Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Isbara
Akıncılar
Mesajlar: 359
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:35
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Isbara » 18 May 2021, 17:02

TEORI yazdı: 18 May 2021, 09:43 18 haziran 2019
Evet bizim maket daha detaylı alaman ve fransızınkinden. Ama bu maket bir serap. Motoru seçip kusursuz çözsen bile (?) fuarda zikredilen tarihlerde bu uçak hangardan çıkmaz. (2024-2025) 10 yıl sonra seri üretime geçmez. Yapılamaz diyemem ama yapmaya şimdi başlasan bile bunu bu sürede biterecek,
-alt yapın(üretim tezgahları, tesislerin)
-yetişmiş elemanın(kaçmayanlardan ne kaldıysa ve yeni eğitim sisteminden de asla yetişemeyecek)
-paran(ekonomi)
-teknolojin

yeterli değil. Biz birde fransa-almanyayı eleştiriyoruz bu projeleri her an göçer diye. Ama bu iki devlette hali hazırda o yukarda saydığım maddelerde bizden üstün. Ee o zaman biz nasıl kalkacağız bu işin altından. Keşke, bu adamlarıda yanımıza alıp bu işe çok ortaklı başlasaydık.

viewtopic.php?f=5&t=73&start=4500
Üstadım ne yazdığını gayet iyi hatırlıyorum zaten. Sıkıntı yok o konuda. Özellikle tekrar bu yazılanlar zikredilsin ki, o günden bu güne bir arpa boyu yol alamadığımızı görelim istedim.
Her şeyi geçtim, ben hala bizim bu TFX'ten beklentimiz nedir? Ne yapmasını istiyoruz bu uçağın onu bile anlamadım. Yani ilginç, "Hadi bir başlayalım da, sonu bir şekilde gelir" diye gidiyor proje sanki. Ne olacak sonu ben de merak ediyorum.

delikpr
Süvariler
Mesajlar: 877
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen delikpr » 18 May 2021, 17:13

TEORI yazdı: 18 May 2021, 15:34 Üslubum ağır mı geliyor. Gelsin. Bana bunları tekrar tekrar yazdırıyosunuz çünkü. Bir ben yazsam dersin ne diyo bu diye aklı başında herkes bunları makaleler seviyesinde yıllardır yazıyor. Az açın okuyun. Biz bu kafayla uçak diye jet motorlu ihalara, tank diye 4x4 ttza ve zpt irisi tank rolü yapan zmalara kalacağız sonunda. Bu işler keşkelerle iyi dileklerle yürümüyor ne yazık ki. Gerçekleri görün ona göre yazacağınızı yazın, eleştirin.
Sayın Teori, bazı paylaşımları okurken MMU'yu acaba Sanayi'deki Osman Usta yapabilir mi diye kendime sormadan edemiyorum. Belki ben yanlış algılıyorum.

Kullanıcı avatarı
Wolverine
Akıncılar
Mesajlar: 1233
Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Wolverine » 18 May 2021, 20:27

Rus uçakları mevzusuna gelirsek...
Mükemmeliyete ulaşamıyorsam, elde edebildiğimle idare ederim ben. Bu Rus uçağı da olur, Çin uçağı da olur. Elimdeki en iyi uçağın blok50 F16 olduğu yerde Rus/Çin uçaklarını istemem onun yerine Okotnik tarzı İHA kullanırım demek komik oluyor biraz. F35 harici başka bir uçağı hava kuvvetlerine yakıştırmamışsınız. İnanır mısınz, ben de bazen keşke 1967 Ford Mustang'im olsa diyorum ama diyorum işte sadece...


Yukarıdaki yazıya istinaden..
Şu saatten sonra rus uçağı almak bindiğimiz dalı kesmek olur. Adam sana uçağa hiçbir şekilde dokunamazsın diyor. Kaldı ki SU35 e, heik uçağı desteği altındaki F16blok 50 karşısında ben şans vermiyorum. Rus mühimmatları malumunuz.

Yoksa Adam SU35 i sınırsız mıncıklama izni altında verse hayır demem. Ama diğer taraftan S400 den sonra SU35 dersek tüy dikeriz. Arkasından gelecek dalgaya dayanabilirmiyiz muamma. Korkudan S400 leri aktif edemiyoruz daha.

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5287
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen TEORI » 18 May 2021, 20:43

Elemana cevap vermenize gerek kalmadı.

Kullanıcı avatarı
SMS48
Üye
Mesajlar: 107
Kayıt: 20 Ağu 2015, 23:01
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen SMS48 » 18 May 2021, 22:57

Hayaller Paris olunca gerçekler yüzümüze acı bir şekilde çarpıyor maalesef...
İğneden ipliğe bir dünya malzemeyi aldığımız Çin bile işine yarayacak bir uçak motorunu Rus'lardan kopyalamaya onlarca yıl ayırıyorsa biz ne yaparızın peşinden gitmeye mahkumuz ama patatesi bile Mısır'dan ithal eden pespembe yalanlarla yönetilen canım ülkemden bunu bile beklemek ne denli doğru inanın ben bilemiyorum...

karli
Süvariler
Mesajlar: 978
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 19 May 2021, 11:55

SMS48 yazdı: 18 May 2021, 22:57 Hayaller Paris olunca gerçekler yüzümüze acı bir şekilde çarpıyor maalesef...
İğneden ipliğe bir dünya malzemeyi aldığımız Çin bile işine yarayacak bir uçak motorunu Rus'lardan kopyalamaya onlarca yıl ayırıyorsa biz ne yaparızın peşinden gitmeye mahkumuz ama patatesi bile Mısır'dan ithal eden pespembe yalanlarla yönetilen canım ülkemden bunu bile beklemek ne denli doğru inanın ben bilemiyorum...
Azizim o kadar dramatize bir durumumuz yok. Burada farkında olmadığımız, atladığımız bazı teferruatlar var. Yıllardır, ABD den belli alanlarda teknoloji devşirdik. Yahut belli konularda batı ülkelerine malzeme, ve parça imalatı gerçekleştirdik. Çin ruslardan bazı yetenekleri onlarca yıl kopyalamaya çalıştı, ancak biz batıdan birçok anlamda onlarca yıl teknoloji, ve yetenek ithal ettik. Birçoğuda Ruslarda olmayan teknoloji, ve yetenekler.
Sıralayalım;
- Malzeme, parça imalatında Ruslardan çok daha ileri olduğumuzu atlıyoruz. Rusların bize verecek herhangi bir motor teknolojisi yok. Dikkat ediniz motor demiyorum, motor teknolojisi yok diyorum.
- Elektronik, ve bilgi aktarım yeteneklerinde yine Ruslara paralel, ve birçok kulvarda daha ileri yeteneklerimiz var.
- Rusların bazı uçakları çokta yabana atılır uçaklar değil, gerçekten yetenekli uçaklarıda var, lakin gerçek şuki artık platform kaabiliyetlerinin bittiği devirler başlıyor. Artık devir ağ harbine doğru evrilmekte. Biraz açmak gerekirse, Bayraktar TB2 nin başarıları buna bir örnek teşkil etmekte, yani bir sivrisinek gibi kıytırık bir platformun oyun değiştirmesindeki yegane fark ağ, ve elektronik yetenekleri. Farklı unsurların bir arada çalışması, koordinasyonu, planlama yeteneği, gelen istihbahratı anlık işleme ve harp sahasına aktarma, ve uygulama. Günümüz harp yetenekleri bilgiye dayalı olarak evrilmekte.

Ruslardan uçak alabilirz, yetenekli uçaklarıda var. Ancak mesele platformun kendisinde değil, bizatihi üzerindeki ekipmanlarda, ve TSK nın önümüzdeki 10 yıllar için planladığı vizyonda sıkıntıya düşeriz.

Lakin MMU ya gelirsek, bu uçağı yapacak kudretimiz, imkan ve kabiliyetimiz var. Ancak buradaki esas sıkıntı, yahut arkadaşların endişe duyduğu konu bunun yapılabilirliği değil takvimi. Yani ThKK lığının güç ve kaabiliyetlerini henüz ortada olmayan bir projeye bağlamak, bunun alternatifini oluşturmamak bize gelecekte nasıl riskler üretir bilmiyoruz. Esasında mesele tam olarak bu. Yarın Tusaş derseki kardeşim 2028 yetişmiyor, 2032 de çıkarabilirim derse mevcut yeteneklerimiz o günün şartlarında ne kadar etkili olur. Yahut Doğu Akdenizdeki, Libyadaki çıkarlarımızı ne kadar koruyabilirz. O günün dünyası, ve bize yönelecek olan tehditler ne olacak?

Biraz risk değerlendirmelerinde fazla iyimseriz gibi geliyor, yahut idare edenlerimiz bazı konularda bizi tatmin edici şekilde bilgilendirmiyor.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1214
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 19 May 2021, 15:19

Daha önce de yazmıştım. Biz burada uçak ihtiyacından bahsediyoruz fakat görünen o ki MMU'ya, savaş uçağı alımı konusunda başka alternatifimiz olmadığı için bu kadar bel bağlıyoruz. Yani tüm yatırımın MMU üzerine yapılması tercihten öte zorunluluk. Bazı konularda para işlemiyor, savaş uçağı alımı sadece para dışında devletlerin ilişkilerine bağlı da bir durum.

Eminim çeşitli alternatifler yoklanmıştır ama sonuç alınamayınca bir şekilde bu boşluk doldurulmaya çalışıyor. Bununla bağlantılı olarak hava savunma kabiliyetine yatırım yapıldığını görüyoruz. Mevcut filoyu güncel teknolojiler ile yenileyebildiğimiz kadar yenileyeceğiz. Kara ve gemi konuşlu vuruş yeteneğimizi arttıracağız. Muharip gemi filomuzu güncel tutup, genişleteceğiz. Sonra da şu aradaki dönemde ya sabır diyeceğiz.

karli
Süvariler
Mesajlar: 978
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 19 May 2021, 16:14

Erich Von Manstein yazdı: 19 May 2021, 15:19 Daha önce de yazmıştım. Biz burada uçak ihtiyacından bahsediyoruz fakat görünen o ki MMU'ya, savaş uçağı alımı konusunda başka alternatifimiz olmadığı için bu kadar bel bağlıyoruz. Yani tüm yatırımın MMU üzerine yapılması tercihten öte zorunluluk. Bazı konularda para işlemiyor, savaş uçağı alımı sadece para dışında devletlerin ilişkilerine bağlı da bir durum.

Eminim çeşitli alternatifler yoklanmıştır ama sonuç alınamayınca bir şekilde bu boşluk doldurulmaya çalışıyor. Bununla bağlantılı olarak hava savunma kabiliyetine yatırım yapıldığını görüyoruz. Mevcut filoyu güncel teknolojiler ile yenileyebildiğimiz kadar yenileyeceğiz. Kara ve gemi konuşlu vuruş yeteneğimizi arttıracağız. Muharip gemi filomuzu güncel tutup, genişleteceğiz. Sonra da şu aradaki dönemde ya sabır diyeceğiz.
Azizim tespitiniz ziyadesiyle bugünün şartlarında doğru. Lakin zaman sınırlamasını bugünlerden geçmiş yıllara yayarsak, çuvaldızı kendimize batırmak gerektiğine inanıyorum. Üstünüze alınmayın size yazmıyorum.

Burada hepimiz, aşağı yukarı platform projelerindeki süreç yönetimlerini hatırlıyoruz, biliyoruz. Yahut, gelecek planlamalarındaki talihsizlikleri, gecikmeleri yine bilmekteyiz. Atak-1, Atak-2 Altay, Milgem, EF2000 teklifleri, 8 batarya Patriot 2. el tedarik olasılıkları gibi... Tüm bunlardaki gecikmeler ve sapmalar kendi hatalarımızdan kaynaklandı. Birçok ülkenin son derece sıradan verdiği siparişle çerez gibi aldığı bir Yüksek İrtifa Hava Savunma sistemini dahi yüzyılın projesi haline getirip 15 yılın sonunda bir filo S400 sahibi olmayı ancak becerebildik. Heybeliada ve Kınalıada arasındaki yıl farkı maaşallah dedirtecek cinsten. Zamanında EF2000 i F16&F35 arasında koyacak yer bulamıyorum diyen müsteşarlarımız vardı, şimdi alacak yer bulamıyoruz. işin politiğine girmek istemiyorum, lakin bunların hepside forumlarda, yahut birçok arkadaş tarafından öngörülmüş riskler idi. Ancak MMU ya bel bağlayan "karar vericilerimiz" öngöremedi bir türlü. Şimdi bende merak ediyorum sonucu.

Yahu herşey bir tarafa çok fazla F35 tarafgiri bir insan değilim ama F-35 i yıllar önce alacaktık, orada yine bizim subaylar devreye girip maliyet etkin olsun diye daha geç Batchlere bıraktık siparişi. Bugünde tam modumdayım yahu :)

Celebor
Üye
Mesajlar: 93
Kayıt: 10 May 2021, 13:59
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Celebor » 26 May 2021, 17:08

Erdoğan: Silahlı insansız savaş uçağımızı inşallah 2023 yılında uçurmayı planlıyoruz.

Burada bahsettiği mius projesi herhalde. Yine lhd gemisine uçak gemisi denildiği gibi jet motorlu ihaya da savaş uçağı denecek herhalde. Sevindirici haber ama siyaset uğruna projeyi farklı göstermeseler keşke.

OkanA
Üye
Mesajlar: 25
Kayıt: 11 Haz 2021, 12:48
Yaş: 35

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen OkanA » 28 Haz 2021, 11:48

kfxin boş gövdesi donatılmaya başlanmış. tfx bundan daha kabiliyetli olduğunu düşünürsek uçak yapmak zor iş. şu kablaja bakarmısınız.


sharkyzarous
Üye
Mesajlar: 29
Kayıt: 22 May 2021, 10:25
Yaş: 30

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen sharkyzarous » 28 Haz 2021, 16:05

OkanA yazdı: 28 Haz 2021, 11:48 kfxin boş gövdesi donatılmaya başlanmış. tfx bundan daha kabiliyetli olduğunu düşünürsek uçak yapmak zor iş. şu kablaja bakarmısınız.


Açıkçası ilk aşamada bu kadar uluslararası yüklenicisi olan bir uçaktan daha kabiliyetli uçak yapmamız zor gibi geliyor. Lobi işini korelilere bıraksakta bu uçaktan sipariş versek alt yüklenicileri ikna edebilirler mi acaba. tfx-kfx şeklinde bir üretim/alım/veri paylaşımı olsa her iki tarafta fayda sağlayabilir sanki ama burda biraz ekonomik imkansızlıklar devreye girer galiba?

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 318
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 28 Haz 2021, 17:52

sharkyzarous yazdı: 28 Haz 2021, 16:05 Açıkçası ilk aşamada bu kadar uluslararası yüklenicisi olan bir uçaktan daha kabiliyetli uçak yapmamız zor gibi geliyor. Lobi işini korelilere bıraksakta bu uçaktan sipariş versek alt yüklenicileri ikna edebilirler mi acaba. tfx-kfx şeklinde bir üretim/alım/veri paylaşımı olsa her iki tarafta fayda sağlayabilir sanki ama burda biraz ekonomik imkansızlıklar devreye girer galiba?
Kf-21 bizim MMU'tan 2-3 yıl önce envantere girecek bu durum böyleyken neden gidip kf-21 alalım. Hadi aldık diyelim bunun eğitimi, altyapısı derken belki MMU'tan daha sonra hizmete girecek. Bu nedenle bizim uçak dururken başka uçağa yatırım yapmak mantıksız. Eminim MMU kf-21'den daha kabiliyetli olacak. Hadi uçağımız ondan daha kabiliyetsiz oldu diyelim ama tamamına hakim olduğumuz bir uçak olacak bu bile bir artı.Kağıttan olsun ama bizim olsun.

Huysuz Şirin
Akıncılar
Mesajlar: 182
Kayıt: 11 Tem 2012, 16:24
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Huysuz Şirin » 28 Haz 2021, 21:40

OkanA yazdı: 28 Haz 2021, 11:48 ... şu kablaja bakarmısınız.
Uçaktan sarkan o kablaj, test öncesinde uçağın sağına soluna yapıştırılış gerinim pullarından, ivmeölçerlerden vs. duyargalardan veri toplamak için kullanılan sistemin bir parçası. Epey düzenli çalışmışlar gibi görünüyor ve eminim uçak test fikstürüne yerleştirilince çok daha fazlası eklenecektir. Bu arada bu ölçümlendirme işi bile gerçekten çok zor bir iş.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 903
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 01 Tem 2021, 14:09

Savunmasanayist, Anadolu Kartalı 2021 tatbikatı öncesinde gerçekleştirilen MMU sunumdan yansıyanları paylaşmış:

Celebor
Üye
Mesajlar: 93
Kayıt: 10 May 2021, 13:59
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Celebor » 01 Tem 2021, 14:19

_Turkuaz_ yazdı: 01 Tem 2021, 14:09 Savunmasanayist, Anadolu Kartalı 2021 tatbikatı öncesinde gerçekleştirilen MMU sunumdan yansıyanları paylaşmış:
Şuan görüldüğü kadarıyla ilk bloklar 4.5 ve 5. Nesil arasına konumlanacak gibi 2.-3. bloklarda umarım tam anlamıyla 5.nesil bir uçak ortaya çıkar. En merak ettiğim menzili.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2079
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 01 Tem 2021, 15:32

İyi kötü benim beklentime gelmiş proje. 2034 e kadar 10 Uçak. Seri üretim 2034 te baslayacak diyor. Adettendir 2 yılda gecikme ekle 2036.

İşte 15 yıl sonra yerli motorlu, 4.5 (+) nesil yerli uçak seri üretime geçer. İlk iki yıl hız düşük olur. 2038 ile beraber artar.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 903
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen _Turkuaz_ » 01 Tem 2021, 15:49

İbrahim Sünnetçi'de LinkedIn hesabından yapılan sunum hakkında bir yazı paylaşmış:
Kaynak: LinkedIn

Hesabı olmayanlar içinde şöyle bırakıyorum yazıyı:
MMU/TF-X Projesi Sunumu

Türk Hava Kuvvetleri Milli Muharip Uçak (MMU/TF-X) Program Direktörü Albay Cihangir YAY tarafından yapılan ve bir kısmı daha önce paylaşılmamış oldukça çarpıcı bilgiler içeren MMU/TF-X Projesi Sunumunda aldığım notları kısaca sizlerle paylaşacağım:


Albay YAY, İngilizce olarak yaptığı sunumda MMU/TF-X’in 2030-2070 yılları arasındaki harekat ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde tasarlandığına dikkat çekti.


Halihazırda çalışmaları devam eden Sistem İsterleri Gözden Geçirmesi (SSR) Aşamasının tamamlanmak üzere olduğunu ifade eden Albay YAY, Sistem İşlevsellik Gözden Geçirmesi (SFR) Aşamasının ise 2021 yılı sonuna kadar tamamlanacağını söyledi. Projenin Ön Tasarım Gözden Geçirmesi (PDR) Aşaması’nın 2023 yılında tamamlanacağını kaydeden Alb. YAY, paylaştığı slaytta 2022 yılına işaret edilmesi nedeniyle takvimin biraz gerisinde kaldıklarını ancak yakalamak için yoğun bir çaba içerisinde olduklarını belirtti. PDR Aşaması’nın tamamlanması ile Projenin Ön Tasarım Fazı da tamamlanmış olacak. Detay Tasarım ve Kalifikasyon Fazı kapsamında MMU/TF-X Program Planı uyarınca 2023 yılında Roll-Out yani fabrikadan çıkış faaliyeti/töreni gerçekleştirilecek. Akabinde ise 2024 yılı Kritik tasarım Gözden Geçirmesi (CDR) Aşaması’nın tamamlanması bekleniyor. Müteakiben 2025 yılında MMU/TF-X Blok-0 Uçağı teslim edilecek ve ilk uçuş 2026 yılının son çeyreği içinde gerçekleştirilecek. Detay Tasarım ve Kalifikasyon Fazı kapsamında 2026 yılı sonuna kadar 3 Geliştirme Uçağı üretilmiş olacak (Blok-0 konfigürasyonunda). 2029 yılı sonunda MMU/TF-X Blok-I Uçağı üretilecek ve 2030 – 2040+ yıllarını kapsayacak IOC/FOC (Başlangıç Harekat Kabiliyeti/Tam Harekat Kabiliyeti) Deklarasyonu & Seri Üretim Bloklar Fazı altında 2020-2033 yılları arasında 10’un üzerinde MMU/TF-X Blok-I Uçağı üretimi 2034-2040 yılları arasında ilave Blok modellerinin (Blok-2, Blok-3 ve Blok-4 gibi, başka kaynakta Blok isimleri Blok-10/20/30/40 olarak verilmişti) üretimi gerçekleştirilecek.

Alb. YAY, tarafından sunumu sırasında paylaşılan bir slaytta MMU/TF-X Uçağının dahili ve harici istasyonlarda taşıyacağı silah/görev yüküne ilişkin bilgiler de yer aldı. Buna göre Hava-Hava Silah Yükü; METEOR, AMRAAM, MICA ve GÖKDOĞAN gibi BVR füzeleri ile AIM-9X, ASRAAM ve BOZDOĞAN gibi WVR füzelerinden ve SPEAR/MIZRAK isimli bir füzeden oluşacak. SPEAR ismi ilk aşamada akıllara MBDA ürünü hava-yer akıllı mühimmatını getirmekte ancak Hava-Hava Silah Yükü bölümünde yer aldığından bu füzenin mili imkanlarla geliştirilmekte olan bir füze modeli olduğu düşünülebilir. Kısa bir süre önce 24 Haziran 2021 tarihinde düzenlenen Hassas Güdüm Kiti-82 Teslimat Töreninde konuşan MSB Hulusi AKAR, TÜBİTAK SAGE tarafından birkaç ay önce resmen çalışmalarına başlanılan ramjet motorlu (o yüzden milli METEOR Füzesi olarak anılıyor) BVR hava-hava füzesine GÖKHAN adı verildiğini duyurmuştu. MMU/TF-X Uçağında ayrıca tek namlulu bir dahili top yer alacak. MMU/TF-X’in Hava-Hava Silah Yükü ise SOM-B1/B2 ve SOM-J, HGK-82/83/84, KGK-82/83, LGK-82/84, Milli SDB (Küçük Çaplı Bomba), NEB, TEBER-82/83, GBU-10/12/24/31/38/54, Mk-82/84 ve ilk kez resmi bir sunumda adı geçen AKBABA Milli Anti-Radyasyon Füzesi’nden oluşacak. Dahili silah istasyonlarında 1.000lb’ye kadar silah taşıyabilecek MMU/TF-X ayrıca Keşif Podu ile 600 ve 370 galonluk yakıt tanklarını harici yük istasyonlarında taşıyabilecek.


Paris Air Show 2019 Fuarı’nda görüşme fırsatı bulduğum TUSAŞ yetkilisi 60.000lb sınıfı olacak MMU/TF-X’in 27.000lb kapasiteli turbofan motorlarla (şimdi motor gücü için art yakıcı devrede iken 35.000lb konuşulmakta) azami Mach 1.8 sürate ulaşabileceğini ve Supercruise kabiliyetine sahip olacağını ifade etmişti. Uçağın görev tavan irtifası 55.000ft olarak planlanıyordu.

Fuarda sergilenen MMU/TF-X Uçağı modeli üzerinde gövdenin (hava alığının) iki yanında iki füze kapasiteli ikişer adet yanak (cheek) silah yuvası ile gövde altı dahili silah yuvası (ventral internal weapon bay) bulunuyordu. Her bir yanak dahili silah istasyonunda WVR tipi iki adet hava-hava füzesi olmak üzere toplamda 4 WVR tipi hava-hava füzesi taşınabilecekti. Söz konusu silah yuvasına iç hacmi ve uzunluğu nedeniyle orta veya uzun menzilli BVR tipi hava-hava füzeleri yüklenemiyordu. Gövde altı dahili silah yuvasında ise toplamda 4 adet BVR tipi hava-hava füzesi veya 2.000lb ağırlığa kadar hava-yer/satıh maksatlı mühimmat taşınabilecekti. Ayrıca düşük görünürlük (LO/Stealth) özelliğinin gerekmediği durumlar için MMU/TF-X her bir kanat altında iki adet yer alacak harici yük istasyonlarında mühimmat, harici yakıt tankı veya göreve ilişkin faydalı yük taşıyabilecekti. AK-2021/2 Eğitimi kapsamında yapılan MMU/TF-X Projesi sunumunda paylaşılan slaytta kanat altında iki yerine 3 harici yük istasyonu yer alırken dahili silah yuvası faydalı yük kapasitesi ise 1.000lb verilmiştir.


Alb. YAY, F-15 ölçülerinde olacak MMU/TF-X’in Supercruise (Art yakıcıyı devreye almadan sesüstü uçuş yapabilme) kabiliyetine sahip olacağına dikkat çekti. Paylaşılan slaytlarda MMU/TF-X’in Supercruise süratinin 5nci nesil savaş uçaklarının altında olacağı, azami uçuş süratinin ise günümüz hava-yer taaruz uçaklarının üzerinde olsa da ortalama hava-hava uçaklarının ve 5nci nesil hava üstünlüğü uçaklarının altında gerçekleşeceği vurgulandı. Buna karşın MMU/TF-X transonik (ses hızının hemen altı veya hemen üzerindeki hızlarda) hız seviyelerinde 4.5’nci nesil savaş uçaklarına kıyasla daha kısa sürede ivmelenebilecek. Alb. YAY, Mach 1.6 ve Mach 2.0 hızların HvKK tarafından tanımlanan görevler için yeterli süratler olduğuna dikkat çekti. Alb. YAY ayrıca MMU/TF-X’in hem SEAD, hem de DEAD görevlerini icra edebileceğini vurguladı ve söz konusu görev senaryolarına ilişkin birkaç slayt paylaştı.


Alb. YAY tarafından yapılan sunumda dikkat çekici bir diğer slayt/bilgi ise MMU/TF-X için hedeflenen RCS (Radar kesit Alanı) değerine ilişkin slayttı. Slaytta MMU/TF-X için hedeflenen RCS değeri için -10 ila -20 dBsm değeri (düşük görünürlük/Low Observabelity) hedeflenmişti. Zaten konuşmasında Alb. YAY bunun ötesinin mevcut şartlarda kendilerini aşacağını ifade etti. RCS = 10 (Decibels/10) olduğundan ortaya çıkan RCS değeri 0.1m2 ile 0.01m2 arası gerçekleşecektir. Görüşüne baş vurduğum konuya vakıf uzmanlar 0.01/1m2’lik RCS değerinin akla yatkın olduğuna dikkat çektiler ve 0.00001 gibi bir hedefle karşımıza çıksalardı zaten inandırıcı olmayacaklarını dile getirdiler. Uzmanlardan birisi ise konuyla ilgili şöyle bir yorumda bulundu, “-10 ila -20 dBsm gibi bir rakam vermeleri şaşırtıcı. Şu tasarımda bile (aşağıdaki çizim) 30° ve 140°’lerde stealth kayboluyor. Yani dBsm değerini 0-20 arası verselerdi daha inandırıcı olurdu.”


Daha sonra kürsüye gelen 3’üncü AJÜ Komutanı Hava Pilot Tuğgeneral Fidan YÜKSEL, Anadolu Kartalı Eğitimlerinin amacı ve AK-2021/2 Eğitimine gerçekleşen katılıma ilişkin kısa bir İngilizce konuşma yaptı. AK-2021/2 Eğitimine Azerbaycan, Pakistan ve Katar olmak üzere 3 yabancı ülke ve NATO’dan toplam 20 hava aracının (slaytta 14 yazmaktaydı, yedekleriyle birlikte bu rakama ulaştığını tahmin etmekteyim) katılım gerçekleştirdiğini anlatan Tuğg. YÜKSEL, HvKK’nın ise farklı rollerde ve tiplerde toplam 44 hava aracı ile katıldığını söyledi. 14 Haziran 2021 tarihinde başlayan (3’ncü AJÜ’ne uçakların ve personelin intikali) AK-2021/2 Eğitimi kapsamında toplamda 441 Kartal Sortisi’nin planlandığını (bunun 330’u Mavi unsurlarca icra edilecek) ve bu kapsamda 26 hava-yer hedefine (87 mühimmat ile) saldırı gerçekleştirileceğini kaydetti. Tuğg. YÜKSEL, “Eğitimin 8’inci günündeyiz planlanan sortilerin önemli bir böümünü uçtuk. Uçuşlar 2 Temmuz 2021 tarihinde tamamlanacak,” diye konuştu.


Kapanış ve teşekkür konuşması için kürsüye gelen Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Hasan KÜÇÜKAKYÜZ, 21 Haziran - 2 Temmuz 2021 tarihleri arasında icra edilecek (katılımcı unsurların konuşlanması, başlangıç brifingleri ve çevre tanıma uçuşları 14-18 Temmuz tarihleri arasında gerçekleşti) AK-2021/2 Eğitimini 21 ülkeden 44 gözlemci personel ve 160’a yakın yerli ve yabancı basın mensubunun takip ettiğini söyledi. AK Eğitimlerinin, Türkiye’nin dostları arasındaki güven ve işbirliğine katkıda bulunmak süretiyle önemli bir rol oynağına dikkat çeken HvKK Org. KÜÇÜKAKYÜZ, Anadolu Kartalı Eğitimlerinin temel amaçlarından birisinin de harekata yönelik eğitim ihtiyacını karşılamak ve personelin harbe hazırlık seviyesini yükseltmek olduğunu vurguladı. Org. KÜÇÜKAKYÜZ, “Geçmiş yılların istatistikleri ve devam eden eğitimleri göz önünde bulundurduğumuzda tatbikatın amacına ulaştığını değerlendirmekteyim,” diye konuştu. Teknolojinin sürekli değişen doğasına karşın değişmeyen tek ihtiyacın modern silah ve harp vasıtalarının yanı sıra eğitimli insan gücü olduğunun altını çizen Org. KÜÇÜKAKYÜZ, “Türk silahlı Kuvvetleri (TSK)’nin en önemli kuvvet çarpanı da sahip olduğu bu eğitimli ve nitelikli personelidir” dedi. Org. KÜÇÜKAKYÜZ, konuşmasının son bölümünde katılımcı ülke personeline teşekkür etti ve geri dönüşleri için emniyetli yolculuklar dileyerek, “Bahtınız açık, şansınız bol olsun,” dedi.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3289
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 01 Tem 2021, 19:46


Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1605
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 02 Tem 2021, 14:19

Bu videoya göre 2026 gibi gerçek anlamda uçağı tam olarak görebileceğiz. İlk uçuş bence 2027-28 olacak gibi duruyor. Bu yorumu diğer projelerimizin ilerlemesine göre yapıyorum. Komplike bir proje muhakkak daha da uzayacaktır. (takvime göre)

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3519
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen robust » 02 Tem 2021, 16:36

F-22 kilikli(geometrili) F15 yapacagiz diyordum MMU icin HvKK'de resmi olarak dogrulamis....

hfidan
Akıncılar
Mesajlar: 937
Kayıt: 11 Tem 2012, 23:19
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen hfidan » 02 Tem 2021, 17:46

robust yazdı: 02 Tem 2021, 16:36 F-22 kilikli(geometrili) F15 yapacagiz diyordum MMU icin HvKK'de resmi olarak dogrulamis....
Onu becerebilsek ben çoktan razıyım üstad.
Varsın 3-5 sene geciksin. En az F16 kabiliyetinde bir uçak. Türkiye ölçeğinde bir ülke için büyük başarı olur.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2636
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen igirgin » 02 Tem 2021, 18:08

ABD bile F-22 gibi bir pahalı uçaktan vaz geçmişken bizim buna ulaşmaya çalışmamız neyimize? Asıl hedefimiz menzil, aviyonik ve ağa tabanlı mühimmat çeşitliliği olmalı.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3289
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 02 Tem 2021, 19:05

igirgin yazdı: 02 Tem 2021, 18:08 ABD bile F-22 gibi bir pahalı uçaktan vaz geçmişken bizim buna ulaşmaya çalışmamız neyimize? Asıl hedefimiz menzil, aviyonik ve ağa tabanlı mühimmat çeşitliliği olmalı.
Türk Hava Kuvvetleri sunumunu izlerseniz zaten ilk hedef gövde içi mühimmat istasyonu olan KFX. Yani modern F-15. Sonra uzun takvimde bloklar halinde kabiliyetlerin geliştirilmesi hedefleniyor

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2079
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 02 Tem 2021, 19:21

MMU dan çok daha önce ilk olarak Subsonik, Sead/ Dead,
Füze taarruzu yapabilen, daha sonrada Süpersonik, düşük RCS, her türlü hava aracıyla BWR angajmanina girebilen,UCAV lar envantere gireceğini tahmin ediyorum.

Bunlarin belirli sayılarda sürü halinde operasyon yapabileceğini, grubun içinde EH rollu, mini Awacs rollu olanlarının da bulunacağını tahmin etmek zor değil.

Tam anlamıyla olgunlaşmış bu teknolojiye MMU nün son faz seri uretim tarihinde ulaşmış oluruz.

MMU bu gruplara futboldaki 10 numara rolünü oynasın yeter. Böyle bir konsept çok ürkütücü düşman için. İşin içine Sahte Hedefler, Hava SOJ gibi ağır abide girince resim tam oturuyor aslında.

OkanA
Üye
Mesajlar: 25
Kayıt: 11 Haz 2021, 12:48
Yaş: 35

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen OkanA » 03 Tem 2021, 13:15

tfxnin kullanacağı tüm silahlar.


fontana2000
Üye
Mesajlar: 192
Kayıt: 02 Kas 2014, 15:20
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen fontana2000 » 03 Tem 2021, 13:31

Ramjet füzenin şekli ortaya çıkmış oldu

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2079
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 03 Tem 2021, 14:35

Çizime bakilirsa o AKBABA değil AKDANA olmuş yahu. O ne aga öyle.

Celebor
Üye
Mesajlar: 93
Kayıt: 10 May 2021, 13:59
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Celebor » 03 Tem 2021, 14:37

Hatırladığım kadarıyla Amerika f-35 ve f-22 iç haznesi için uzun menzilli yeni bir mini hava-hava füzesi geliştirmişti ve bu sayede iki uçakta iç haznede çok daha fazla füze taşıyabiliyordu. Aynı şeyi 2030 yılına kadar sage gibi firmaların da yapabileceğini düşünüyorum. Ayrıca üsteki görsellerde akbaba resmi de düşmüş o beni daha çok heyecanlandırdı.

Celebor
Üye
Mesajlar: 93
Kayıt: 10 May 2021, 13:59
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Celebor » 03 Tem 2021, 14:40

trakya_forever yazdı: 03 Tem 2021, 14:35 Çizime bakilirsa o AKBABA değil AKDANA olmuş yahu. O ne aga öyle.
Harm füzesine çok benziyor bence büyüklükte şaşılacak bir şey yok.

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 2636
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen igirgin » 03 Tem 2021, 15:49

Dana dediğiniz şeyin içinde en az bir Mk81 'in içindeki kadar patlayıcı olacak belki de Mk82.

Kullanıcı avatarı
DarkMatter
Üye
Mesajlar: 182
Kayıt: 10 Kas 2019, 15:53
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen DarkMatter » 03 Tem 2021, 22:21

Celebor yazdı: 03 Tem 2021, 14:37 Hatırladığım kadarıyla Amerika f-35 ve f-22 iç haznesi için uzun menzilli yeni bir mini hava-hava füzesi geliştirmişti ve bu sayede iki uçakta iç haznede çok daha fazla füze taşıyabiliyordu. Aynı şeyi 2030 yılına kadar sage gibi firmaların da yapabileceğini düşünüyorum. Ayrıca üsteki görsellerde akbaba resmi de düşmüş o beni daha çok heyecanlandırdı.
Peregrine füzesini diyorsunuz. Gövde içi mühimmat kapasitesini arttırmak için yeni füze geliştiriyorlardı. Biz ilk önce Gökdoğan ve Bozdoğan yapalım daha sonra böyle füzelere geçeriz hocam.

Celebor
Üye
Mesajlar: 93
Kayıt: 10 May 2021, 13:59
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Celebor » 04 Tem 2021, 11:52

DarkMatter yazdı: 03 Tem 2021, 22:21 Peregrine füzesini diyorsunuz. Gövde içi mühimmat kapasitesini arttırmak için yeni füze geliştiriyorlardı. Biz ilk önce Gökdoğan ve Bozdoğan yapalım daha sonra böyle füzelere geçeriz hocam.
Aynen hocam peregrine sen çok yaşa aklıma adı bir türlü gelmemişti. Bu iç hazne kapasitesine bakınca gerekli gibi bence büyük bir güç çarpanı olacaktır.

The Qonqueror
Süvariler
Mesajlar: 29
Kayıt: 09 Eki 2020, 22:39
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen The Qonqueror » 04 Tem 2021, 12:06

Şu "internal gun" niye hala var?

tuğrulbey
Süvariler
Mesajlar: 832
Kayıt: 23 Tem 2012, 15:57
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen tuğrulbey » 04 Tem 2021, 15:32

Celebor yazdı: 04 Tem 2021, 11:52 Aynen hocam peregrine sen çok yaşa aklıma adı bir türlü gelmemişti. Bu iç hazne kapasitesine bakınca gerekli gibi bence büyük bir güç çarpanı olacaktır.
Lockheed Martin tasarımı Cuda var birde, küçük boyutlu hava-hava füzesi.

Kullanıcı avatarı
dr.911
Akıncılar
Mesajlar: 1560
Kayıt: 20 Tem 2012, 19:07
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen dr.911 » 04 Tem 2021, 15:57

tuğrulbey yazdı: 04 Tem 2021, 15:32 Lockheed Martin tasarımı Cuda var birde, küçük boyutlu hava-hava füzesi.
Cuda Peregrin oldu diye biliyorum ben.

Kullanıcı avatarı
muhendus
Süvariler
Mesajlar: 864
Kayıt: 30 Ara 2012, 01:37
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen muhendus » 04 Tem 2021, 21:00

The Qonqueror yazdı: 04 Tem 2021, 12:06 Şu "internal gun" niye hala var?
Neden olmasın?

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1605
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 04 Tem 2021, 22:50

The Qonqueror yazdı: 04 Tem 2021, 12:06 Şu "internal gun" niye hala var?
Bu konu daha önce de konuşulmuştu sanırım? Vietnam deneyimi (ABD'nin) var olması zorunluluğunu kanıtladı! Kısa cevabı.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6687
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen kabardey » 04 Tem 2021, 23:03

Bir pilot tanıdığım, havada gerçekten modern bir savaş olursa, ben uçağımda namlulu bir silah olsun isterdim demişti. O kadar EH ve karşı tedbir içinde namlulu bir silah bulundurmak ne bileyim bana da mantıklı geliyor. Tabi onu taşımak için feragat ettiğin şeyleri de iyi hesaplamak gerekir.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1166
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 04 Tem 2021, 23:49

Ben şeytanın avukatlığını yapayım, bu namlulu sistemlere bakış açısı olarak da epey karşıyım zaten.

Efsane defans oyuncusu Maldini'nin bir sözü vardı, "Eğer topu kapmak için bir hamle yapmam gerekiyorsa zaten bir hata yapmışım demektir." diye.

Eğer pilot namlulu sistemle vuracağı kadar başka bir hava aracı ile iç içe girdiyse zaten ortada bir hata var. Peki hatasız kul olmaz, birçok sistem yanıltılabilir sonunda pilotun "sigortası" olacak bir top olması kötü mü olur diyeceksiniz.

Pilotun kullanacağı top, mantıklı bir angajman menzili oluşması için 25-20-30 mm den biri olacak, ve bunlar oldukça iri mühimmatlar, atacak topta ağır. Ve halihazırda mevcut uçak topları çok seri atış yapıyorlar. Pilot bu şekilde kaç angajmana girebilir diye düşünürsek yanıt en iyi ihtimalle 2 veya 3 olacaktır.

Yani o iş için fazladan 2 füze taşıyabileceği kapasiteyi heba edecekse, sigorta olarak 2 füzesi daha olması bence daha makul.

ABD Vietnam'da iken AWACS yoktu. Öyle gemilerinde de hava sahası resmi oluşturacak bir radar altyapısı yoktu. Hava-hava mücadeleleri de, daha alçak irtifalarda gerçekleşiyordu. AIM füzelerinin ilk varyantları, zorlu açılarda bugünkü kadar kolay kilitlenemiyordu.

Şimdi bu yılda ABD muhripleri Vietnam kıyılarına dayansa olacak olan durum 40 yıl öncesinden çok farklı olur. Belki yine ormanda savaş kaybederler ama Vietnam'ın bu durumda uçak uçuramayacağını herkes tahmin edebilir.

Ben hava-hava işini oldukça ön sahada, yerli mühimmatlar sayesinde bol bol uzun menzilli mühimmat atarak, alçak irtifada da yer birimleriyle kombine çalışarak çözülmesi taraftarıyım.

2030'lu yıllardan sonra artık bir savaş jeti, mühimmat bitmesi gibi bir soruna burun buruna girmedikçe bir işe yarmayan topla değil de, yakında ki bir unsurdan (Gemi yada HSS) ateşlenecek füzeleri rakibine kitlenmesini sağlayarak bile sorunu atlatabilmelidir.

Kullanıcı avatarı
brownbess
Süvariler
Mesajlar: 325
Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen brownbess » 05 Tem 2021, 12:01

Bizim MMU konseptinin hem Kore'ninkinden hem de ABD'ninkinden üstün olduğunu düşünüyorum. Bu noktada bizim projenin sonradan başlamasının ve Türkiye'nin bütçe imkanlarının kısıtlı olmasının payı var.

Benim edindiğim izlenim, ABD F-35 projesinden çoktan pişman olmuş durumda. Ancak yapacak bir şeyi yok. Bu saatten sonra geri dönüşü mümkün değil. O yüzden mecburen devam ediyor.

ABD'nin de yapması gereken esasen full güncel bir F-15 projesi idi. Stealth gövdeli, modern aviyonikli bir F-15. Bir de bu uçağın güçlendirilmiş gövdeli ve iniş takımlı uçak gemisi versiyonu...Böylece tek uçakla olayı en verimli bir şekilde halledebilirdi. Ayrıca yeni geliştirilen bizim Hürjet muadili bir eğitim uçakları var. Onun hafif saldırı versiyonu ile de rutin ve basit görevleri ucuz bir şekilde yerine getirebilirlerdi.

Dikey iniş kalkış için ise Harrier'e devam. Onların gövde ömrü bitince, yerlerine yine Harrier; ama güncel versiyonu.

Bizim S-400/F-35 tartışmalarından bağımsız olarak söylüyorum, F-35 kötü bir uçak değil belki ama oldukça kötü bir program. Sıkıntıları çok, maliyeti dağları aşmış...

Velhasılı kelam, kaderin garip bir cilvesi olsa gerek biz MMU ile oldukça doğru bir yolda gidiyoruz gibi gözüküyor.

sharkyzarous
Üye
Mesajlar: 29
Kayıt: 22 May 2021, 10:25
Yaş: 30

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen sharkyzarous » 05 Tem 2021, 13:52

TEORI yazdı: 18 May 2021, 09:43 18 haziran 2019
Evet bizim maket daha detaylı alaman ve fransızınkinden. Ama bu maket bir serap. Motoru seçip kusursuz çözsen bile (?) fuarda zikredilen tarihlerde bu uçak hangardan çıkmaz. (2024-2025) 10 yıl sonra seri üretime geçmez. Yapılamaz diyemem ama yapmaya şimdi başlasan bile bunu bu sürede biterecek,
-alt yapın(üretim tezgahları, tesislerin)
-yetişmiş elemanın(kaçmayanlardan ne kaldıysa ve yeni eğitim sisteminden de asla yetişemeyecek)
-paran(ekonomi)
-teknolojin

yeterli değil. Biz birde fransa-almanyayı eleştiriyoruz bu projeleri her an göçer diye. Ama bu iki devlette hali hazırda o yukarda saydığım maddelerde bizden üstün. Ee o zaman biz nasıl kalkacağız bu işin altından. Keşke, bu adamlarıda yanımıza alıp bu işe çok ortaklı başlasaydık.

viewtopic.php?f=5&t=73&start=4500
Konseptimiz daha detaylı ama şu değerlendirmeleride bir hatırlamakta fayda var.

Eğitim sisteminin durumu, üniversitelere yapılan müdahaleler ortada. Kendini yetiştirebilmiş bilgi birikimi olan insanlar kaçacak yer arıyor.

Biraz hayal kuruyoruz, hemen gerçekler çıkıyor karşımıza...

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 318
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 05 Tem 2021, 18:17

https://ukdefencejournal.org.uk/uk-to-h ... x-fighter/
Japonlar F-X projesinin motor konusunu İngiltere ile çözeceklermiş. Darısı bizim başımıza...
https://www.c4defence.com/japonyanin-al ... r-destegi/
Resim
Japonya’nın yerli kaynaklarla geliştirdiği altıncı nesil savaş uçağı F-X için önemli bir gelişme duyuruldu. Japon medyası, İngiltere’nin yardımıyla F-X’in motorunun geliştirileceğini yazdı. Haber kaynaklarına göre, Japonya Başbakanı, yakın zamanda gerçekleştirilen G7 zirvesi sırasında İngiltere Başbakanı ile konu hakkında konuştu. Haziran ayının sonunda ise Japonya Savunma Bakanlığından yetkililer konuyla ilgili görüşmelerde bulunmak üzere İngiltere’ye gitti. Bu kapsamda Rolls-Royce, Japon IHI Corporation ile ortak çalışma yürütecek.
Resim
Mitsubishi Heavy Industries’in tasarımı ve sistem entegrasyonundan sorumlu olacağı F-X için Subaru firması iniş takımını, Mitsubishi Electric görev sistemini, Toshiba ve Fujitsu ise radarını geliştirecek. Mevcut F-2’lerin yerini alması beklenen yeni uçağın ilk prototip üretiminin 2024’te, uçuş testlerinin ise 2028’de başlanması bekleniyor.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 318
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 06 Tem 2021, 14:24

MMU' ın motorundan bir haber var mı? RR ve Kale ortaklığı acaba teklif verdi mi? Verecek mi? Yada TRmotorla anlaşma ihtimalleri var mı? 3 yıl oldu motorda bir gelişme görünmüyor. Eğer ABD'ye kalırsa Almanların tank motorunda yaptığı gibi motoru vermeyecek ve prototiplerle kalacağız. Bizim hava kuvvetleri diğerlerine göre geride kalacak.

CanaryOnFire
Üye
Mesajlar: 1
Kayıt: 05 Tem 2021, 23:31
Yaş: 21

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen CanaryOnFire » 06 Tem 2021, 16:01

Uzunca bir süredir sessizlik hakim vaziyette. Eğer bir şeyleri kaçırmadıysam RR-Kale ortaklığının geçen seneki teklifine verilmiş herhangi bir cevap basına/sosyal medyaya yansımadı. TR Motor ise Osman Dur'un açıklamalarından büyük bir motor firmasıyla doğrudan işbirliğine girmeyecek gibi duruyor.

Kullanıcı avatarı
Halloq
Üye
Mesajlar: 28
Kayıt: 16 Kas 2019, 15:20
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Halloq » 14 Ağu 2021, 16:20

Resim
Tusaş'ın yayınladığı idef videosunda mmu tasarımında ufakta olsa bi değişiklik var hava alıklarında. Seri üretimde tasarım f-22, f-35 te olduğu gibi değişir mi?

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1027
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen merzifonlu » 14 Ağu 2021, 18:24

brownbess yazdı: 05 Tem 2021, 12:01 Bizim S-400/F-35 tartışmalarından bağımsız olarak söylüyorum, F-35 kötü bir uçak değil belki ama oldukça kötü bir program. Sıkıntıları çok, maliyeti dağları aşmış...
Yakın zamana kadar ben de tam olarak böyle düşünüyordum. Artık öyle düşünmüyorum. F-35 Programı kötü kurgulanmış bir program ve de ortaya çıkan uçak kötü bir uçak. Bunun başlıca nedeniyse motoru. Uçağın motoru fazlasıyla narin ve kısa aralıklarla bakım istiyor. Harbe hazır tutmak ciddi bir mesele.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1166
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 15 Ağu 2021, 17:31

merzifonlu yazdı: 14 Ağu 2021, 18:24 Yakın zamana kadar ben de tam olarak böyle düşünüyordum. Artık öyle düşünmüyorum. F-35 Programı kötü kurgulanmış bir program ve de ortaya çıkan uçak kötü bir uçak. Bunun başlıca nedeniyse motoru. Uçağın motoru fazlasıyla narin ve kısa aralıklarla bakım istiyor. Harbe hazır tutmak ciddi bir mesele.
Stealth gövde için kullanılan hassas yapı nedeniyle F-35'in supersonik hızlara zorunlu haller dışında çıkması öngörülmüyor. Çıkarsa da gövdenin yine çok kapsamlı bir bakıma girmesi gerekiyor.

Peki kullanılmayacak bir güce ulaşmak üzere birde motoru böyle mükemmeleştirmek adına sınırları zorlayan, bakımı detaylı bir ürün haline getirmek neye mal oldu diye düşününce durum tam bir paradoks.

Yılların ağır yük katırı F-15'e F-35 ölçütünde sensör füzyon-aesa ve yeni nesil mühimmat entegrasyonu yapınca, kısa yoldan F-35'ten daha makul bir uçağa dönüşüyor.

Madinat
Üye
Mesajlar: 151
Kayıt: 28 Tem 2014, 13:51
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Madinat » 16 Ağu 2021, 01:01

F-35 bir gün işe yarar o gün de karşı tarafa vereceği zarar yeter de artar... Sırf bu nitelik için bile maliyetine ve tüm öteki hassas durumlarına katlanmaya değer.

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1166
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 16 Ağu 2021, 06:11

Madinat yazdı: 16 Ağu 2021, 01:01 F-35 bir gün işe yarar o gün de karşı tarafa vereceği zarar yeter de artar... Sırf bu nitelik için bile maliyetine ve tüm öteki hassas durumlarına katlanmaya değer.
Bizim için değer, çünkü maliyet etkinlik dışında yaptığı her işte F-16'dan üstün, çağ atlatacak.

Ama ABD için düşünün. Sadece koca F35 projesi yerine donanma F18 Superhornet ve hava kuvvetleri F22 ve F15'lerine sensör füzyon kabiliyeti, yeni nesil aesa ve mühimmat entegrasyonu, üstüne bir stealth iyileştirmesi üzerine bir çalışma yürütse şimdi çok daha yüksek rakamlarda çok daha fazla uçağı sorunsuz & kısa sürede savaşa hazır şekilde elde ederdi.

F15EX nasıl sessiz sedası cillop gibi uçak oldu bitti. Kimsenin başı bile ağrımadı.

İlle Lockheed'i finanse edeceksen, yada Stealth'i çok önemsiyorsan eldeki F22 filonu yeniler, büyütürdün.

ABD gidilebilecek birçok yol varken zor olanı seçti. F35 ABD'nin caydırıcılığına ne katıyor diye bakınca, elinde F35 yerine fazladan 500 F-22 olsa daha azı mı olurdu?

Hani biz belki uçak gemisi değil de, LHD üzerinden uçak kaldırmaya, bütçe & teknoloji & tersane altyapısı vs. yüzünden mecburuz. Ama ABD oda değil.

Varsın STOVL uçağı hiç olmasın, F35 bütçesiyle 300+ M pistleri olan 20 Ford sınıfı uçak gemisi daha inşa edebilecekken niye STOVL?

ABD yeni nesil sevdasına çok erken kapıldı bence. Şimdi Savunma Sanayii'nin açlığını gidermek için birde 6. nesile böyle kafadan dalacak tahminim.

Peki bu şekilde dere üstünde sürekli at değiştirerek Çin'e karşı caydırıcı olabilecek mi? Hiç sanmam.

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5287
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen TEORI » 16 Ağu 2021, 06:16

Beyler f35 yazılan çizilen gibi narin masraflı bir uçak değil. Motoruda canavar gibi ve uzun ömürlü. Bu dedikoduları çıkaranlara bakmayın. Teknolojik bakım altyapısı ve sayıları arttıkça maliyeti dahada düşecek. Diğer uçaklar gibi sadece bir yerden bir yere bomba taşıma amaçlı değil. Bu yönüyle diğerlerindende üstün. Yani f15 ve biraz görünürlüğü azaltılmış f15s gibi uçaklar rakibi hiç değil. Biz kaçırdığımıza yanalım. Yeni bir çağın anahtarı olacaktı bizim için.

Cevapla