TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Lebejac
Üye
Mesajlar: 117
Kayıt: 25 Eki 2015, 09:48
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Lebejac » 05 Oca 2019, 19:26

Yok hocam fotoğraflarda vs çok büyük gözüktü o yüzden öyle dedim. Tabii ki dediklerinizde haklısınız.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Sanchez » 05 Oca 2019, 19:52

T625, AW139'dan %10 oranında daha küçük ve %20 oranında daha düşük performanslı; bunlar dışında epey benziyorlar. 139 15 yolcu/6.5-7 ton taşıyabilirken; 625, 12 yolcu/6-6.2 ton taşıyabiliyor.
-
Düzelteyim. İki helikopter de 6ton taşımıyor; bahsettiğim figürler maksimum kalkış ağırlıkları. Benim hatam.

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen swat » 08 Oca 2019, 12:04

T-625 TAI'nn kendi helikopteridir kopya demek saçma olur mühendisler doğal olarak aşina olduğu ve mevcutta parça üretimini yaptığı sistemlerden esinlenebilir bundan daha doğal bir şey yok.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen okeanos » 08 Oca 2019, 15:35

Geçmişte de benzer olaylar oldu. Rusya ve İngiliz-Fransız ortak yapımı plan sesten hızlı yolcu uçağı. Bu jususta söylenecek tek şey
türk işi aklın yolu bir, Braz süsleme yaparsak da "benzer sorunlar, benzer çözümleri getiri.

Resim

Kullanıcı avatarı
NAVY
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 660
Kayıt: 11 Tem 2012, 10:17
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen NAVY » 08 Oca 2019, 18:35

okeanos yazdı: Resim
İki uçağı resmi kalitesi düşük rahat göremiyorum. En azından orjinalı.
Resiminiz üzerine mouse sağ tuşu tıklayıp "Resmi yeni sekmede aç" tıklayınız. 8-)

Resim

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Sanchez » 08 Oca 2019, 18:38

Bu çok kötü bir örnek ama çünkü Tu-144'ün başlangıç noktası KGB tarafından çalınan(ve bir iddiaya göre çalınacağı bilindiği için sahte planlarla değiştirilen) Concorde planlarıdır :roll:

Concorde, bir teknoloji harikası iken Tu-144, yanlış ve eksik Concorde planlarıyla ortaya çıkmış, Sovyet mühendislerinin sıradışı çözümleriyle uçabilir hale gelmiş ama Concorde'a açık olan Batı komponentleri Tupolev'e kapalı olduğu için her konuda daha başarısız, yetersiz ve verimsiz bir "orijinal kopya" olmuştur.

Concorde'dan önce havalanmasını o kadar kafalarına takmışlardı ki hatta, KGB ajanının çaldığı orijinal planlardaki delta kanat tasarımı Concorde'da kısa sürede çok daha verimli bir dizayn ile değiştirilmiş ancak Sovyetler bu kanat dizaynını değiştirmede yetersiz kalmış, Tu-144'ün ayırt edici özelliklerinden olan burundaki kanardlar bu sebeple eklenmiştir, iniş ve kalkışta daha fazla lift yaratmak için.

Tu-144, ellerindeki kaynaklarla en iyiyi ortaya çıkarabilen Sovyet mühendislerinin ve toplamda sadece 100 kadar ticari uçuş yapabilmiş bir başarısızlık hikayesinin trajik birleşimidir.

Aman diyeyim, T625'in kaderi benzemesin. :roll:

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Antares » 17 Oca 2019, 23:31

Resim


NH90S gibi bisey olsa..

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen robust » 18 Oca 2019, 04:41

K. Irak'ta MANPADS ve RPG nedeniyle kaybettigimiz Cougar ve AH-1W'lerin kuyruk konisi kotu mu tasarlanmisti Musti? 3 helikopter kaybettik MANPADS ve bir tane AH-1W'yi RPG isabeti nedeniye kaybettik.

MANPADS isabeti alinmasi durumunda helikoplerin kurtulma sansi cok az. Sansli olup, kritik sistemleri (pilotlar dahil) faal kalabilirse, acil inis yapabilir. Genel anlamiyla helikopterlerin MANPADS isabet etmesi nedeniyle dusmesi, ucus kritik sistemlere direk isabet almasindan kaynaklaniyor. En kritik kisimlar olan kokpit, motor, transmison, ana/kuyruk rotoru, yakit tanki civarina isabet ettiginde olumcul oluyorlar. Ozellikle kritik sayilabilecek dinamik sistemlerde meydana gelen deformasyon, yangin, ve kirilma gibi durumlar, helikopter gibi cok nazik denge uzerinde ucan helikopterleri yapisal olarak perisan ediyor. Ancak MANPDAS biraz uzakta patlarsa ve dinamik sistemlerde hasar olmaz ise kurturtulabilir.

Blackhawk ozelinde konusursak, Karasahin'in kuyruk konisinin daha iri ve saglam olmasinin nedeni bu helikopterin ucus dinamiklerine ozgu bir durum. Karasahin kuyruk konisi (kuyruk inis takimi) uzerine iner. Yani inislerde once kuyuk inis tekeri yere deger, sonra on inis tekerleri. Kuyruk konisi bu nedenle yapisal olarak daha saglam tasarlanmis, helikopterin inis ve kalkislarda yukunu tasiyor diyebiliriz. Cougar, Mi-17, T625 veya AW139'e bakarsan kuyuk konisine yuk binmiyor. T129 ise Karasahin gibi kuyruktan inis takimina sahip oldugundan kuyruk konisi daha iri ve buyuktur.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 18 Oca 2019, 12:20


Kullanıcı avatarı
TUVA
Süvariler
Mesajlar: 733
Kayıt: 11 Eki 2014, 02:33
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen TUVA » 18 Oca 2019, 16:41

Yahu Pd170 Akinci'nin neresinde kullanilacakmis beni bir gulme aliyor.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 1847
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen anafor2014 » 20 Oca 2019, 08:08

robust yazdı: 18 Oca 2019, 04:41 K. Irak'ta MANPADS ve RPG nedeniyle kaybettigimiz Cougar ve AH-1W'lerin kuyruk konisi kotu mu tasarlanmisti Musti? 3 helikopter kaybettik MANPADS ve bir tane AH-1W'yi RPG isabeti nedeniye kaybettik.

MANPADS isabeti alinmasi durumunda helikoplerin kurtulma sansi cok az. Sansli olup, kritik sistemleri (pilotlar dahil) faal kalabilirse, acil inis yapabilir. Genel anlamiyla helikopterlerin MANPADS isabet etmesi nedeniyle dusmesi, ucus kritik sistemlere direk isabet almasindan kaynaklaniyor. En kritik kisimlar olan kokpit, motor, transmison, ana/kuyruk rotoru, yakit tanki civarina isabet ettiginde olumcul oluyorlar. Ozellikle kritik sayilabilecek dinamik sistemlerde meydana gelen deformasyon, yangin, ve kirilma gibi durumlar, helikopter gibi cok nazik denge uzerinde ucan helikopterleri yapisal olarak perisan ediyor. Ancak MANPDAS biraz uzakta patlarsa ve dinamik sistemlerde hasar olmaz ise kurturtulabilir.

Blackhawk ozelinde konusursak, Karasahin'in kuyruk konisinin daha iri ve saglam olmasinin nedeni bu helikopterin ucus dinamiklerine ozgu bir durum. Karasahin kuyruk konisi (kuyruk inis takimi) uzerine iner. Yani inislerde once kuyuk inis tekeri yere deger, sonra on inis tekerleri. Kuyruk konisi bu nedenle yapisal olarak daha saglam tasarlanmis, helikopterin inis ve kalkislarda yukunu tasiyor diyebiliriz. Cougar, Mi-17, T625 veya AW139'e bakarsan kuyuk konisine yuk binmiyor. T129 ise Karasahin gibi kuyruktan inis takimina sahip oldugundan kuyruk konisi daha iri ve buyuktur.
Kuyruk konisi kopması yüzünden düşmeyi ortadan kaldırmak için, Rusların çift rotorlu tasarım helikopteri vardı, oldukça hantal bir şeye benziyor. Birde egzoz sistemi çıkışını kuyruğa taşıyarak, kopma durumunda stabilize yapmak için kullanilamaz mı?

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 20 Oca 2019, 19:34

Co axial rotorlara sahip heliler standart helilere gore cok daha atik ve cevik olmalari yaninda dezavantaj olarak bir muhendislik kabusu olarak tasvir edilirler.

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Kafkasya » 20 Oca 2019, 22:45

Helikopterin kuyruğunu dolayısıyla tamamını değişeceğimize ( aslında bahse konu sivil yapılı helikopter) ona hardkill ve softkilll önlemler üzerinde şimdiden çalışmaya başlamışlardı iyi olurdu

ilhan
Akıncılar
Mesajlar: 2274
Kayıt: 11 Tem 2012, 11:26
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen ilhan » 20 Oca 2019, 23:33

robust yazdı: 18 Oca 2019, 04:41Blackhawk ozelinde konusursak, Karasahin'in kuyruk konisinin daha iri ve saglam olmasinin nedeni bu helikopterin ucus dinamiklerine ozgu bir durum. Karasahin kuyruk konisi (kuyruk inis takimi) uzerine iner. Yani inislerde once kuyuk inis tekeri yere deger, sonra on inis tekerleri. Kuyruk konisi bu nedenle yapisal olarak daha saglam tasarlanmis, helikopterin inis ve kalkislarda yukunu tasiyor diyebiliriz. Cougar, Mi-17, T625 veya AW139'e bakarsan kuyuk konisine yuk binmiyor. T129 ise Karasahin gibi kuyruktan inis takimina sahip oldugundan kuyruk konisi daha iri ve buyuktur.
Sayın hocam ilk cümleniz doğru. Blackhawk inerken kuyruk tekerine çok yük binmez, denge amaçlıdır. ön tekerler yere değmeden iniş gerçekleşti sayılmaz. Blackhawk tasarımı genel olarak 2 prensibe dayanır. 1:Uçuş olarak helikopterin verebileceği maksimum kapasiteyi vermesi 2: uh-1'den edinilen vietnam tecrübesine dayanarak yerden açılan ateşe mümkün olduğunca dayanıklı olması. Bu açıdan kuyruk tasarımı genel olarak uçuş karakteristiğinden kaynaklı bir tasarım. Blackhawk helikopterinde, diğer helikopterlerde olmayan çok büyük elevatör bulunmaktadır. Bu tasarımda bir bütün olarak helikopterin çok zor keskin manevraları yapabilmesi olanaklı hale gelirken kuyruğa da ciddi bir stres bineceğinden tasarım sağlam ve güvenilir şekilde yapılmıştır. Kuyruğun aşağıda olması da helikopterin ani yukarı yönlü hareketinde pallerin hareket alanının geniş olmasını sağlar.

Diğer helikopter tasarımları bildiğiniz gibi daha kısıtlı ve düz uçan, manevra kabiliyeti blackhawk gibi olmayan tasarımlardır. Manevranın önemli olduğu taarruz helikopterlerinde ise yine blackhawk benzeri bir tasarım görülür.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Antares » 05 Şub 2019, 10:56

Başkanlığı Başkan Yardımcısı Serdar Demirel, kendi geliştirdikleri özgün tasarımlara değinerek şunları söyledi:

"Milli tankımızı hiçbir katkı olmadan kendimiz geliştirdik. Kendi eğitim uçaklarımızı geliştirdik. Özgün helikopterimiz Gökbey şu anda test uçuşlarına devam ediyor. Türk savunma sanayisinin geçmiş 15 yılına baktığımızda yukarı doğru giden geniş bir yelpaze ile dünyada ki ilk 10 savunma üreticisinden bir tanesi haline geldiğimizi rahatlıkla görebiliyoruz. 100 büyük savunma firması endeksinde de geçen sene 4 firmamız vardı, bu sene 5 firmamızın girmesini bekliyoruz."

Gökbey test uçuşlarına başladı mı? Yani bir daha havalandı mı?

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 05 Şub 2019, 11:10

Antares yazdı: 05 Şub 2019, 10:56 Başkanlığı Başkan Yardımcısı Serdar Demirel, kendi geliştirdikleri özgün tasarımlara değinerek şunları söyledi:

"Milli tankımızı hiçbir katkı olmadan kendimiz geliştirdik. Kendi eğitim uçaklarımızı geliştirdik. Özgün helikopterimiz Gökbey şu anda test uçuşlarına devam ediyor. Türk savunma sanayisinin geçmiş 15 yılına baktığımızda yukarı doğru giden geniş bir yelpaze ile dünyada ki ilk 10 savunma üreticisinden bir tanesi haline geldiğimizi rahatlıkla görebiliyoruz. 100 büyük savunma firması endeksinde de geçen sene 4 firmamız vardı, bu sene 5 firmamızın girmesini bekliyoruz."

Gökbey test uçuşlarına başladı mı? Yani bir daha havalandı mı?
İlla havalanmıştır da medyaya yansımamıştır.

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Kafkasya » 06 Şub 2019, 01:52

Antares yazdı: 05 Şub 2019, 10:56 Başkanlığı Başkan Yardımcısı Serdar Demirel, kendi geliştirdikleri özgün tasarımlara değinerek şunları söyledi:

"Milli tankımızı hiçbir katkı olmadan kendimiz geliştirdik. Kendi eğitim uçaklarımızı geliştirdik. Özgün helikopterimiz Gökbey şu anda test uçuşlarına devam ediyor. Türk savunma sanayisinin geçmiş 15 yılına baktığımızda yukarı doğru giden geniş bir yelpaze ile dünyada ki ilk 10 savunma üreticisinden bir tanesi haline geldiğimizi rahatlıkla görebiliyoruz. 100 büyük savunma firması endeksinde de geçen sene 4 firmamız vardı, bu sene 5 firmamızın girmesini bekliyoruz."

Gökbey test uçuşlarına başladı mı? Yani bir daha havalandı mı?
Rotam ne peki.

Daha ilk cümlesi yalan, ne diyelim buna :|

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Antares » 06 Şub 2019, 10:24

Kafkasya yazdı: 06 Şub 2019, 01:52 Rotam ne peki.

Daha ilk cümlesi yalan, ne diyelim buna :|
Ben de bilemedim işte az çok haberimiz olurdu etraftan geçenler ne bileyim görürdü yazardı buraya diye. :)

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 25 Şub 2019, 02:17

Kutbulmuş yazdı: 25 Şub 2019, 02:06 TEI'nin geliştirdiği turboşaft motor yüzde 60’ın üzerinde yerlilik oranına sahipmiş, bu durumda hala kritik parçaları ithal ediyoruz diyebilir miyiz?
Bahsedilen motor, Genel Maksat Helikopteri Programı(T70) kapsamında üretilecek olan General Electric T700 motoru.

TS1400 başka bir proje, bizim bildiğimiz! kadarıyla tamamiyle yerli olarak geliştiriyor.

http://www.kokpit.aero/tei-bakan-varank-ts1400-test
https://www.tei.com.tr/detay/turk-genel ... rami-gmhp3

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 26 Haz 2019, 23:15


Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen İstiklalFM » 29 Haz 2019, 13:32


Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 29 Haz 2019, 14:28


Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Sanchez » 29 Haz 2019, 15:15

Yolu açık olsun.

Kullanıcı avatarı
ddemir
Süvariler
Mesajlar: 735
Kayıt: 17 Eyl 2013, 09:36
Yaş: 39

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen ddemir » 29 Haz 2019, 16:29


robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen robust » 29 Haz 2019, 16:46

Hayirli olsun, guzel bir gelisme. Gecen sene Eylul ayindaki ucus biraz zorlama yapilmisti, sirf siyasilere tarih verdik ucus yapalim zorlamasi. Aslinda havacilik bu sekilde davranislari affetmez. Bu bir deniz veya kara araci degil ki, bozuldugu yerde kalsin. Simdiki yapilan sertifikasyon icin uretilen gercek prototip ucak ile yapilmis olmasida manidar zaten. Umarim MMU ve Hurjet'te gereksiz sekilde siyasilere hos gorunmek icin emniyet kurallarindan taviz vermezler.

Kullanıcı avatarı
KatipMaster
Süvariler
Mesajlar: 1464
Kayıt: 19 Tem 2012, 13:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen KatipMaster » 29 Haz 2019, 16:48

33 den sonra pilot olabiliyormuyuz.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey » 29 Haz 2019, 16:51

Atak helikopter projesi çok çetin geçti ama sadece meyvesini orada yiyip bırakmadık, üstüne ekleyerek gidiyoruz. Emeği geçen herkesi tebrik ederim. Darısı TS1400'ün başına diyorum.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 29 Haz 2019, 18:08


Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1402
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Moon&star » 30 Haz 2019, 23:39

O kadar derdin tasanin arasında kaynadi gitti bu haber. Yolun açık olsun Gökbey.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Test7 » 04 Tem 2019, 13:07

Ön bilgilendirme.


Kullanıcı avatarı
Oppenheimer
Süvariler
Mesajlar: 649
Kayıt: 30 Haz 2017, 21:23
Konum: Istanbul
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Oppenheimer » 04 Kas 2019, 21:54

Blackhawk'ın birim maliyeti 21 milyon dolar iken, T-625'in ki yaklaşık ne kadar olur arkadaşlar? Dünya pazarına açılabilir miyiz bu konuda?

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Sanchez » 04 Kas 2019, 22:13

S-70 45 yıldır 4000'den fazla üretilmiş bir ihracat aslanı. T625, 20 tane üretilsin ondan sonra bakarız fiyatına.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tyras » 05 Kas 2019, 01:47

Sanchez yazdı: 04 Kas 2019, 22:13 S-70 45 yıldır 4000'den fazla üretilmiş bir ihracat aslanı. T625, 20 tane üretilsin ondan sonra bakarız fiyatına.
Gökbey tam olarak UH-1/AB-206 genel maksat helikopteri filolarını yenilemek üzere mi kullanılacak? Zira elimizdeki en alarm veren platform onlar.

Bugüne kadar hangi helikopterle haşır neşir olmuş insanla konuşsam, gönlü keşke elde olanın bi büyüğü olsaydı kısmındaydı, mürettebatta yolcu da Gökbey ile daha mutlu olur diye düşünüyorum.

Lakin böyle bir değişim gerçekleşirse yakın gelecekte, neredeyse bir havacılık normu haline gelmiş 1.5 tonluk bir helikopter 6tonluk bir helikopterle değiştirmiş oluruz.

Üstadlara sorularım şunlar, sizce orduda hafif sınıf helikopter olmaması bir eksiklik midir?

Keşif görevini tamamen insansız platformlara devrettiklerini düşünürsek, farzedelim 200 adet 1.5 tonluk helikopteri, 100 adet 6tonluk bir helikopterle değiştirip hem tonaj kapasitesini 2 katına, yolcu kapasitesini 3 katına çıkartmak, hemde bakım-tutumu-eğitimi yapılacak helikopter sayısını yarıya indirmek akıllıca bir hamle sayılabilir mi?

Sonrasında Hughes300'lerin yerini alacak bir eğitim filosu kurmak üzere, yerli bir ultra hafif helikopter projesi başlatılsa atılan taş ürkütülen kurbağaya değer mi?

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen okeanos » 22 Kas 2019, 16:33

TEI, Türkiye'nin ilk yerli ve milli helikopteri Gökbey'in motorunda kullanılacak aksesuar dişli kutusunun üretimi için Alp Havacılık ile sözleşme imzaladı.

kostok
Üye
Mesajlar: 780
Kayıt: 10 Ara 2019, 12:18
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kostok » 28 Ara 2019, 01:20



Tören yapılmış ama hiç fotoğraf yok. Ne Tusaş ne Temel Kotil ne de SSB herhangi bir paylaşım yapmış. En azından 1-2 fotoğraf görebilirdik sanki.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tyras » 28 Ara 2019, 21:49

P-2, 2. Prototip demek olsa gerek. Elbette önemli bir eşik, muhtemelen firma içinde bir kutlama tarzı birşey yapılmıştır ama halihazırda kamera önünde ilk uçuşu yapmış bir aracın 2. prototipinin ulusal basına haber olması pekte elzem bir durum değil zaten.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Antares » 28 Ara 2019, 22:00

Bizim gördüğümüz hep P-1 di sanırım? Şimdi P-1 den aldıkları geridönüt ile mi P-2 yapılmıştır yoksa zaten 2 adet yapılması planlanmış bir şekilde mi hareket edildi? Bu işler nasıl ilerliyor bilemiyorum. Belki P-1 de mekanik aksamı deneyecekler P-2 de aviyonikleri diyeceğim ama o da mantıksız geliyor.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen igirgin » 28 Ara 2019, 22:14

Öyle ya da böyle P-2 nin çıkması işin ciddileştiğini göstermekte.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen robust » 28 Ara 2019, 22:34

Sertifikasyon icin 2-3 prototip gerekiyor zaten. Bence Gokbey icin bizim odaklanmamiz gereken kritik teknolojiler rotor sistemi, 4-axis ucus kontrol sistemi, transmisyon ve motor gibi dinamik sistemlerini milli yapabilmemiz lazim. Diger aviyonikler ve govde yapiyoruz zaten. Keske fly by wire li bir ucus kontrol sistemi yapabilseydik...

Kullanıcı avatarı
muhendus
Süvariler
Mesajlar: 866
Kayıt: 30 Ara 2012, 01:37
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen muhendus » 28 Ara 2019, 23:49

robust yazdı: 28 Ara 2019, 22:34 Sertifikasyon icin 2-3 prototip gerekiyor zaten. Bence Gokbey icin bizim odaklanmamiz gereken kritik teknolojiler rotor sistemi, 4-axis ucus kontrol sistemi, transmisyon ve motor gibi dinamik sistemlerini milli yapabilmemiz lazim. Diger aviyonikler ve govde yapiyoruz zaten. Keske fly by wire li bir ucus kontrol sistemi yapabilseydik...
Hocam tüm saydığınız sistem ve komponentler üzerine ciddi çalışmalar yürüyor. Transmisyon için büyük çalışmalar vari, uçuş kontrol sistemleri üzerine de çalışmalar var. Aslında Gökbey bir anlamda döner kanat sistemlerinin yerlileşmesi üzerine ciddi bir test bed platformu gibi olacak. Zamanla daha da netleşir çoğu şey.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 942
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 08 Oca 2020, 23:22

Gökbey'in 3. prototipi hangardan çıkmış:

Resim
Kaynak: Defence.pk'da Cabatli_53

bertone
Süvariler
Mesajlar: 356
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:12
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen bertone » 09 Oca 2020, 00:19

_Turkuaz_ yazdı: 08 Oca 2020, 23:22 Gökbey'in 3. prototipi hangardan çıkmış:

Resim
Kaynak: Defence.pk'da Cabatli_53

Frost
Üye
Mesajlar: 218
Kayıt: 25 Tem 2012, 12:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Frost » 15 Oca 2020, 20:21



Son iki görseldeki motorlar Gökbey için geliştirilen motorlar mı acaba?

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5121
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen goldenwings » 07 Mar 2020, 16:39



TS1400 devşirme mi yoksa gerçekten biz mi ürettik ?

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen sailordream » 09 Mar 2020, 10:45

goldenwings yazdı: 07 Mar 2020, 16:39

TS1400 devşirme mi yoksa gerçekten biz mi ürettik ?
Devşirme olmasının ne zararı var?

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen merzifonlu » 09 Mar 2020, 14:24

Neyin devşirmesi olacak ki?

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5121
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen goldenwings » 09 Mar 2020, 19:16

Zararı olup olmaması mesele değil , yanma odası , türbin filan hepsini biz yapabildik mi diye merak ettim.

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen sailordream » 10 Mar 2020, 10:20

goldenwings yazdı: 09 Mar 2020, 19:16 Zararı olup olmaması mesele değil , yanma odası , türbin filan hepsini biz yapabildik mi diye merak ettim.
yanma odası: ilk denemelerde hayır diye söyledi ama şimdi evet, hatta yerli yanma odası test ateşleme videoları var internette
türbin : evet
filan: Belirli kısımlar yerli, motor yazılımını yerli yapıyorlardı son durum nedir bilmiyorum.

En önemlisi transmisyon yerli(malzemesi değil ama tasarım imalat ve işçiliği yerli, yakında malzemesi de olur)

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Mec » 10 Mar 2020, 10:52

Metalurji bakımından yerlilik ve yazılım bakımından yerlilik en önemli noktalar olsa gerek.

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

Re: TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen swat » 10 Mar 2020, 15:21

Mec yazdı: 10 Mar 2020, 10:52 Metalurji bakımından yerlilik ve yazılım bakımından yerlilik en önemli noktalar olsa gerek.
ÖSS/ÖYS Zamanı Metalurji bölümünü yazan olmazdı. En azından benim çevremde hiç yoktu bölümün ne işe yaradığını önemini bilmezdik.
Okulda veya dershanede anlatanda yoktu. O günlerinde acısını çekiyoruz aslında.

Cevapla