F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
kivele
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen kivele »

Erich Von Manstein yazdı: 15 Haz 2021, 19:24 Hürjetten türetilecek dedim. Hürjete doğrudan 29.000lbf itkili motoru takalım demedim. Yani tek motorlu jet uçak tasarım kabiliyetimizi kullanarak kendimize uygun tek motorlu muharip uçağı yerli motor etrafında var olan tecrübe ile daha rahat ortaya çıkarırız. Sanırım açıklayıcı oldu.
Hürjet'ten türetilecek bir uçak ne kadar muharip olabilir? MMU gibi bi proje varken tek motorlu bir muharip uçak geliştirmek için para ve zamanımız var mı? Şuan böyle bir proje hayalden öteye gidemez.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Türkiye ya da bir başka ülke fark etmeksizin tüm hava kuvvetlerini 5. Nesil veya daha ilerisi platformlardan inşa etmek mümkün değil. "Beygirlik" yapacak platformlara ihtiyaç var. Bu Sthealt olayına biz çok takıldık. Tamam önemli bir kabiliyet ama iş orada bitmiyor. Siz kalkıp 30 tane sthealt uçak ile her yeri dağıtırım diyemezsiniz. Sensör füzyonunu uçak kullanıyor da karada bu kabiliyetler gelişmiyor mu? Sizin o sthealt kabiliyetli uçaklarınız 4 tane JDAM ya da 2 tane seyir füzesi taıyarak kaç sortide kaç hedefi etkisiz hale getirecek. Onun sensörlerinden gelen verileri kullanabilecek yük beygirleri lazım. ABD'de bu F-15 olacak gibi uzun bir süre.

2000'lerden beri yürüyen "Ağ Merkezli Harp" konseptlerinin gerçekten ayağa kalktığı dönemlere geliyoruz. Kimsenin dikkatini çekmedi ama Gürcan Okumuş geçtiğimiz Ağ Merkezli Sohbetler programında ASA diye bir projeden bahsetti. "Akıllı Silah Ağı" gibi bir projeyi konuşuyor bugün Türkiye. Bu proje gelecekte o çizimlerdeki gibi herşeyin birbirinden bilgi alabildiği. 5-6 farklı link'in kendi arasında iletişimi devam ettirebildiği muazzam bir kullanım esnekliği sağlayacak proje. Başarılı olur veya olamaz bilemeyiz. Çok zor olan ve dünyada yaygın olarak başarılabilmiş bir şey değil. Belki yıllar alacak MMU kadar uzun sürecek (tabi projeden birileri rahatsız olup önü tıkanmazsa.) bir proje. Siz bu tarz projeleri nihayete erdirirseniz elbette Hürjet F-15 kadar mühimmat taşıyamaz ancak uçak çok adetli kullanılabilir ve MİUS gibi aletler ile desteklenebilir. Bu sayede bahse konu sthealt uçakların düşmana daha yakın menzillerden topladığı veriler ile uzun menzilli çeşitli mühimmatlar bu uçaklardan bırakılabilir. Hürjet'in nereye gideceğini bilemeyiz. Kuzgun gibi projeler biraz da bu yüzden önemli zaten. Hürjet gibi düşük faydalı yük kapasitesine sahip uçaktan çoklu olarak bırkabilceğiniz hele de ASA gibi sistem ile mesh gibi yapıda sürekli olarak güncelleyebileceğiniz, farklı hedeflere dağıtabileceğiniz hatta EH olmasına rağmen güdümünde iyileştirme yapabileceğiniz mühimmatlar kullanarak konseptler oluşturabilirsiniz.

Ya da çok komplike düşünmeye de gerek yok. İleride de basit hedefleri vurmanız gerekmeyecek mi? MMU var diye her işe o mu koşacak. Bize her halükarda tek ya da çift motorlu işletme maliyeti düşük bir alet lazım. Artık platformlar birer kabuk buna takacağınız mühimmatlar o kadar çok şey değiştiriyor ki.... Sizin platformunuz olsun

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1223
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Erich Von Manstein »

Sayın hocam, Hürjete neden bu kadar takıldınız anlamıyorum. Var olan tek motorlu jet uçak tasarımınızın geliştirilmesinde ne gibi sakınca olabilir, aynı alt yapıyı kullanmanın ne sakıncası olabilir? Yani ısrarla Hürjet değil, var olan tasarımın geliştirilmesi diyorum, hala Hürjetten türetilecek bir uçağın ne kadar muharip olabileceğini soruyorsunuz. Buyurun F-4'ün, F-104'ün de ne kadar muharip olabileceğini söyleyin. Ama bunları yıllarca kullandık. Yani ne olabileceğini düşünmek gerekiyor.

Madinat
Üye
Mesajlar: 193
Kayıt: 28 Tem 2014, 13:51
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Madinat »

Banada şu her şeye olmaz diye çıkışılması garip geliyor. İki uçak karşı karşıya geldiği bir senaryo düşünelim. BVR menzilinde gerçekleşen ortamda uçaklardan biri Hürjet diğeri de F-16 olsun. Şartlar konusunda da Radar tiplerini birbirine denk sayacağım , sonuçta Hürjet'te Aesa bir radar kullanılacağını hatta Hob High of Boresight özelliğinin de olacağını düşünüyorum. Bu özellikleri temel alarak soruyorum.

1- Hürjet ile F-16 birbirini görüp BVR füzeleri ateşlediğinde şartlar hemen hemen aynı değil midir ?

2- Hürjet de pekala kaçınma manevrası yapabilir ve koruma önlemleri kullanabilir bu durumda hayatta kalma oranları birbirine yakın değil midir ?

3- Manevra kabiliyeti yüksek de çok yakın mesafelerde karşılaşılması ihtimali okduğunda Hob özelliğine sahip ve bozdoğan kullanan bir Hürjet karşısında F-16'nın manevra kabiliyetinin önemi azalmaz mı ?

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Madinat yazdı: 15 Haz 2021, 23:08 Banada şu her şeye olmaz diye çıkışılması garip geliyor. İki uçak karşı karşıya geldiği bir senaryo düşünelim. BVR menzilinde gerçekleşen ortamda uçaklardan biri Hürjet diğeri de F-16 olsun. Şartlar konusunda da Radar tiplerini birbirine denk sayacağım , sonuçta Hürjet'te Aesa bir radar kullanılacağını hatta Hob High of Boresight özelliğinin de olacağını düşünüyorum. Bu özellikleri temel alarak soruyorum.

1- Hürjet ile F-16 birbirini görüp BVR füzeleri ateşlediğinde şartlar hemen hemen aynı değil midir ?

2- Hürjet de pekala kaçınma manevrası yapabilir ve koruma önlemleri kullanabilir bu durumda hayatta kalma oranları birbirine yakın değil midir ?

3- Manevra kabiliyeti yüksek de çok yakın mesafelerde karşılaşılması ihtimali okduğunda Hob özelliğine sahip ve bozdoğan kullanan bir Hürjet karşısında F-16'nın manevra kabiliyetinin önemi azalmaz mı ?
Yani bunu konuşmak zor gibi. Henüz bizim AESA radarın performansını bilmiyoruz. HEİK olacak mı işin içinde. Hangi uçakta hangi EH sistemi olacak. Spesifikleştirmek lazım. Örnek senaryoyu yine Robust hocam çizebilir. Görürse belki bahseder

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1275
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen alpagut »

Hürjet yapısı gereği menzili ve silah yükü çok düşük bir uçak olacak. Çünkü gövdesi küçük. Misal f-16 bile f-15'in menzil ve yük kapasitesine yetişemiyor.

Beli bir ara boşluğu doldurabilir ancak 5. nesil uçağın yanına f16-f15 arası cüssede bir uçak gerek ki havada kalış süresi menzili yük kapasitesi falan belli seviyede olsun. Öteki türlü çok sık uçak kaldırmak gerekir bu maliyeti etkiler. Bir uçak iki hedefi yok edebilecekken iki uçak yollarsınız. Belli menzilin dışına erişemezsiniz.

Bize F35 de gelse MMU da gelse bize F15 gerekli. Yada o ayarda bir uçak. 500 tane f35 ve mmu'yu hem bütçe kaldırmaz hem her yere göndermeye pahalı olur. Bazen bir f35 yanına 5 tana f16-f15 takarsınız. Bazen F35'e bile gerek kalmaz. Libyada Suriyedeki gibi.

Biz bu uçağı üretirsek ne kazancımız olur;
-Kısıtlamalarsan kurtulur kendi ihtiyacımıza göre dizayn ederiz.
-Ekonomik veya siyasi sebepler ile 5. nesil uçak alamayan ülkelere çok güzel satılır. En güzel örnek Azerbaycan.

Kullanıcı avatarı
DENO
Site Başkanı
Mesajlar: 8857
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:02
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen DENO »

fontana2000 yazdı: 16 Haz 2021, 02:35 Burada resmi rakamları var.
Menzili 2592 km (İzmir Atina arası 250 km)
Faydalı yükü 2700 Kg. (1 tane MK82 bombası 230 kg atmaca füzesi 800 kg SOM füzesi 600 kg)
Hız 1.2 mach
Hürjet ile mecbur kalınırsa savaşılabilir görünüyo
Hürjet'i bir FA-50 ya da belki bir Tejas LCA sikletine koyabiliriz "ileri" hafif ya da orta-hafif saldırı uçağı olarak. Ama F-16 ile bir tutmak yukarıda istiklal'in yazdığı hususulardan ötürü doğru olmaz, ayrıca F-16 nın silah taşıma kapasitesi 3 misli daha fazla, azami hızı 1.6 mach ve servis yüksekliği 60.000 feet ki ikisi de hava-hava muharebesi için önemli dinamikler. Bir jet uçağının taşıyabildiği silah yükü kadar elektroniği de önemli günümüzde...

Elektronik ve silah sistemlerinin eşit olduğunu düşündüğümüz ve sadece uçakların bilinen fiziki dinamiklerini karşılaştırdığımız bir hava-hava senaryosunda bile F-16 eğer Hürjet'e karşı olan 15.000 ft daha yüksekten uçabilme avantajını kullanıp mach 1.6 hızla Hürjet'in üstünden it dalaşına girerse Hürjet istediği manevrayı yapsın kaçamaz, F-16 yı bir şekilde görse bile. Bu işler top trumps kartlarından uçak kıyaslamaya benzemez. Ama denilir ise zaten hava-yer görevlerinde kullandığımız parçası bulunmaz eski idamesi zor ve masraflı her 1 F-4E 2020 yerine 2 tane Hürjet'i yakın hava desteği uçağı olarak envantere alacağız gayet güzel ve yerinde olur bana göre, ama F-16 yerine geçecek bir uçak olarak zor dostum zor...

kivele
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen kivele »

Erich Von Manstein yazdı: 15 Haz 2021, 22:51 Sayın hocam, Hürjete neden bu kadar takıldınız anlamıyorum. Var olan tek motorlu jet uçak tasarımınızın geliştirilmesinde ne gibi sakınca olabilir, aynı alt yapıyı kullanmanın ne sakıncası olabilir? Yani ısrarla Hürjet değil, var olan tasarımın geliştirilmesi diyorum, hala Hürjetten türetilecek bir uçağın ne kadar muharip olabileceğini soruyorsunuz. Buyurun F-4'ün, F-104'ün de ne kadar muharip olabileceğini söyleyin. Ama bunları yıllarca kullandık. Yani ne olabileceğini düşünmek gerekiyor.
Yeni tek motorlu bir uçak geliştirmek için para,zaman ve insan kaynağı kaydırabilecek gücümüz yok anlatmak istediğim bu.... İllaki MMU yanına katır aranıyorsa MİUS ve Hürjet'ten başka bir uçak beklemeyin. F-16'ların yerini bir uçak aranıyorsa JF-17 tedarik edecekseniz başka bir seçenek yok şuan...

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2591
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen trakya_forever »

Hürjetten bir F16 çıkmaz zaten üstadlar pekte güzel anlatmış sebepleriyle. Ama hava-yer görevlerinde kullanılabilir. Deniz Kuvvetlerinde efektif olarak kullanılabilir. Ciddi ciddi uçak gemisi düşünülüyorsa, bunun öncesinde Deniz kuvvetlerinin kendi muharip hava gücünü teşkil edip, muharip pilotların yetişmesinde, konsepte geçişte yardımcı olur. Milli mühimmatların sorunsuz bir şekilde entegre edilebilecek olması da esas ana avantaj. Hürjetler OMGS, Kuzgun, SOM J vb mühimmatlar ile deniz hedeflerine karşı rahatlıkla angajmana girebilir. 12-16 belki 20 adetlik bir filo ile Deniz Havacılığın hizmetinde görmek isterim Hürjetlerin silahlı versiyonunu.

Elimizde mevcut olan ve olması beklenen platformlar ile (SİHA/TİHA/MİUS/ HÜRJET C/HÜRKUŞ C) yava/yer taarruz, CAS, SEAD/DEAD gibi görevleri mümkün olduğunca hava kuvvetlerinin muharip filolarının elinden alıp, onların gerekli modernizasyonlar ile mümkün olduğunca Hava/Hava görevlerine odaklanması sağlanırsa şu sıkıntılı süreci en az hasarla atlatabiliriz.

Comrade Kalashnikov
Süvariler
Mesajlar: 200
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:11
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Comrade Kalashnikov »

Bence bir yanlis anlasilma var bu konuda - Hurjet'ten direkt olarak muharip bir ucak cikarmaktansa zamanla o noktaya gelebilmesi one suruluyor. Nasil T-38'in mirasi ile F/A-18E'ye evrilmesi gibi. Ilk ve son ucagi karsilastirdiginda pek bir ortak noktasi yokmus gibi gozukse de araformlar uzerinde gittiginizde, yani T-38>F-5>F-20 ile F-17>F/A-18 Hornet ve en nihayetinde Super Hornet olarak - o kadar da alakasiz bir oneri gibi gozukmemeli bence.

Ayni Amerikan HvKK'nin F-35'e eslik edecek daha ucuz bir ucak istemesi gibi, bence ilerleyen yillarda makul bir oneri olabilir bu fikir. MMU icin gelistirilen motor ve bir cok alt sistem ile tek motorlu ve Hurjet'ten edilinilen tasarim deneyimi ile daha kabiliyetli bir ucak yapilmasi pekala mumkun, finansal kaygilar haric tabii ki... Boylece MMU icin olusan gelistirme masraflarinin amorti edilmesi cok daha kolay olur ve pahali MMU'nun haricinde de bir ihracat kapisi acilir. Bu noktaya gelene kadar da mevcut platformun sinirlari zorlanarak bir yere varilmaya calisiliyor anladigim kadariyla. Su an ki tasarimi donduralan Hurjet ile ancak belki 414 ile biraz daha atik olmasi haricinde en fazla olabilecek sey bu - FAC ya da hafif kara taaruz. Bence ideal bir dusunce, MMU'nun cogunlukla hava ustunluk olarak tasarlandigini varsayaraksak ozellikle

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

Comrade Kalashnikov yazdı: 16 Haz 2021, 13:43 Bence bir yanlis anlasilma var bu konuda - Hurjet'ten direkt olarak muharip bir ucak cikarmaktansa zamanla o noktaya gelebilmesi one suruluyor. Nasil T-38'in mirasi ile F/A-18E'ye evrilmesi gibi. Ilk ve son ucagi karsilastirdiginda pek bir ortak noktasi yokmus gibi gozukse de araformlar uzerinde gittiginizde, yani T-38>F-5>F-20 ile F-17>F/A-18 Hornet ve en nihayetinde Super Hornet olarak - o kadar da alakasiz bir oneri gibi gozukmemeli bence.

Ayni Amerikan HvKK'nin F-35'e eslik edecek daha ucuz bir ucak istemesi gibi, bence ilerleyen yillarda makul bir oneri olabilir bu fikir. MMU icin gelistirilen motor ve bir cok alt sistem ile tek motorlu ve Hurjet'ten edilinilen tasarim deneyimi ile daha kabiliyetli bir ucak yapilmasi pekala mumkun, finansal kaygilar haric tabii ki... Boylece MMU icin olusan gelistirme masraflarinin amorti edilmesi cok daha kolay olur ve pahali MMU'nun haricinde de bir ihracat kapisi acilir. Bu noktaya gelene kadar da mevcut platformun sinirlari zorlanarak bir yere varilmaya calisiliyor anladigim kadariyla. Su an ki tasarimi donduralan Hurjet ile ancak belki 414 ile biraz daha atik olmasi haricinde en fazla olabilecek sey bu - FAC ya da hafif kara taaruz. Bence ideal bir dusunce, MMU'nun cogunlukla hava ustunluk olarak tasarlandigini varsayaraksak ozellikle
Azizim şöyle bir detay var,

Hürjet, Hürkuş un halihazırda üretim amaçlarında mümkünse F-16 lardan kısmi olarak görev devralma, yahut platformlar arası boşluk doldurma gibi görevlere hazırlanıyorlar. Yani Hürjet muharip anlamda zaten bildiğiniz gibi belli mühimmatlar ile belli görevlere sertifiye edilecek. Lakin! Bahse mevzu konu Hürjet üzerinden farklı bir platform tasarlanması ise işte burada bir sıkıntı var. F18 Hornet ten Süper Hornet çıktı bu doğru ancak F5 bir F18 e evrilmedi. Burada platformlarda fark var. Buda sıfırdan bir çalışma demek. Elimizdeki F16 yeteneğinden farklı bir uçağa dönemeyiz, zira F16 lar bize ait değil. Bu platform bir ABD platformu. F16 da üretim tecrübemiz ile F16 ayarında bir uçak üretimine girebilirdik ancak tercihlerimiz MMU nun mevcut karakterinden yana oldu. Kısacası bizim elimizde evirebileceğimiz bir uçak yok. Hürjet yakın zamanda olacak, ancak ondanda ThKK nın yakın gelecekte ortaya çıkacak Muharip bir sınıfta savaş uçağı çıkmaz. Muharip anlamda katkı sağlaması onu Muharip yapmaz. Hürjet platformunuda büyütemeyiz, ancak yeni bir platforma girebiliriz. Buda bize maliyet demek.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Burada hala çok konvansiyonel düşünülüyor. Saha değişiyor

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

İstiklalFM yazdı: 16 Haz 2021, 14:21 Burada hala çok konvansiyonel düşünülüyor. Saha değişiyor
Eh, bu konuda haklı sayılabilirsiniz de bu kadarda ezmeyiniz. :)
Biz küçükken, savunma silahlarını farketmeye başladığımızda Türkiye F16 Block 30 ları teslim alıyordu, M48 lerde modernize ediliyordu.
Yüzbaşı Volkan Serisi ile F16 ları, ve Mig 21 leri tanımıştım. Dijital dönüşüm, yahut sahadaki ağ merkezli harp bizim için o kadar hızlı gerçekleşmiyor. :D

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2591
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen trakya_forever »

Karlı hocam aynen öyle valla. Bu Gürcan Beyin bahsettigi ASA projesi, ağ merkezli harp falan böyle somut olacak, gerçekleşecek, bak bu burdan buraya geldi, bu şuradan şuraya attı falan ki kafada tam otursun :)

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

karli yazdı: 16 Haz 2021, 19:03 Eh, bu konuda haklı sayılabilirsiniz de bu kadarda ezmeyiniz. :)
Biz küçükken, savunma silahlarını farketmeye başladığımızda Türkiye F16 Block 30 ları teslim alıyordu, M48 lerde modernize ediliyordu.
Yüzbaşı Volkan Serisi ile F16 ları, ve Mig 21 leri tanımıştım. Dijital dönüşüm, yahut sahadaki ağ merkezli harp bizim için o kadar hızlı gerçekleşmiyor. :D
Estağfurullah üstadım asla öyle bir niyetim yok :)

Temel olarak bahsettiğim şu; biz Hürjet'in faydalı yükünü düşük görüyoruz ancak sahada işler değişiyor. 100 kg faydalı yük kapasitesi olan aletler ile kaç ülkede sahayı baştan sona değiştirdik. Bunu nasıl yaptık?

+Faydalı yükü bu uçağa göre optimize ettik.
+Farklı enstrümanları birlikte kullandık.
+Kendimize özel henüz bırakın basını bizim forumda bile konuşulmayan bazı taktikler kullandık. (bu sürpriz faktörü çok önemli)
+"Ağ Merkezli Harp" kavramı çerçevesinde eldeki imkanları kullandık. ABD gibi her şeye uydudan bağlanamıyorsak dahi daha küçük data boyutları ile haberleşen sistemlerimizi etkin kullandık.

Şimdi iş tabii ki havada değişiyor. Hava-Hava rolü başka hava yer rolü başka. Biz Hürjet'e 2 tane MK-84 yerine koyacağımız 12+ adet Kuzgun veya Kuzgun+ (bu hayali bir ürün) ile belki yine çok etkili bir alet elde edeceğiz. Elbette ağır mühimmatlar da lazım olacak vs. Belki çoklu salanlar ile biz Hürjet'i hava hava görevleri için taşıyıcı yapacağız. Hani bugün bizim işte A uçağının attığı AMRAAM'ı ya da BOZDOĞAN'ı F-16'nın ya da E-7T'nin radarı ile vurmayı planlıyoruz ya işte bunlar yarın gerçekten basitçe kullanılabileceğimiz şeyler olacak. Hani Platform her zaman önemli ancak platformun etkinliğini farklı noktalara taşıyacak şeyler var. Hürjet ne kadar muharip olarak kullanılabilir?
Şimdi burada dediğim biz konvansiyonel düşünürsek özellikle yapılan işleri göz önüne alarak geniş çerçeveden bakamayız. Bizim kendimize has isterleri düşünmek lazım. Şimdi ben niye Hürjet ile F-16 Viper'ı baş başa bırakayım? Hürjet filosunun yanında MMU olmayacak mı? Belki de Hürjet sadece MMU'nun mühimmatı bittiğinde onun sensörlerinin kullanacağı bir yedek şarjör olacak. Belki de bunu MİUS yapacak... Ya da Hürjet çift yönlü data link'i olan bir füze ile çok uzun menzilde rakibini imha edecek... Hürjet'i koruyacak gerektiğinde onun yerine vurulacak bir SOJ İHA olacak.
Bunlar sadece burada bir beyin fırtınası...
trakya_forever yazdı: Karlı hocam aynen öyle valla. Bu Gürcan Beyin bahsettigi ASA projesi, ağ merkezli harp falan böyle somut olacak, gerçekleşecek, bak bu burdan buraya geldi, bu şuradan şuraya attı falan ki kafada tam otursun :)
Hocam biz bu aşağıdaki tablonun %70'ini somut olarak kullandık :)
Resim

kivele
Üye
Mesajlar: 378
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen kivele »

Hürjet'i MMU gibi 5.nesil bir uçağın yanında kullanmazdım.
Stealth tasarıma sahip insansız hava aracı, MMU gibi bir uçakla daha efektif çalışabilir. Hava-Hava görevleri için MMU+MİUS+F-16 birlikte çalışırken, Hava-Yer görevleri için Hürjet+ (Akıncı,Aksungur,Anka,TB2) birlikte çalışabilir.

canawar
Süvariler
Mesajlar: 101
Kayıt: 11 Tem 2012, 22:46
Konum: Çanakkale
Yaş: 37

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen canawar »

Hürjetin bir F-16 olmasını beklememek gerekir ki zaten boyut olarak eşit değiller;
Hürjet F-16
13 m uzunluk 15m
1.4 mach HIZ 2.0 mach
9.8 m Kanat gen 9.45m
8g Manevra lim.+ 9g
-3g Manevra lim.- -3g
45000ft Servis tavanı 50 000ft
24m2 Kanat alanı 27,88 m2
2700 kg Faydalı yük 7800 kg

F-16 kadar olmasın %80 i kadar olsun havada uçağın olsunda Mam-L taşısın yine faydadır. Son zamanlarda yaşadık.

İZCİ
Üye
Mesajlar: 122
Kayıt: 02 Eki 2020, 13:34
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İZCİ »

Mutlak hava üstünlüğü sağlanmış bölgelerde kara hedeflerini yoğun şekilde vurmak için F-16 veya SİHA yerine şöyle kargo uçağı gibi 25-30 ton civarı mühimmat taşıyabilen bir uçak kullanmak daha tasarruflu olmaz mı?! Ya da var mı böyle bir seçeneğimiz?

Görevi, mühimmatları bölgeye ulaştırıp orada 1-2 saat loop atarken arada istenilen mühimmatı İHA’ların lazerle hedeflemesine (kontrolüne) bırakmak. 2-4 tane Mk-84 NEB vb taşıyabilen jetleri ya da SİHA’ları yormamış oluruz.

Kullanıcı avatarı
Türkistan
Süvariler
Mesajlar: 938
Kayıt: 14 Tem 2012, 16:25
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Türkistan »

Mükemmel bir sohbet , Kaner Kurt , Cem Doğut ve Levent Özgül


Kullanıcı avatarı
Alesta
Üye
Mesajlar: 222
Kayıt: 24 Kas 2021, 00:25
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Alesta »

https://www.savunmasanayist.com/turkiye ... onderecek/


Almışken daha fazla F16 almak lazım.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 1422
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen _Turkuaz_ »


Kullanıcı avatarı
MadlyFly
Süvariler
Mesajlar: 89
Kayıt: 15 Ağu 2014, 10:46
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen MadlyFly »

Görüntülerdeki Block-50 uçak ile Özgür projesinin bir bağlantısı mı var?

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9963
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Sanchez »

Stok görüntü diyelim.

Kullanıcı avatarı
baryshx
Üye
Mesajlar: 233
Kayıt: 20 Kas 2021, 23:17
Konum: Eskişehir
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen baryshx »


husta
Üye
Mesajlar: 324
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:42
Yaş: 29

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen husta »

baryshx yazdı: 02 Haz 2022, 12:47
Aesa işini hallettik o zaman?

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Özgür Projesinde AESA yok o ayrı bir proje.

husta
Üye
Mesajlar: 324
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:42
Yaş: 29

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen husta »

Nasıl yani, bu özgürleşen uçaklar, tekrardan aesa için modernizasyonamı çekilecek. Bilmediğim için soruyorum, örneğin Atış kontrol sistemi şimdi değiştiyse, aesa ile bir dahamı değişecek. Radar değişimi uçağın farklı aviyonik değişimlerinide gerektirmezmi?

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 558
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Tulga »

İstiklalFM yazdı: 02 Haz 2022, 13:34 Özgür Projesinde AESA yok o ayrı bir proje.
Hocam yanlışım varsa düzeltin. Bildiğim kadarıyla Aesa radar projesi 2022 sonlarına doğru Block-30'a entegre edilecek. Bu nedenle mevcut durumda Özür projesi dahilinde modernizasyonu yapılan Block-30'lar da aesa radar entegrasyonuna uygun şekilde modernize ediliyordur. Dediginiz gibi ayrı bir proje olarak süren aesa radar bu nedenle devam niteliğinde projeye dahil edilmiştir düşüncesindeyim. Tabi yanılıyor da olabilirim.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Orası çok karışık. SSB ve Aselsan biz bunu hallederiz diyor ama Lockheed Martin in teknik desteği olmadan bu çok zor bu ayrı bir parantez olarak kalsın.

Radar ile Özgür projesinin ayrı olduğunu biliyoruz. Radar hazır mı? Değil mi? Bu konu önemli. Radar hazırsa (ki değil gibi) Özgür e giren uçağa takılabilir ama normalde uçak özgür projesi kapsamında modernize edildiğinde radar da değişecek diye birşey yok. Biz bunu Türk işi yapısalı ayrı, aviyonik ayrı ve radarı ayrı sözleşme yaptık. Yapısallar yapılıyor. Özgür ayrı gidiyor. Radar da ayrı olabilir.

Kullanıcı avatarı
baryshx
Üye
Mesajlar: 233
Kayıt: 20 Kas 2021, 23:17
Konum: Eskişehir
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen baryshx »

İstiklalFM yazdı: 02 Haz 2022, 15:03 Orası çok karışık. SSB ve Aselsan biz bunu hallederiz diyor ama Lockheed Martin in teknik desteği olmadan bu çok zor bu ayrı bir parantez olarak kalsın.

Radar ile Özgür projesinin ayrı olduğunu biliyoruz. Radar hazır mı? Değil mi? Bu konu önemli. Radar hazırsa (ki değil gibi) Özgür e giren uçağa takılabilir ama normalde uçak özgür projesi kapsamında modernize edildiğinde radar da değişecek diye birşey yok. Biz bunu Türk işi yapısalı ayrı, aviyonik ayrı ve radarı ayrı sözleşme yaptık. Yapısallar yapılıyor. Özgür ayrı gidiyor. Radar da ayrı olabilir.
Yazılımı ve diğer her şeyi 50 yıl önce elle yapılmış aletten bahsediyoruz. :lol:
Resim

Biraz abarttım elle yazıldığı ile ilgili ama günümüz teknolojisi ve süper bilgisayarları ile yapılabilmeli. Aselsan rahat halleder diye düşünüyorum ;)

Elimizde iki tane 10.000 çekirdekli süper bilgisayar var.

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3490
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Canti »

baryshx yazdı: 02 Haz 2022, 16:04 Yazılımı ve diğer her şeyi 50 yıl önce elle yapılmış aletten bahsediyoruz. :lol:
Resim

Biraz abarttım elle yazıldığı ile ilgili ama günümüz teknolojisi ve süper bilgisayarları ile yapılabilmeli. Aselsan rahat halleder diye düşünüyorum ;)

Elimizde iki tane 10.000 çekirdekli süper bilgisayar var.
Yapılan ürün ona göre karmaşıklaşıyor. Eskiden elle bir iki senede uçak uçuruyorlardı. Şimdi binlerce mühendisle 10 seneden önce olmuyor.

Stryker
Üye
Mesajlar: 11
Kayıt: 06 Ağu 2012, 16:50
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Stryker »

https://www.defenceturk.net/f-16-ozgur- ... na-gecildi
Burada radarın modernizasyon dahilinde olduğu söyleniyor ustalar.

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

İstiklalFM yazdı: 02 Haz 2022, 15:03 Orası çok karışık. SSB ve Aselsan biz bunu hallederiz diyor ama Lockheed Martin in teknik desteği olmadan bu çok zor bu ayrı bir parantez olarak kalsın.

Radar ile Özgür projesinin ayrı olduğunu biliyoruz. Radar hazır mı? Değil mi? Bu konu önemli. Radar hazırsa (ki değil gibi) Özgür e giren uçağa takılabilir ama normalde uçak özgür projesi kapsamında modernize edildiğinde radar da değişecek diye birşey yok. Biz bunu Türk işi yapısalı ayrı, aviyonik ayrı ve radarı ayrı sözleşme yaptık. Yapısallar yapılıyor. Özgür ayrı gidiyor. Radar da ayrı olabilir.
ŞAhsi fikrim doğru yapıldı. Block30 lar için gövde yenilemesinde zannımca HvKK lığı beklemek istemedi. Böylece biraz verimsizde olsa projelerin birbirine engel olması engellendi. Aesa radarınında hazır olduğunu düşünmüyorum. 2022 de entegrasyon çalışmaları başlayacaktı, bunun denemeleri, düzeltmeleri derken, dediğiniz gibi zor.. Ancak çokta takılmıyorum bu meseleye, Özgür projesinin nihayete erşimesi dahi büyük bir sıçrama bizim için.
Radarda illaki gelir.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Stryker yazdı: 02 Haz 2022, 16:33 https://www.defenceturk.net/f-16-ozgur- ... na-gecildi
Burada radarın modernizasyon dahilinde olduğu söyleniyor ustalar.
Radarların "Özgür kapsamınad modernize edilen uçaklara takılacak" denmesi o proje kapsamında olduğunu ifade etmiyor. O yüzden karışık dedim zaten.

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

baryshx yazdı: 02 Haz 2022, 16:04 Yazılımı ve diğer her şeyi 50 yıl önce elle yapılmış aletten bahsediyoruz. :lol:
Resim

Biraz abarttım elle yazıldığı ile ilgili ama günümüz teknolojisi ve süper bilgisayarları ile yapılabilmeli. Aselsan rahat halleder diye düşünüyorum ;)

Elimizde iki tane 10.000 çekirdekli süper bilgisayar var.
Bu dediğiniz simülasyonlar için geçerli olabilir. Geçmişe göre daha kolay çözülebilmeside kısmi olarak doğru olabilir. Ancak unutmayın uçaklardaki beklentilerde gün geçtikçe artıyor. Adamlar ilk F-16 yı yıllar önce uçurdular, burasıda doğru. Ancak Özgür projesindeki yapılan uygulamalara bakarsanız mesele uçması değil, çok farklı teknik özellikler söz konusu. Veri bağı, farkındalık seviyesini artıracak sistemler gibi. Yahut olası bir Aesa radarın verilerini alıp işlemek gibi. İşte bunlar biraz zaman alabiliyor. Dünya daki bilgisayarların ağababasına sahip ABD F35 yıllar önce uçurdu, ancak kaç yılda adam edip USAF a teslim edebildi?

Kullanıcı avatarı
Footle
Süvariler
Mesajlar: 495
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:09
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Footle »

baryshx yazdı: 02 Haz 2022, 16:04 Yazılımı ve diğer her şeyi 50 yıl önce elle yapılmış aletten bahsediyoruz. :lol:
Resim

Biraz abarttım elle yazıldığı ile ilgili ama günümüz teknolojisi ve süper bilgisayarları ile yapılabilmeli. Aselsan rahat halleder diye düşünüyorum ;)

Elimizde iki tane 10.000 çekirdekli süper bilgisayar var.
Olayın sadece kod yazmak ve hesaplamalar yapmak olmadığının farkındasınızdır umarım, her ne kadar Özgür modernizasyonu için kaynak kodlarını almış olsak da sonuçta radar entegrasyonu için üretici firmayla bir yerlerde çalışmak gerek. Entegrasyon için belki de farklı kodlara erişim, yeni ara yüzler yazmak gerekecek. Her şey sanıldığı kadar toz pembe değil, bu durum bizim yaptığımız araca yarın başka biri bir şey eklemek, geliştirmek istediğinde de geçerli.

augustus77
Üye
Mesajlar: 38
Kayıt: 13 Tem 2015, 21:17
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen augustus77 »

Aesa radarı ilk olarak Akıncı' ya takılmayacak mıydı ?

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Efenim herşeyden öte biz bunlar için halen yedek parça alıyoruz ve bu ürünün her hakkı bizim değil. Bknz. İsrail'in F-16 modlu uçağı satamaması.

Yani teknik olarak yapabiliyor olsak bile bu yapmak için yeterli değil.

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

augustus77 yazdı: 02 Haz 2022, 17:33 Aesa radarı ilk olarak Akıncı' ya takılmayacak mıydı ?
Entegrasyon faaliyetleri ilk olarak Akıncı da başlayacaktı, doğru. Bu tamanlandıktan sonrada deneme faaliyetleri başlar. Herşey tamamlandıktan sonra, sorun kalmadı, tamamen aktif ve istenildiği gibi çalışıyor denildikten sonra teslimat yapılır, seri üretime geçilir. Eğer takvim değişmediyse geçen yıl Akıncı ya ilk Aesa radarın entegrasyon/test süreci başlamış olması gerekiyor. Bu yıl içindede F16 ya takılması gerekiyor, belkide takılmıştır. Ancak teslimat sanmıyorum.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9963
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Sanchez »

Saffet bey olabilecek en temiz dille açıkladı proje ayrımını.
"F-16 Blok 30 Yapısal İyileştirme, ÖZGÜR Aviyonik Modernizasyonu ve AESA Radar Projeleri farklı firmalar tarafından yürütülen birbirinden ayrı projeler. Keşke bunları tek seferde birlikte yapabilseydik. Böylece uçakları her proje için tekrardan hizmetten çekmemize gerek kalmazdı."
https://twitter.com/Saffet_Uyanik/statu ... 7883331585

delikpr
Süvariler
Mesajlar: 978
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen delikpr »

Özgür modernizasyonu tüm uçaklara yapılacaksa, ABD'den niye modernizasyon istiyoruz? ABD'nin onay vermesinden umudu kestik mi?

Daha önce sorulduysa kusura bakmayın.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6860
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen kabardey »

delikpr yazdı: 02 Haz 2022, 17:52 Özgür modernizasyonu tüm uçaklara yapılacaksa, ABD'den niye modernizasyon istiyoruz? ABD'nin onay vermesinden umudu kestik mi?

Daha önce sorulduysa kusura bakmayın.
Özgür sadece 35 adet F-16 Block 30TM için uygulanacak.

Volkan2000
Üye
Mesajlar: 69
Kayıt: 22 Mar 2022, 15:25
Yaş: 22

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Volkan2000 »

F16 ların Amerika tarafından modernizasyonu talebimizde Özgür projesi de masada bizim tehdit kartımız aslında. Blöfte değil Amerika kapıları kapatırsa AESA da dahil elimizden gelen modernizasyonu yapmaya mecbur kalırız. Şu anda kurallara uyup Amerika dan F16 lara Özgür modernizasyonu için izin istiyoruz ama tüm kapılar üstümüze kapanırsa elimizden gelen her şeyi yaparız. Özgür de AESA var yok demek doğru değil Özgür projesi elimizde olan yada olacak olan tüm kabiliyetlerin toplamıdır

commandos
Süvariler
Mesajlar: 253
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen commandos »

Ne AESA ymış arkadaş bu ya

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

commandos yazdı: 02 Haz 2022, 22:05 Ne AESA ymış arkadaş bu ya
Üstadım daha ABD F-35'lerde bile GaN AESA'ya geçmedi. GaAS AESA'lar görevde. Biz direkt GaN yapmaya çalışıyoruz. Öyle düşünün gerçekten zor iş.

commandos
Süvariler
Mesajlar: 253
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
Yaş:

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen commandos »

İstiklalFM yazdı: 02 Haz 2022, 22:30 Üstadım daha ABD F-35'lerde bile GaN AESA'ya geçmedi. GaAS AESA'lar görevde. Biz direkt GaN yapmaya çalışıyoruz. Öyle düşünün gerçekten zor iş.
Üstadım katılıyorum. Sitem olarak algılamayın. Sadece içim sıkıldı daral geliyor artık bana. Belki sabırsızlığımdan. Yoksa sektördeki arkadaşlar uykusuz geceler geçiriyordur tahminim.

temir
Üye
Mesajlar: 39
Kayıt: 17 Mar 2016, 17:15
Yaş: 18

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen temir »

İstiklalFM yazdı: 02 Haz 2022, 22:30 Üstadım daha ABD F-35'lerde bile GaN AESA'ya geçmedi. GaAS AESA'lar görevde. Biz direkt GaN yapmaya çalışıyoruz. Öyle düşünün gerçekten zor iş.
Sn İstiklalFM üstadım, biz konuyu bilmeyenler için bu sistemlerin farklılıklarını açabilir misiniz?

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3636
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen İstiklalFM »

temir yazdı: 02 Haz 2022, 22:40 Sn İstiklalFM üstadım, biz konuyu bilmeyenler için bu sistemlerin farklılıklarını açabilir misiniz?
Çok geniş anlatacak kadar alanım değil üstadım. Vakit bulursam biraz eski notlara bakıp çalışayım. Aktarabildiğim kadar aktarırım. Ya da forumdan çıkar bir arkadaş.
commandos yazdı: 02 Haz 2022, 22:32 Üstadım katılıyorum. Sitem olarak algılamayın. Sadece içim sıkıldı daral geliyor artık bana. Belki sabırsızlığımdan. Yoksa sektördeki arkadaşlar uykusuz geceler geçiriyordur tahminim.
Üstadım açıkçası o taraflarda çalışan kişileri çok bilmiyorum ama daralmakta haklısınız sizi yargılayamam. Gerçekten çok ama çok önemli bir hal aldı bu iş. Tehditler o kadar zorlaştı ki. EH bir yandan düşük radar izleri bir yandan. Güçlü ve hassas karıştırması zor radar ihtiyacımız üst düzey. Ülkemizin ulusal güvenliği için en kritik konulardan biri şu an.

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 558
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen Tulga »

Galyum nütrür (GaN )Transmit / Receiver Modüllerde Galyum-Arsenit (GaAs) Modüllerine göre daha düşük güç tüketimi ve gelişmiş ısı direnci sağlayan bir malzeme olan galyum nütrür (GaN) bulunuyor. GaN teknolojisi, daha fazla bant genişliği, daha fazla güvenilirlik, kullanılabilirlik ve verimlilik sağlamakta.

ÇAFRAD Faz 1'de Galyum-Arsenit (GaAs) Modülleri kullandık. Daha sonra hem Faz 2'de hem de hava araçları için 3 farklı Aesa radar projesinin (Akıncı-F 16- MMU) son ikisinde kullanılmak üzere Galyum nütrür (GaN )Transmit / Receiver Modüller üzerine çalışmaya başladık. 2022 sonuna doğru hazır olması planlanan Aesa radarinda da GaN modülleri kullanıldığı düşüncesindeyim.

karli
Süvariler
Mesajlar: 1117
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

F-16 Fighting Falcon (Savaşan Şahin)

Mesaj gönderen karli »

commandos yazdı: 02 Haz 2022, 22:32 Üstadım katılıyorum. Sitem olarak algılamayın. Sadece içim sıkıldı daral geliyor artık bana. Belki sabırsızlığımdan. Yoksa sektördeki arkadaşlar uykusuz geceler geçiriyordur tahminim.
Azizim, sitemdede bulunabiliriz. Lakin çok kolay teknolojiler değil, çok kolay bilimler değil. Çok farklı disiplinler bir araya geliyor. Hoş benim düşüncem Özgür projesi dahi kendince büyük bir başarı. Galyum Nitrat üretimi için yıllar önce tesisler kurduk, bunlar için yaıtırımlar yaptık. Muhtemeldirki bu malzemeler pek parayla yurtdışından temin edilemiyor. @İstiklalFM vurgulamış hem radar olarak çalışacak, hem EH konusunda yetenekli olacak, hem bilmediğim daha neler yapacak. Mühendisinden, Malzeme bilimcisine, Yazılımcısından, uçak mühendisine, belki adını dahi duymadığım birçok uzmanlık alanına kadar işin içinde neler var. Kolay olmadığını biliyorum, ama ne kadar o zor olduğunu anlatabilmek için dahi konuya yabancıyım.

Ancak şu kadarını biliyoruz, Radar ortaya çıktı, iyi kötü biz bir yerlere geldik. Gerisi zaman, ve testler olacak. Ha şu kısmından eminim bizimkiler ne yaptığını biliyor. Yani en azından ayakları yere basıyor. Bunuda şöyle anlıyorum, yapısal modernizasyon, Özgür projesi, Radar, EH/ED modernizasyonlarını birbirinden ayırmışlar. Yani rüyalar aleminde değiller.

Cevapla