Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1706
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 11 Oca 2021, 22:04

Ve de klon olur.

rifat52
Süvariler
Mesajlar: 1061
Kayıt: 21 Kas 2013, 14:29
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen rifat52 » 11 Oca 2021, 22:50


Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1402
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Moon&star » 12 Oca 2021, 00:16

Yukarıda bahsettiğim, HDS nin altını çizdiği konu hakkında sayın Akşit'in açıklamaları.

http://radyo.trt.net.tr/podCast.aspx?OI ... 5723a942f0

Plastic
Üye
Mesajlar: 34
Kayıt: 13 Kas 2019, 12:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Plastic » 12 Oca 2021, 22:26

Bir işe başlarken elinizdekileri, kabiliyetlerinizi, neler yapabileceklerinizi, neler bildiklerinizi ortaya koymalı ve ona göre yol çizmelisiniz.
Elinizde olmayanları varmış, kolayca yaparmış gibi düşünürseniz, başarısız olmanız kaçınılmazdır.
Ne yapmak istiyoruz? 5. nesil jet uçağı.
Daha önce yapmış mıyız? Hayır. Hatta jet uçağı bile yapmamışız. Şu anda üzerinde çalıştığımız ilk hafif jet eğitim uçağımız ilk uçuşunu 2022-2023'te yapacak en iyi ihtimalle. Servise ne zaman girer, en az 3-4 yıl sürer testleri.
Jet moturunu biz mi yapmışız Hürjet'in? Hayır. Motoru yabancı. Çünkü daha önce hiç uçak için jet motoru yapmadık. Hatta 5. nesil uçağın sahip olması gereken supercruise özelliğine sahip motoru yapacak ülke sayısı bile bir elin parmaklarını geçmez.
10 senedir tank motoru yaparız, yapamazsak oradan alırız, şunu yaparız bunu yaparız diye konuşuyoruz. Elde ne var? koca bir sıfır.
Tank motorunu yapamayan, jet motorunu yapabilir mi?? Bence zor.
Peki ne yapabiliyoruz? Uçağın sahip olması gereken bazı aviyonikler, işletim sistemleri, radar ve bazı silah sistemleri.
Yeter mi? Yetmiyor. Çünkü biz daha önce hiç 3 ve 4. nesil jet uçağı yapmamışız. Yürümeden koşmak istiyoruz. Mümkün mü? Bence çok zor.
Yaparız- ederiz ile iş yürümüyor. Bence böyle bir uçağı üretip servise sokmamız rahat 20 yıl alır.
Rusya bile Su-57'yi ilk uçuşundan tam 10 sene sonra servise sokabildi ki, henüz uygun motoru üretemediler.
Daha da önemli bir şey söyleyeceğim: Bizim ihtiyacımız kaç uçak? 150 mi? 200 mü?
Bunca milyar dolarlık projeye değer mi? Helikopter ürettik, satabiliyor muyuz? Hayır.
Ha elbette ki öğreneceklerimize paha biçilemez ama biz bunların bir kısmını zaten bir ittifak içinde öğrenebiliriz.
Bakın F35 parçası üretmeyi, motor parçası üretmeyi, aviyonik üretmeyi hep NATO desteği ile öğrendik.
Ülkeleri güçlü kılan ekonomileri ve ittifaklarıdır.
Bu ülkenin ekonomisi hem tank, hem bir sürü gemi, hem bir sürü uçak üretmeye, hem kullanamayacağımız HSS almaya, hem de bunları cephede koşturmaya yetmiyor. Gücümüz belli. İttifaklarımızı güçlü, ilişkilerimizi sıkı tutmalıyız.
Ona buna kafa tutan bir ülke değil, uygar dünyanın parçası olmalıyız.
Elbette haklarımızı arayacağız, caydırıcı olacağız ama bunu NATO'dan, ABD'den, AB'den kopmadan yapmalıyız.
Aksi taktirde zaten o güçlerle ekonomik olarak baş edemeyiz. İçimize kapanır bir İran oluruz.
Özetle: Biz böyle bir uçağı ancak 20 senede, onu da batıdan aldığımız bilgi desteği ile üretebiliriz.
Aksi taktirde yıllarca uğraşır (İran gibi) ortaya hiçbir şey çıkaramayız. Hindistan bile ne kadar uğraştı ve ne üretebildi.
Saygılar.

delikpr
Süvariler
Mesajlar: 874
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen delikpr » 12 Oca 2021, 22:55

Sayın Plastic, çok gerçekçi ve uzak görüşlü bir değerlendirme. Altına imzamı atıyorum.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1213
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 12 Oca 2021, 23:54

Çok uzun vadeli bir proje olacak. Sonuç ne olursa olsun, savunma sanayimize sadece teknoloji kazandırmasını bırakın farklı bir anlayış ve düşünme şekli de kazandıracak. Tabi ki Türkiye'nin 15 sene proje yürüttükten sonra bu olmadı başka bir şey deneyelim deme lüksü yok. Klon motor konusu konuşulmuş. Aslında Çinlilerin de başvurduğu bir yöntem. TEİ, F110 motoruna son derece hakim. Bilemiyorum kazanılan deneyimlerle, F110 ayarında bir motor çıkar mı? En azından tasarımı temellendirebileceğimiz bir birikim olacaktır. 80'lerin teknolojisi olmasının çok bir önemi yok, önemli olan güvenilir ve bizim olması. Başlangıç için gayet iyi. Her şeyi tek tek kendimiz üretmeye çalışıyoruz, maliyeti etkin değil ama başka şans bırakmıyorlar. Tek temennim ilerleyen yıllarda bu projelerde aynı hırs ve istekle çalışılması.
Bu arada Blok70 alımı ve modernizasyonu olursa elimiz daha rahat olacaktır. Ben umutsuz değilim. Yeter ki bu projenin bütçesinden kısmayalım.

Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1402
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Moon&star » 13 Oca 2021, 01:54

Hay yaşa, 80 li yılların teknolojisi ile üretilen ve Tei'nin civatasına kadar hakim olduğu bir motor konusunda ben arkadaşlar kadar karamsar olamıyorum. Beni daha çok finansal sorunlar ve metalurji konusundaki eksikliklerimiz endişelendiriyor.

fontana2000
Üye
Mesajlar: 189
Kayıt: 02 Kas 2014, 15:20
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen fontana2000 » 13 Oca 2021, 06:17

Kore yapıyorsa bizde yaparız. Onlarda pervaneli ve jet eğitim uçaklarından sonra 5. nesil uçağa başladı bizde aynı şekilde.

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5103
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen goldenwings » 13 Oca 2021, 09:03

Kore uçağında milli motor mu var :) adam tam ABD desteği altında F16 kopyası uçak üretti şimdi onu stealth çift motor çevirdi, e yapacak tabi.

Plastic
Üye
Mesajlar: 34
Kayıt: 13 Kas 2019, 12:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Plastic » 13 Oca 2021, 09:14

delikpr yazdı: 12 Oca 2021, 22:55 Sayın Plastic, çok gerçekçi ve uzak görüşlü bir değerlendirme. Altına imzamı atıyorum.
Teşekkürler.

karli
Süvariler
Mesajlar: 973
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 13 Oca 2021, 12:20

fontana2000 yazdı: 13 Oca 2021, 06:17 Kore yapıyorsa bizde yaparız. Onlarda pervaneli ve jet eğitim uçaklarından sonra 5. nesil uçağa başladı bizde aynı şekilde.
Kore ile kendimizi pek bir tutmayalım.
Adamlar yıllar önce "destroyerlerini" suya indirdi, yüzdürmekte. Tanklarınıda yıllar önce ürettiler, şu anda yürütmekteler. Teknolojik olarak çok ciddi bir siklet farkı olmadığını varsaysak dahi, ortada yıllara sair bir tecrübe farkı var.

Birde nacizane tavsiyem, Kore nin mevcut projelerindeki ABD firmalarını bir inceleyin.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1602
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 13 Oca 2021, 12:40

Kore gibi olsak şu anda pek çok kilitlenmiş proje bu durumda olmazdı sanırım? Adamlarda Samsung, LG var ki bu iki markaya sahip olma bile muazzam bir şey..

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1185
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen alpagut » 13 Oca 2021, 14:02

Antares yazdı: 13 Oca 2021, 12:40 Kore gibi olsak şu anda pek çok kilitlenmiş proje bu durumda olmazdı sanırım? Adamlarda Samsung, LG var ki bu iki markaya sahip olma bile muazzam bir şey..
Bir de Hyundai var. Aslinda Hyundai heavy undustry. Ha bir de 1.6 trilyon dolar ekonomi. kisi basi 30 000$. Ha bu tabi satinalma gcu paritesine gore degil nominal yani dogrudan olan. Otekisi SAGP'ye gore 2.3 triliyon $ GSMH 40 000$ kisi basi dusen.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 13 Oca 2021, 16:27

Plastic yazdı: 12 Oca 2021, 22:26 Bir işe başlarken elinizdekileri, kabiliyetlerinizi, neler yapabileceklerinizi, neler bildiklerinizi ortaya koymalı ve ona göre yol çizmelisiniz.
Elinizde olmayanları varmış, kolayca yaparmış gibi düşünürseniz, başarısız olmanız kaçınılmazdır.
Ne yapmak istiyoruz? 5. nesil jet uçağı.
Daha önce yapmış mıyız? Hayır. Hatta jet uçağı bile yapmamışız. Şu anda üzerinde çalıştığımız ilk hafif jet eğitim uçağımız ilk uçuşunu 2022-2023'te yapacak en iyi ihtimalle. Servise ne zaman girer, en az 3-4 yıl sürer testleri.
Jet moturunu biz mi yapmışız Hürjet'in? Hayır. Motoru yabancı. Çünkü daha önce hiç uçak için jet motoru yapmadık. Hatta 5. nesil uçağın sahip olması gereken supercruise özelliğine sahip motoru yapacak ülke sayısı bile bir elin parmaklarını geçmez.
10 senedir tank motoru yaparız, yapamazsak oradan alırız, şunu yaparız bunu yaparız diye konuşuyoruz. Elde ne var? koca bir sıfır.
Tank motorunu yapamayan, jet motorunu yapabilir mi?? Bence zor.
Peki ne yapabiliyoruz? Uçağın sahip olması gereken bazı aviyonikler, işletim sistemleri, radar ve bazı silah sistemleri.
Yeter mi? Yetmiyor. Çünkü biz daha önce hiç 3 ve 4. nesil jet uçağı yapmamışız. Yürümeden koşmak istiyoruz. Mümkün mü? Bence çok zor.
Yaparız- ederiz ile iş yürümüyor. Bence böyle bir uçağı üretip servise sokmamız rahat 20 yıl alır.
Rusya bile Su-57'yi ilk uçuşundan tam 10 sene sonra servise sokabildi ki, henüz uygun motoru üretemediler.
Daha da önemli bir şey söyleyeceğim: Bizim ihtiyacımız kaç uçak? 150 mi? 200 mü?
Bunca milyar dolarlık projeye değer mi? Helikopter ürettik, satabiliyor muyuz? Hayır.
Ha elbette ki öğreneceklerimize paha biçilemez ama biz bunların bir kısmını zaten bir ittifak içinde öğrenebiliriz.
Bakın F35 parçası üretmeyi, motor parçası üretmeyi, aviyonik üretmeyi hep NATO desteği ile öğrendik.
Ülkeleri güçlü kılan ekonomileri ve ittifaklarıdır.
Bu ülkenin ekonomisi hem tank, hem bir sürü gemi, hem bir sürü uçak üretmeye, hem kullanamayacağımız HSS almaya, hem de bunları cephede koşturmaya yetmiyor. Gücümüz belli. İttifaklarımızı güçlü, ilişkilerimizi sıkı tutmalıyız.
Ona buna kafa tutan bir ülke değil, uygar dünyanın parçası olmalıyız.
Elbette haklarımızı arayacağız, caydırıcı olacağız ama bunu NATO'dan, ABD'den, AB'den kopmadan yapmalıyız.
Aksi taktirde zaten o güçlerle ekonomik olarak baş edemeyiz. İçimize kapanır bir İran oluruz.
Özetle: Biz böyle bir uçağı ancak 20 senede, onu da batıdan aldığımız bilgi desteği ile üretebiliriz.
Aksi taktirde yıllarca uğraşır (İran gibi) ortaya hiçbir şey çıkaramayız. Hindistan bile ne kadar uğraştı ve ne üretebildi.
Saygılar.
Sayın Plastic in görüşlerine çoğunlukla katılıyorum pek bir güzel özetlemiş. MMU konusunda baştan beri görüşüm değişmedi. Bu projeyi adam edecek, kurtaracak tek etken İngiltere ortaklığı. İngiltere ile stratejik işbirliği çeşitli alanlarda artırılmaya devam edilebilir ve projeyi ciddiye alıp sahiplenmeleri sağlanabilir, çeşitli alanlarda tatmin edilip oyun alanı bırakılırsa, BAE yardımıyla ortaya bir şeyler çıkar. Aksi takdirde kaybolan yıllar, heba edilen milyar dolarlar olarak bizim haneye yazılır. İnşaatçıya, kamyoncuya, ona buna, alakası olan olmayana bir rant kapısına çevrilirse hele geçmişler olsun. Elde bir maket fuar fuar gezdirip dururuz yıllarca.

Sadece geliştirilmesi, ortaya hazır birkaç ürün koyulabilmesi için bile Türk Hava Kuvvetlerini sıfırdan donatabilecek uçak parası kadar para harcanacak bir proje bu. En baştan planlanıp, o kadar geriye gitmeye gerek yok, 2016 dan sonra bile yeniden kurgulanıp farklı yollara başvurulabilirdi.

Tabi bu saatten sonra ne desek boş.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 325
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen brownbess » 13 Oca 2021, 20:13

İsrail'in akamete uğramış bir IAI Lavi projesi vardı. Milyarlarca dolar harcadılar o uçak için. Neticede de uçak üretime girmedi.

Ama o projede çalışan mühendisler İsrail'in yüksek teknoloji altyapısını oluşturdular. Hiçbir şekilde Lavi projesi İsrail için bir kayıp sayılamaz o yüzden.

Bizim MMU projesi de yürüsün öyle veya böyle...pek çok kazanımlarımız olur...

Kazanılan helikopter üretim ve dizayn becerisi de, bilhassa sivil helikopterler ortaya çıktıktan sonra, büyük bir geri dönüş vaad ediyor bence...Sivil helikopter pazarı büyük...

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3516
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 13 Oca 2021, 22:45

alpagut yazdı: 13 Oca 2021, 14:02 Bir de Hyundai var. Aslinda Hyundai heavy undustry. Ha bir de 1.6 trilyon dolar ekonomi. kisi basi 30 000$. Ha bu tabi satinalma gcu paritesine gore degil nominal yani dogrudan olan. Otekisi SAGP'ye gore 2.3 triliyon $ GSMH 40 000$ kisi basi dusen.
Savunma icin ayirdigi odenek 40 milyar dolar olan ulke ile ulke GSMH'si 600-700milyar dolar arasinda kalmis, MSB butcesi en fazla 12 milyar $ olan (ki bu paranin %70-75'i personel giderleridir geri kalani bakim, muhimmat, yeni silah vs alimi) ulkeyiz. Uzun surede ekonomik sorunlar (cari acik, butce aciklari, kisisel borclanma yusekligi) gibi krize yol acabilecek kirilgan bir ekonominin MMU basta diger buyuk butceler gerektiren projelerini ayni anda yurutebilmesi ( kalifiye insan ihtiyaci, teknolojik gereksinim, proje yonetimi gibi temel mevzulari bir kenara koyarsak) ve bu projeleri finansman olarak "kesintisiz" desteklenmesi nasil olacak milyon dolarlik soru.

Keske su Yap-Islet-Devret denilen projelerindeki gibi bonkor olabilseydik savunma sanayi icin, kaynak yaratmak icin. Gecen gun haberde vardi, yol ve koprulerin sokaga cikma yasagi nedeniyle yaklasik 90 milyon $ fazladan odenmis. Zaten fazla fazla veriliyorsa gecis garantisi diye, insan pandemide bari bu sirketlere odeme yapilmasin diyor icinden.

Savunma Sanayi Desekleme Fonu gelirlerinin 2020'de 1 milyar $ gectigini sanmam. SSB butun projelerini (700 kusur irili ufakli) bu para kaynak uzerinde destekliyor.

Bazi projeleri yurt disi kredi getirme sarti ile veriliyor son yillarda ama her halukarda MMU, TF2000, Hurjet, ATAK-2, I-sinifi gibi yurt isi gelistirme projelerinde kaynak gerekiyor. Bakin I-sinif gemi (5. Milgem) kac sene kizakta kaldi ki gemi aslinda Milgem tasarimi temel almis bir gemi olmasina ragmen SSB projenin tedarik sozlesmesini ancak Ekim 2019 tarihinda imzalayabildi cunku butun alt sistem siparislerini verebilmek icin kontrat imzasi ve pesin para verilmesi gerekiyor.

Ornegin, MMU icin tahminen edilen gelistirme ve prototip ( en az 5 ucak uretilecek) uretim surecleri maliyeti 9-10 milyar dolar. G. Kore ornegin KF-X icin 8 milyar dolarlik butce aciklamisti. Hadi bizimki de ayni butce olsun. Bunun anlami bizim gelistirme ve test surecleri boyunca her sene MMU icin 800-1 milyar dolar odenek ayirmamiz lazim. Benim gordugum en buyuk risk faktoru (diger proje yonetimi, teknoloji, insan kaynagi faktorlerinden once) finansman sorunlari ile karsilasilmasi cunku bu bahsedilen buyuk projeleri Turkiye sinirli butcesi ile tek basina yapmaya calisiyor olmasi. SSB butun fon gelirlerini MMU'ya harcamasi lazim yillik ki projenin tahmin edilen butcesine ulasilabilsin.

Bakin EU'da bile buyuk buyuk ulkeler tek baslarina savas ucagi projesine baslayamiyor artik. 3-4er ulke bir araya geliyor. Biz tek basimiza Hurkus, Hurjet, Gokbey yapariz cunku daha makul sevide maliyetleri ve teknolojik gelismislik seviyesi olan projeler. MMU'ya ortak olacak, teknolojik ortak olmasa bile, alim garantisi verecek, gelistirme maliyetine destek olacak ulkeler gerekiyor. Pakistan demeyelim lutfen...

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3516
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 14 Oca 2021, 02:03

Savunma Sanayini Destekleme Fonu kaynaklarini arastirirken SSB faaliyet raporunda yazan kaynaklar soyle siralanmis. Burada Turk Silahli Kuvvetlerini Guclendirme Vakfi da yuksek olmasada kaynak ayiriyor sanirim. Eskiden SSDF'nin gelirleri sadece akollu icecekler, sigara, talih oyunlari, at yarislari gibi kalemlerden olusuyordu. Sonra kanun degisikligi ile asagidaki gibi yapilmis. MSB'nin butcesinden tedarik edilecek sistemler icin SSDF'ye kaynak aktariliyor. 2019 faaliyet raporuna gore 2019 yili icin 25 milyar tl gelir gosteriliyor. Bu gelirlerin MSB butcesinde ne kadari aktarilmis bilmiyoruz.
Savunma Sanayii Destekleme Fonu
3238 sayılı Kanunun 12. maddesi ile TSK’nın modernizasyonunun sağlanması ve Türkiye’de
modern savunma sanayiinin kurulması için gerekli kaynağın, genel bütçe dışında devamlı ve
istikrarlı bir şekilde temini amacıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde ve
Müsteşarlık emrinde Savunma Sanayii Destekleme Fonu kurulmuştur. Fon Kaynakları aşağıda
yer aldığı şekildedir:

1- Gelir ve Kurumlar Vergisi: 4842 sayılı Kanuna göre Gelir ve Kurumlar vergisi hasılatı üzerinden %3,5 pay ayrılmaktadır.

2- Şans Oyunları Hasılatından Ayrılacak Pay: Milli Piyango ile At Yarışı ve Futbol Müsabakaları Üzerinden Düzenlenen Müşterek Bahis Hasılatı üzerinden Fona pay aktarılırken, 2008 yılında yürürlüğe giren Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunla birlikte, bu paylara denk gelen tutarın Maliye Bakanlığı Bütçesine ödenek konulmak suretiyle karşılanacağı hükme bağlanmıştır.

3- Milli Savunma Bakanlığı Bütçesinden Modern Silah, Araç Ve Gereçler İçin Ayrılan Ödenek:
Müsteşarlık tarafından yürütülen ancak kaynağı Milli Savunma Bakanlığı Bütçesinden
karşılanan tedarik projeleri kapsamında, İcra Komitesi Kararına göre Fona kaynak
aktarılabilir.

4- Hafif Silah İthali Satışı Geliri Safi Hasılatı: Özel ve tüzel kişiler için ithal edilen silah ve
mermilerin satışından elde edilen net hasılatın % 80'i Fona gelir olarak aktarılmaktadır.

5- Fon Mal Varlığı Gelirleri: Kullanılmayan fon kaynaklarının nemalandırılmasından elde
edilen gelirler.

fontana2000
Üye
Mesajlar: 189
Kayıt: 02 Kas 2014, 15:20
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen fontana2000 » 14 Oca 2021, 04:14

TFX projesini iptal etmemizi mi öneriyorsunuz yani

Plastic
Üye
Mesajlar: 34
Kayıt: 13 Kas 2019, 12:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Plastic » 14 Oca 2021, 06:00

fontana2000 yazdı: 14 Oca 2021, 04:14 TFX projesini iptal etmemizi mi öneriyorsunuz yani
Sayın fontana 2000 sanırım kimse projenin iptalini düşünmez.
En azından benim fikrim bu projenin 15-20 yılı bulabileceği dolayısı ile de erken dönem için TF/x'e bel bağlamamak gerektiği şeklinde.
Planlar yapılırken "3 sene sonra hangardan çıkar, 5 sene sonra uçar, 7 senede servise girer" dersek bence yanlış olur. Bu nedenle de uçak eksiği yaşayıp zor durumda kalabiliriz.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3516
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 14 Oca 2021, 07:53

fontana2000 yazdı: 14 Oca 2021, 04:14 TFX projesini iptal etmemizi mi öneriyorsunuz yani
Bana mi dediniz emin degilim ama iptal edelim sonucu nasil cikti anlamadim. Finansmani nasil yapilacak diye endise etmekten iptal anlami cikar mi? Projenin planlandigi gibi devam etmesi icin finansmaninda sorun olmasin diyoruz. Mumkunse ortak ulkeler ile is birligi projenin yuksek maliyeti dusurulebilir. G. Kore ornegin Turkiye'ye oneri yapti ortaklik icin ama bizim isterler ile onlarin ki ortusmesi, ortaklik sartlari begenilmedi sonra Endonezya %20 ortaklik imzaladi. Gerekirse kopru-yol islerindeki gibi bu yollari kullananlar ilave 5-10tl lik gecis ucreti eklensin sadece MMU'da kullanilmak uzere.

Bu projenin basarisi icin 4 faktor onemli. 1. Gerekli finansal destek (buna siyasi destek olarak bakabilirsini kaynak yaratma acisindan), 2. Proje yonetimi, 3. Teknolojik yetkinlik, 4. Insan kaynagi. Bu sartlari yerine getirecek sekilde yatirimlari yaparak, gerekli ortaklikleri kurarak basarabilecegimiz bir proje ama kolaydan zora dogru block block gitmek zorundayiz. Ilk block-1 'de F35 seviyesinde bir urun beklememek lazim, daha mutevazi, benim hep soyledigim ilk asamada F22 geometrisinde bir F15 yapiyoruz gibi dusunun.

2017 yilinda baslanilan primary design asamasi denilen on tasarim asamasi bu sene bitiyor. Bu asamada isterlere uygun sekilde veya optimize edilmis MMU'nun geometrisi ve aerodinamik ozellikleri ortaya cikacak. Ruzgar tuneli testleride yapiliyor. BAE ile on tasarim yardimci olmasi icin yaklasik 125 milyon euro anlasma yapilmisti (2017 yili sanirim). TAI'de proje tasarimi ve testler icin altyapi kurmak amacli MMU Muhendislik binasi yapti. Bir cok muhendisi ise aldi, takim tezgah, kompozit uretim tesisleri kurdu. Projenin ihtiyaci olan proje yonetimi ve muhendislik calismalarinda kullanilacak Fransiz Dassault firmasinin 3DEXPERIENCE isimli ozel bir yazilimi tedarik edildi. Butun bunlar 4 yillik on tasarim asamasinda calismalar ki eger toplam maliyet hesaplanirsa, henuz ucak parcasi tezgahta islenmeye baslamadan ciddi paralarin harcandigini gorebilirsiniz.

PDR (Primary Design Review) denilen on tasarim degerlendirmede MMU'nun on muhendislik calismasi bitirilerek, ucagin ana geometrik yapisi, ruzgar tuneli testleri tamamlanacak ve tasarim dondurulacak. Sonraki asama olan detay tasarim asamasinda ucagin uretimine yonelik tasarim calismalari baslayacak, ucagin ihtiyaci olan butun altsistemlere son sekileri verilecek. Bu asamada CDR denilen kritik tasarim degerlendirmesiyle ucagin artik uretilebilir oldugunun onayi verilecek ve ana parcalarin uretimi baslayacak. Bu asamada bir cok altsistem uretici ile anlasmalar imzalanmasi gerekiyor. Aslinda simdiye kadar projede calisacak yerli-yabanci firmalar ile anlasmalarin yapilmasi gerekirdi diye dusunuyorum. Simdiye kadar bildigimiz motor tercihini GE'nin F110 olarak yapilmasi gibi, Aselsan aviyonik sistemler uretici gibi.

Geride henuz bilinmeyen inis takimlari ureticisi, ucak hidrolik/elektrik sistemleri ureticisi, yakit sistemi ureticisi, iklimlendirme sistemi ureticisi, kacis sistemi (ejection seat, herhalde Martin Baker Mk-16 serisi olur) vs gibi irili ufakli sirketler ile sozlesmeler imzalanmasi gerekiyor. Herseyi TUSAS kendisi yapamayacak dogal olarak. Bu asamada ilk on tasarim asamasina gore prototip uretimleri baslayacagi icin daha fazla mali kaynak gerekecek. Bakalim 2021-2023 arasinda CDR bitirilip, parca uretimi ve montaj islemleri bitirilerek, ilk ucak motor calisir vaziyette hangardan cikacak mi? Sn. Temel Kotil oyle bir ifadesi var. Dogrusu Cumhuriyetin 100.yili olan 29 Ekim 2023'e kadar CDR bitirilip, uretim paslatilip, ilk prototipi motor calisir cikarmak icin takvim cok kisa MMU gibi bir proje icin. Bence Hurjet'i 100. yil icin hazirlasinlar daha mantikli gorunuyor.
En son robust tarafından 14 Oca 2021, 16:33 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Mermi
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 248
Kayıt: 10 Kas 2019, 20:05
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Mermi » 14 Oca 2021, 09:21

Polonya havacılık konusunda ne durumda ? Teknoloji geliştirmede kalifiye mühendis kadrosu varmıdır ki. Brezilya Embraer şirketi var. Katar fon desteği sağlayabilir.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 14 Oca 2021, 10:48

robust yazdı: 14 Oca 2021, 02:03 Savunma Sanayini Destekleme Fonu kaynaklarini arastirirken SSB faaliyet raporunda yazan kaynaklar soyle siralanmis. Burada Turk Silahli Kuvvetlerini Guclendirme Vakfi da yuksek olmasada kaynak ayiriyor sanirim. Eskiden SSDF'nin gelirleri sadece akollu icecekler, sigara, talih oyunlari, at yarislari gibi kalemlerden olusuyordu. Sonra kanun degisikligi ile asagidaki gibi yapilmis. MSB'nin butcesinden tedarik edilecek sistemler icin SSDF'ye kaynak aktariliyor. 2019 faaliyet raporuna gore 2019 yili icin 25 milyar tl gelir gosteriliyor. Bu gelirlerin MSB butcesinde ne kadari aktarilmis bilmiyoruz.
Hocam Fon hazineden bir ara ciddi miktarda alacaklı idi. Fona aktarılması gereken, tahakkuk eden ama aktarılmayan 8 milyar lira ve 3 milyar dolar diye hatırlıyorum. Sonra fonun 3 milyar nakit parası Varlık Fonuna daha sonra geri verilmek üzere aktarıldı. Ona ne oldu bilmiyorum.

SSDF gelirleri düzenli olarak arttırılabilir. Gerekli yasal düzenlemeler de yapılarak Fonun iç ve dış borçlanmaya çıkması da sağlanabilir. Gelir getirici faaliyetlerde bulunması yasal olarak mümkün hale getirilip tahvil çıkarma imkanı verilebilir. Çok basit şeylerden bahsediyoruz. Heleki günümüz dünyasında.

Merkez bankası işsizlik fonunun parasını ikincil piyasadan topluyor mesela. Direk olarak alamaz yasal düzenlemeye göre ama ikincil piyasadan alabilir ki alıyor. Çikarırsınız düşük faizli bir tahvil önce kamu bankaları fondan alır, MB ye satar. Bu kadar basit. Ki bu iki yıldır çok ciddi biçimde yapılıyor. Kamu bankaları ellerindeki işsizlik fonu ve hazine tahvillerini MB ye satıp kredi vermek için line açıyorlar kendilerine. Burada doğrudan para yaratılması olayı yok zaten.

İster para yaratarak, ister diğer yollardan Türk Lirası ile alınabilecek bir silah/mühimmat varsa bu alınır bu para bulunur hemde yasal olarak. Yeterki niyet olsun bunu yapmaya.

Zaten savunma sanayi zinciri ülkenin genel ekonomisi düşünüldüğünde çok kısıtlı bir alan. Artı buradaki ana firmaların çoğu kamu/vakıf firması. Paranın döneceği cycle çok kısıtlı. Zaten öyle çok büyük meblağlardan bahsetmiyoruz. Paranın tamamını yaratarak aktarsanız bile savunma sanayi için yıllık yaratılacak 5-10 milyar lira ekstra paranın ülke enflasyonu üzerindeki etkisi hissedilmez bile. 5.5 trilyon liralık ekonomide 5-10 milyarın lafı olmaz. Para arzını ciddi manada etkileyecek bir durum değil.

Hazineye ekstra yük olmadan yapılabilecekler var.

gladyus
Üye
Mesajlar: 74
Kayıt: 21 Eki 2012, 15:55
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen gladyus » 14 Oca 2021, 12:50

robust yazdı: 14 Oca 2021, 07:53 Geride henuz bilinmeyen inis takimlari ureticisi, ucak hidrolik/elektrik sistemleri ureticisi, yakit sistemi ureticisi, iklimlendirme sistemi ureticisi, kacis sistemi (ejection seat, herhalde Martin Baker Mk-16 serisi olur) vs gibi irili ufakli sirketler ile sozlesmeler imzalanmasi gerekiyor. Herseyi TUSAS kendisi yapamayacak dogal olarak. Bu asamada ilk on tasarim asamasina gore prototip uretimleri baslayacagi icin daha fazla mali kaynak gerekecek. Bakalim 2021-2023 arasinda CDR bitirilip, parca uretimi ve montaj islemleri bitirilerek, ilk ucak motor calisir vaziyette hangardan cikacak mi? Sn. Temel Kotil oyle bir ifadesi var. Dogrusu Cumhuriyetin 100.yili olan 29 Ekim 2023'e kadar CDR bitirilip, uretim paslatilip, ilk prototipi motor calisir cikarmak icin takvim cok kisa MMU gibi bir proje icin. Bence Hurjet'i 100. yil icin hazirlasinlar daha mantikli gorunuyor.
Bildiğim kadarı ile bu bileşenlerin üretimi için herhangi bir proje yok. Motoru yerli üretebilsek bile bu bileşenleri de seri üretim için Türkiye'ye vermeyecekler ve Altay tankında yaşadığımız sonucun aynısını elde edeceğiz. Fuar fuar gezdireceğimiz çok güzel prototiplerimiz olacak.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 14 Oca 2021, 15:42

robust yazdı: 13 Oca 2021, 22:45 Pakistan demeyelim lutfen...
Üstad bizim kankilerde gariban. Yok şöyle kalantor bir abimiz arkamızda. Ukrayna-Pakistan- UMH üçlüsü Hint fakiri gibi. Azerbaycan çapı belli, Katar da para var keza o da el mecbur ABD ve Avrupa silahları alıyor.

Kullanıcı avatarı
Wolverine
Akıncılar
Mesajlar: 1233
Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Wolverine » 14 Oca 2021, 16:11

Aslında istendiğinde para bu projeye rahat bulunur. Devletin israflarında kemer sık tamam.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 14 Oca 2021, 16:57

Vallahi Çinin J20 ve Rusya nın Su 57 macerasına, prototip- ilk uçuş- LRIP- mevcut uçak (eksikleriyle) sayısının zaman çizelgesine bakınca insanın morali iyice bozuluyor. Biz ABD motoruyla pistte yürüyen bir uçak yapıp jübile yapalım abi. Bu zaten deneysel bir projeydi, RAM malzeme, RKA, malzeme mühendisliği, rüzgar testi neyim (şimdi bilmiyorum başka nedir) vs öğrenmek ,tecrübe etmek ve insansız platformlara aktarmak için yaptık bunu şaka şaka diyelim yırtalım. Elde de ciddi bir birikim olur. O devasa binayı da KYK ya devredip yurt neyim yaparız olur biter.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1602
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 14 Oca 2021, 18:05

Wolverine yazdı: 14 Oca 2021, 16:11 Aslında istendiğinde para bu projeye rahat bulunur. Devletin israflarında kemer sık tamam.
Konuşmayayım diyorum ama dayanamıyorum da... Kanal İstanbul projesini iptal edip buna aktarsa bile dediğinizde çok haklısınız. Kaldı ki daha milyon örnek var. Bence bu ülkeye deniz bakanlığının yanında israf bakanlığı da kurulmalı (!)

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 14 Oca 2021, 20:09

Para mı? Bak hazineden bir kuruş cikarmayacagim. Atatürk Havalimanı arazisi. Yeni havalimanindan alinacak ve 3 yıldır alınamayan yıllık 1.1 milyar Euro kira bedeli. 25 yıl ödenecek. 10 yılını SSDF ye aktar projeler saha kalkar.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 318
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 14 Oca 2021, 21:36

Ben Tf-x konusunda umutluyum. Çünkü yapmak zorundayız ki bunu F-35 konusunda gördük. Belki F-35 olsaydı bu kadar rahat konuşmazdım. F-35, bizi uçağımız var diye rehavete düşürebilirdi ama artık o kadar rahat değiliz, yumurta tam ucuna geldi, zaman kaybına tahammülümüz yok, bu yüzden yapacağız. Teknik yetersiz olduğumuz konular var bu nedenle İngiltere'den destek alıyoruz. Şu motor konusu çözülse tamamen rahat edeceğiz. BMC' nin TRMotor' dan ayrılması (eğer RR samimiyse) motor işinin de önümüzdeki günlerde çözüleceğine işaret ediyor. Umuyorum ki RR ile bir noktada buluşulur.
Maddi kaynak konusuna gelince bu millet yokluk zamanında başta Aselsan, TAI, Roketsan gibi şirketleri kurmuştur. Tf-X' e de kaynak bulunur. Nelere bulunmadı ki?
Ben umutluyum yumurta ucunda, milletimizin genel karakteri, her şeyi son anda yapıyoruz. Umutluyum ki BAE gibi bir dev projenin arkasında İngiltere devletinin de desteğiyle. Burada da yetersiz olduğumuz konularda yardım alacağız. Motor konusu kalıyor, herkes BMC diyordu işte o da TRMotor'dan ayrıldı engel de kalmadı. Bu konuda bu kadar pesimist olmaya gerek olmadığı kanaatindeyim.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1706
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 14 Oca 2021, 22:06

Ben ne kadar bu isin arkasinda olacagindan emin degilim BAE Systems ve İngiltere nin. Sonucta bu adamlarin kendi projeleri var. Yol yakinken faaliyet takvimini sikilastirip beraber tek proje olarak bu ise girsek daha faydali olabilir bizim icin. Ama ingiliz ilginc adamdir. Bizimle kafasi uyusur mu bilemem o tarafini....

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 318
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 14 Oca 2021, 22:33

ZIRHLISUVARİ yazdı: 14 Oca 2021, 22:06 Ben ne kadar bu isin arkasinda olacagindan emin degilim BAE Systems ve İngiltere nin. Sonucta bu adamlarin kendi projeleri var. Yol yakinken faaliyet takvimini sikilastirip beraber tek proje olarak bu ise girsek daha faydali olabilir bizim icin. Ama ingiliz ilginc adamdir. Bizimle kafasi uyusur mu bilemem o tarafini....
Bu BAE içinde bir güvenilirlik ve prestij meselesi. Evet İngiltere'nin Tempest projesi var. İngiliz mühendisler Tf-x projesinde çalışarak hem tecrübe kazanıyorlar hem de İngiltere Tempest' de çalışacak mühendis kaynağını korumuş oluyor. Kazan-kazan bir durum var yani.
Bizim yaptığımız 5. nesil bir uçak fakat İngiltere'nin yaptığı 6. nesil bir uçak keşke Tf-x projesi devam ederken Tempest'e de ortak olsak. Buradan öğrendiğimiz bilgileri Tf-x' i bloklar halinde üreteceğimiz için Tf-x' de de kullanabiliriz. Hem de f-16'lar envanterden kalkarken sadece tf-x'e bağlı kalmazdık.
İngilizlerle aramız şimdilik iyi ve öyle olacağa benziyor. Serbest ticaret anlaşması yapıyoruz, Afrika'da beraber çalışma gibi bir durumumuz var. Yeni İpek yolu projesinde çıkarlarımız uyuşuyor bu nedenle İngiltere ile aramız iyi olacağa benziyor şimdilik. İngiltere de Brexitle beraber Avrupa Birliği'nden ayrıldı ve müttefiklere ihtiyacı var. Bu konuda umutluyum.

Kullanıcı avatarı
Wolverine
Akıncılar
Mesajlar: 1233
Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Wolverine » 14 Oca 2021, 22:33

ZIRHLISUVARİ yazdı: 14 Oca 2021, 22:06 Ben ne kadar bu isin arkasinda olacagindan emin degilim BAE Systems ve İngiltere nin. Sonucta bu adamlarin kendi projeleri var. Yol yakinken faaliyet takvimini sikilastirip beraber tek proje olarak bu ise girsek daha faydali olabilir bizim icin. Ama ingiliz ilginc adamdir. Bizimle kafasi uyusur mu bilemem o tarafini....
Yol yakınken adamların tempest projesine yamanalım. Adamların ayakları yere basıyor. Kimse tempest 2040 ların projesi demesin. Tempest bizim MMU dan önce havalanır.

Üstadım İngiltere ilginç olduğu kadar realist bir ülkedir. Abd ve AB gibi bize karşı lobilerle, önyargılarla hareket etmez. Üstelik ab üyeliğinden de çıktı. Ortak çalışma alanlarımız çok olur. Hem ticari hemde askeri güzel ortaklıklar çıkarabiliriz.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3282
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 14 Oca 2021, 22:59

Milli Muharip Uçak projesinde halihazırda bir bütçe problemi yok ki. Teknik ve idari risk ve sıkıntılar var. Mali sıkıntılar başka projelerde baş gösteriyor.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1706
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ » 14 Oca 2021, 23:09

Onlara uyarsa bana da uyar. Ve evet Tempest mmu dan hizli gidebilir.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1164
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 14 Oca 2021, 23:33

ZIRHLISUVARİ yazdı: TRMilitary
Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Bildirimler [2]     Özel mesajlar [0]   Çıkış  SSS     Ara     Üyeler     Kullanıcı Kontrol Paneli
MMU'dan beklentim Tempest ile birçok ortak parça içermesi. Aynı uçak olmasınlar ama İngilizlerin Tempest'ten önce deneme-yanılma-öğrenme süreci için MMU altın fırsat, Know-how edinip, iş yükünü bölüşmekte bizim için altın fırsat, bu kaçmasın. Sonuçta herşeyin bir patenti vs. var. MMU'yu terkedip Tempest almak bizi "kendi uçağımız"ı üretmek konusunda tatmin etmeyecektir. Ama MMU için üretilen ortak parçaların üzerinde iki ülkenin de tam hakkı olması, İngilizlerin MMU ile Tempest basamaklarında da ilerliyor olması, bizim denizleri aşıp derede boğulma risklerini atlatmamız, parçaların istendiği anda iki kaynaktan da elde edilebilmesi iki ülkeye de faydalı bir yöntem olurdu.

leventt
Akıncılar
Mesajlar: 1165
Kayıt: 13 Tem 2012, 17:37
Konum: Kadıköy
Yaş: 40

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen leventt » 15 Oca 2021, 00:19

Herşeyi iyi güzel yazmışsınız lakin bugün uyduruk iki parça için sırf ermenistan ingiltere elçiliği istedi diye baykara yaptırım başladı.Tempest projesinde neler yaşayabiliriz. Siz düşünün.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3282
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 15 Oca 2021, 00:22

leventt yazdı: 15 Oca 2021, 00:19 Herşeyi iyi güzel yazmışsınız lakin bugün uyduruk iki parça için sırf ermenistan ingiltere elçiliği istedi diye baykara yaptırım başladı.Tempest projesinde neler yaşayabiliriz. Siz düşünün.
Bu risk her zaman var. Ama bu olay firma inisiyatifinde. Alınan malların da bir kıymeti harbiyesi yok. Kolayca temin edilebilecek şeyler. O parçaların satışı durdurulurken onlarca BAE Systems mühendisi Ankara'da MMU için çalışıyor.

leventt
Akıncılar
Mesajlar: 1165
Kayıt: 13 Tem 2012, 17:37
Konum: Kadıköy
Yaş: 40

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen leventt » 15 Oca 2021, 00:28

İstiklalFM yazdı: 15 Oca 2021, 00:22 Bu risk her zaman var. Ama bu olay firma inisiyatifinde. Alınan malların da bir kıymeti harbiyesi yok. Kolayca temin edilebilecek şeyler. O parçaların satışı durdurulurken onlarca BAE Systems mühendisi Ankara'da MMU için çalışıyor.
Umarım tez zamanda sonuca ulaşırız.

Kullanıcı avatarı
Wolverine
Akıncılar
Mesajlar: 1233
Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Wolverine » 15 Oca 2021, 00:30

leventt yazdı: 15 Oca 2021, 00:19 Herşeyi iyi güzel yazmışsınız lakin bugün uyduruk iki parça için sırf ermenistan ingiltere elçiliği istedi diye baykara yaptırım başladı.Tempest projesinde neler yaşayabiliriz. Siz düşünün.
Yanlız bu yaptırım, şirketin kendi kararı. İngiltere hükümetinin herhangi bir etkisi yok bu konuda.

leventt
Akıncılar
Mesajlar: 1165
Kayıt: 13 Tem 2012, 17:37
Konum: Kadıköy
Yaş: 40

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen leventt » 15 Oca 2021, 00:34

Wolverine yazdı: 15 Oca 2021, 00:30 Yanlız bu yaptırım, şirketin kendi kararı. İngiltere hükümetinin herhangi bir etkisi yok bu konuda.
Tempest projesine katılan yada katılacak özel şirketler aklıma gelmişti açıkcası onların böyle tutumlar içine girmemesi sağlanırsa sorun yok.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3282
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 15 Oca 2021, 03:02

leventt yazdı: 15 Oca 2021, 00:34 Tempest projesine katılan yada katılacak özel şirketler aklıma gelmişti açıkcası onların böyle tutumlar içine girmemesi sağlanırsa sorun yok.
Çekincenizde haklısınız aslında. Ben öteki duruma istinaden ilişkilerin çok yönlülüğü açısından belirtmiştim. Mesela Tempest'te koskoca bir Saab etkeni var. Yerel İngiliz firmaları bu kadar büyük bir işbirliğinde çok sıkıntı yaratmayacaktar. Hükumetler arası anlaşmalar ile de sağlanabilir ama Saab faktöründe özellikle bahsettiğiniz riskler olabilir.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Sanchez » 15 Oca 2021, 03:39

İstiklalFM yazdı: 14 Oca 2021, 22:59 Milli Muharip Uçak projesinde halihazırda bir bütçe problemi yok ki. Teknik ve idari risk ve sıkıntılar var.
İşte henüz budget heavy mevzulara gelemediğimiz için..

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2074
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 18 Oca 2021, 21:59

MMU nun kritik tasarım gözden geçirme aşamasi Nisan ayında başlayacak ve ilk uçak parçasının üretimine Eylül ayında baslanacakmis.

MMU ilk uçuşa kadar 8.2 milyar dolar harcanması bekleniyormus.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6687
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen kabardey » 18 Oca 2021, 22:42

Bir de motor olsa çok iyi olacak, tam bilmiyorum bu işleri ama motor önemli bir parçaymış diyorlar. :roll:

Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1402
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Moon&star » 18 Oca 2021, 23:00


robust
Akıncılar
Mesajlar: 3516
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 18 Oca 2021, 23:06

On tasarim degerlendirme (PDR) Nisan 2021'te bitirilecek ise sonraki en onemli asama olan kritik tasarim gozden gecirme (CDR) ne zaman peki? CDR bitirilmeden ucagin son tasarimi dondurulmaz ve parca kesimi baslamaz bildigim. Butun alt yuklenicilerin belirlenmesi gerekir kim hangi isi yapacak. Demek istedigim PDR ile motor calisir hangar roll out arasinda iki sene var. Cok iddiali bir takvim MMU seviyesinde bir proje icin.

Motor GE F110-GE-129E modeli tercih edildi ama diger onemli altsistem ureticilerini belirlendi mi? Cunku her bir alt sistem kendi icinde uzmanlik alani olan konular. Inis takimlari, ucak elektrik/hidrolik sistemleri, basinclandirma/iklimlendirme sistemleri, konpi, ejection sistemi (herhalde Martin Baker 16 serisi olur) gibi ana altsistemlerin ureticileri kimler?

Turkiye'de bu sistemleri ureten firmalar yok. Kokpit donanimi ve temel aviyonikler, ucus simulatorunu, kabloaj gibi isleri Aselsan, Havelsan, Ayesas yapar sanirim.

Eldeki verilere bakinca 18 Mart 2023'te hangardan "motor calisir" bir MMU cikarilmasi hedefi bu takvim icin oldukca zor gorunuyor. PDR bitirilisi Nisan 2021, hadi 1 sene CDR sursun yani Nisan 2022. Kalan yaklasik 11 ayda ucagi parca uretimleri ve prototipini montajini yaparak, hangardan motor calisir cikarmak nasil olacak emin degilim. Normal sartlarda CDR sonrasi parca uretim ve montaj asamasinin 11 ay veya 1 seneden daha uzun surmesi gerekir ilk defa uretilecek bir ucak icin. Ornegin KFX'e gore oldukca iddiali bir surec acikliyoruz.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3282
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 19 Oca 2021, 02:30

:roll: O uçağın havacılık kurallarına göre PDR ve CDR'leri tamamlayarak hangardan çıkma zorunluluğu yok. Bazı sistemlerimiz de ilk uçuşunu aslında 2. - 3. Uçuşunda yapmıştı.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Sanchez » 19 Oca 2021, 03:30

Yerli fırlatma koltuğu yapalım diyen bir avel görmedim en azından.

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3516
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 19 Oca 2021, 06:12

İstiklalFM yazdı: 19 Oca 2021, 02:30 :roll: O uçağın havacılık kurallarına göre PDR ve CDR'leri tamamlayarak hangardan çıkma zorunluluğu yok. Bazı sistemlerimiz de ilk uçuşunu aslında 2. - 3. Uçuşunda yapmıştı.
Biliyorum... :x

gladyus
Üye
Mesajlar: 74
Kayıt: 21 Eki 2012, 15:55
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen gladyus » 19 Oca 2021, 11:05

Kısacası, motoru kendin bile geliştirsen, doğu veya batı ile müttefik olmadan ve onlardan izin almadan 5. nesil savaş uçağı yapamazsın. MMU prototipi bittiğinde eğer sadık bir ABD müttefiki konumunda değilsek bu uçağı seri üretime alamayacağız.

Cevapla