Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5296
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen TEORI » 18 Eyl 2019, 12:08

Hadi hayırlısı. Zaten en olacak projede canlanıyor demek.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 18 Eyl 2019, 15:26

Hep söylüyorum bu proje çok önemli. Bizi çok gururlandıracak.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 18 Eyl 2019, 15:31

Göksungur'un da Hürjet'in insansız versyonu olmasını beklerim, iki proje aynı anda yürümelidir.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3649
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Test7 » 20 Eki 2019, 23:44

Nurus’un Hürjet Eğitim Uçağının mock-up’ını 45 günde nasıl yaptığının anlatıldığı söyleşi. Meraklıları izleyebilir.



Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 01 Oca 2020, 15:18

Hadi bakalım. EJ-200 kesin değilmiş.

http://www.c4defence.com/Gundem/hurjeti ... yor/9146/1

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Canti » 01 Oca 2020, 15:36

kabardey yazdı: 01 Oca 2020, 15:18 Hadi bakalım. EJ-200 kesin değilmiş.

http://www.c4defence.com/Gundem/hurjeti ... yor/9146/1
ABD satar zaten moturu, EJ2000 de olmayacak. Bu uçağın motorunu kendimiz yapmak zorundayız. MMU motoru yine aynı hikayeye dönecek.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 01 Oca 2020, 15:41

Canti yazdı: 01 Oca 2020, 15:36 ABD satar zaten moturu, EJ2000 de olmayacak. Bu uçağın motorunu kendimiz yapmak zorundayız. MMU motoru yine aynı hikayeye dönecek.
Bu aletin takvimi MMU'ya göre çok önde. Hazır motor dışında bir seçenek yok. MMU gibi F110'la da kotarılacak bir iş değil.

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5121
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen goldenwings » 01 Oca 2020, 16:07

Şu eski yazı güzel olmuş aslında ; http://www.kokpit.aero/hurjet-tek-cift-motor?writer=37

Yorumlarda 404’ün T50’ye yetmediği 414’e geçebilecekleri var. Kaldı ki anladığım Ej daha güçlü. Biri de Al 222’yi tavsiye etmiş kıstas olmadan üzerinden oynarsınız diye. Biz aslında Ukrayna ile ortak motor geliştirsek ?

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 01 Oca 2020, 16:40

goldenwings yazdı: 01 Oca 2020, 16:07 Şu eski yazı güzel olmuş aslında ; http://www.kokpit.aero/hurjet-tek-cift-motor?writer=37

Yorumlarda 404’ün T50’ye yetmediği 414’e geçebilecekleri var. Kaldı ki anladığım Ej daha güçlü. Biri de Al 222’yi tavsiye etmiş kıstas olmadan üzerinden oynarsınız diye. Biz aslında Ukrayna ile ortak motor geliştirsek ?
Bu saatten sonra çift Al 222 motorlu bir sisteme geçmek ciddi zaman kaybı olur, maliyeti söylemiyorum bile. Ayrıca Ukrayna ile böyle bir motor geliştirebileceğimize de inanmıyorum. Çok fazla vakit alır. Anlaşılan F404 ve Ej200 arasında bir yarış devam ediyor.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 326
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen brownbess » 01 Oca 2020, 17:57

Amerika ile ilişkiler çok acaip noktalara gitmedikçe, niçin F404 motorunu vermek istemesinler. Hazır alıma kim hayır der? Para kazanacak sonuçta. F404 motoru vermenin güvenlik zaafı doğurması da söz konusu değil.

Rekabet iyidir. En iyi teklif veren kazansın. EJ-200 ihaleyi kazanmak istiyorsa biraz işbirliğine yatkın olmak zorunda. Mesela EJ-200'ün yanma odasının teknolojisini versinler. TEI üretsin onu. Böylelikle ihaleyi rahat alır.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 01 Oca 2020, 18:10

kabardey yazdı: 01 Oca 2020, 15:18 Hadi bakalım. EJ-200 kesin değilmiş.

http://www.c4defence.com/Gundem/hurjeti ... yor/9146/1
Fiyat kırma ve rekabet politikası. EJ 200 için daha istekli bizimkiler

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen swat » 04 Oca 2020, 15:34

Mevcut ABD/Türkiye ilişkilerine bakarsak imzalanan CAATSA'dan sonra EJ-200 olması muhtemel. Tabi biz buradan kazanım çıkarabilirsek hazır almak dışında çok çok iyi olur.

hiasa89
Üye
Mesajlar: 406
Kayıt: 23 Haz 2017, 19:30
Konum: Chicago
Yaş: 30
İletişim:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen hiasa89 » 09 Oca 2020, 19:07

kayde deger bir gelisme var mi ?

Proje takvimi nedir ?

Biz neden yumurtayi bekliyoruz ? Bu proje bizim icin olmaz sa olmaz 3 projeden biri.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 17 Şub 2020, 16:21

HÜRJET den uzun süredir bir ses gelmiyor. MMU dan çok geliyor oysa ki. Bu da aslında bu açıklamaların iç kamuoyuna reklam kokan hareketler olduğu hissini yaratıyor. Ama gizliden proje ilerliyorsa helal olsun derim.
Çok merak ediyorum asıl biz HÜRJET de neredeyiz?

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 17 Şub 2020, 22:46

Antares yazdı: 17 Şub 2020, 16:21 HÜRJET den uzun süredir bir ses gelmiyor. MMU dan çok geliyor oysa ki. Bu da aslında bu açıklamaların iç kamuoyuna reklam kokan hareketler olduğu hissini yaratıyor. Ama gizliden proje ilerliyorsa helal olsun derim.
Çok merak ediyorum asıl biz HÜRJET de neredeyiz?
Korkarım MMU ile aynı noktada...

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 17 Şub 2020, 23:32

Bu projelerin finansmani ne durumu acaba? Bu ekonomik dar bogazda yuksek maliyetli gelistirme projelerinin gecikmesini bekleyebiliriz. Proje takvimi cok dar ayrica. 2020'de CDR (critik tasarim gozden gecirme) yapilacak, 2021'de ilk ucar prototip hangardan cikacak, 2022'de ilk ucus gibi bir takvimi vardi(?). Bu takvim TAI'nin mi, yoksa SSB/HvKK ile ortak bir takvim mi emin degilim. Bu projenin simdiye kadar en az 5-10 tane ana alt yuklenici ile kontrat yapilmasi gerekiyordu ayrica. Basta motor belirlenmesi ve uretici firma ile ile anlasmasi gibi. Motor karari EJ200 mi, yoksa tekrar GE 404'e mi donuldu? Cok gizli kapakli, bilgi verilmeyen konular. Sonra boy boy poster vs, twitter iletileri.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 18 Şub 2020, 06:34

Şu anki konjonktürde Hisar/Siper ve güç grubu (kara ve hava) projelerine öncelik veriliyor olabilir. Ben ne hürjet'ten ne de MMU dan umutlu değilim, bence oluru yok o işlerin.

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mec » 18 Şub 2020, 09:14

robust yazdı: 17 Şub 2020, 23:32 Bu projelerin finansmani ne durumu acaba? Bu ekonomik dar bogazda yuksek maliyetli gelistirme projelerinin gecikmesini bekleyebiliriz. Proje takvimi cok dar ayrica. 2020'de CDR (critik tasarim gozden gecirme) yapilacak, 2021'de ilk ucar prototip hangardan cikacak, 2022'de ilk ucus gibi bir takvimi vardi(?). Bu takvim TAI'nin mi, yoksa SSB/HvKK ile ortak bir takvim mi emin degilim. Bu projenin simdiye kadar en az 5-10 tane ana alt yuklenici ile kontrat yapilmasi gerekiyordu ayrica. Basta motor belirlenmesi ve uretici firma ile ile anlasmasi gibi. Motor karari EJ200 mi, yoksa tekrar GE 404'e mi donuldu? Cok gizli kapakli, bilgi verilmeyen konular. Sonra boy boy poster vs, twitter iletileri.
Üstad ben bu projenin de ufak ufak ölmeye doğru gittiğini düşünüyordum ki sizin açıklamalar da bunu işaret ediyor. Yapılabilirliği en yüksek projelerimizden birisi olmasına rağmen bu durumdayız. Beklentiyi kıstım oldukça.

Mermi
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 248
Kayıt: 10 Kas 2019, 20:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mermi » 18 Şub 2020, 10:20

Reis F-35'lerin yanında Patriotları verin onlarıda alalım demesini biliyor ama.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen okeanos » 18 Şub 2020, 10:31

Benim kişisel görüşüm bu iş olacak. Çünkü bu iş TAI' nin kendi öz kaynakları ile gerçekleştiriliyor. Hükümetten ayrılacak fona vs gibi bir beklentisi yok. Belki de hükümet bu işin içinde yeterince salça olamadığı için olacak. O yüzden maddi imkansızlık, projeyi etkileyecek unsurlardan değil. TAI, ekstrem bir durum olmadığı taktirde kendi kaynakları ile yaptığı projelerde takvime uyuyor.
En son okeanos tarafından 18 Şub 2020, 10:49 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 18 Şub 2020, 10:48

Büyük ihtimal ile motor konusunda yine bir sıkıntı var. EJ'ye karar verdikten sonra, aslında biz tam anlaşmadık demelerinden bir sıkıntı olduğu anlaşılıyor. Bir bakmışsınız F404'e geri dönülmüş.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 18 Şub 2020, 14:20

kabardey yazdı: 18 Şub 2020, 10:48 Büyük ihtimal ile motor konusunda yine bir sıkıntı var. EJ'ye karar verdikten sonra, aslında biz tam anlaşmadık demelerinden bir sıkıntı olduğu anlaşılıyor. Bir bakmışsınız F404'e geri dönülmüş.
+1 O nedenle bu işlerin oluru yok dedim. Motor olmadan uçak da olmaz. Bence F404 işi de olmaz. Ha, prototip için 3-5 adet verirler. Ama seri üretim için vermezler. Prototipe harcanan parayla orta yerde kalınır...
En son merzifonlu tarafından 18 Şub 2020, 14:38 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 18 Şub 2020, 14:25

Öyle ya da böyle Hürjet uçacak ama sonrası allah göstermesin Altay hikayesi...

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 18 Şub 2020, 14:43

Hürjet'e uygun motor çok. O sınıfta Doğu-Batı ürünü baya motor var. Uygun motor bulunur. Hürjet öyle ya da böyle uçar. Ama sonrası?

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 18 Şub 2020, 14:47

İstiklalFM yazdı: 18 Şub 2020, 14:43 Hürjet'e uygun motor çok. O sınıfta Doğu-Batı ürünü baya motor var. Uygun motor bulunur. Hürjet öyle ya da böyle uçar. Ama sonrası?
Benim korkum, yapıyoruz bari mükemmel olsun, zihniyetinin bu projenin de içine etmesi. Yoksa Hürjet yapmak bizim için artık bir zaman meselesi.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 18 Şub 2020, 15:49

Aslında TAİ biraz rus ve acem palavracıları gibi hareket etmesi lazım, kaportayı yap, tayyareyi uçur sonra da icabında atom bombası bile durdurur de böylece sığırlar rahat rahat geviş getirir. Biz de projenin devam etiğini bilmiş oluruz.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 18 Şub 2020, 17:46

kabardey yazdı: 18 Şub 2020, 14:47 Benim korkum, yapıyoruz bari mükemmel olsun, zihniyetinin bu projenin de içine etmesi. Yoksa Hürjet yapmak bizim için artık bir zaman meselesi.
Katılıyorum üstad. Birde bana şey gibi geliyor; Sanki MMU'nun gölgesinde kalıyor gibi birileri yeteri kadar önem vermiyor.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 18 Şub 2020, 21:03

okeanos yazdı: 18 Şub 2020, 10:31 Benim kişisel görüşüm bu iş olacak. Çünkü bu iş TAI' nin kendi öz kaynakları ile gerçekleştiriliyor. Hükümetten ayrılacak fona vs gibi bir beklentisi yok. Belki de hükümet bu işin içinde yeterince salça olamadığı için olacak. O yüzden maddi imkansızlık, projeyi etkileyecek unsurlardan değil. TAI, ekstrem bir durum olmadığı taktirde kendi kaynakları ile yaptığı projelerde takvime uyuyor.
Size soyle bir ornek vereyim. Italya gibi jet egitim ucaklari gelistirme uzmani bir ulkenin sirketi Hurjet ayarinda bir jet egitim ucagi olan M346'yi yaklasik 500 milyon euro civarinda bir maliyete gelistirebildi. Bu maliyetin bir kisimi Italya hukumeti subvanse etti. Diger kismi oz kaynaklar. Turkiye'nin daha dusuk bir maliyete cikarmasi mumkun mu emin degilim ama TAI'nin elindeki diger devlet destegi olmayan projelerinin de bolca bulundugunu dusunurseniz, Hurjet icin TAI kendi kaynaklarindan bir kac yuz milyon dolar parayi ayirabilir mi? Bence cok bir para ayiramaz. Gunun sonunda bu proje devlet destekli olmak zorunda veya TAI gider bir dis ulke sirketini projeye dahil eder vs.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 18 Şub 2020, 23:04

Sanırım savunma sanayinde altın devri yaşayamadan ekonomik nedenlerle kapattık! Eskisi gibi artık çok fazla proje duymuyoruz. Benim de bu projeden pek umudum kalmadı. Daha sen Hürjet'i yapamamışsın 5. nesil MMU diyorsun.

Öz Türkçemizde çok güzel bir cevap var da neyse.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 1847
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen anafor2014 » 19 Şub 2020, 09:52

Zamanında Murat Bayar'ın şöyle bir söylemi olmuştu. Savunma sanayii firmalarının sivil alana yönelikte üretimleri olmalı bu şekilde ayakta kalabileceklerini söylemişti. Örnek olarakda Otokar'ı vermişti. Ek olarakta her sektörde iki firmanın rekabetinin yeterli olduğunu belirtmişti.

Şimdi dönüp bakınca tekerlekli araç alanında envanterde 4-5 farklı araç üreten firma var. Sürdürülebilirlik noktasında ciddi problemlerimiz var.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen okeanos » 19 Şub 2020, 10:34

Antares yazdı: 18 Şub 2020, 23:04 Sanırım savunma sanayinde altın devri yaşayamadan ekonomik nedenlerle kapattık! Eskisi gibi artık çok fazla proje duymuyoruz. Benim de bu projeden pek umudum kalmadı. Daha sen Hürjet'i yapamamışsın 5. nesil MMU diyorsun.

Öz Türkçemizde çok güzel bir cevap var da neyse.
Hocam zaten TAI' nin basamak olarak görmesi neticesinde hürjet ortaya çıktı. Yoksa MMU gibi yapım silsilesi ile gelen bir sipariş değil. TAI, aksungur, göksungur, hürjet gibi projeleri kendi mütevelli heyetinin toplantı kararları neticesinde başlatıyor. Anka, devletin desteği, kuvvetin isteği ile başladı. Derken aksungur geldi 18 ay içerisinde. Konsept olarak Ankanın biraz hormonlu haline çift motor takılması gibi (çok aşırı kabaca) olduğndan yıllar süen anka sonrası 18 ayda bitti. Alt sistemler ortak çünkü. Ama göksungur, yapısal olarak farklı olmasına rağmen tecrübe hususunda kazanımların gücü ile görece kısa üretim tarihi veriyorlar. Bizde hürjet, MMU için tecrübe biriktirmesi. O yüzden hürjet pistten tekerlek kesmeden kimse MMU için boşa pr yapmasın. Kendini güldürür. Ama hürjet için verilen tarihe uyulacağı kansındayım. MMU için ise zor, baya baya zor. En samimi dileğim hepimizi utandırırlar.

kostok
Üye
Mesajlar: 780
Kayıt: 10 Ara 2019, 12:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kostok » 19 Şub 2020, 10:36

anafor2014 yazdı: 19 Şub 2020, 09:52 Zamanında Murat Bayar'ın şöyle bir söylemi olmuştu. Savunma sanayii firmalarının sivil alana yönelikte üretimleri olmalı bu şekilde ayakta kalabileceklerini söylemişti. Örnek olarakda Otokar'ı vermişti. Ek olarakta her sektörde iki firmanın rekabetinin yeterli olduğunu belirtmişti.

Şimdi dönüp bakınca tekerlekli araç alanında envanterde 4-5 farklı araç üreten firma var. Sürdürülebilirlik noktasında ciddi problemlerimiz var.
Yüksek ihracat kabiliyeti ve potansiyeli tekerlekli araç alanındaki yığılmanın sebebi ve rahatlığı. Her firma kendi pazar alanını oluşturduğu için daha rahat ilerliyoruz. Aslında bu firmaların kaliteli ürün çıkartması diğer alanlarda iş gören firmalarımız için de bir referans olabilir. Yani FNSS'nin Güneydoğu Asya pazarındaki ağırlığını arttırması, Tai'nin ya da Baykar'ın ihalarının da bölge ülkeleri açısından cazibesine katkı sağlayacaktır. Tabi yurt içi envanterini de çorba yapmamak gerekli ama neyse...

Hürjet konusunda da Hürjet uçtuğu an özellikle Malezya gibi ülkeler için ''Türkler uçak yapabilir'' anlayışının oturacağına ve MMU'ya ortak olacak, finans desteği sağlayacak ülkelerin olacağına inanıyorum. Ya da belki umut ediyorum desem daha doğru olur.

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen sailordream » 19 Şub 2020, 10:37

robust yazdı: 18 Şub 2020, 21:03 Size soyle bir ornek vereyim. Italya gibi jet egitim ucaklari gelistirme uzmani bir ulkenin sirketi Hurjet ayarinda bir jet egitim ucagi olan M346'yi yaklasik 500 milyon euro civarinda bir maliyete gelistirebildi. Bu maliyetin bir kisimi Italya hukumeti subvanse etti. Diger kismi oz kaynaklar. Turkiye'nin daha dusuk bir maliyete cikarmasi mumkun mu emin degilim ama TAI'nin elindeki diger devlet destegi olmayan projelerinin de bolca bulundugunu dusunurseniz, Hurjet icin TAI kendi kaynaklarindan bir kac yuz milyon dolar parayi ayirabilir mi? Bence cok bir para ayiramaz. Gunun sonunda bu proje devlet destekli olmak zorunda veya TAI gider bir dis ulke sirketini projeye dahil eder vs.
Bakınız sayın robust üstatlığını konuşturdu nokta atışı ile size olabilecek en doğru örneği verdi. Dikkatle incelemenizi tavsiye ederim.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 1847
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen anafor2014 » 19 Şub 2020, 11:02

kostok yazdı: 19 Şub 2020, 10:36 Yüksek ihracat kabiliyeti ve potansiyeli tekerlekli araç alanındaki yığılmanın sebebi ve rahatlığı. Her firma kendi pazar alanını oluşturduğu için daha rahat ilerliyoruz. Aslında bu firmaların kaliteli ürün çıkartması diğer alanlarda iş gören firmalarımız için de bir referans olabilir. Yani FNSS'nin Güneydoğu Asya pazarındaki ağırlığını arttırması, Tai'nin ya da Baykar'ın ihalarının da bölge ülkeleri açısından cazibesine katkı sağlayacaktır. Tabi yurt içi envanterini de çorba yapmamak gerekli ama neyse...

Hürjet konusunda da Hürjet uçtuğu an özellikle Malezya gibi ülkeler için ''Türkler uçak yapabilir'' anlayışının oturacağına ve MMU'ya ortak olacak, finans desteği sağlayacak ülkelerin olacağına inanıyorum. Ya da belki umut ediyorum desem daha doğru olur.
BMc, FNSS ve Otokar dışında belki bir firma daha eklenebilir , onların dışındakiler yaptıkları işte ne kadar derin, ne kadar teknolojiye hakim ciddi şüphelerim var. Tabii ülkemizde ciddi bir otomotiv endüstrisi var bu durumda bir çok firmanın yetişmiş eleman bulmasına imkan sağlıyor. Ancak hala zırh, motor ve bazı kritik alanlarda ithalat ile günü kurtarıyoruz.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Tyras » 20 Şub 2020, 03:05

anafor2014 yazdı: 19 Şub 2020, 11:02 BMc, FNSS ve Otokar dışında belki bir firma daha eklenebilir , onların dışındakiler yaptıkları işte ne kadar derin, ne kadar teknolojiye hakim ciddi şüphelerim var. Tabii ülkemizde ciddi bir otomotiv endüstrisi var bu durumda bir çok firmanın yetişmiş eleman bulmasına imkan sağlıyor. Ancak hala zırh, motor ve bazı kritik alanlarda ithalat ile günü kurtarıyoruz.
Bunların dışındaki askeri araç firmaların çoğu alt yükleniciler yada Anadolu Isuzu gibi yabancı ortaklı olup sivilden askeriyeye uygun teknolojileri devşiren profesyonel firmalar.

Savunma sanayimizin geneline bakınca benim çizebildiğim tablo şu.

TAI-TEI ortak firmalar zaten ama TEI yurtdışı ve ticari bağları üzerinden amatör ruhunu kaybedip fazla profesyonelleşmiş, kurumsal bağlarından çok finansal bağları kalmış gibi.

TAI amatör ruhu canlı kalan taraf ama en innovatif olabilecekleri alan Bayraktar ile çakışıyor. İhalarda farklı ihtiyaç alanları varken, çok muadil görünen ürün oluştu. Burada bir koordinasyon ihtiyacı hepimizin parmak bastığı bir konuydu ama benim anladığım genel bir vizyon eksikliği var. İhtiyaca yönelik iha yerine, zaten eldekinin daha irisini yapalım üzerinden iha geliştiriyorlar. (burada TAI aslında elindeki hazır kabiliyeti kullanıp hızlıca ve akıllıca Aksungur'a geçti eleştirim buna değil asıl doldurulmayan alana) İki firma yarışırken STM ana ilgi alanı olmamasına rağmen Kargu-Alpagu ile işlere girmese taarruzi sistemlerle ilgili bir girişimimiz bile olmayacaktı. Denizde iş görecek iha olayı, farklı mikro ihalar hak getire. Bence bu halde bu proje yükü ve finansman kısıtlarıyla hiç Göksungur'a girişmeseler hayırlı olacak.

Ard arda açıklanan iddialı proje takvimleri Karadenizli Temel Kotil özgüveni mi de bir soru işareti. Ama boş değiller. Projelerin MMU hariç hepsinin altından kalkabilirler ama gecikmesiz zor gibi umarım bizi şaşırtırlar.

Vestel iha konusunda zaten oyun dışı ama tuş ekran gibi sistemler konusunda-kokpit elektroniklerinin son kullanıcı kısmına dokunuşları faydalı olabilirdi. Bu konuda havacılıktan kopmamaları temennimiz ama kopacaklar gibi.

STM-Aselsan ortak çalışma kültürü çok üst düzeyde. Nazar değmesin STM başlı başına yara bandı gibi her eksiğe koşuyor bir yandan da.

Tubitak SAGE-Roketsan'ın iş yükünü bölüşüyor ama daha çok akademik gücünden yararlanılan bir kurum, ne yapabiliyorsa onu yapıyor. İşin üretim mühendisliği, yabancı menşeili komponentlerle çalışma kısmı da sonunda yine Roketsan'a kalıyor. Ama bazı ürünlerde de tamamen ayrı ayrı çalışıyorlar.

Bunun yerine MKE hantallığına sebep olan iriliğinde küçülmeye gidip, SAGE-Roketsan-MKE zinciri efektif hale getirilse harika olurdu.

SAGE'den gelen Akademik birikimi ve tasarıma ortak olup ticarileştirerek son üretim tezgahına aktarana kadar aracı rolü üstlenen daha yetkili bir Roketsan bu işi yapabilirdi diye hayal ediyorum, bir yandan da iyi kötü yıllardır giden bir düzen var,farklı kültürleri çatıştırmadan büyük maceralara girişmeden küçük küçük düzeltmelerle de iyileşme imkansız değil gibi görünüyor.

Nurol zaten FNSS ortağı, ayrıca ihalelerdeki yerli motor ısrarına karşın, Motor konusunda Tümosan'la iletişimini arttırdığı söyleniyor. Buda iki firmanında hayrına bir durum.

Otokar ben dünya standartlarında askeri ürün yapıyorum, alan alır moduna geçecek gibi çünkü rekabette sınır tanımayan BMC türedi, bu saatten sonra büyük askeri projelere girmeyeceğini, bunun yerine elindeki ürün yelpazesini ihraç pazarını hedef alarak yöneteceğini tahmin ediyorum.

BMC ne yapıyor nasıl yapıyor Allah biliyor. Hiçbirşey yapmıyorlar desen oda değil, yapıyorlar desen oda değil. MMU nere, Altay motoru nere, Altay nere, Kirpi nere, ABMK beni neden öptü.

Yani BMC'nin vücut bulmuş hali Ahmet Maranki diye bir adam var, Tekelde tütün eksperi olarak iş hayatına başlamış, TV'lerde beslenme uzmanı profesör olarak tanınıyor, akademik anlamda bir işletme profesörü, güreş ihtisas kulübünde kara kemer tekvando hocası, Rusça ve Osmanlıca biliyor, sonra sağlıklı yaşam kürü birşeyler satıyor. Hani adam yatmamış emek vermiş bir şeylere ama ülkeye faydası mı dokunuyor zararı mı çözmek pek mümkün değil gibi.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 20 Şub 2020, 08:23

Forum ahalisi olarak burada bulunmamizin nedeni, Turk Savunma Sanayi ve Turkiye. Bazen icinde bulungudumuz ekonomik realiteden uzaklasiyoruz insanin dogasi geregi. Projelerin icine daliyoruz, olmus bitmis gibi. Turk savunma firmalarinin ana isverenleri MSB/SSB oldugu icinde savunma sanayinin buyumesi ve surdurebilir bir eko sistem olusturmasi, bu sektore ayrilan kaynak ve ulkenin diger ekonomik ve is gucu ile dogru orantilidir. Turk Savunma Sanayi'de bugun icin Turk ekonomisin icnide bulundugu orta gelir tuzaginin bir benzerini yasiyor. Ulkelerin kisi basi hasilasi 10,000$ asamadigi duruma orta gelir tuzagi deniyor. Turkiye Ekonomisinin milli hasilasi yaklasik 760 milyar $ sanirim ve G20'de 19. siraya indik ve kisi basi gelir 7-8 binlere indi. SAvunma sanayi'de 2-2.5 milyar dolar arasinda bir ihracat sinirina takildi kaldi. Aslinda bugun icin iki misli, yillik 3.5-4 milyar dolari, bulecek urun portfoyu var ama savunma sanayi ihracatinda sorunumuz var.

Turk Savunma Sanayi de bunun bir benzerini yasiyor kanimca. Ana isveren TSK/SSB'nin sektorin cirosunun %70-80'ini olusturdugu surece savunma sanayi olarak rakabetci olabilmemiz zor. Bu ciro icinde %30-40 TSK/SSB ve geri kalani ihracat seklinde bir hedef koymaliyiz. Yani uluslararasi rekabet edebilecek savunma sanayi urunlerine sahip olarak, yabanci ihale kazanan buyuk meblagli projelerimiz olursa bu sektor surdurulebilir olur. Bu yazdiklarimin kucuk olcekli orneklerini gorduk sektor icinde. Ornegin, Roketsan bir ara korfez ulkelerine yaptigi ARGE ve uretim isleri nedeniyle cirosunu onemli kismini yabanci isverenlerden kazaniyordu ama surdurulemedi. Devami gelmedi. Aselsan'da benzer yol izlemisti. Bugun icin benim sektorde gordugum iki sirket bu bahettigim hedefe yakin gorunuyorlar. Birisi FNSS ve digeri OTOKAR. Bu iki firmada en iyi urunlerini pazarlayarak kendi cirolarinin onemli kismini ihracat olarak yapabiliyorlar. Ornegin, TSK bugun emektar M113'leri, hemde tank cekici ile Idlib'e gonderiyor. Olmasi gereken Turkiye'de uretilen Arma veya Pars 8x8 araclarimiin hepsi kendi gucleri ile Hatay uzerinden Idlib'e girmesiydi. MSB/SSB'de o kadar cok proje var ki 40-50 yillik M113'ler hala sahada. Para yok ki proje baslatip M113'ler 8x8 araclar ile yenilensim. Parasizliktan MRAP Kirbi bizim icin bir APC'ye evrildi. Gercekten oyle, uzerlerine de SARP takildi.

Ote yandan Otokar ve FNSS'de farkli tipte zirhli araclarini ihrac ederekMSB/SSB'ye olan bagimliliklarini en dusuk duzeye indiriyorlar. Dogrusu bu. %30-70 (ic-dis ciro) payi savunma sanayi icin dogru bir orandir. Otokar icin bu dedigim daha gecerli cunku FNSS hic olmaz ise bir kac yuz adetlk silah tasiyici arac isini almisti. Otokar icin COBRA-2 haricinde TSK veya EGM'ye urun satisi bitmis olabilir.

Aselsan bu firmalar icinde aslinda potansiyeli yuksek bir firmamiz cunku dusukten yuksek maliyete veya orta seviyeden yuksek teknoloji gerektiren urunlere kadar cok genis bir urun portfoyu olan sirket ama ozellikle ihracat acisindan istenilen seviyede degil (bence). Yillik bir milyar dolar ihracat yapabilecek genislikte urun protfoyu var. HAberlesme, komuta kontrol, sislah sistemleri, sensorler, akilli muhimmatlar vs diye bakinca, bir ordunun ihtiyaci olan A-Z hersey var Aselsan urun listesinde ama yillik Aselsan ihracati hafizam yaniltmiyorsa 200-300 milyon dolar arasinda bir sey. Edit: 2018 faaliyet raporunda 9 milyar tl oln ciro'nun sadece %10'u ihracatmis. Sadece 900 milyon tl ihracat katkisi var 2018 icin. %59 TSK ya satilan urunler.

TAI ise belkide buyume sansi en yuksek olan sirket ama elindeki ozgun tasarim urunlerini ciroya donusturmesi sartiyla. TAI'nin sorunu yuksek teknoloji odakli, regulasyonu/sertifikasyonu yuksek ve gelistirme maliyetli olarak pahali bir sektorde oyuncu. Simdiye kadar TSK'nin verdigi siparislerin lisansli uretimi ve off-set ile Boeing/Airbus/Sikorsky gibi sirketlere yaptigi govde parcalari imalati ile ayakta duruyordu. Son 5-6 senedir sirket bir degisim icinde, ozellikle pahali ve yuksek teknoloji gerektiren ozgun urun sayisi acisindan. ANKA ile basladi, sonra Hurkus geldi ozgun olarak. Aksugur ve Gokbey ile devam ediliyor. Sirada Hurjet, ATAK-2, MMU gibi yuksek teknoloji ve maliyetli projeleri var. Ama sorun su ki TAI ozgun urunlerinin ihracatini yapmayi henuz basaramadi ve ciroya donusturemedi. ANKA HURKUS gibi iki ana ozgun urun henuz ihracati yok. Henuz gelistirilen Goksungur, Gokbey gibi ozgun urunlerini bu listeye ekleyip mutlaka disariya satmasi lazim. TAI buyuklugundeki bir sirketin uluslararasi piyasada rekabetci olmadan, sadece TSK ve ihracat pazari oraninin koruyarak kendi tedarikcileri ile olusturdugu ekosistemini korumaya albilmesi lazim. TAI'nin sansi Boeing ve Airbus icin uzun vadeli kontratlar alarak yapisal parca uretiminden ciddi bir ciro yapma sansi buluyor. KEza TSK' icin uretilen T129, T70, A400 gibi projelerde katki yapiyor.

Soyle dusunun TAI eger 1.5 milyar dolara 30 tane T129'u Katar veya Malezya gibi parasi cebinde olan bir ukeye yapsaydi, neredeyse butun Turk Savunma Sanayi bu isten bir 25 yil ekmek yiyecekti. Aselsan, Roketsan, Sincan OSB, Ostim'deki KOBI'lere kadar. Savunma sanayi boyle bir sey, ucak ve helikpter gibi sistem satin alan ulkeler bakim ve idamesi (hayat dongusu) icin gelecek 20-25 yil uretici ulke ile calismak zorundadir. O yuzden ANKA, HURKUS, GOKBEY gibi pahali ve bakim idamesinde ureticiye bagimli olunan sistemleri yurt disina satmak kazan kazandir her zaman. TAI eger elindeki hazir urunlerini ve gelecekteki urunlerini ihracatini yapmayi basarirsa (gercek rekabetci ortamda yapmak zorunda), Turkiye'nin 1. numarali savunma sanayi sirketi olacaktir.

Practicante
Süvariler
Mesajlar: 130
Kayıt: 06 Tem 2018, 21:32
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Practicante » 20 Şub 2020, 17:27

Resim

Yakovlev Yak-130

En yüksek hız: 1.050 km/sa
Menzil: 2.546 km
Ağırlık: 4.600 kg
Motor tipi: AI-222

Resim

Hongdu L-15

En yüksek hız: 1.715 km/sa
Menzil: 3.100 km
Ağırlık: 4.960 kg
Motor tipi: AI-222
İlk uçuş tarihi: 13 Mart 2006

Resim

http://www.motorsich.com/eng/products/a ... de/ai-222/

Son yıllarda Türkiye Ukrayna savunma ticaretinin geliştiği gözleniyor. Bu vesile ile jet eğitim hafif saldırı uçağı geliştirmede Ukrayna üretimi motorlar kesinlikle alternatif olarak değerlendirilmesi gerekir.

Kullanıcı avatarı
BeyazKuvvet
Süvariler
Mesajlar: 140
Kayıt: 13 Nis 2019, 18:38
Yaş: 29

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen BeyazKuvvet » 21 Mar 2020, 20:51

Bugün TEI’den birine lâf olsun diye Hürjet’in durumunu sordum.
Tebessüm etmeyen adamın yüzünü alaycı bir gülme aldı.
Ne oldu? dedim. “Hürjet mi kalmış, para mı varmış?“ dedi gülerek...
“Projelerde çalışanları kolaylıkla izinlere yolluyorlar, eskiden böyle miydi?..” dedi.

pymk
Üye
Mesajlar: 360
Kayıt: 12 Kas 2019, 20:54
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen pymk » 21 Mar 2020, 22:01

Küresel resesyonun varlığı artık bir tartışma konusu değil.

Şimdiki ekonomik konjonktür, mevcudun ikamesine bile imkan vermiyor. İşin aslı, kimsenin proje geliştirecek mecali kalmadı dünyada. Ekonomide toplamda 10 sene alacak bir düşüş ve dengelenme süreci var önümüzde. Sonrasında, son 30 senede alıştığımız liberal küresel ticaret ortamından bambaşka bir ortama gözlerimizi açacağız.

Dünya tarihine baktığımızda; güçlünün zayıfla, zayıfın güçlüyle yer değiştirdiği bir kırılma anında olduğumuzu fark etmeliyiz bence.

calvus
Üye
Mesajlar: 38
Kayıt: 20 Eyl 2012, 11:42
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen calvus » 23 Nis 2020, 23:15

Temel KOTİL hürjet için ortak aranacağını söylemiş. 23:43 dakikada. Bence bu ulke İtalya olabilir.

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen sailordream » 23 Nis 2020, 23:39

calvus yazdı: 23 Nis 2020, 23:15 Temel KOTİL hürjet için ortak aranacağını söylemiş. 23:43 dakikada. Bence bu ulke İtalya olabilir.
Dünyanın 5 ülkesinde kullanilan 80 tane ürettiği Alenia Aermacchi M-346 Master uçağı varken neden ortak olsun?

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Sanchez » 24 Nis 2020, 02:16

BK'nın ne yapacağı belli mi? ASDOT ile eğitimi tamamen sivilleştirmek istiyorlardı ama geçen yıl iptal ettiler o programı. Yerine bir şey açıkladılarsa da ben bilmiyorum. Dış ortak olmazsa Hürjet de olmaz. İngiliz olur.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 24 Nis 2020, 03:03

Sanchez yazdı: 24 Nis 2020, 02:16 BK'nın ne yapacağı belli mi? ASDOT ile eğitimi tamamen sivilleştirmek istiyorlardı ama geçen yıl iptal ettiler o programı. Yerine bir şey açıkladılarsa da ben bilmiyorum. Dış ortak olmazsa Hürjet de olmaz. İngiliz olur.
2030'larda filan değiştirilmesi planlanıyordu sanırım Hawk'ların. Hürjet için aslında güzel bir tarih. Lakin İngiliz de söz sahibi olmadığı bu tür bir işin içinde bulunmaz bence.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Sanchez » 24 Nis 2020, 03:34

2030-du. Şu an belli değil. Maliyetleri 60-40 bölsek, bizimkilerin motorunu lisans altında(know-howıyla beraber) burada, kalanınınkini İngiliz yapıp bize offset verse, hem BAE'ye bir kaç milyon hem RR'ye ballı bir kontrat çıksa, belki. Olur mu diyorum. Boris'e bir geçmiş olsun çikolarası göndersinler Çiçeksepeti'nden.

Yoksa Eurojet motor ve Güney Asyalı dini bütün arkadaşların parasıyla olacak bir iş değil bu, olmaz yani. Oradaki pazarda da T-50 kafamıza vura vura alır ihaleleri. İhracat olmadan olmaz zaten. Bu iş olacaksa Avrupalı ortak lazım. Fransız'la ilişkileri düzelticez diye yapsınlar, bütün dertlerimizi çözsünler de ayakta alkışlayayım. İtalyan'dan alacağına gelsin bizle yapsın

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 24 Nis 2020, 09:16

calvus yazdı: 23 Nis 2020, 23:15 Temel KOTİL hürjet için ortak aranacağını söylemiş. 23:43 dakikada. Bence bu ulke İtalya olabilir.
Italya bu işi Rusya ile yaptı zaten, kendi uçaklarına M-346 Rusya ise Yak 130 dedi.

Kullanıcı avatarı
Dunedain
Süvariler
Mesajlar: 699
Kayıt: 11 Tem 2012, 20:13
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Dunedain » 24 Nis 2020, 11:39

Aslında yakışıklı alet...En azından Hürkuş seviyesinde olsaydı şuan.
Resim
Resim
Resim

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 26 Nis 2020, 02:23

robust yazdı: 17 Şub 2020, 23:32 Bu projelerin finansmani ne durumu acaba? Bu ekonomik dar bogazda yuksek maliyetli gelistirme projelerinin gecikmesini bekleyebiliriz. Proje takvimi cok dar ayrica. 2020'de CDR (critik tasarim gozden gecirme) yapilacak, 2021'de ilk ucar prototip hangardan cikacak, 2022'de ilk ucus gibi bir takvimi vardi(?). Bu takvim TAI'nin mi, yoksa SSB/HvKK ile ortak bir takvim mi emin degilim. Bu projenin simdiye kadar en az 5-10 tane ana alt yuklenici ile kontrat yapilmasi gerekiyordu ayrica. Basta motor belirlenmesi ve uretici firma ile ile anlasmasi gibi. Motor karari EJ200 mi, yoksa tekrar GE 404'e mi donuldu? Cok gizli kapakli, bilgi verilmeyen konular. Sonra boy boy poster vs, twitter iletileri.
Bu metni Subat ayinda yazmisim. Yorumlarimin dogru cikmasina uzuldum acikcasi cunku TAI gibi bir kurum son 2-3 yildir bir suru buyuk proje lanse etti ama bu projelerin resmi kontrati yok. TAI'nin kasasinda milyarlarca dolari vardir, ilersi icin pazar gordugu alanlara yatirim yapiyor olabilir diyecegim ama TAI'nin kasasindaki nakit varligi lanse edilen bir cok projenin altindan kalkacak seviyede degil. Bu forum dahil sosyal medyada savunma sanayine merakli cogu genc yasli insan bu projelerin nasil finanse edilecegi veya hangi altyapi ile gelistirilip uretileceginden cok gordukleri mock-up'larin sagini solunu sorguluyorlar.

Benim cok onem ve deger verdigim bir proje olan Hurjet umarim gerceklesir ve soylendigi gibi 2021 sonunda hangardan cikis yapar. Turk Havacilik Sanayi icin cok onemli bir jet ucak gelistirme ve ogrenme projesi olmaya aday. Bir cok muhendis bu gibi projelerde calisarak tecrube kazanacak.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 26 Nis 2020, 03:03

robust yazdı: 26 Nis 2020, 02:23 Bu metni Subat ayinda yazmisim. Yorumlarimin dogru cikmasina uzuldum acikcasi cunku TAI gibi bir kurum son 2-3 yildir bir suru buyuk proje lanse etti ama bu projelerin resmi kontrati yok. TAI'nin kasasinda milyarlarca dolari vardir, ilersi icin pazar gordugu alanlara yatirim yapiyor olabilir diyecegim ama TAI'nin kasasindaki nakit varligi lanse edilen bir cok projenin altindan kalkacak seviyede degil. Bu forum dahil sosyal medyada savunma sanayine merakli cogu genc yasli insan bu projelerin nasil finanse edilecegi veya hangi altyapi ile gelistirilip uretileceginden cok gordukleri mock-up'larin sagini solunu sorguluyorlar.

Benim cok onem ve deger verdigim bir proje olan Hurjet umarim gerceklesir ve soylendigi gibi 2021 sonunda hangardan cikis yapar. Turk Havacilik Sanayi icin cok onemli bir jet ucak gelistirme ve ogrenme projesi olmaya aday. Bir cok muhendis bu gibi projelerde calisarak tecrube kazanacak.
Hocam peki sizce bu kadar dünya alt üst olmuşken Hürjet'e bir ortak çıkar mı?

Birde bir kaç kaynakta Ukrayna motoru filan faları geçti. Yahu adamların elindeki en iyi iki motoru toplasan, EJ-200'ün bir tanesi etmiyor. Nasıl olacak bu işler, tıkandık sanki.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Sanchez » 26 Nis 2020, 04:54

robust yazdı: 26 Nis 2020, 02:23Bu forum dahil sosyal medyada savunma sanayine merakli cogu genc yasli insan bu projelerin nasil finanse edilecegi veya hangi altyapi ile gelistirilip uretileceginden cok gordukleri mock-up'larin sagini solunu sorguluyorlar.
Çoğumuz öyleydik. Politikaymış, siyasetmiş, kredilendirmeymiş anlamazdık. Büyük hayallerimiz ve sönmek bilmeyen bir ateşimiz vardı. O hayallerin bir yıkılması lazım önce.

Gençken:
-Neden olmadı?
-Siyaset, bütçe.
-Ney?

Büyüdüğünde:
-Neden olmadı?
-Siyaset, bütçe.
-Eyvallah.

Mermi
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 248
Kayıt: 10 Kas 2019, 20:05
Yaş:

Re: Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mermi » 26 Nis 2020, 07:39

Katar ortak olabilir belki. CB, Emir ile konuşsa zaten çözer büyük ihtimal. Finansman sağlasınlar MMU, Hürjet için. Sonuç olarak bizim üreteceğimiz projeleri istedikleri zaman alır kullanırlar. Kısıtlama yok ambargo tehlikesi yok böyle bir ülkeye yatırım yapmaları lazım. Kurdan sebeb bence projeler tıkandı. Katar dediğin ülke dolar memleketi. Adam sana 100 milyon dolar verse ki çerez parası onlar için. Bizde 700 milyon TL yapıyor otomatikman.

Cevapla