyoruz. Yunan ile didisiyoruz. Yeri geldiginde Rusya ile surtusuyoruz. Ambargo yiyoruz. Ona gore hazirlik yapmali. Ihtiyacin 3 ise 4 almali. Bu gun gibi krizde de degildik hani. Para da vardi. Sahi bugun de var ama baska yerlere.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen İstiklalFM » 20 Oca 2021, 18:56

Bakın bunlara bende imzamı atarım. Haklı eleştiriler. Haklı serzenişler.

Fırtına 2 bile yıllar oldu hazır ama üretmedik. Tank motoru gibi yokluk çekilen bie motor sınıfı değil hala ara çözğm üretip ihraç edemedik.

delikpr
Süvariler
Mesajlar: 890
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen delikpr » 20 Oca 2021, 21:02

TEORI yazdı: 11 Oca 2021, 14:38
Sayın Teori bu harika bir şey, saatlerce dinleyebilirim. Hatta koşarken de iyi gider.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 23 Oca 2021, 04:32

TEI Genel Muduru Mahmut Aksit Hoca'nin Tolga OZbek ile yaptigi soylesi son zamanlarda gordugum icerik olarak yuklu yayin olmus. TEI'nin projeleri hakkinda bir cok soruya ilk agizdan doyurucu cevaplar verilmis. TS1400 gelisim sureci ana konu gibi gorunsede PD170 motoru uzerinde TB3'un nasil bir IHA olacagini ip uclari verilmis ki manevra kabiliyeti iyi olacak bir IHA olmasini bekleyebiliriz. Uzun kanatli hantal bir IHA yerine belki MIUS (Jet motorlu IHA) nin benzeri geometriye sahip ama PD170 motorlu bir versiyonunu gorursek sasirmayalim. Son yillardki S/IHA trendine farkli bir perspektive getirecek Baykar anlasilan.

F110 motor konusuna deginilmis. Motor hakkinda onemli bilgiler vermis. Belli ki MMU'nin ilk blok versiyonlarinda F110 ile devam edilecek TEI uzerinden yerli uretim katkisi saglanarak. Mevcut sartlard en mantikli ve maliyeti dusuk karar bu olur. Sifirdan motor isi cok uzun bir surec ve yuksek maliyet gerektirdiginden MMU icin belki 15 sene sonraki konu ancak olabilir.

Ve tabi General Electric firmasi ile yapilan ortakligin ulkemize kazandirdiklarini ictenlikle carptirmadan (Firmaya tesekkur ederek) anlatmis. Hoca baska bir kafadan insan olsaydi ABD'li bir sirketi ovmemek icin neler yapardi kim bilir. 5-6 milyard dolarlik motor parcasi is yukune sahip bir firma olmuslar. Malum Turk-ABD iliskileri konusunda, ozellikle savunma sanayi olarak surekli bize birsey vermediler, biz uretmeyelim diye fabrikalarimizi kapattilar diye atip tutanlar var. GE resmen TEI'de bizim turbine motor altyapimizi kurmus, know how transfer etmis. Gerisi bize kalmis. Ister guzel isler cikar, ister yan gel yat.

Gerisi bizim Aksit hoca gibi degerli insnlari bulup (liyakatin onemi) bu sirketlerimiz yonetiminde gorev vererek oluyor. Mahmut Aksit hoca doktora egitimini ABD'de yapmis, uzun yillarda ABD'de Cincinati sehrindeki GE tesislerinde turbine teknolojileri konusunda ARGE ekiplerinde calismis bir insan. Teknoloji transferi sadece makina almak ile olmuyor, kendini yetistrimis insanlari duzgun kullanarak olabiliyor. Liyakat ve isini severek yapmak. Keske butun kurumlarimiz bu sekilde isinin ehli insanlar tarafindan yonetilse.

Asagidaki link uzerinde seyredebilirsiniz.


Kullanıcı avatarı
witch_king
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 02 Ağu 2012, 00:01
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen witch_king » 23 Oca 2021, 09:46

Söyleşinin tamamını seyrettim, çok doyurucu ve güzel bir söyleşi olmuş izlemeyenlere kesinlikle tavsiye ediyorum.
Sayın TEI Genel Müdürü Mahmut Akşit Hoca ve ekibine teşekkür ederim.
Belki şuan için değil ama 15-20 sene içerisinde dünyanın en büyük ve markalaşmış motor şirketlerinden biri olacağından şüphem yok.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen wolfastein » 25 Oca 2021, 04:16

BMC'nin motorları

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust » 25 Oca 2021, 07:07

Yukaridaki tweet icinde gordugunuz Kubilay hocam Sn. Aksit Hoca'nin soylesisinde gorduklerini ve turbine motor tasarimi zorlugunu cok guzel yazmis tweet selinde. Okumanizi tavsiye derim.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen trakya_forever » 25 Oca 2021, 12:56

İşin içinde BMC olunca iki adım geriden bakıyor insan ister istemez. Ne kadar doğru, ne kadar yalan bilmiyorum. Zaten işin teknik boyutunu tartışacak bir bilgim yok. Ama mevzu bahis motorlar çok ihtiyacımız olan şeyler. Nasıl yaptılar, teknoloji mi aldılar, lisans altı mı, üstü mü bilemeyeceğim. Tek odaklandığım nokta öyle ya da böyle şu motor işinin artık çözülmesi. Seri üretime sorunsuz girecek özellikle 1000-1500 beygir motorları halletsinler de nasıl yapıyorlarsa yapsınlar.

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5121
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen goldenwings » 25 Oca 2021, 13:14

Şimdi Batu , BMC ürünü ve çalışıyor ? milli dizayn ve milli üretim ?

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 942
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 25 Oca 2021, 13:28

Sayın Mahmut Akşit, PD-170 motorunun ihracat olasılığından bahsetmiş. Muhtemel alıcı kim acaba?


Haberde aktarılana göre BMC Power'ın 400 HP'lik motoru Vuran üstünde testlere başlamış.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen igirgin » 30 Oca 2021, 17:45

Dakika 24:20'de TJ-90'dan öğrendiklerimizle TS-1400'ü yaptık dediklerine göre
TJ-300'den sonra ne beklemeliyiz?

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 30 Oca 2021, 18:58

igirgin yazdı: 30 Oca 2021, 17:45 Dakika 24:20'de TJ-90'dan öğrendiklerimizle TS-1400'ü yaptık dediklerine göre
TJ-300'den sonra ne beklemeliyiz?
Zaten son yayınında TJ-300'deki eksenal kompresör teknolojisinin torbofan motorlarda kullanılan kompresör tipi olduğunu söyledi. Aslında TEİ'ye görev ve kaynak verilse 10 sene içerisinde bir turbofan motor prototipi çıkarır da işte biz vakit kaybetmeyi çok seviyoruz ya da bir şekilde TEİ bilgisini paylaşıyor.

Nihayetinde F-110 seçildi, prototipte kullanılacak motora karar verildikten sonra uçağı zaten motor etrafında yapacağız. Yani istenen motorun boyut, güç, ağırlık vb. özellikleri az çok belli oldu. RR-Kale teklifi ne olacak görelim. Motor işi netleşse herkesin içi rahatlayacak.

Comrade Kalashnikov
Süvariler
Mesajlar: 187
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:11
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Comrade Kalashnikov » 31 Oca 2021, 00:30

Son dakikada mealen diyor ki Sayin Aksit, yani en azindan benim anladigim kadariyla, tank icin gaz turbinli motor da -Abrams gibi- yapariz eger ki isternirse, bu kabiliyetimiz var... Ben bunu uzun zaman once dile getirmistim cok zorda kalinirsa ts1400 temelli bir motor dusunulebilir diye Altay icin... Ne mutlu ki bence benzeri bir fikir onun da aklindan gecmis...

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Canti » 31 Oca 2021, 00:48

Comrade Kalashnikov yazdı: 31 Oca 2021, 00:30 Son dakikada mealen diyor ki Sayin Aksit, yani en azindan benim anladigim kadariyla, tank icin gaz turbinli motor da -Abrams gibi- yapariz eger ki isternirse, bu kabiliyetimiz var... Ben bunu uzun zaman once dile getirmistim cok zorda kalinirsa ts1400 temelli bir motor dusunulebilir diye Altay icin... Ne mutlu ki bence benzeri bir fikir onun da aklindan gecmis...
Programda ilginç bir bahis daha var. Sayın Akşit kendilerinden ilk başta daha zayıf bir motor istendiğini ama kendisinin bunu büyütelim kullanacak daha başka ürünler var, hepsinde kullanalım diyerek 1400 beygirlik motor yapıldığını söylediği kısım bana ilginç gelmişti.

Dellobaltino
Üye
Mesajlar: 103
Kayıt: 02 Oca 2020, 12:27
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Dellobaltino » 01 Şub 2021, 20:22

Ben de bu videoyu gururla izledim. Akşit hoca gibi insanlar çoğalsa keşke. Liyakat herşeyin üstünde olmalı. Dünya görüşü, siyasi düşüncesi ne olursa olsun, yeterki liyakatli olsun

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 04 Şub 2021, 21:50

TRMotor şimdiye kadar ne yaptı diye o kadar sordum ki karşıma çıktı. Burada TRMotor genel müdürü Osman Dur öğretmenler ile yapılan bir söyleşide konuşmuş. 21.40'tan sonra MMU motoru için güç, itki, ağırlık vb. isterlerin tanımlandığını, konsept tasarım aşamasına geçeceklerini söylüyor. İster tanımlamak elbette uçağın tasarımıyla da bir arada yürüyordur. Konsept tasarım acaba ne kadar süre alacak? TS-1400'ün sıfırdan geliştirmesinin 7-8 yıl süreceği düşünülürse sanırım 10+ (ucunu açık bırakmak en doğrusu) demek mantıklı duruyor. APU için TEİ ile çalışıldığını da ifade etmiş.


alucard
Akıncılar
Mesajlar: 330
Kayıt: 17 Tem 2012, 12:17
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen alucard » 05 Şub 2021, 15:01

TR Motor firması, bir ürün geliştirebilir mi ? Evet geliştirebilir. MMU prototipi için seçilen F-110 motoru malzeme teknolojisi olarak 80'li yıllara dayanıyor yine block 40 F-16'ların teslimatı sırasında TEI tarafından F-110 motoru lisans altı üretildi. Yabancısı olduğumuz bir sistem değil. motor hakkında alt yapısı olan TEI çalışanları olabilir ama bu alt yapı ve bilgi bir şekilde TR Motor a aktarılarak fikri ve sınai hakları TR Motor a ait bir ürün ortaya çıkabilir ama buradaki çıkmaz şu;

Kalenin bu işteki ortağı RR ve birlikte isterleri karşılayan ve RR ortaklığı sayesinde MMU sürecini uzatmayacak, ihracat konusunda riski olan(İngiltere'nin sorunlu olduğu ülke Arjantin. onun dışındaki başka bir ülkeye silah ihracatı konusunda sorun çıkardığını hatırlamasam da ABD baskısı her zaman olabilir.) bir ürün olacak ama proje takviminde en azından motor konusunda ciddi bir sarkma olmama riski var. Tr Motor ise tamam bir ürün ortaya koyabilir, geliştirir ve bize ait olur fakat en önemli sorun olan takvim süreci ve MMU ile birlikte koşacak bi süreç mi olur yoksa Altay'ın motoru hikayesine mi döner ?

Buradaki en mantıklı süreç, eğer şartları bize uyuyorsa Kale ve RR ortaklığı ile geliştirilecek motor ile yola çıkıp acil ihtiyacı karşılayacak oranda uçağı tedarik ederken TR Motor da kendi ar-ge süreci ile yerli olarak bir motor geliştirebilir. Bugün F-16/F-35 vb uçaklarda farklı motor üreticisi firmaların seçenekleri tercih edilebiliyorsunuz. MMU sürecinde bütçeyi şişirmemek için TR Motor ar-ge sürecinin finansını(madem şirkete ortaklar) Katarlı kardeşler yapar, ihracat sürecinde RR Kale motorunda ABD kaynaklı sıkıntılar yaşarsak TR Motor un geliştireceği ürün üzerinden alternatif de sunulabilir.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 326
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen brownbess » 21 Şub 2021, 15:10

Tek Kristal Türbin Kanadı Teslim Töreni:


igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen igirgin » 12 Haz 2021, 20:06

Kaçırmış olabilirim seramik türbin kanatçıkları kullanan motorlar var mı, yoksa seramik derken mono-kristal anlamı mı çıkarılmalı?

Cevapla