Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 29 Mar 2021, 23:59

Gemi cok onemli degil aslinda. Uzerine koyabilecek tek ucagi almayacagiz.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 30 Mar 2021, 16:17

comodor_58 yazdı: 29 Mar 2021, 22:09 Anadoludan uçak kaldırmasak ne olur ki? Sonuçta bu geminin tek görevi uçak kaldırıp indirmek mi? Bu gemiden uçak kalkmayınca fonksiyonsuz mu kalıyor gemi sanki ?
Yahu hiçbirşey olmaz. Geminin genel anlamda maksatıda o değil zaten. Lakin bizimkiler uçuş rapmasını yaparak kendi kaşındı. Birde malum adı konmasada bal gibi üzerine F35 B düşünülmekte idi.

Bu arada Hürjet konusunda, bir şekilde burada başarı sağlasalar dahi; Hürjet hangi ağırlık ve mühimmat yükü ile kalkış iniş yapabilir. Ha şunuda anlarım. Belkide sayın Müsteşar şu geminin üstüne göstermelikte olsa bir uçak birşekilde indirip kaldırıp gösteri yapalımda şu milletten kurtulalım diye düşündüysede iyi düşünmüş bence :)

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 31 Mar 2021, 03:35

Burada Hurjet mevzu geciyor ama PDR/CDR asamasini gecmis, tasarimi bitmis, uretim asamasina gecmis ucaktan bahsediyorsunuz. Ayrica benim anlamadigim sey TCG Anadolu'nun sahip oldugu pist yapisi (pist uzunlugu, pistin genisligi, pistin yonu, vb) HurJet gibi konvasiyonel jet ucaklarinin inis ve kalkisina uygun olmadigini ne zaman anlayacagiz acaba. Gereksiz zaman kaybi. Bahsi gecen 30-40 S/IHA'nin kullanilacagi bir IHA platformu daha yapilabilir bir plan gibi gorunuyor eger TB3 tahmin ettigim gibi uretilirse. TB3 tahminin TB2'den kanat acikligi olarak daha kisa( 12m yerine belki 8 metre) ama kanat alani buyuk, PD180 motoru ile daha guclu ve manevra kabiliyeti olan bir IHA. Inis takimlari, govde yapisi sert inis kalkis icin uygun. Asagidaki PD180 motorlu ve uygun olcekte bir tasarim TB3 olabilir.
Resim

Eger Turkiye jet ucaklari indirip kaldiracagi bir ucak gemisi konusunda ciddi ise kendine bir 10 yillik plan yapar, hazirliklarina baslar ve sonunda STOBAR ozelliklere sahip bir ucak gemisi uretir. O zaman dilimine kadar ya direk uygun ucak tedarik eder veya Hurjet'te o zaman diliminda yeniden tasarlanacak ucak gemisine inis kalkis icin kullanilir.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 31 Mar 2021, 20:56

Daha hangi helikopteri koyacağız bu gemi üzerine onu konuşmuyoruz, uçağın peşine düşmüşüz. Uçak gemisi olarak lanse edilince şimdi toplumun beklentilerini karşılamaya çalışıyoruz. Eldeki Seahawk'lar daha fırkateyn ve korvetler için anca yetiyor. Hürjetin naval versiyonu çalışılsın tabi ki fakat deniz helikopteri ihtiyacımız gün gibi ortadayken ve de amfibilerin M-48'lerini de konuşsak fena olmayacak.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 31 Mar 2021, 21:25

Erich Von Manstein yazdı: 31 Mar 2021, 20:56 Daha hangi helikopteri koyacağız bu gemi üzerine onu konuşmuyoruz, uçağın peşine düşmüşüz. Uçak gemisi olarak lanse edilince şimdi toplumun beklentilerini karşılamaya çalışıyoruz. Eldeki Seahawk'lar daha fırkateyn ve korvetler için anca yetiyor. Hürjetin naval versiyonu çalışılsın tabi ki fakat deniz helikopteri ihtiyacımız gün gibi ortadayken ve de amfibilerin M-48'lerini de konuşsak fena olmayacak.
Simdiye kadar helikopter tiplerinin belli olmasi olmasi gerekirdi ama malum "ucak gemisi" hayali herkesi sarmis durumda. Seahawk normalda ASW gorevli kullanilacaklardir ama kargo ve personel tasima kabiliyeti sinirli helikopter, kabinde ekipmanlar var. Elde baska navalized (deniz uzeri gorev icin ozel tasarlanmis) genel maksat helikopteri yok. AB212 ASW'ler var ayrica.

Mutlaka genel maksat ve personel/asker tasimak icin buyuk govdeli bir navalized helikopter gerekiyor. Kargo ve personel nakli hizmeti yapacak Sikorsky MH60S alimi uzun sure konusuldu ama gerceklesmedi. Bu ekonomik sartlarda zor bir alim olur ama bir 10-12 adetlik AW101 cok iyi olurdu. Hem amfibik gorev gurununun kiyiya cikarilmasi, hemde ihtiyac duyulan askeri malzemelerin gemiden kiyiya suratle tasinmasi gorevlerini yapabilirdi.

Deniz Kuvvetlerini yerinede olsam KKK elindeki AH-1W'leri kendi emrime alir ve taarruz helikopteri filosu kurarim. Bu filo gerektiginde TCG Anadolu uzerine intikal eder, diger zamanlarda mesela Dalaman'da sabit ussunde kalir.
AH-1W'ler TSK envanterindeki (Seahawk ile birlikte) deniz uzeri gorev yapacak sekilde tasarlanmis ve uretilmis 2. helikopter. AH-W motorlari Seahawk uzerindeki T700-400 motorlari ile ayni. Lojistik acidan da mantikli. Ayrica geminin alt hangarina inmesinde sorun olmaz cunku 2 palli bir helikipter.

emrebenn
Süvariler
Mesajlar: 202
Kayıt: 11 Tem 2012, 12:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen emrebenn » 31 Mar 2021, 21:40

Sizce Amerika F-35 ler icin bizden aldıgı ucret karsiliginda yerine 2 fila Navalize F-18 verir mi.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 31 Mar 2021, 21:42

Bu eninde sonunda yapilacak diye dusunuyorum. Bir de simdiye kadar neden yapilmadigini. Merlin ya da Nh 90 iyi olur Anadoluya. Avrupa ve amerika ambargolarindan etkilenmeyecek bir heli olmali.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 31 Mar 2021, 21:44

Verse ne olacak. Bence de vermez. F18 Anadoludan kalkip inemez buyuk ihtimalle. Ve de bizden aldigi ucreti programdan cikmamiza ragmen urettigimiz parcalara sayip hic bir sey vermeyecek ayrica...

Kullanıcı avatarı
muhendus
Süvariler
Mesajlar: 866
Kayıt: 30 Ara 2012, 01:37
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen muhendus » 31 Mar 2021, 21:53

F-18 nereden, nasıl inecek, nasıl kalkacak? Mevcut koşullarda sadece kara konuşlu kullanılabilir.

Döner kanat platformlar olarak lojistik kolaylık açısından en makul çözüm Seahawk, MH-60 ve KKK dan transfer edilecek AH-1W ler son derece yararlı olur. Tüm bu helikopterler aynı motoru kullanıyor.

emrebenn
Süvariler
Mesajlar: 202
Kayıt: 11 Tem 2012, 12:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen emrebenn » 31 Mar 2021, 22:00

Tcg Anadolu için degil ama İsmail demirin TV de dedigi gibi uçak gemesini Trakya yerine belki üretmeyi düşunurler.Zaten Hürjet te Anadolu için degil normal bir uçak gemisi için soyledi tv de.

Kullanıcı avatarı
muhendus
Süvariler
Mesajlar: 866
Kayıt: 30 Ara 2012, 01:37
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen muhendus » 31 Mar 2021, 22:15

emrebenn yazdı: 31 Mar 2021, 22:00 Tcg Anadolu için degil ama İsmail demirin TV de dedigi gibi uçak gemesini Trakya yerine belki üretmeyi düşunurler.Zaten Hürjet te Anadolu için degil normal bir uçak gemisi için soyledi tv de.
Katapult teknolojisi çok karmaşık ve meşakkatli bir iş. Güvenilir bir sistemi ortaya koymak belki jet motoru yapabilmek kadar zor olacaktır. Sadece 2 ülkede kullanımda olan bir sistemden bahsediyoruz ki 2.ülke olan Fransa’da da yine ABD teknolojisi olan katapult var. Rusya, Çin, Hindistan bu işe hiç kalkışmadı bile.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Sanchez » 01 Nis 2021, 00:51

Görüyoruz ki katapult olmadan da olabiliyor, eldeki sabit kanat platform verimsiz Rus ayısı değil de Amerikan gergedanı olunca.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 01 Nis 2021, 16:46

ZIRHLISUVARİ yazdı: 31 Mar 2021, 21:42 Bu eninde sonunda yapilacak diye dusunuyorum. Bir de simdiye kadar neden yapilmadigini. Merlin ya da Nh 90 iyi olur Anadoluya. Avrupa ve amerika ambargolarindan etkilenmeyecek bir heli olmali.
NH90 Harika olurda bizimkiler o parayı verirmi.

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5121
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen goldenwings » 01 Nis 2021, 17:59

Nh90 umarım alınmaz. 2. bir Cougar vakası yaşanmaz.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 1847
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen anafor2014 » 02 Nis 2021, 21:24

karli yazdı: 01 Nis 2021, 16:46 NH90 Harika olurda bizimkiler o parayı verirmi.
.ARGE yapıp aynını uretecektik bir ara.

Kullanıcı avatarı
Shock and Awe
Üye
Mesajlar: 322
Kayıt: 11 Tem 2018, 13:45
Konum: Ankara
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Shock and Awe » 02 Nis 2021, 22:56

NH90 büyük hata olur ki zaten sanmıyorum böyle bir niyetin olduğunu. AW101 alınacağını da zannetmiyorum çünkü sadece Dzkk’nın değil diğer kuvvetlerin de ihtiyacı var. Cougarların değişmesi gerek.
Dolayısıyla 50-60 adet veya daha fazla sayıda ihtiyaç olan bir helikopteri gidip dışardan almayız.
10ton sınıfı projemiz var.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 1847
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen anafor2014 » 03 Nis 2021, 20:40

Maliyeti etkin bir çözüm olurmu merak ediyorum. Bu kadar projeyi sürdürecek insan kaynağı, zaman, para ve knowhow varmı? Bilemedim.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 05 Nis 2021, 12:54

anafor2014 yazdı: 03 Nis 2021, 20:40 Maliyeti etkin bir çözüm olurmu merak ediyorum. Bu kadar projeyi sürdürecek insan kaynağı, zaman, para ve knowhow varmı? Bilemedim.
İş payı, üretim ortaklığı kaparsak güzel olmaya olur lakin malum 10 ton genel maksat helikopter projesi var. Altından kalkılırmı bilmiyorum.
Çok güzel ve istediğim bir platform, ama maliyet etkinlik konusunda NH90 çokta doğru tercih olmaz. Pekte ucuz bir platform değil.

Hoş sizin dediğiniz gibide çok açılıyoruz, hha deyince 10 tonun motoruda çıkmaz. PAzar bulmakta kolay olmaz. Nasıl olur birlikte göreceğiz

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen trakya_forever » 06 Nis 2021, 15:29

İşler pek iç açıcı değil sanki.


fatihhan
Üye
Mesajlar: 60
Kayıt: 31 Ağu 2012, 21:57
Yaş: 39

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen fatihhan » 06 Nis 2021, 15:36

trakya_forever yazdı: 06 Nis 2021, 15:29 İşler pek iç açıcı değil sanki.

İyimser kaldı sizin ifadeniz. Motor işi yatar desek mi?

Kullanıcı avatarı
Shock and Awe
Üye
Mesajlar: 322
Kayıt: 11 Tem 2018, 13:45
Konum: Ankara
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Shock and Awe » 06 Nis 2021, 16:19

CAATSA olmaysaydı bile F404 işi sıkıntı diye yıllardır söylüyoruz ama herhalde hoşlarına gidiyor bizimkilerin bile bile lades olmak.

Almanya’dan bağımsız tank yapacağız diye çıktığımız yolda Alman motor-şanzımanıyla tank geliştirdik. Şimdi aynısı Hürjette de olacak.

delikpr
Süvariler
Mesajlar: 890
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen delikpr » 06 Nis 2021, 17:56

Atatürk ilke ve devrimlerine bağlı, Yurtta Sulh Cihanda Sulh ilkesi ve Türkiye'nin ulusal çıkarlarını gözeten bir dışpolitika sürdüyor olsaydık ve bütün dünya ile papaz olmasaydık acaba bugün başımızı kaşıyor olur muyduk?

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 06 Nis 2021, 19:21

Shock and Awe yazdı: 06 Nis 2021, 16:19 CAATSA olmaysaydı bile F404 işi sıkıntı diye yıllardır söylüyoruz ama herhalde hoşlarına gidiyor bizimkilerin bile bile lades olmak.

Almanya’dan bağımsız tank yapacağız diye çıktığımız yolda Alman motor-şanzımanıyla tank geliştirdik. Şimdi aynısı Hürjette de olacak.
Yok daha jeton düşmedi bizimkilerde. Prototipler tamamlanır, uçuş testleri tamamlanır, sertifikasyon biter. Seri üretime gelince bizimkiler motoru ister. O zamanda adam derki, 2021 den beri ben sana ambargo uyguluyorum bunu vermem der. Sonra bizimkiler "nasıl yani?" der.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 06 Nis 2021, 19:41

Hürjet için ibre EJ-200 dönebilir.

pymk
Üye
Mesajlar: 360
Kayıt: 12 Kas 2019, 20:54
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen pymk » 06 Nis 2021, 20:50

Daha bügün AB'den gelip "Türkiye'ye karşı AB-ABD politikaları aynı olacak" dediler. Şu aralar AB'den de pek birşey beklememek lazım.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 06 Nis 2021, 23:47

İbre ha bire donup durmasin artik saga sola....

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 07 Nis 2021, 00:22

Umarım bu itkide bir yerli motor projesi de başlamıştır...

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen alpagut » 07 Nis 2021, 01:01

Erich Von Manstein yazdı: 07 Nis 2021, 00:22 Umarım bu itkide bir yerli motor projesi de başlamıştır...
Yok canım ambargo kesinleşip ilk uçak prototipi ortaya çıkmadan başlamaz!!!

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen swat » 29 Nis 2021, 19:58

ZIRHLISUVARİ yazdı: 06 Nis 2021, 23:47 İbre ha bire donup durmasin artik saga sola....
O durum birazda karar vericilerin hatası, ABD ile aralar limoni iken "efenim ABD ürünü aşina olmamız kolay diyen bir güruha" (tahminimce böyle bir ekip var) F-404 için olur verildi. Kaldı ki ABD ile aralar iyi olduğunu var saysak bile F-404 değil F-414 serisi seçilmeliydi.

Bence yol yakınken EJ-200 motorunu TEI Türkiyede yüksek yerlikaynakla üretsin. GE dışında aşina olduğumuz başka bir motor olsun.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kabardey » 29 Nis 2021, 21:02

swat yazdı: 29 Nis 2021, 19:58 O durum birazda karar vericilerin hatası, ABD ile aralar limoni iken "efenim ABD ürünü aşina olmamız kolay diyen bir güruha" (tahminimce böyle bir ekip var) F-404 için olur verildi. Kaldı ki ABD ile aralar iyi olduğunu var saysak bile F-404 değil F-414 serisi seçilmeliydi.

Bence yol yakınken EJ-200 motorunu TEI Türkiyede yüksek yerlikaynakla üretsin. GE dışında aşina olduğumuz başka bir motor olsun.
Üstat, Hürjet'e F414 bence çok pahalı kaçar. F404 tam kıvam. Birde EJ-200 üreticileri ABD'den daha sıkıntılı bir ambargo uyguluyorlar. ABD ile bir noktada anlaşabileceğimize inanıyorum ama AB ile bunu başarmamız daha zor olacak gibi geliyor bana. Belki de ABD ve AB dışı alternatiflere bakmak gerek. İngiltere malum artık AB dışı bir ülke. ;)

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Antares » 30 Nis 2021, 00:34

Şimdi kendi hatalarımızı zaten biliyoruz. Ama kendimizi eleştirirken ABD nin nasıl bir devlet olduğunu unutuyoruz. ABD bilerek isteyerek ve planlı bir şekilde bizi gözden çıkardı. S-400 bu işi hızlandırdı evet. Ancak ABD gibi bir ülke istese gayet güzel şahsım politikasını götüren yöneticilere söz geçirir. Buraya yazıyorum bir telefona bakar.

Şu vakitten sonra ne yazık ki ABD bazlı sistemleri düşünmek saflık olur.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen alpagut » 30 Nis 2021, 01:04

Antares yazdı: 30 Nis 2021, 00:34 Şimdi kendi hatalarımızı zaten biliyoruz. Ama kendimizi eleştirirken ABD nin nasıl bir devlet olduğunu unutuyoruz. ABD bilerek isteyerek ve planlı bir şekilde bizi gözden çıkardı. S-400 bu işi hızlandırdı evet. Ancak ABD gibi bir ülke istese gayet güzel şahsım politikasını götüren yöneticilere söz geçirir. Buraya yazıyorum bir telefona bakar.

Şu vakitten sonra ne yazık ki ABD bazlı sistemleri düşünmek saflık olur.
Yahu Çin bile ABD ile batı ticaret yapıcam teknolojisini alıcam diye didniyor. Başka alternatifimiz var mı?
ABD sütten çıkmış ak kaşık değil de bizimkiler de gayet beceriksiz.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 30 Nis 2021, 02:57

Dış politika değişikliği olmadığını farz edersek, Hürjet için 3 ihtimal var: a) Ukrayna'dan alınacak motorlara dayalı çift motorlu tasarıma dönmek, b) O itkide bir yerli motor gelene kadar projeyi dondurmak, c) Projeyi iptal etmek.

Ben olsam bu koşullar altında projeyi iptal ederim.

Gerekçem şu: Hürjet zaten tasarlanmış durumda. Demek ki süpersonik uçaklarda iyi kötü tasarım tecrübesi kazanıldı. Süpersonik uçalar için, TFX öncesinde üretim tecrübesi kazanılmak isteniyorsa, süpersonik SİHA olan Göksungur'u üretmeye odaklanmak her açıdan daha mantıklı olur.

Ukrayna'dan alınacak olan nispeten güçsüz turbofan motorlarla bu iş kotarılabilir. Hem çok kritik ve acilen envantere girmesi gereken bir platform kazanılır, hem de gereksiz para+zaman+işgücü kaybı önlenir.

Hürjet mi? Hiiiç acelesi yok. Biz milli motorları yapana kadar beklesin.
En son merzifonlu tarafından 30 Nis 2021, 05:48 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 30 Nis 2021, 05:44

swat yazdı: 29 Nis 2021, 19:58 O durum birazda karar vericilerin hatası, ABD ile aralar limoni iken "efenim ABD ürünü aşina olmamız kolay diyen bir güruha" (tahminimce böyle bir ekip var) F-404 için olur verildi. Kaldı ki ABD ile aralar iyi olduğunu var saysak bile F-404 değil F-414 serisi seçilmeliydi.

Bence yol yakınken EJ-200 motorunu TEI Türkiyede yüksek yerlikaynakla üretsin. GE dışında aşina olduğumuz başka bir motor olsun.
TEI'nin diger ortagi GE iken EJ200 motorunun yuksek yerli katki ile uretiminin TEI catisi altinda biraz zor olacaktir. Zaten EJ200 motorunun uretim sadece Ingilizlerin kontrolunde bir konu degil. EuroJet turbo GmbH sirketi Almanya'da bulunan cok ortaklikli bir sirket.

GE F404 konusunda bence cok karamsar olmaya gerek yok. Muhtemelen Hurjet icin alinan linsans egitim versiyonu icin verilmistir. Projenin orta-uzun vade icin alternatif motor dusunulmesi gerekir. Hatta F404'un aynen TEI'de T70 icin uretilen T700-TEI-701D helikopter motoru gibi TEI kodlamasi ile %50-60 katki ile yerli lisansli uretimi mumkun olabilir.

Oyle bir beklenti olustu ki sanki Hurjet 2022 yilinda ucacak ve 2023 yiliinda fuze ve bomba atmaya baslayacak. Hurkus icin yillar once neler yazmistik, gidip o sayfalari tekrar okursak biraz daha sabirli sekilde bekleriz.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 30 Nis 2021, 10:48

merzifonlu yazdı: 30 Nis 2021, 02:57 Dış politika değişikliği olmadığını farz edersek, Hürjet için 3 ihtimal var: a) Ukrayna'dan alınacak motorlara dayalı çift motorlu tasarıma dönmek, b) O itkide bir yerli motor gelene kadar projeyi dondurmak, c) Projeyi iptal etmek.

Ben olsam bu koşullar altında projeyi iptal ederim.

Gerekçem şu: Hürjet zaten tasarlanmış durumda. Demek ki süpersonik uçaklarda iyi kötü tasarım tecrübesi kazanıldı. Süpersonik uçalar için, TFX öncesinde üretim tecrübesi kazanılmak isteniyorsa, süpersonik SİHA olan Göksungur'u üretmeye odaklanmak her açıdan daha mantıklı olur.

Ukrayna'dan alınacak olan nispeten güçsüz turbofan motorlarla bu iş kotarılabilir. Hem çok kritik ve acilen envantere girmesi gereken bir platform kazanılır, hem de gereksiz para+zaman+işgücü kaybı önlenir.

Hürjet mi? Hiiiç acelesi yok. Biz milli motorları yapana kadar beklesin.
Hocam, proje yönetiminden bağımsız olarak, kuvvetin bir jet eğitim uçağı ihtiyacı olduğunu unutmamak gerek. Yani biz hep silahlı versiyonu düşünüyoruz ama aslında projenin ortaya çıkışı jet eğitim uçağı. Hürjet projesi de TCG Anadolu gibi farklı bakış açılarıyla değerlendirilmeye başlandı. TCG Anadolu uçak gemisi gibi lanse edilince herkes hangi uçağı koyacağız dedi ama kimse yahu bizim deniz helikopterlerine ihtiyacımız var, asıl Anadolu'ya hangi helikopteri koyacağız demedi. Şimdi de kuvvetin jet eğitim uçağı ihtiyacı var, gerekirse hafif saldırı versiyonunu konuşmayacağız ama jet eğitim uçağı işini çözeceğiz. Son kullanıcı anlaşmasına isterlerse Hürjet bu tasarım ile silahlı olmayacak diye madde eklesinler ama modern eğitim uçağı ihtiyacımızı giderelim.

Karasu
Üye
Mesajlar: 579
Kayıt: 30 Eki 2016, 20:27
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Karasu » 30 Nis 2021, 14:05

@Erich Von Manstein üstad haklı.
Yerli elektrikli süpürge yapsak onu da silahlandırabilir miyiz acaba diye garip bir ruh haline girdik ülke olarak.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 01 May 2021, 07:16

Erich Von Manstein yazdı: Hocam, proje yönetiminden bağımsız olarak, kuvvetin bir jet eğitim uçağı ihtiyacı olduğunu unutmamak gerek. Yani biz hep silahlı versiyonu düşünüyoruz ama aslında projenin ortaya çıkışı jet eğitim uçağı. Hürjet projesi de TCG Anadolu gibi farklı bakış açılarıyla değerlendirilmeye başlandı. TCG Anadolu uçak gemisi gibi lanse edilince herkes hangi uçağı koyacağız dedi ama kimse yahu bizim deniz helikopterlerine ihtiyacımız var, asıl Anadolu'ya hangi helikopteri koyacağız demedi. Şimdi de kuvvetin jet eğitim uçağı ihtiyacı var, gerekirse hafif saldırı versiyonunu konuşmayacağız ama jet eğitim uçağı işini çözeceğiz. Son kullanıcı anlaşmasına isterlerse Hürjet bu tasarım ile silahlı olmayacak diye madde eklesinler ama modern eğitim uçağı ihtiyacımızı giderelim.
Konu sadece jet eğitim uçağı ihtiyacıysa ve silahlı versiyonu düşünülmüyorsa, o zaman bana bu projeyi iptal etmek şimdi çok daha mantıklı geliyor.

Satın alırsın, geçersin. Taş çatlasa 30 adet ihtiyaç olan bir uçak için uğraşmaya değmez. Ona bağlayacağın parayı ve iş gücünü, jet motorlu dron (Göksungur) için ayırırsın. Silahsız bir eğitim uçağını ise istediğin her yerden alabilirsin. Çin'den bile alırsın.

Dediğim gibi, Hürjet'in tasarım faslı bitmiş ve süpersonik uçak tasarlamayı iyi kötü öğrenmişsin. Üretimini de jet motorlu dronlarda öğrenirsin.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 01 May 2021, 11:43

İnsanlı uçağı üretip uçurmakla, drone üretip uçurmak bir olur mu hocam. Birinin içinde başlı başına ana bir değişken olan pilot var. Tasarımı üretime döktükten sonra kim bilir düzeltilmesi gereken ne kadar nokta ortaya çıkacak. MMU öncesinde belki de yazılımsal ve donanımsal olarak birçok ilki bu uçak üzerinde deneyeceğiz. MİLGEM'den önce bu ülkede gemi tasarım faaliyeti yok mudur ama MİLGEM'i ürettikten sonra onun üzerine koyarak İstif'i ortaya çıkardık. Kore de KF-X'e bir anda atlamadı. Zorlu bir dönemden geçiyor olabiliriz ama havacılık projelerinde kesinti yapmamak gerek. Şu ülkede tasarruf edilecek onlarca kalem varken ilk kesinti buralardan olmamalı.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Tyras » 01 May 2021, 23:28

Eğer iş eğitim uçağı ise 50 uçak- 50 F404 motor desek. F404 için öyle çok detaylı lisanslı üretim tarzı bir anlaşmaya da gerek yok. Sadece TEI bakım için gerekli ömrü hızlı biten kritik parçaları üretse yeterli gibi. ABD yine vermeyebilir orası ayrı.

Onun dışında şu da düşünülmeli, Akıncı bile HGK- KGK atma aşamasına gelmişken, ileride MİUS beklenirken sırf bu işi yapması için bir hafif jet daha üretip fayda görür müyüz? Bunları atacak platformu olmayan ülkelere bir ihraç ürünü olur, ama bizde çok fark yaratmaz gibi.

Biraz hava-hava kabiliyeti olacak deniyorsa da, durum iyi değerlendirilmeli.

AWACS'lar yardımı ile kilitlenip, kendi radarları yetersiz olsa bile hava hava savaşlarında, orta irtifada kaçınma yapabilecek çeviklikte taşıyıcı platform olarak güç çarpanı olabilirler desek.

Bizim AWACS yapılanmamız buna göre değil, 4 uçağı alınca ek opsiyonu devreye sokmadık (ciddi bir hataydı bana kalırsa)

Zaten kayda değer 4 awacsı olan, onlarda anca F-16lara yetecek bir ülke olarak, bu konseptte uçak ürettik mi ABD ile düzelmeden yakın dönemde hangi awacsı alabiliriz ki böyle bir yola girelim?

Kendi radarıyla hürjet, F16, Mirage, Rafale,Su35 ile nasıl aşık atacak? Sadece F16 asıl işi yaparken helikopter, iha vs. vurması için mi bu yola gidilecek.

Yada hürjet burnu boyutuna ayrıca bir AESA işine girecek kadar kaynak var mı? yapsak attığımız taş ürküttüğümüz kuşa değecek mi?

Ama bu çözüm F16lar için sadece iş yükünde bir fark yaratır, çağın ve çevrenin hava hava muharebesi konseptinde F-16larımızın artık geri kalmaya başladığı gerçeğini değiştirmez.

Tüm yollar eninde sonunda TF-X'e çıkıyor. Diğer projeler ne kadar yavaşlarsa yavaşlasın, TF-X eğer Altay gibi olursa gerçekten sağlam afallayacağız.

Bu tarz projelerin silahlandırılması hep tali çözümler, asla havada tamamı ile güvenebileceğimiz bir güç çarpanı olmuyorlar.

Hepsi iyi düşünülmeli.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 03 May 2021, 02:48

Erich Von Manstein yazdı: 01 May 2021, 11:43 İnsanlı uçağı üretip uçurmakla, drone üretip uçurmak bir olur mu hocam.
Olur olur. Farkı ne? Birisi pilot taşıyor. Peki pilot nedir esas olarak? Yaşam destek sistemi ve fırlatma koltuğu ile birlikte yüklenen ve icabında fırlatma koltuğu ile güvenli şekilde atılan, canlı bir kargo!

Pilot modern bir uçak için budur, fazlası değildir. Çünkü artık uçakları pilotlar değil bilgisayarlar ve yapay zeka uçuruyor.

Dronun ön bölümü, çok büyük olasılıkla farklı görevler için özelleştirilecek şekilde, modüler tasarlanacak. Bakınız: ABD menşeili Kratos dronu. Tasarlanacak modüllerden birisi de "pilot kargosu modülü" olur. Mekanik olarak pilotsuz uçakla pilotlu uçak arasında geri kalan sistemlerde fark yok.

TFX (MMU) için yerli teknolojiler denenecekse, Göksungur jet dronu varken, Hürjet ile vakit/insan gücü/para harcamaya gerek yoktur.

Silahsız jet motorlu eğitim uçağı ille de gerekliyse satın al ve geç. Rusya, Çin, ABD, İngiltere, İtalya, Güney Kore... Kaynak bol eğitim jeti için.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen İstiklalFM » 03 May 2021, 03:24

Otopilot, sensörler, veri bağı, uçuş kontrol sistemleri, gömülü sistemler... Çok şeyi değişiyor ama siz bilirsiniz.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 03 May 2021, 11:12

İstiklalFM yazdı: 03 May 2021, 03:24 Otopilot, sensörler, veri bağı, uçuş kontrol sistemleri, gömülü sistemler... Çok şeyi değişiyor ama siz bilirsiniz.

Haklısınız çok şey değişiyor ama... İnsansız sistemlerle ve jet motorlu bir eğitim/savaş uçağını karşılaştırmak için akıl tutulması gerekiyor. Trmilitary üyeleri böyle düşünüyorsa vay halimize

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 04 May 2021, 03:05

kivele yazdı:
Haklısınız çok şey değişiyor ama... İnsansız sistemlerle ve jet motorlu bir eğitim/savaş uçağını karşılaştırmak için akıl tutulması gerekiyor. Trmilitary üyeleri böyle düşünüyorsa vay halimize
Akıl tutulması yaşamıyorum, merak etmeyiniz. Ben de biliyorum, jet motorlu dronla eğitim uçağının bir olmadığını.

"MMU üzerinde kullanılacak teknolojileri, eğitim uçağında deneriz, o yüzden eğitim uçağı yapmalıyız." diye düşünülüyorsa, aynı teknolojileri jet motorlu dron üzerinde de deneyebiliriz diyorum.

Dronla eğitim uçağı aynı değilse, MMU ile eğitim uçağı da aynı değil. İkisinin de pilotlu olması sanıldığı kadar kolaylaştırmıyor işleri.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Tyras » 04 May 2021, 13:07

Eğer Ukrayna motoruna kalırsak, zaten çok afilli, performans olarak üst düzey işler beklemek lazım,(hava hava vs.) 2 motorla anca yeterli gücü sağlıyor. Eğer F404 olursa da, silahlı kullanımına ihraç izni alınabileceğini sanmıyorum.

Bu takdirde sadece iletişim unsurları ve belirli hafif podlar Hürjette test edilir.

Merzifonlunun projeyi iptal söylemi çok radikal bir söylem, ama üretim kapsamını sadece eğitim olarak tutmak oldukça mantıklı.

Bizim yere mühimmat atacağımız tonla platformumuz zaten mevcut, ihraç şansı olmadıkça çok fazla aksiyona girilmemeli. CAS yapacak bir hafif jet uçağının değerli olduğunu düşünsem de TSK özelinde üretmeye değeceğini sanmıyorum.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen merzifonlu » 05 May 2021, 03:23

Tyras yazdı: Merzifonlunun projeyi iptal söylemi çok radikal bir söylem, ama üretim kapsamını sadece eğitim olarak tutmak oldukça mantıklı.

Bizim yere mühimmat atacağımız tonla platformumuz zaten mevcut, ihraç şansı olmadıkça çok fazla aksiyona girilmemeli. CAS yapacak bir hafif jet uçağının değerli olduğunu düşünsem de TSK özelinde üretmeye değeceğini sanmıyorum.
Aklın yolu bir!

F-16 uçakları için yürütülen Özgür Projesi, emektar F-4 uçakları, Hürkuş, Akıncı/MİUS/Göksungur dronları... MMU için geliştirilecek teknolojileri deneyeceksek, hazırda bir dolu platform mevcut veya yolda...

Örneğin: Pilot Yaşam Destek Sistemi, Fırlatma Koltuğu ve kokpit aviyoniklerini mi deneyeceksiniz? Hürkuş emrinize amade. Uçuş bilgisayarını ve yapay zekayı mı deneyeceksiniz? F-4 üzerinde deneyebilirsiniz, gibi gibi.

Öte yandan, ısrar ediyorum, eğitim uçağı özelinde de Hürjet'i üretmeye değmez. Ona ayrılacak insan kaynağını ve parayı, Göksungur jet dronu gibi öncelikli ve acil bir projeye ayırmalıyız.

Ben olsam, Hürjet Projesini milli turbofan motorları gelene kadar ertelerim. Jet Motorlu Eğitim Uçağı ihtiyacını ise doğrudan satın alma yoluyla gideririm.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 326
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen brownbess » 05 May 2021, 13:29

Tasarım bu noktaya gelmişken, projeyi durdurmak doğru olamayacaktır. Ancak motor işi halen kafalarda soru işareti.

Benim önerim ise şu: Hürjet'in hem eğitim hem de saldırı versiyonu için yeterli sayıda Rus RD-93 motoru temin edilsin ve dizayn ona göre revize edilsin. Bu motorların 4 bin saat resmi ömrü var. Hatta Pakistan'lılar bu süreyi epeyce aşmalarına rağmen bir sorun gözlemlememişler. RD-93 diğer Rus motorlarına nazaran oldukça istikrarlı ve dayanıklı bir motor.

İlerde Ruslarla gerilen ilişkiler sonucu yedek parça sorunu yaşarsak, Pakistan üzerinden bunları temin edebiliriz sanırım.

Bu motorları takriben 15 yıl sonra değiştirmek gerekecektir. O zaman da yerli ikamesini yapmış oluruz.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 10 May 2021, 11:55

Birkaç forumda rastladım. TEI, TF6000 isimli bir proje için patent başvurusunda bulunmuş. Sanıyorum ki 6000lbf itki üretecek bir turbofan motor planlanıyor. TS-1400'ün çekirdeğinden geliştirilebileceğine dair yorumlar var ki gayet mantıklı. Hürjetin ihtiyacından oldukça az. Global Hawk gibi bir iha için kullanılabilir. Ya da TJ-300 gibi deneyim kazanma projesi de olabilir. MMU motoruna giden yolda hem deneyim kazanılır, hem Global Hawk sınıfı iha için elimizde ürün olur, hem de Hürjetin çift motorlu M-346 gibi bir versiyonuna güç verebilir. Çünkü bu gidişle F-404 işi mümkün gözükmüyor. Tabi önemli olan ne kadar süredir bu proje yürütülüyor?

uzunabi
Üye
Mesajlar: 10
Kayıt: 23 Nis 2021, 17:08
Yaş: 47

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen uzunabi » 10 May 2021, 12:13

F 404 motorlarının bir çok parçası TEİ de üretilmektedir. bu nedenle f 404 seçimi ileriye dönük olarak çok mantıklıdır. Motorların türkiyede üretileceğini tahmin ediyorum.Ve motor konusunda bir sorun çıkmayacağını düşünüyorum. İlk etapta en fazla 50 uçak yapılır ve Hürjet bölgedeki dengeleri değiştirebilecek bir uçak değil. O nedenle ambargo olmaz. Ambargoyu kritik sistemlerde kullanıyorlardı zaten örtülü olarak. Ambargo olması için kritik, oyun değiştirici silah yada sistem olması gerekiyor.

temir
Üye
Mesajlar: 32
Kayıt: 17 Mar 2016, 17:15
Yaş: 18

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen temir » 10 May 2021, 16:57

Eğer çok saçma bir fikirden bahsediyorsam ustalarım beni mazur görüp cahilliğime versin. Hizmetten Çekilen F4'lere ait j79 motorları bu iş için kullanılamaz mı?

uzunabi
Üye
Mesajlar: 10
Kayıt: 23 Nis 2021, 17:08
Yaş: 47

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen uzunabi » 10 May 2021, 17:17

Daha öncede yazdığım gibi kritik olmayan silah ve sistemlerde ambargo olacağını düşünmüyorum. vermedikleri zaman zor duruma mı düşeriz. Zaten elimizde eğitim uçağı var.
başka bir şeyden bahsetmek itiyorum. Son değişikliklerde uçağın kalınlaştığı görülmekte.eğitim uçağı ama saab fripen ile aynı motoru kullanıyor diye biliyorum. Modifiye edile edile belli bir zaman sonra ucuz, bakım idamesi kolay ve ucuz bir uçağımız olabilir mi. Tfx leri hava üstünlüğü uçağı olarak kullanabiliriz. yakınımızda Yunanistan haricinde güçlü bir hava kuvvetleri yok. İsrail ve mısırı uzak olarak düşünüyorum. Bu uçağı ileride afrika operasyonlarımızda kullanabiliriz. Ucuz ve kaliteli olunca dost ve müttefik ülkelerde alacaktır.

Şimdi bir şey soracağım Barış Bartalı ile uÇan 10 adet hürjetin karşısına 10 adet yunan f 16 çıksa kim kazanır? Ben hürjetler tüm yunan f 16 larını düşürür diye düşünüyorum.

Cevapla