Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 16 Kas 2020, 05:21

MadlyFly yazdı: 16 Kas 2020, 04:13 Bildiğim kadarıyla EJ200 motorunda ağırlık tasarrufu için fan kanatçıkları yekpare bloklar halinde dizayn edilmiş. Bu da neredeyse en ufak arızada fabrika seviyesi bakım demek. Eurofighter'lardaki harbe hazırlık oranının görece düşüklüğü motora bağlanıyor.
Tahminen EJ200 motorunun birim maliyeti F404'e gore oldukca yuksek olmasini bekleyebiliriz. Neden derseniz, EJ200 motoru sadece 1 ucak icin uretilen bir turbofan ve Avrupa'da 4 ortak ulke tarafindan uretilen bir motor. Acik kaynaklarda 4.5 milyon euro gordum, cesitli kontratlarda cikarilan ortalama rakam. Ayrica EJ200 henuz tek motorlu bir ucak uzerinde sertifiye edilmemis. Muhtemelen Hurjet icin EJ200'nin bir modifikasyon ihtiyaci olabilir, en azindna FADEC yazilim ve test ucuslari dogal olarak. Bunlarin tekrar etmeyen muhendislik maliyetlerini TUSAS'in karsilamasini istemis olabilirler, kullanici sirket olarak. EJ200 tercihi biraz maliyetli bir alternatif oldugu cok acik.

F404 ise tam tersine, F/A-18A/B/C/D haricinden G.Koe T50, Boeing T-7A, Hint Teja, Gripen gibi 4-5 farkli tek motorlu egitim veya muharip ucakta oldukca yaygin kullanimi olan bir motor. Alim ve operasyonel maliyetleri EJ200'e gore daha dusuk. Acik kaynaklarda 3.7 milyon dolar goruluyor. Buyuk abisi F414 ise oldukca gelismis bir motor ama daha pahali.

Bu isin birde politik kismi var. Almanya ozellikle EJ200'nin uretiminde soz sahibi bir ulke. Diger tarafta ise ABD var. ABD icinde benzer kaygilar olabilir. Iki taraftan hangisi bizim isimizi gorecek, masaya koyup butun parametrelere(politik, maliyet, performans, uretim imkani) bakilarak bir karar verilir. TEI gibi bir avantajimiz var, GE'nin ortak oldugu bir sirket. Yukarida bahsettigim gibi T70 icin uretilen T700 turboshaft motor benzeri veya F110 motorunda yapilan parca uretimlerine benzer sekilde Turkiye'de F404 motorunun lisansli uretimi mumkun. Eger duzgun bir planlama olursa F404-TEI-104 gibi bir kodlama ile uretilebilir.

İZCİ
Üye
Mesajlar: 60
Kayıt: 02 Eki 2020, 13:34
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İZCİ » 16 Kas 2020, 10:35

robust yazdı: 16 Kas 2020, 05:21 Tahminen EJ200 motorunun birim maliyeti F404'e gore oldukca yuksek olmasini bekleyebiliriz. Neden derseniz, EJ200 motoru sadece 1 ucak icin uretilen bir turbofan ve Avrupa'da 4 ortak ulke tarafindan uretilen bir motor. Acik kaynaklarda 4.5 milyon euro gordum, cesitli kontratlarda cikarilan ortalama rakam. Ayrica EJ200 henuz tek motorlu bir ucak uzerinde sertifiye edilmemis. Muhtemelen Hurjet icin EJ200'nin bir modifikasyon ihtiyaci olabilir, en azindna FADEC yazilim ve test ucuslari dogal olarak. Bunlarin tekrar etmeyen muhendislik maliyetlerini TUSAS'in karsilamasini istemis olabilirler, kullanici sirket olarak. EJ200 tercihi biraz maliyetli bir alternatif oldugu cok acik.

F404 ise tam tersine, F/A-18A/B/C/D haricinden G.Koe T50, Boeing T-7A, Hint Teja, Gripen gibi 4-5 farkli tek motorlu egitim veya muharip ucakta oldukca yaygin kullanimi olan bir motor. Alim ve operasyonel maliyetleri EJ200'e gore daha dusuk. Acik kaynaklarda 3.7 milyon dolar goruluyor. Buyuk abisi F414 ise oldukca gelismis bir motor ama daha pahali.

Bu isin birde politik kismi var. Almanya ozellikle EJ200'nin uretiminde soz sahibi bir ulke. Diger tarafta ise ABD var. ABD icinde benzer kaygilar olabilir. Iki taraftan hangisi bizim isimizi gorecek, masaya koyup butun parametrelere(politik, maliyet, performans, uretim imkani) bakilarak bir karar verilir. TEI gibi bir avantajimiz var, GE'nin ortak oldugu bir sirket. Yukarida bahsettigim gibi T70 icin uretilen T700 turboshaft motor benzeri veya F110 motorunda yapilan parca uretimlerine benzer sekilde Turkiye'de F404 motorunun lisansli uretimi mumkun. Eger duzgun bir planlama olursa F404-TEI-104 gibi bir kodlama ile uretilebilir.
Belki kendi varyasyonumuzu üretebilirsek F414 gibi bir şeye zamanla sahip olabiliriz. F110 ile haşır neşir olmak fayda sağlar elbet.

F404 ailesi
https://www.geaviation.com/sites/defaul ... Family.pdf
F414
https://www.geaviation.com/sites/defaul ... Family.pdf

Ama kaygılar... Kaygılar her motor için var artık çünkü müttefik bırakmadık dünyada. Şu motor işlerini kendi lisanslı üretimimize almadan girdiğimiz her iş riskli gibi.

leto
Süvariler
Mesajlar: 666
Kayıt: 11 Tem 2012, 21:55
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen leto » 16 Kas 2020, 12:33

Demek ki bu konu da yeni heyecanlara gebe. Belki de uçağın ihracatı çokta öngörülmüyor. Bu biden denilen pişmiş kelle yunana çok uyarsa helikopter motorlarında yaşamadığımız sıkıntıları da yaşatabilir.

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mec » 16 Kas 2020, 17:58

Buralardan giden azınlıkların çok az bir nüfus ile ABD içinde bu denli etkin olmaları ve bunu da ABD çıkarlarından ziyade kendilerine yormaları giderek saçma bulduğum bir durum. Bizim de oralarda etkin olmamız gerekiyor.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen wolfastein » 16 Kas 2020, 18:40

Madem ABD'den motor alınacaktı niye F414 alınmadı da F404 alındı.Sanırım F414 Süper hornetler dışınd Kfx'te de kullanılıyor.Hem de daha yeni nesil ve güçlü?Yoksa ABD vermiyor mu?

Frost
Üye
Mesajlar: 218
Kayıt: 25 Tem 2012, 12:07
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Frost » 16 Kas 2020, 19:17

Mec yazdı: 16 Kas 2020, 17:58 Buralardan giden azınlıkların çok az bir nüfus ile ABD içinde bu denli etkin olmaları ve bunu da ABD çıkarlarından ziyade kendilerine yormaları giderek saçma bulduğum bir durum. Bizim de oralarda etkin olmamız gerekiyor.
Bizden gidenler genellikle küskün gittiği için gerekli etkiyi yaratamıyoruz maalesef.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 16 Kas 2020, 19:39

Kuskunluk demeyelim, muhalif olmalari daha dogru. Fetoculer haricinde ulkesine kustugunu sanmiyorum ama desteklemek icinde yeterli arguman uretemiyoruz. ABD'de yasayan Turk nufusunu yeni anayasa veya Turkiye'deki secimlerde oy oranlari Almanya veya Avrupa ile tamamen zit durumda. Sorun ABD'deki Turk nufusunun sayilarinin henuz dusuk olmasi nedeniyle ABD politik sistemi icinde dikkate deger bulunmamasi ve ayni sekilde Turk asilli herhangi bir siyasetci cikmamasi. Ayrica ABD yuksek brokrasisi icinde Turk asilli sayisi yok sayilir. Aksine Ermeni veya Yunan asilli belki yuzlerce brokrat, savci, politikaci vs bulursunuz. Sadece Los Angeles sehrinin bir ilcesinde (Glendale) sadece 500-600 bin Ermeni asilli Amerikali yasiyor. Bu biraz ulkelerin tarihsel gecmisi ile alakali. Turkiye WW1 sonrasi yeni ulke kurmus, kalkinmaya baslamis, insanlar ulkesinde kalmis calismis. Ermeniler o tarihlerde Avrupa ve ABD'ye goc etmisler. Yunanlilarin cogalmasi ise WW2 ile cok hizlanmis, Alman isgali sonrasi. Turkiye WW2'ye gitmeyip, nufusunu savastan korudugu icin siginmaci insan uretmemis, 1970'lere kadar dis goc vermemis, aksina disardan Turk asilli Osmanli tebasindan Anadoluya gocler yasanmis.

ABD'nin sorununu yazdiktan sonra aslinda Avrupa veya Almanya'da yasayan Turklere bakmak lazim. 1970'lerden bu tarafa milyonlarca Turk Avrupa'ya ve Almanya'ya goc etmesine ragmen, bu ulkeler Turkiye'ye her turlu ambargo koyuyorlar. Almanya'daki Turklerin hepsi mi muhalif? Almanya'da gurbetcilerin oylari kimlere gidiyor biliyorsunuz ama konu Almanya ic politikasina etki olunca sifira yakin. Bir celiski var. Tabi ki bunun sosyolojik ve kulturel nedenleri var ama milyonlarca kisiden bahsediyoruz.

ilhan
Akıncılar
Mesajlar: 2274
Kayıt: 11 Tem 2012, 11:26
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ilhan » 17 Kas 2020, 09:20

robust yazdı: 16 Kas 2020, 19:39 Kuskunluk demeyelim, muhalif olmalari daha dogru. Fetoculer haricinde ulkesine kustugunu sanmiyorum ama desteklemek icinde yeterli arguman uretemiyoruz.
Hocam müslüman ülkeysen müslüman ülkelerden destek ararsın. Batı bizi şimdiye kadar laik olduğumuz için destekledi (bir ölçüde). Biz eğer müslüman olduğumuzu belli edeceksek, onlar da hristiyan ülkeler ortada çok şaşıracak bir durum yok.

Kullanıcı avatarı
MrExelance
Süvariler
Mesajlar: 256
Kayıt: 13 Haz 2019, 19:25
Konum: İstanbul/Elazığ
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen MrExelance » 17 Kas 2020, 10:33

ilhan yazdı: 17 Kas 2020, 09:20 Hocam müslüman ülkeysen müslüman ülkelerden destek ararsın. Batı bizi şimdiye kadar laik olduğumuz için destekledi (bir ölçüde). Biz eğer müslüman olduğumuzu belli edeceksek, onlar da hristiyan ülkeler ortada çok şaşıracak bir durum yok.
Her şeyi geçtim. Vizyonu köydeki tarlayı ucuza kapatmak olan Alamancılardan ne bekliyorsunuz :mrgreen:

gladyus
Üye
Mesajlar: 74
Kayıt: 21 Eki 2012, 15:55
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen gladyus » 17 Kas 2020, 10:57

robust yazdı: 16 Kas 2020, 19:39 Kuskunluk demeyelim, muhalif olmalari daha dogru. Fetoculer haricinde ulkesine kustugunu sanmiyorum ama desteklemek icinde yeterli arguman uretemiyoruz. ABD'de yasayan Turk nufusunu yeni anayasa veya Turkiye'deki secimlerde oy oranlari Almanya veya Avrupa ile tamamen zit durumda. Sorun ABD'deki Turk nufusunun sayilarinin henuz dusuk olmasi nedeniyle ABD politik sistemi icinde dikkate deger bulunmamasi ve ayni sekilde Turk asilli herhangi bir siyasetci cikmamasi. Ayrica ABD yuksek brokrasisi icinde Turk asilli sayisi yok sayilir. Aksine Ermeni veya Yunan asilli belki yuzlerce brokrat, savci, politikaci vs bulursunuz. Sadece Los Angeles sehrinin bir ilcesinde (Glendale) sadece 500-600 bin Ermeni asilli Amerikali yasiyor. Bu biraz ulkelerin tarihsel gecmisi ile alakali. Turkiye WW1 sonrasi yeni ulke kurmus, kalkinmaya baslamis, insanlar ulkesinde kalmis calismis. Ermeniler o tarihlerde Avrupa ve ABD'ye goc etmisler. Yunanlilarin cogalmasi ise WW2 ile cok hizlanmis, Alman isgali sonrasi. Turkiye WW2'ye gitmeyip, nufusunu savastan korudugu icin siginmaci insan uretmemis, 1970'lere kadar dis goc vermemis, aksina disardan Turk asilli Osmanli tebasindan Anadoluya gocler yasanmis.

ABD'nin sorununu yazdiktan sonra aslinda Avrupa veya Almanya'da yasayan Turklere bakmak lazim. 1970'lerden bu tarafa milyonlarca Turk Avrupa'ya ve Almanya'ya goc etmesine ragmen, bu ulkeler Turkiye'ye her turlu ambargo koyuyorlar. Almanya'daki Turklerin hepsi mi muhalif? Almanya'da gurbetcilerin oylari kimlere gidiyor biliyorsunuz ama konu Almanya ic politikasina etki olunca sifira yakin. Bir celiski var. Tabi ki bunun sosyolojik ve kulturel nedenleri var ama milyonlarca kisiden bahsediyoruz.
Almanya ve genel olarak Avrupa'daki Türkler tam bir etkisiz eleman. Nüfus olarak çok fazla olmalarına rağmen, bulundukları ülkelerin siyasetleri ve ekonomileri üzerinde hiçbir etkileri yok. Bunları orada zaten adam yerine koyan yok, çünkü daha örgütlenip seslerini çıkarmaktan acizler. Bir kaç istisna dışında genelde ayak işlerini yapabiliyorlar. Anca gelip Türkiye'de siz çok iyisiniz edebiyatı yapsınlar.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 17 Kas 2020, 11:33

Almanya da özellikle gettolar oluşturmuşuz. Ve Alman yaşantısına karışmamış çoğu. Denildiği gibi en fazla büfeci. Mesela Covid-19 aşısını geliştirenler ise 2. grup. Almancaları eğitim ve yaşam kalitesi ve saygınlıktaki yerleri harika. Türküm demedikleri sürece onların Türk olduğunu anlayamıyoruz. Şimdi ilk grup tam tersine bir antipati oluşturuyor. Anlamak istemeyen varsa gitsin İstanbul Zeytinburnu'na görsünler.

Toplumca sayılan sevilen evrensel ve yüksek değerleri kabul etmiş Türkler yaparsa bir şey yapar. Ancak onlar da bir şeyler dediğinde sanki şu anki hükümeti destekliyorlarmış gibi etiketlenmemek için bence kendilerini çekmekteler. Malum 1. grubun orada nasıl konuştuğu aşikar.

Müslüman - Hristiyan kavgasını başlatırsak ki başlattık. Karşıdakinin seküler adamı güç kaybedecek ve aşırı sağcı adamı güç kazanacaktır. Sen kalkıp oraya buraya "Bir gece ansızın Viyana" yazarsan. O adamlar da "Bakın ben demiştim Türkler'e güven olmaz!" diyen adama kayacaklardır.

Benim en büyük endişem şu anda dünyada aşırı derece antipati toplamış olmamız. Yani herkes üzerimize çullansa 2, 3 devlet dışında neredeyse tüm dünya "iyi oldu" diyecek. Abartmıyorum.

Çok yazarım konu Hürjet dağılmasın. Ancak internetteki ergenlerin ipi kopmuş ve kötü bir imaj bırakıyorlar.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen alpagut » 17 Kas 2020, 11:36

Issizlik maasi almak icin 6 ay calisip 6 ay yatan adamlar ile ne gucu lobisi olusacak.

Ancak kahvehaneler de ulkeleri yonetirler.

Durmun bu halde olmasinda Almanya'nin Almanlarin parmagi var midir bilmem ama bizimkilerde de o gayret yok.

Umarim bu durum degisir.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen trakya_forever » 25 Şub 2021, 13:17


ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 26 Şub 2021, 00:54

.....ve onu da emniyet guclerimize teslim edecegiz.

kostok
Üye
Mesajlar: 780
Kayıt: 10 Ara 2019, 12:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kostok » 26 Şub 2021, 09:43

ZIRHLISUVARİ yazdı: 26 Şub 2021, 00:54 .....ve onu da emniyet guclerimize teslim edecegiz.
Hocam uçsun da isterlerse Kaymakamlıklara teslim etsinler...

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 26 Şub 2021, 15:44

ZIRHLISUVARİ yazdı: 26 Şub 2021, 00:54 .....ve onu da emniyet guclerimize teslim edecegiz.
:lol: :lol: :lol: Balistik füzemiz de yolda...

Kullanıcı avatarı
DefenceHub.live
Üye
Mesajlar: 18
Kayıt: 01 Eki 2020, 10:07
Yaş:
İletişim:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen DefenceHub.live » 05 Mar 2021, 12:52

1700 sayfadan olusan HURJET ''kritik tasarim raporu '' yayinlandi.


trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen trakya_forever » 14 Mar 2021, 11:36

2022 sonunda ilk uçuşunu yapacağı söyleniyor yetkili agizlardan. 2021 Mart ayındayız. O vakit artık kanlı canlı motoru takılmış bir vaziyette şöyle pistte taksi yaparken görmemiz gerekmez mi artık. Sonuçta bir sürü yer testi var.

Kullanıcı avatarı
Zeitgeist
Süvariler
Mesajlar: 294
Kayıt: 16 Tem 2012, 01:54
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Zeitgeist » 14 Mar 2021, 13:57

Keşke ukrayna motoru kullanılsaydı şu uçakta, seri üretim aşamasına gelince Amerika vermeyecek çünkü motoru. Aynı Altay muhabbeti olacak.

Kullanıcı avatarı
Shock and Awe
Üye
Mesajlar: 322
Kayıt: 11 Tem 2018, 13:45
Konum: Ankara
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Shock and Awe » 14 Mar 2021, 18:23

Seri üretimden önce prototipler için elimizde F404 var mı hiç?

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 14 Mar 2021, 19:15

Zeitgeist yazdı: 14 Mar 2021, 13:57 Keşke ukrayna motoru kullanılsaydı şu uçakta, seri üretim aşamasına gelince Amerika vermeyecek çünkü motoru. Aynı Altay muhabbeti olacak.
Bile bile lades olacak gibi... Hani hepimiz vardır bir bildikleri diyoruz ama. Altay gibi olursa. Ne bileyim iki kere aynı hatanın yapılmasına ne denir biliyorsunuz. ABD ile şu vakitten sonra hiç bir şekilde bir yola çıkılmaz.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 14 Mar 2021, 21:27

Elde 404 yok diye biliyorum henuz....gelir mi??? O da zor gibi bence

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 14 Mar 2021, 22:26

ZIRHLISUVARİ yazdı: 14 Mar 2021, 21:27 Elde 404 yok diye biliyorum henuz....gelir mi??? O da zor gibi bence
GE bu satış için bayağı ter dökmüş. Lakin ABD yönetiminden ve kongresinden nasıl bir tepki gelir bilinmez.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 15 Mar 2021, 03:00

Evet gelebilir ve hic kimsenin haberi bile olmayabilir. 25 milyon dolar alti sozlesmelerin (NATO uyesi ulkelere) kongre bildirimi gerekmiyor. US State Department lisans vermis ise gelir.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen trakya_forever » 15 Mar 2021, 08:11

Daha uzun süre var ama silahlı versiyonun havada yakıt ikmali, link 16, aesa radar gibi özelliklere sahip olacağı ve taşıyabildiği tüm yerli mühimmatların entegre edilmesinin kararlaştırıldığı gibi söylentiler var. Madem ileride Deniz Kuvvetleri için uçak gemisi düşünülüyor, silahlı versiyonundan belirli sayıda Deniz Kuvvetlerine de temin edilmeli. Deniz Havacılığın uçak gemisi öncesi hazırlanmasında büyük faydası olacaktır. Operasyonel olarakta, deniz karakol uçaklarıyla birlikte operasyon icra ederek Hava Kuvvetlerinin yükünü ciddi oranda azaltacaktır.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Sanchez » 15 Mar 2021, 11:04

robust yazdı: 15 Mar 2021, 03:00 Evet gelebilir ve hic kimsenin haberi bile olmayabilir. 25 milyon dolar alti sozlesmelerin (NATO uyesi ulkelere) kongre bildirimi gerekmiyor. US State Department lisans vermis ise gelir.
Blinken onay çakar. Onun peşinde olduğu balık daha büyük.

Kullanıcı avatarı
Dunedain
Süvariler
Mesajlar: 699
Kayıt: 11 Tem 2012, 20:13
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Dunedain » 15 Mar 2021, 19:08

Mmu neyse de bunun için Ukrayna alternatifimiz vardı mis gibi. Çinliler l15 lerini Ukrayna motoru ile uçuruyor. Eğitim için daha basit motorları, silahlı versiyon için de artyakıcılı versiyonunu kullanıyorlar. Ses hızını da aşıyor bildiğim kadarıyla. Elbette uçağı yapanlar daha iyi bilir ama umarım biz demiştik demeyiz. Abd bu ...

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 15 Mar 2021, 19:24

Dunedain yazdı: 15 Mar 2021, 19:08 Mmu neyse de bunun için Ukrayna alternatifimiz vardı mis gibi. Çinliler l15 lerini Ukrayna motoru ile uçuruyor. Eğitim için daha basit motorları, silahlı versiyon için de artyakıcılı versiyonunu kullanıyorlar. Ses hızını da aşıyor bildiğim kadarıyla. Elbette uçağı yapanlar daha iyi bilir ama umarım biz demiştik demeyiz. Abd bu ...
F404 olabilecek en iyi ikinci seçenek, F414'den sonra. Her şekil memnun olunacak bir seçenek lakin, Türkiye değilsen. :lol: Bu kadar siyasi kavganın içinde leblebi gibi atarlar F404'leri.

Ukrayna motoru da ne durumda, ne kadar verimli, başımıza bela olur mu yada istenilen uçağa yeter mi, gibi 50 tane soru var. Biz biz olduğumuzdan dolayı, en baba motoru isteriz. Ondan gayrı F404 seçilmiştir.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 15 Mar 2021, 19:46

Ukrayna'nin Ivchenko-Progress AI-222-25F motoru L15 ucaginda kullaniliyor ama tek motor 9200lb itis veriyor after burner kullanarak. Bu yuzden Cin L15 ucaginda cift motor kullanilmis, toplam 18000 itis gucu veriyor. Diger yandan GE F404 motoru 17000lb itisi tek motor olarak ve cok daha ekonomik sekilde yapiyor.

ABD ile yapilan anlasmanin detaylari nedir bilmiyoruz ama Hurjet'in ilk versiyonunun egitim ucagi olacagini varsayarsak, GE'nin F404 ihracati icin lisans almasi ihtimali yuksek olabilir. Hatta bir asama ileri giderek F404 motorunun aynen T70 projesindeki T700-TEI-700D motorunu lisans uretimi gibi F404 icin bir lisans uretimi aynen SAAB veya G. Kore gibi yapilabilir.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 15 Mar 2021, 19:56

robust yazdı: 15 Mar 2021, 19:46 ABD ile yapilan anlasmanin detaylari nedir bilmiyoruz ama Hurjet'in ilk versiyonunun egitim ucagi olacagini varsayarsak, GE'nin F404 ihracati icin lisans almasi ihtimali yuksek olabilir. Hatta bir asama ileri giderek F404 motorunun aynen T70 projesindeki T700-TEI-700D motorunu lisans uretimi gibi F404 icin bir lisans uretimi aynen SAAB veya G. Kore gibi yapilabilir.
Bu ihtimal beni öyle heyecanlandırıyor ki. Lütfen olsun. :D

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 15 Mar 2021, 20:04

Basit bir VLS atıcısı için satış onayı vermeyen ABD'den bahsediyoruz. Bildiğimiz dikdörtgen hücre lançerler yahu... ABD 2-3 yıldır Türkiye'nin istediği civata satışını bile onaylamayacak duruma geldi. Eskiden imzalanan sözleşmelere aldanmamak lazım. Yeni taleplerin hiçbiri onaylanmıyor. Hadi F-110'u TEİ'nin kopyalaması içim ümit var anladık ama bu F-404 işinin mantıklı bir tarafı görünmüyor.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 15 Mar 2021, 20:10

İstiklalFM yazdı: 15 Mar 2021, 20:04 Basit bir VLS atıcısı için satış onayı vermeyen ABD'den bahsediyoruz. Bildiğimiz dikdörtgen hücre lançerler yahu... ABD 2-3 yıldır Türkiye'nin istediği civata satışını bile onaylamayacak duruma geldi. Eskiden imzalanan sözleşmelere aldanmamak lazım. Yeni taleplerin hiçbiri onaylanmıyor. Hadi F-110'u TEİ'nin kopyalaması içim ümit var anladık ama bu F-404 işinin mantıklı bir tarafı görünmüyor.
Benim F404 hakkinda yazdiklarim, iliskinin normal seyretmesi sartinda olmasi gerekenler ama son 1-2 yildir gerilen iliskiler nedeniyle sektor bazinda lisans alimlarinda sikintilar oldugu malum. Diger taraftan bizim kamuoyunun bilmedigi bir suru irili ufakli (cogu bakim idame amacli) MSB kanali ile FMS anlasmalari var ve aktif devam ediyor.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 15 Mar 2021, 20:41

robust yazdı: 15 Mar 2021, 20:10 Benim F404 hakkinda yazdiklarim, iliskinin normal seyretmesi sartinda olmasi gerekenler ama son 1-2 yildir gerilen iliskiler nedeniyle sektor bazinda lisans alimlarinda sikintilar oldugu malum. Diger taraftan bizim kamuoyunun bilmedigi bir suru irili ufakli (cogu bakim idame amacli) MSB kanali ile FMS anlasmalari var ve aktif devam ediyor.
Hocam o cümle projeye idi size değlidi. Dediğim gibi sözleşmesi imzalanmış olanlarda bir sorun yok ama yeni siparişlerde fecaat derecede şeyler var. ABD Türkiye'ded devrim sonrası İran muamelesi yapıyor. Yeni hiçbir sipariş onaylanmıyor. Fransa dahil Avrupalılar ile daha iyi gidiyor süreçler.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 15 Mar 2021, 21:45

İstiklalFM yazdı: 15 Mar 2021, 20:41 Hocam o cümle projeye idi size değlidi. Dediğim gibi sözleşmesi imzalanmış olanlarda bir sorun yok ama yeni siparişlerde fecaat derecede şeyler var. ABD Türkiye'ded devrim sonrası İran muamelesi yapıyor. Yeni hiçbir sipariş onaylanmıyor. Fransa dahil Avrupalılar ile daha iyi gidiyor süreçler.
Fransa bu konulard daha pragmatik gidiyor. Aslinda gozlerimiz gomesede bir cok muhimmatimizin icinde Fransiz sensorleri ve alt bilesenleri var.

Hurjet ozelinde bir ikilem yasamis olabiliriz. Jet egitim ucagimizin performans, maliyeti ve idamesi kolay olmasi istiyoruz ama diger taraftan ABD-free uretelim dedigimizde istedigimiz performans, maliyet, idame konularinda taviz vermemiz gerekiyor. Iki motorlu tasarim uretim, bakim ve ucus saat maliyetlerinin bir miktar yukseltir. Daha fazla Fransiz, Ingiliz, Ukrayna agirlikli bir tedarik zinciri kurarsiniz. Bunlari goze aldigimiz zaman Cin'in L15 gibi iki motorlu ucagini yapabilirsiniz.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 15 Mar 2021, 22:32

robust yazdı: 15 Mar 2021, 21:45 Fransa bu konulard daha pragmatik gidiyor. Aslinda gozlerimiz gomesede bir cok muhimmatimizin icinde Fransiz sensorleri ve alt bilesenleri var.

Hurjet ozelinde bir ikilem yasamis olabiliriz. Jet egitim ucagimizin performans, maliyeti ve idamesi kolay olmasi istiyoruz ama diger taraftan ABD-free uretelim dedigimizde istedigimiz performans, maliyet, idame konularinda taviz vermemiz gerekiyor. Iki motorlu tasarim uretim, bakim ve ucus saat maliyetlerinin bir miktar yukseltir. Daha fazla Fransiz, Ingiliz, Ukrayna agirlikli bir tedarik zinciri kurarsiniz. Bunlari goze aldigimiz zaman Cin'in L15 gibi iki motorlu ucagini yapabilirsiniz.
İki Ukrayna motorlu Hürjet'i, F-404'lu Hürjet'e tercih ederdim. İhracat yapabilme şansımızı elimizin tersiyle itiyoruz. ABD Hürjet'in eğitim modeli için izin verebilir belkide silahlı versiyonunda sorun çıkaracağı aşikar... Ukrayna'lı MotorSich firmasının satın alınması gerekiyor.

Canti
Süvariler
Mesajlar: 3275
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Canti » 15 Mar 2021, 22:52

kivele yazdı: 15 Mar 2021, 22:32 İki Ukrayna motorlu Hürjet'i, F-404'lu Hürjet'e tercih ederdim. İhracat yapabilme şansımızı elimizin tersiyle itiyoruz. ABD Hürjet'in eğitim modeli için izin verebilir belkide silahlı versiyonunda sorun çıkaracağı aşikar... Ukrayna'lı MotorSich firmasının satın alınması gerekiyor.
MotorSich kamulaştırılacak diye bir haber vardı.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 15 Mar 2021, 23:42

Canti yazdı: 15 Mar 2021, 22:52 MotorSich kamulaştırılacak diye bir haber vardı.

Evet kamulaştırma kararı alınmış daha yeni haberim oldu.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen alpagut » 16 Mar 2021, 14:48

Adamlardan Know-How alıp üstüne koymak daha mantıklı olabilir. Tabi bize ne kadar katkısı olur o kadar uzmanlığım yok. Hatta bu 10 yıl önce yapılmalıydı, üstüne deneysel tecrübe için bir jet motoru geliştirilmeliydi. Eğer gelecek için jet motoru planın var ise.
Hatta Altay ve diğeer zırhlı araçlar için de önce uygun motor teknolojileri know-how para-şirket satın alma ile bir altyapı oluşturulup en azından deneysel bir prototip geliştirilmeli idi. O da 10 yıl önce.

Vizyon...

Şimdi Ukrayna motoru ne kadaş işimizi görür uçağı tekrar tasarlamak gerekir mi? Bunları da düşünmek gerek..

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 16 Mar 2021, 15:42

Tek motorlu varyasyon üzerinde tasarımı dondurmak için yıllardır çalışıldı. Şimdi çift motorlu Ukrayna versiyonu için gövde değişecek, motorun ürettiği güç değişecek, belki kanat formu vb. yani sanırım yeniden tasarlamak gerekebilir. Ama bu durum çalışmanın önünde engel olmamalı. Mutlaka alternatif düşünülmeli.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 17 Mar 2021, 23:15

Bugün o güzel motoru (Hangisini biliyorsunuz) aldık diyelim, yarın ilişkilerin ne olacağı belli değil. Önümüzdeki 20 yıl kafadan sadece Suriye'de yapılan şeyler için iki ülkenin ilişkilerine limon sıkılacak hep. Ben Amerikan senatosuna, Amerikan başkanına ve onun yerine gelecek başkana da güvenmiyorum. Rus'a nasıl güvenmiyorsam bu adamlara da o kadar güvenmiyorum. Alalım Ukrayna motorunu ben inanıyorum kısa zamanda o teknolojiye yetişir daha da iyisini yaparız. Benim dilim F-16 larda yandı. F-35 de yandı. Bir daha yansın istemem.

mustafasenoglu
Üye
Mesajlar: 14
Kayıt: 09 Eki 2020, 22:40
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen mustafasenoglu » 25 Mar 2021, 18:49

Hayırlısıyla şöyle kanlı canlı görseydik şu mereti


Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 29 Mar 2021, 10:46

SSB İsmail Demir TCG ANADOLU LHD’nin envantere girmesi ile birlikte dünyada ilk olacak bir yaklaşımla SİHA konuşlandırılacağını ifade ettikten sonra HÜRJET’in de bu bağlamda ele alındığını açıkladı. Demir konuşmasında, “Biz İHA’larla başlayalım dedik. HÜRJETİ TUSAŞ’la konuştuk. Onu ‘acaba gemiye iniş kalkış yapabilen bir şey yapılabilir mi’ konusu çalışılıyor.” ifadelerinde bulundu.

https://www.defenceturk.net/hurjet-sava ... irilabilir

Kullanıcı avatarı
Wolverine
Akıncılar
Mesajlar: 1236
Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Wolverine » 29 Mar 2021, 10:51

Uçak bulamadık o yüzden mecbur iha konuşlandıracağız diyemiyorlar tabi. Ne hale düştük yahu.

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5296
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen TEORI » 29 Mar 2021, 14:38

Hürjet i Anadolu gemisinden kaldırıp indiremezsin. O işi unutun. Gemi müsait değil. Gerçek bir uçak gemin olsaydı bir ihtimal olabilir derdim ama bizim dar pistli ve kısa hormonlu lhd bu iş için uygun değil.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 29 Mar 2021, 15:52

HURJET in motorunun kalkışta yüksek performans vermesi gerekiyor. Uçak gemisinden tek motorlu uçak kalkamaz mı? Kalkar ama uçak gemisinden. Kısacası işimiz çok zor. Neyse ki HURJET e de aşırı ihtiyacımız olduğundan iki kere başlamak zorunda kaldık bu projeye de.

Bir de İlk sacını kestik açıklamasını anladım da ilk kodunu yazdık açıklaması kafama takıldı. Kod yazma işi sac kesimi ile bir mi oluyor, çoktan yazılmaya başlanması gerekmiyor muydu? Yanlışsam düzeltin.

foundry_man
Üye
Mesajlar: 77
Kayıt: 14 Mar 2016, 15:13
Yaş: 35

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen foundry_man » 29 Mar 2021, 17:39

sac kesme için cnc kodlarından bahsetmiş olabilirler, sonuçta G kodu dahi olsa bir kodlama var :) yemin etse başı ağrımaz.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 29 Mar 2021, 17:56

Kod dedigi bence ucak uzerindeki gorev bilgisayari ve diger sistemlerinde kosacak yazilimdan bahsediyor. Ucagin bir pilot makina arasindaki baglantisini saglayacak arayu yazilimlari var ve birde arka planda ucagin butun sistemlerini kontrol eden ve ucmasini saglayan yazilimlar var. Bu yazilimlar olmadan ilk ucus olmayacaktir.

Belki ilk asamada temel ilk block-0 yazilim bitirilir ve test ucuslarina baslanir. Devaminda asama asama eklemeler ile ucagin tam performans ucmasi saglanir. Mesela ilk zamanlarda belki dusuk hizlarda ve alcak irtfalarda ucuslar baslar, yavas yavas yusek hiz ve yuksek G testlere dogru bir gecis olur gibi.

Comrade Kalashnikov
Süvariler
Mesajlar: 187
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:11
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Comrade Kalashnikov » 29 Mar 2021, 21:38

TEORI yazdı: 29 Mar 2021, 14:38 Hürjet i Anadolu gemisinden kaldırıp indiremezsin. O işi unutun. Gemi müsait değil. Gerçek bir uçak gemin olsaydı bir ihtimal olabilir derdim ama bizim dar pistli ve kısa hormonlu lhd bu iş için uygun değil.
Belki de burasi degil sorulmasi gereken yer, fakat Anadolu'nun ucus guvertesinin STOBAR (ya da daha dusuk ihtimalle CATOBAR) icin tadilati mumkun degil midir sizce? En son care olarak Essex ve Midway sinifina yapilan tarzda bir tadilat kastettigim.

Benim fark ettigim problem yaratabilecek iki sikinti su; birincisi genel olarak guvertenin oldukca dar olmasi, ikincisi de arka taraftaki asansor.

Acaba diyorum bu ise hic bulasilmasa da, Anadolu satisa cikarilsa alicisi olur mu? :D

Resim

Kullanıcı avatarı
comodor_58
Üye
Mesajlar: 29
Kayıt: 04 Tem 2016, 14:59
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen comodor_58 » 29 Mar 2021, 22:09

Anadoludan uçak kaldırmasak ne olur ki? Sonuçta bu geminin tek görevi uçak kaldırıp indirmek mi? Bu gemiden uçak kalkmayınca fonksiyonsuz mu kalıyor gemi sanki ?

Kullanıcı avatarı
FrOzkan
Üye
Mesajlar: 500
Kayıt: 03 Haz 2015, 17:16
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen FrOzkan » 29 Mar 2021, 23:33

Yıllardır uçak gemisi hayali kuran biriyim eskiden uçak gemisine ne gerek var kıbrıs uçak gemisi görevini görüyor vs. derlerdi şimdi öyle bir haldeyiz ki uçak gemisi olmadan dünyaya racon kesemiyoruz.

Cevapla