Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 10 May 2021, 17:33

temir yazdı: 10 May 2021, 16:57 Eğer çok saçma bir fikirden bahsediyorsam ustalarım beni mazur görüp cahilliğime versin. Hizmetten Çekilen F4'lere ait j79 motorları bu iş için kullanılamaz mı?
Hizmetten çekilen uçakların motorların da hizmet ömrü bitmiş olamaz mı?

Kullanıcı avatarı
Shock and Awe
Üye
Mesajlar: 322
Kayıt: 11 Tem 2018, 13:45
Konum: Ankara
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Shock and Awe » 10 May 2021, 22:51

Hürjet ne, neden, nasıl sorularına cevap arıyoruz.

1) Hürjetin 3 farklı rolü olabilir. Bunlar: Eğitim, Hava-hava, hava-kara.
Gelecekte hava muharebesinde herhangi bir uçağı etkili bir şekilde kullanabilmek için mutlaka aesa radara sahip olması şart. Aesa radarlı bir Hürjetin ne kadar absürt olacağını anlatmaya gerek yok diye düşünüyorum. Dolayısıyla Hava-hava rollü Hürjet elendi.
Hava-kara rolune gelelim. Elimizde hali hazırda çok sayıda modern iha varken ve hem nitelik hem nicelik olarak kendimizi geliştirirken Hava-Kara rollü bir Hürjet bize ne katabilir? Bence hiçbir şey. Dolayısıyla Hava-kara rollü Hürjet de elendi.
Gelelim eğitim rolüne. Bildiğim kadarıyla elimizde 68 adet T38 var, bunların 55'i T38M seviyesinde. Hizmet ömürlerinin sonuna yaklaşan bu uçakların değiştirilmesi gerekiyor. Bu da yaklaşık 50 adet eğitim jetine ihtiyacımız var demek. Bunlara bir de NF-5'leri ekleyebiliriz. Yani eğer Hürjet olacaksa eğitim için olmalı, silahlı bir versiyonu olmamalı diye düşünüyorum.

2) Peki Hürjet olmazsa olmaz mı? Yani yukarıdaki mesajlarda merzifonlu 'nun dediği gibi projeyi iptal edip yabancı bir ülkeden alım yapılması mantıklı mı?
Bence değil. Çünkü her ne kadar motor konusu problem olsa da motor tedariğinde sıkıntı var diye projeyi iptal edersek bu sefer eğitim jeti tedariğinde sıkıntılar olacak. Artı bu para tamamen yurtdışına çıkmış olacak.

3) Motor konusu ne olacak?
Kullanabileceğimiz muhtemel motorlar F-404, EJ-200, Ukrayna motoru vs. her neyse. Bunlardan F-404 üzerinde karar kılınmış ve bu motora göre de tasarım dondurulmuş buraya kadar tamam. Peki ABD ile görüşülmüş mü? Motoru vermeme ihtimalleri yok mu? Şimdiye kadar bu konuda görüşülüp en azından silahsız eğitim modeli için bazı garantiler alınmış olması gerekmez miydi?
Yani bizim burada tartışmamız pek bir anlam ifade etmiyor. Madem F-404 seçildi o zaman siyasiler gidip bu motoru getirecek. Ha Amerikalılar satmıyorum ulan derse o zaman farklı bir istikamet çizilir.

4) Hürjet'in ihracat şansı var mı?
Açıkçası bence pek yok. İster silahlı versiyonu olsun ister silahsız fark etmez pazarda yer edinmesini zor görüyorum. M-346, BAE Hawk, FA-50, F-16, Gripen, JF-17 gibi uçaklar varken pazara girip kime ne kadar satış yapabiliriz bilemiyorum.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 10 May 2021, 23:01

En mantıklısı Hürjet'in insansız halidir, yerli marka bir motor da oldu mu ohhh...

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mec » 11 May 2021, 01:45

İnsansız hali için en başta karar verilmesi gerekirdi bence, insan farktörü olmadan aerodinamik açıdan sınırları zorlayan bir yapı tasarlanabilirdi.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 11 May 2021, 01:54

Shock and Awe yazdı: 10 May 2021, 22:51 Hürjet ne, neden, nasıl sorularına cevap arıyoruz.

1) Hürjetin 3 farklı rolü olabilir. Bunlar: Eğitim, Hava-hava, hava-kara.
Gelecekte hava muharebesinde herhangi bir uçağı etkili bir şekilde kullanabilmek için mutlaka aesa radara sahip olması şart. Aesa radarlı bir Hürjetin ne kadar absürt olacağını anlatmaya gerek yok diye düşünüyorum. Dolayısıyla Hava-hava rollü Hürjet elendi.
Hava-kara rolune gelelim. Elimizde hali hazırda çok sayıda modern iha varken ve hem nitelik hem nicelik olarak kendimizi geliştirirken Hava-Kara rollü bir Hürjet bize ne katabilir? Bence hiçbir şey. Dolayısıyla Hava-kara rollü Hürjet de elendi.
Gelelim eğitim rolüne. Bildiğim kadarıyla elimizde 68 adet T38 var, bunların 55'i T38M seviyesinde. Hizmet ömürlerinin sonuna yaklaşan bu uçakların değiştirilmesi gerekiyor. Bu da yaklaşık 50 adet eğitim jetine ihtiyacımız var demek. Bunlara bir de NF-5'leri ekleyebiliriz. Yani eğer Hürjet olacaksa eğitim için olmalı, silahlı bir versiyonu olmamalı diye düşünüyorum.

2) Peki Hürjet olmazsa olmaz mı? Yani yukarıdaki mesajlarda merzifonlu 'nun dediği gibi projeyi iptal edip yabancı bir ülkeden alım yapılması mantıklı mı?
Bence değil. Çünkü her ne kadar motor konusu problem olsa da motor tedariğinde sıkıntı var diye projeyi iptal edersek bu sefer eğitim jeti tedariğinde sıkıntılar olacak. Artı bu para tamamen yurtdışına çıkmış olacak.

3) Motor konusu ne olacak?
Kullanabileceğimiz muhtemel motorlar F-404, EJ-200, Ukrayna motoru vs. her neyse. Bunlardan F-404 üzerinde karar kılınmış ve bu motora göre de tasarım dondurulmuş buraya kadar tamam. Peki ABD ile görüşülmüş mü? Motoru vermeme ihtimalleri yok mu? Şimdiye kadar bu konuda görüşülüp en azından silahsız eğitim modeli için bazı garantiler alınmış olması gerekmez miydi?
Yani bizim burada tartışmamız pek bir anlam ifade etmiyor. Madem F-404 seçildi o zaman siyasiler gidip bu motoru getirecek. Ha Amerikalılar satmıyorum ulan derse o zaman farklı bir istikamet çizilir.

4) Hürjet'in ihracat şansı var mı?
Açıkçası bence pek yok. İster silahlı versiyonu olsun ister silahsız fark etmez pazarda yer edinmesini zor görüyorum. M-346, BAE Hawk, FA-50, F-16, Gripen, JF-17 gibi uçaklar varken pazara girip kime ne kadar satış yapabiliriz bilemiyorum.
1. madde icindeki egitim ve akrobasi rolunde kafadan 65 ucak demek. Bu rakam yerli uretim icin ideal bir baslangic rakami. Silahli versiyonundan once egitim ve akrobasi versiyonlerinin uretimi icin F404 lisansini almislar muhtemelen ki projede CDR bitmis, parca uretimi baslamis vs. Eger F404 motoru tedariginde sorun olsaydi, CDR bitirilemez ve nihai tasarim dondurulup, parca kesimine baslanamazdi. Oyle ezbere, varsayima gore is yapilmaz.

Diger silahli versiyon gibi konularda bence henuz erken konusmak icin. Hava-hava gorevli Hurjet uretimi zaman alacagi icin bence imkanlarimizi F16'larin modernizasyonuna kaynak ayirmak cok daha mantikli. Bu kadar Akinci, Aksungur gibi artik Teber-82, GBU-12, MAM-T gibi orta agirlikta muhimmat yukunu alip 400-500km goturecek ve asimetrik hedeflere veya hava ustunlugu olan bolgelerde gorev yapabilecek IHA'larimiz varken, hava-yer gorev ihtiyaci daha ozel gorevlere donusecek sanirim. Mk-84 serisi agir muhimmatlarin hedefe atilmasi, SOM ile derinligine saldiri veya HARM/Akbaba fuzesi ile DEAD/SEAD gorevi veya NEB/SDB ile derinligine nufuz ederek sert hedeflerin imhasi gibi konularda F16'larin hava-yer ozel gorevlerine ihtiyac devam edecek ki baska turlu dusman hava sahasina penetre edeyiz.

Hurjet'i bu yuzden Isvicre cakisi gibi gormuyorum. Bizim Isvicre cakimiz F16'larimiz ve mumkun oldugunca F16 ucaklarimizi sensor ve muhimmat kalitesini yukseltmemiz, karsimizdaki ulkelere karsi guc dengesinde fark yaratmamiza neden olacaktir. En basta yerli uretilecek GaN yari iletken kullanan AESA radar, Goktug hava-hava fuze ailesi (envanterde yeterli sayida BVR fuzesi olmasi cok kiritik bir konu) ve EHPOD gibi yerli teknoloji ve isterlerimize gore uretilen EH sistemlerine sahip olarak karsimizdaki ulkelerin bilmedikleri sistemlere sahip olmak gibi. MMU'ye kadar zaman kazanmak icin en mantikli yol bu yol (mevcut siyasi ve ekonomik sartlarda)...

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 11 May 2021, 04:51

Hürjet için ABD'den F-404 izni alındığı bana göre hala bir muhamma... Bir çok gazeteci Temel Kotil beyle röportaj yapıyor bu konu hakkında bir soru bile görmedim.(Öyle ezbere , varsayıma göre iş yapılmaz.) cümleniz ülkemiz için geçerli değil malesef... Güzel bir örnek olarak Altay karşımızda duruyor. F-16 modernizasyonu için ABD 'nin iznine ihtiyaç duyduğumuz herkes biliyor. Bu konjektürde izin almamız çok zor. Hava-Yer görevlerini F-16'lar üzerinden almak istiyorsak Hürjet'in silahlı versiyonu bizim için elzem olacaktır. Hürjet projesi benim gözümde değerli bir proje geliştirdiğin en yeni teknolojileri üzerinde deneyebilirsin.
En son kivele tarafından 11 May 2021, 11:17 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2642
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen igirgin » 11 May 2021, 11:06

Mec yazdı: 11 May 2021, 01:45 İnsansız hali için en başta karar verilmesi gerekirdi bence, insan farktörü olmadan aerodinamik açıdan sınırları zorlayan bir yapı tasarlanabilirdi.
Insansız hali en baştan düşünülmemiş olamaz hatta bize Göksungur adı ile tanıtıldı, fakat hangi karanlık el devreye girdi ise birden inkar edildi ve sonradan da göz boyamak için bize farklı bir şey Göksungur olarak gösterildi, yersen...

Benim hayalimde Hürjet'in insansız hali en basit şekli ile AI-25 motorlu 8 adet Aselsan Minyatür bomba taşıyan bir F104 çakması uçan borudur.
Tabi beklentim XQ58A Valkyrie' dir fakat MIUS denen muamma olur da ortaya bu tarzda çıkarsa cehenneme gidip komforları için bizzat 1.5 ton kömür harlarım.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen trakya_forever » 11 May 2021, 11:46

... c

Kullanıcı avatarı
Zeitgeist
Süvariler
Mesajlar: 294
Kayıt: 16 Tem 2012, 01:54
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Zeitgeist » 11 May 2021, 22:18

Hürjet çok güzel bir testbed aracı olur gerçekten, tasarımı inşallah modüler yapılmıştır. Sök taklara ve kurcalamalara müsait olur umarım.

dna
Süvariler
Mesajlar: 219
Kayıt: 14 Mar 2016, 07:58
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen dna » 12 May 2021, 09:26

Daha önce de belirtmiştim ama her bu konu açıldığında sürekli aklıma gelir ve kendimi tutamayıp yine yazacağım. bu uçağın bu şekilde ve F16 light türü yapılması bence önemli her hangi bir problemi çözmüyor. Zaten piyasada eğitim uçağı alımında bir sıkıntı yok. Harp uçağı alımında sınırlamalar çok.

Hürjet’in çift motorlu yapılması gerekiyordu. Öyle olsaydı bunun avantajları şu şekilde olurdu:
- bir kere motor seçenekleriniz çok daha fazla olurdu. Örneğin Ukrayna veya başka kaynaklı motorlar rahatça kullanılabilirdi.
- TEI’nin çok daha rahatça erişebileceği bir performans aralığında olacağı için kendi motorumuzu devreye rahatça alabilirdik
- iki motor olacağı için daha fazla itki mümkün olacaktır ve buna mukabil daha fazla yakıt ve silah taşımak mümkündür. Dolayısıyla daha farklı görevlere kullanılabilecek uçak yapılabilirdi
- MMU ayarında olmadan fakat çok daha hesaplı bir çift motorlu savaş uçağı tecrübesi ve ticari başarısı elde edinilmiş olurdu
- hatta belki bunun başka ülkelere ihracı da mümkün olabilirdi. Örneğin Libya, Somali, Azerbaycan, Endonezya, Malezya ve hayta belki Pakistan’a uygun fiyattan satınabilirdi
- F4’lerin yerini doldurabilirdi

Bence ileride MMU altı çift motorlu, ucuz ve hava-yer ağırlıklı, EH’e dayanıklı bir savaş uçağı boşluğu görülecek ve burası için bir çözüm düşünülecek. SİHA’ların bu işi bu tür bir savaş uçağının yerini alarak makul fiyatlara ve aynı caydırıcılıkta henüz yapamayacağını düşünüyorum.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 12 May 2021, 12:11

Ayrica mmu cift motorlu. Bunu ucuracak pilotlari egitecek ucak da en temelinde cift motorlu olsaydi cok iyi olurdu....

AKINCI
Akıncılar
Mesajlar: 581
Kayıt: 10 Tem 2012, 22:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen AKINCI » 16 May 2021, 16:17

temir yazdı: 10 May 2021, 16:57 Eğer çok saçma bir fikirden bahsediyorsam ustalarım beni mazur görüp cahilliğime versin. Hizmetten Çekilen F4'lere ait j79 motorları bu iş için kullanılamaz mı?

Eski nesil turbo jet (çok yakan) motorlar. Elimizde ciddi miktarda var ve neredeyse baştan üretecek kadar hakim olduğumuz bir motor.

Sanırım başka bir yerde what if diye yazmıştım. Harrier pegasus motoru (21k lb itkili) ile hürjet naval nasıl olurdu diye. Muhtemelen uçağın yapısı uygun değil ama uydurulabilirdi belkide.

Ayrıca bu projeyi diğer projeler için basamak olarak düşünmek gerek, gerek mmu alt sistemleri gerek jet motorlu insansız muharip uçak(lar) için temel teşkil edebilir. Çalışılacak mühendislik becerisi zaten ayrı bir kazanç.

canawar
Süvariler
Mesajlar: 100
Kayıt: 11 Tem 2012, 22:46
Konum: Çanakkale
Yaş: 37

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen canawar » 18 May 2021, 19:32

ZIRHLISUVARİ yazdı: 12 May 2021, 12:11 Ayrica mmu cift motorlu. Bunu ucuracak pilotlari egitecek ucak da en temelinde cift motorlu olsaydi cok iyi olurdu....
Şu an hava kuvvetlerinin bel kemiğini oluşturan F-16 lar tek motorlu
satın aldığımız(el konulan) ve F-4 ün yerine geçmesi planlanmış olan F-35 te tek motorlu idi
F 35 olmazsa eğer planı (B planı) Saab Gripen de tek motorlu

Bu uçak 10 yıl sonra belki de MMU dan fazla kullanılacak

benim Hürjet 'ten beklentim;
- bakım ve idame masrafları düşük
- F-16 gibi hafif yer taarruzu ve AESA, düşük radar kesit alanı ile 4.5 nesil bir ara form olması (Saab Gripen alternatifinde nispeten kazanılması öngörülen 4.5 nesil yeteneklerine yakın - amaçlı yetenekler)
- Tabidir ki Ar - Ge ve Ür- Ge olarak havacılık sanayimizde test bed olarak devam etmesi.

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1193
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen alpagut » 18 May 2021, 21:22

Bir eğitim uçağını 4.5 nesil yapmak maliyet etkinlik açısından ne kadar manalı. Ayrıca proje ne kadar uzar. Ayrıca o küçük uçağa ne kadar sensör, silah donanım, vs koyabileceksiniz. Pikap'a tır muamelesi yapamazsınız.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 19 May 2021, 12:04

canawar yazdı: 18 May 2021, 19:32 Şu an hava kuvvetlerinin bel kemiğini oluşturan F-16 lar tek motorlu
satın aldığımız(el konulan) ve F-4 ün yerine geçmesi planlanmış olan F-35 te tek motorlu idi
F 35 olmazsa eğer planı (B planı) Saab Gripen de tek motorlu

Bu uçak 10 yıl sonra belki de MMU dan fazla kullanılacak

benim Hürjet 'ten beklentim;
- bakım ve idame masrafları düşük
- F-16 gibi hafif yer taarruzu ve AESA, düşük radar kesit alanı ile 4.5 nesil bir ara form olması (Saab Gripen alternatifinde nispeten kazanılması öngörülen 4.5 nesil yeteneklerine yakın - amaçlı yetenekler)
- Tabidir ki Ar - Ge ve Ür- Ge olarak havacılık sanayimizde test bed olarak devam etmesi.
Azizim bilgilerimizde ufak bir güncelleme yapalım.
F-16 tek motorlu bir uçak, ancak hafif siklette bir uçak değil. Hele hele F35 hiç değil. Gripen uçağı F-16 ya göre bir tık daha hafif kalmakta lakin oda hafif siklette bir uçak değil. Hürjet silahlandırılabilecek bir eğitim uçağı. Bunlar bambaşka kulvarlar.
Uçaklarda motor sayısı uçakları için tek parametre değil. Basit bir örnek ile izah edeyim, F-35 in tek motor neredeyse Typhoon un 2 adet EJ200 motoruna denk güç üretmekte.
Gripen mevcut kaabiliyetlerimizi daha ileri götürecek bir uçak değil maalesef. Bize bir katma değer sağlamaz.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1707
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 19 May 2021, 13:38

Ayrica.....egitim ucaklarinin pilot egitecegi ucakla azami ortak ozellige sahip olmasi gerekir. Bu asinaligi artirir ve adaptasyon surecini kisaltir. İsletme tarzlarina ve prosedurlere uyumu cabuklastirir ve tecrube kazandirir. Hem pilot hem de bakim ekiplerine. Bu bir sart degil ama ideal olan. Biz de madem gelecegimizi sekillendiriyoruz bunu takip etmeliyiz anlaminda yazdim yazimi. Ayrica basta gripen olmak uzere sizin secenek olarak bahsettiğiniz ucaklarin hicbiri aslinda bizim icin secenek degil....

canawar
Süvariler
Mesajlar: 100
Kayıt: 11 Tem 2012, 22:46
Konum: Çanakkale
Yaş: 37

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen canawar » 19 May 2021, 22:22

Hürjet bir eğitim uçağı olacak doğrudur öncelik bu yönde olmalı ama ;

Tb 2 'de iha idi ama literatürde olmayan şeyler yapabildi. (Panthsir avlaması tasarım aşamasında düşünüldüğünü zannetmiyorum)

Elimizdeki F-16 lar için öngördüğümüz hizmet süresi en ideal şartlarda 2040 yılı olarak baz alırsak (yaklaşık 18 yıl sonrası), biz bu uçağı en iyi ihtimalle 3 yıl içinde hizmete alsak 15 yıl sonra Hürjet ve MMU harici uçan planlanmış insanlı teyyaremiz olmayacaktır.

bu Aksungurdan attığımız Göksungur ihalarımızı havada kontrol edecek ve ev sahipliği yapabilecek (sayı 2, olur 12 olur kapasiteye göre değişir), MMU ya muharip görevlerde eşlik ve hafif saldırı ve rutin hava devriyesi gibi fayda - maliyet öncelikli görevlerde kullanma kapasitesine sahip 2 adet platform olacak elimizde

öngördüğüm kadarıyla MMU 'nun uçuş saati bedeli 20.000$'ı bulabilecek ve belki de geçecek çünkü MMU 'da biz kötü ihtimalle F-15 iyi ihtimalle
F-22 dengi ve/veya üstünü bir çift motorlu ağır sınıf savaşçı bir muharip uçak hedefliyoruz

Bulunduğumuz konum ve zaman gereği 1 ay sonrasını kimse öngöremezken MMU için öngörülen 2030 hizmete giriş süresi ? Bu süreyi biz bekleriz ama üzerimizde kötü niyeti olanlar bekler mi?

Örneğin bir radar 600 km den yolcu uçağını tespit edebiliyorken F-16 için bu 200 km değerine düşüyorsa F-35 için 35 km ise biz bu değeri 100 km de tespiti sağlayacak tasarımla, elektronik sistemlerle destekleyemez miyiz? Bunun eğitim uçağının eğitim görevine etkisi nedir ?

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 20 May 2021, 11:25

canawar yazdı: 19 May 2021, 22:22 Hürjet bir eğitim uçağı olacak doğrudur öncelik bu yönde olmalı ama ;

Tb 2 'de iha idi ama literatürde olmayan şeyler yapabildi. (Panthsir avlaması tasarım aşamasında düşünüldüğünü zannetmiyorum)

Elimizdeki F-16 lar için öngördüğümüz hizmet süresi en ideal şartlarda 2040 yılı olarak baz alırsak (yaklaşık 18 yıl sonrası), biz bu uçağı en iyi ihtimalle 3 yıl içinde hizmete alsak 15 yıl sonra Hürjet ve MMU harici uçan planlanmış insanlı teyyaremiz olmayacaktır.

bu Aksungurdan attığımız Göksungur ihalarımızı havada kontrol edecek ve ev sahipliği yapabilecek (sayı 2, olur 12 olur kapasiteye göre değişir), MMU ya muharip görevlerde eşlik ve hafif saldırı ve rutin hava devriyesi gibi fayda - maliyet öncelikli görevlerde kullanma kapasitesine sahip 2 adet platform olacak elimizde

öngördüğüm kadarıyla MMU 'nun uçuş saati bedeli 20.000$'ı bulabilecek ve belki de geçecek çünkü MMU 'da biz kötü ihtimalle F-15 iyi ihtimalle
F-22 dengi ve/veya üstünü bir çift motorlu ağır sınıf savaşçı bir muharip uçak hedefliyoruz

Bulunduğumuz konum ve zaman gereği 1 ay sonrasını kimse öngöremezken MMU için öngörülen 2030 hizmete giriş süresi ? Bu süreyi biz bekleriz ama üzerimizde kötü niyeti olanlar bekler mi?

Örneğin bir radar 600 km den yolcu uçağını tespit edebiliyorken F-16 için bu 200 km değerine düşüyorsa F-35 için 35 km ise biz bu değeri 100 km de tespiti sağlayacak tasarımla, elektronik sistemlerle destekleyemez miyiz? Bunun eğitim uçağının eğitim görevine etkisi nedir ?
Azizim,
Çok basite indirgirsek, hürjet küçük bir uçak ve muharebe amaçlı olarak üzerini ekipmanlarla donatmak isterseniz, yer yok. Yani üzerine çok öteleri gösterecek bir radara yer yok, o radar için elektirik üretecek ekipmanlara yer yok. Gibisinden konuları genişletebiliriz.
Eğitim uçağı görevine herhangi bir engel teşkil etmez, güç/ağırlık oranlarını pas geçsek dahi fiziki limitlere takılacaksınız.
Hürjet silahlandırılacak, halihazırdaki niyetler bu yönde. HvKK lığımıza silahlı versiyonları ile ateş gücüne marjinal anlamda faydalar yahut, ilave katma değer sağlayacak. Ancak HvKK lığının ana omurgasını oluşturmayacak, yahut asli bir unsuru olmayacak.

çanakkale geçilmez
Süvariler
Mesajlar: 724
Kayıt: 13 Tem 2012, 13:27
Konum: çanakkale
Yaş: 44
İletişim:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen çanakkale geçilmez » 20 May 2021, 13:29

Beklentileri çok yüksek tutmaya gerek yok....Hür-jet uçurmak demek jet motorlu eğitim uçağı yapabilecek teknolojiye ulaşabileceğimizin göstergesi olacaktır...Bizim gibi gelişmek te olan ülkeler için zaten büyük bir başarı...Kazandığımız teknolojiler sayesinde diğer projelere klavuz -test bed olacaktır.....Eğitim ve hafif silahlı görevini layıkı ile yerine getirsin bize yeter.....Bir ihtimal ihraç da edip belki para da kazanabiliriz...Silahlı hali f-16 ları rahatlatır...O bile büyük nimet bizim için....Daha fazlasına ,örneğin aesa radar takıp sanki f-16 gibi kullanmaya gerek yok...O işler için zaten mmu olacak.......Belki mmu ilk prototipleri f-16 viper seviyesinde ,stealth özelliklerinden ödün verilerek kf-x tadın da olacaktır..Eğer süreç uzayacaksa...Blok -1 ler kf-x gibi olurken sonrakiler 2030 dan sonra tf-x gibi olur.....O yüzden THK hür-jet üzerinden değil de geleceğe mmu üzerinden yapılanacaktır....Hür-jet in uçak gemisine (lpd-anadolu)inmesine falan gerek de yok zaten.....Önce bir uçuralım,dereyi görmeden paçayı sıvamayalım...))))))

canawar
Süvariler
Mesajlar: 100
Kayıt: 11 Tem 2012, 22:46
Konum: Çanakkale
Yaş: 37

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen canawar » 20 May 2021, 19:55

Yani aslında şunu söylemek istiyorum ;

Hava-yer görevleri için elimizdeki enstrümanlar Kamikaze İha- TB2 - Aksungur - ATAK- ATAK2- Hürkuş - Hürjet- MMU vb. gibi bir silah yelpazesine sahipken yarınlarda göklerimizi korumak için tek insanlı platformumuz Yerden havaya savunma sistemlerimiz harici Hava-Hava olarak MMU ve geliştirilmesi düşünülen Sihalar olacak.
Bugün biz elektronik karıştırma ile hava savunma sistemlerini Siha ile vurabiliyoruz ki, nispeten bizden teknoloji olarak düşük ülkelere karşı avantaj sağlıyor ama ya bizden teknoloji olarak yüksek ülkeler de bizim olası hasım listemizde belirmeye başlamışsa ? Ya bize de uygulanan EH ile İha ve Siha lara erişim sağlayamazsak ? İnsanlı bir platforma olan ihtiyaç görünen o ki son bulmayacak.

Dünyada şu an ordu yaklaşımı olarak iki çeşit ordu olmaya başladı ;
bir tarafta güncel AMT(MBT) kullanıp, askerinin donanımına yatırım yapan, 5. nesil jetler için yatırım yapabilen ekonomisi düzgün ülkeler.
diğer tarafta hafif - orta sınıf veya güncel olmayan tank kullanıp (coğrafi ve ekonomik şartlar ile), AK-47 ve türevleri ile asker donatıp, hafif saldırı uçağı platformları kullanmak zorunda kalan ve bu ekipmanlar ile egemenlik sahalarında istikrarı sağlayan ordular

biz şu ana kadar Suriye 'de düşürdüğümüz muharip olarak kullanılan uçaklardan biri L-39 albatros;
https://tr.euronews.com/2020/03/03/turk ... gi-dusurdu

Bazı ülkeler ise ekonomik alternatifi seçmek zorundalar ;
https://www.defenceturk.net/polonyanin- ... f-edilecek

4 veya 8 adet BVR hava - hava füzesini taşıyabilmek için MMU ya bağımlı kalmamalıyız diye düşünüyorum.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 20 May 2021, 20:35

İHA'ların devrinin daha yeni başladığını düşünüyorum. Yapay zekanın gelişmesiyle otonom, yüksek manevra yeteneğine sahip, Mach 2+ üzeri hızları çıkabilen ve savaş uçaklarına saldıran İha'lar bundan 2040 yıllarında hava savaşları başka bir boyutta olacağı aşikar...

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 20 May 2021, 20:54

MMU için gerekli motoru geliştirebildikten sonra Hürjet'in tasarımı üzerinden geliştirilmiş muharip bir tek motorlu jet uçakta yapılır, çok daha az maliyetle geliştirilebilir. Elimizde gerekli aviyonikler, elektronikler, radar vb. hazır olacağı için tasarım ve kurgusu rahat yapılır. Hava kuvvetleri de, F-16 vari bir jeti çok severek kullanır.

Ama asıl mesele eldeki kısıtlı kaynağı etkin şekilde kullanabilmek. İhtiyaç sınırsız, bütçe sınırlıdır. Temel Kotil, MMU'nun geliştirme maliyetinin 10 milyar dolar olacağını söyledi. 10+10 diye düşünmek gerekiyor. Süreçte ortaya çıkacak nice problem ve ihtiyacın çözümü için bütçe artacaktır.
Üstelik MMU'da kullanmak istediğimiz motorun tekinin 29.000lbf itki üretmesini istiyoruz. Bu itkiyi üreten motorlar zaten muharip jet piyasasındaki en üst klasman motorlar. Yanlışım varsa lütfen düzeltin, yaklaşık 5+5 milyar dolar da bu motorun geliştirme bedeli olabilir. Yani üreteceğimiz ilk muharip jet uçak için bu kadar yüksek ister tanımlamak doğru mu bilemiyorum. Sırf bu söylemler ve hedeflerden yaptığım çıkarım bizimkilerin F-110 üzerindeki bilgilerine çok güvendikleri için F-110'dan ilham alan bir motor üretebileceklerini düşünmeleri.

Yani Hürjet'in yabancı alt sistemler (en başta motor) kullanacağını düşünürsek silahlı versiyon biraz sorun olabilir. Konsept üzerinde çalışalım elbette. Bütçeyi de uygun önceliklere göre kullanalım. 20.000lbf ve 29.000lbf jet motorların geliştirilmesine bütçe ayırmak çok daha mantıklı.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen karli » 21 May 2021, 10:22

Erich Von Manstein yazdı: 20 May 2021, 20:54 MMU için gerekli motoru geliştirebildikten sonra Hürjet'in tasarımı üzerinden geliştirilmiş muharip bir tek motorlu jet uçakta yapılır, çok daha az maliyetle geliştirilebilir. Elimizde gerekli aviyonikler, elektronikler, radar vb. hazır olacağı için tasarım ve kurgusu rahat yapılır. Hava kuvvetleri de, F-16 vari bir jeti çok severek kullanır.

Ama asıl mesele eldeki kısıtlı kaynağı etkin şekilde kullanabilmek. İhtiyaç sınırsız, bütçe sınırlıdır. Temel Kotil, MMU'nun geliştirme maliyetinin 10 milyar dolar olacağını söyledi. 10+10 diye düşünmek gerekiyor. Süreçte ortaya çıkacak nice problem ve ihtiyacın çözümü için bütçe artacaktır.
Üstelik MMU'da kullanmak istediğimiz motorun tekinin 29.000lbf itki üretmesini istiyoruz. Bu itkiyi üreten motorlar zaten muharip jet piyasasındaki en üst klasman motorlar. Yanlışım varsa lütfen düzeltin, yaklaşık 5+5 milyar dolar da bu motorun geliştirme bedeli olabilir. Yani üreteceğimiz ilk muharip jet uçak için bu kadar yüksek ister tanımlamak doğru mu bilemiyorum. Sırf bu söylemler ve hedeflerden yaptığım çıkarım bizimkilerin F-110 üzerindeki bilgilerine çok güvendikleri için F-110'dan ilham alan bir motor üretebileceklerini düşünmeleri.

Yani Hürjet'in yabancı alt sistemler (en başta motor) kullanacağını düşünürsek silahlı versiyon biraz sorun olabilir. Konsept üzerinde çalışalım elbette. Bütçeyi de uygun önceliklere göre kullanalım. 20.000lbf ve 29.000lbf jet motorların geliştirilmesine bütçe ayırmak çok daha mantıklı.
Doğru bu klasmandaki en yaygın kullanılan motor F-110 motoru. Aynı zamanda en güçlüsü diyebiliriz, GE-132 var o 32500Librelik bir itkiyi üretti ancak çok yaygın anlamda kullanımda değil. Mevzuyu iki türlü ele alabiliriz, eğer bizimkiler MMU yu uçuracak bir motor yapmak isterse bunda çokta fazla beis görmüyorum, belli zaman diliminde çokta takvim sarkmadan üretebilirler kanaatindeyim. Lakin buradaki esas konu şu; MMU 5. Nesil bir tasarım amacıyla hedeflenmekte. Bilanihayetinde MMU nun 2030 lar sonrasında 5. Nesil bir uçak olarak HvKK lığında görmek istiyoruz. Sıkıntıyı burada görmekteyim. 5. Nesil bir motor bize çok yakın olmayan bir teknoloji, üretebilirmiyiz sorusunun cevabını bilmiyorum.

Diğer konu MMU tasarımı dondurulmak üzere ciddi anlamda projede ilerliyoruz, ve bu süreç GE-129 ile yapılmakta. Yarın ABD ile sorunlarımız dahada derinleşirse ortaya koyacağımız prototiplerde eğerki başarılı olursak seri üretime dökmekte sorun yaşayabiliriz.
Sizin dediğiniz gibi F110 karakterinde bir motor tasarımına çoktan girişmeliydik. Bununda çok önceden olması gerekirdi. Lakin azizim, tahmin ettiğiniz üzere tasarım maliyetleri yenilir yutulur gibide değil.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen wolfastein » 07 Tem 2021, 21:36

Tolga ÖZBEK Tusaşı ziyaret etmiş ve Hürjet hakkında bilgi veriyor

OkanA
Üye
Mesajlar: 25
Kayıt: 11 Haz 2021, 12:48
Yaş: 35

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen OkanA » 08 Tem 2021, 15:39

Videodan anlaşılan F404 ile ileri de problem yaşamamayı umut ediyorlar. tüm sistem umut üzerine kurmuşlar

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 1835
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Mec » 08 Tem 2021, 17:44

Silahlı versiyonu dillendirildikçe problem çıkma ihtimali daha yüksek.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3531
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen robust » 08 Tem 2021, 18:34

OkanA yazdı: 08 Tem 2021, 15:39 Videodan anlaşılan F404 ile ileri de problem yaşamamayı umut ediyorlar. tüm sistem umut üzerine kurmuşlar
Aslinda anlasilan GE ile anlasma tamam, US State Department'in verdigi export izni muhtemelen egitim versiyonu icin. Yetkili arkadas ozellikle, simdi bir egitim versiyonuna odaklandik ama ilersi icin ucagimiz silah tasiyabilecek sekilde tasarliyoruz dedi. Hurjet'in silahli versiyonunu uretirsek yeniden export izni gerekecektir.

Yalniz Hurjet'in sinifinda bayagi ucak var rekabet edecegi ve oldukca zorlu bir pazar..G. Kore T50 ki Hurjet ile ayni sinif sayilir, F404 motor ayni ve aerodinamik ozellikleri benziyor, Italyan M346 (iki adet Honeywell motorlu), Cin JL-9 ve JL-10 (2 adet Ukrayna Ivechenko-Progress AI-222 turbofan motorlu)...

Bu ucaklardan T50 Endonezya, Irak,Filipler, Tayland gibi bir ulkelere satis yapti. M346 ise Israil, Polonya, Nijerya, Singapur, Turkmenistan satisi var. Cin zaten geleneksel olarak dusuk maliyeti ile Afrika kitasinda JL-9 ve daha yuksek performansli JL-10 ucagini pazarlayacaktir.

Kisaca Hurjet icin ihracat pazar sanildigindan daha kucuk ve rekabet acisindan zorlayici olacaktir. Bunun uzerinde birde F404 motorunun bazi 3. dunya ulklerine ihracatina izin verilmemesi soz konusu olabilir. TAI icin sanirim ilk hedef TSK'nin ihtiyaclarini karsilamak olacak. Bu sayi T38'lerin degistirilmesi ve Turk Yildizlari icin 12 civari ucak siparisi sonrasi rakam 60-70'lere ulasir rahatlikla, bunun uzerine 30-40 ihracat olursa buyuk basari olur.

Plastic
Üye
Mesajlar: 34
Kayıt: 13 Kas 2019, 12:41
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Plastic » 08 Tem 2021, 22:28

Videoda uçağın TCG Anadolu'dan da operasyonlar yapabilmesi üzerinde çalışılması dikkatimi çekti.
Tek motorlu bir uçağın böyle bir operasyon için kullanılacak olması kaza-kırım ve beklenmedik hadiseleri arttıracaktır diye düşünüyorum.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 08 Tem 2021, 23:53

robust yazdı: 08 Tem 2021, 18:34 Aslinda anlasilan GE ile anlasma tamam, US State Department'in verdigi export izni muhtemelen egitim versiyonu icin. Yetkili arkadas ozellikle, simdi bir egitim versiyonuna odaklandik ama ilersi icin ucagimiz silah tasiyabilecek sekilde tasarliyoruz dedi. Hurjet'in silahli versiyonunu uretirsek yeniden export izni gerekecektir.

Yalniz Hurjet'in sinifinda bayagi ucak var rekabet edecegi ve oldukca zorlu bir pazar..G. Kore T50 ki Hurjet ile ayni sinif sayilir, F404 motor ayni ve aerodinamik ozellikleri benziyor, Italyan M346 (iki adet Honeywell motorlu), Cin JL-9 ve JL-10 (2 adet Ukrayna Ivechenko-Progress AI-222 turbofan motorlu)...

Bu ucaklardan T50 Endonezya, Irak,Filipler, Tayland gibi bir ulkelere satis yapti. M346 ise Israil, Polonya, Nijerya, Singapur, Turkmenistan satisi var. Cin zaten geleneksel olarak dusuk maliyeti ile Afrika kitasinda JL-9 ve daha yuksek performansli JL-10 ucagini pazarlayacaktir.

Kisaca Hurjet icin ihracat pazar sanildigindan daha kucuk ve rekabet acisindan zorlayici olacaktir. Bunun uzerinde birde F404 motorunun bazi 3. dunya ulklerine ihracatina izin verilmemesi soz konusu olabilir. TAI icin sanirim ilk hedef TSK'nin ihtiyaclarini karsilamak olacak. Bu sayi T38'lerin degistirilmesi ve Turk Yildizlari icin 12 civari ucak siparisi sonrasi rakam 60-70'lere ulasir rahatlikla, bunun uzerine 30-40 ihracat olursa buyuk basari olur.
Hürjet için Block-2 versiyonunda Ukrayna motoru takılması ihracat şansı daha fazla artıracaktır.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen Tyras » 09 Tem 2021, 01:55

ABD'den ürün almakta sıkıntı çeken ülkeler için arttıracaksa da, ABD ile arası iyi ülkeler için azaltacaktır. 2 Ukrayna motoru anca 1 F404 gücü sağlıyor, üstüne uzun vadede bakım masrafları artıyor.

kivele
Üye
Mesajlar: 292
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Projesi - HÜRJET

Mesaj gönderen kivele » 09 Tem 2021, 02:18

Tyras yazdı: 09 Tem 2021, 01:55 ABD'den ürün almakta sıkıntı çeken ülkeler için arttıracaksa da, ABD ile arası iyi ülkeler için azaltacaktır. 2 Ukrayna motoru anca 1 F404 gücü sağlıyor, üstüne uzun vadede bakım masrafları artıyor.
Bizim ürün satabildiğimiz ülkeler belli ABD arası iyi olan ülkeler zaten istediği ürünü almakta sıkıntı çekmiyor.

Cevapla