Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 16 Ağu 2021, 07:49

TEORI yazdı: 16 Ağu 2021, 06:16 Beyler f35 yazılan çizilen gibi narin masraflı bir uçak değil. Motoruda canavar gibi ve uzun ömürlü. Bu dedikoduları çıkaranlara bakmayın. Teknolojik bakım altyapısı ve sayıları arttıkça maliyeti dahada düşecek. Diğer uçaklar gibi sadece bir yerden bir yere bomba taşıma amaçlı değil. Bu yönüyle diğerlerindende üstün. Yani f15 ve biraz görünürlüğü azaltılmış f15s gibi uçaklar rakibi hiç değil. Biz kaçırdığımıza yanalım. Yeni bir çağın anahtarı olacaktı bizim için.
Hocam biz zaten bir vatandaşlık rutini olarak yanıyoruz :roll: artık olan herşey F-35'in acısını hafifletiyor.

Ben, ABD için uzun metrajda F35'in ne avantajı olacak diye düşününce iki nokta gözüme çarpıyor.

1- Çin'in Rusya'nın ancak uçak gemisi ile elde edebileceği kabiliyetleri LHD sınıfı gemilerle elde edebilecekler.

*(Bu avantajı kullanmak için daha agresif bir LHD programı açıklarlar mı orası da muamma !?)

2- Derin coğrafyalara etkin biçimde sızıp stratejik hedef vurabilecekler.

Şimdi ABD, İran ve Kuzey Kore için bu yeteneklere ihtiyaç duyuyor da değildi. Kıyıya destroyerleri çekip basar tomahawk'ı istediği yere.

İsterse Japonya-Asya anakarası arasında F-22 ve F15'ler ile de bir Hava bariyeri kurar. Mevcut Çin-Rus uçaklarını etkin biçimde yine durdururdu.

Ama derin darbe için Balistik füze-Seyir Füzesi- Longshot UAV vs. kullansa ne kaybederdi? İnsanların kafasında Balistik füze deyince ille doğu bloku ülkesi olmak mecburmuş gibi geliyor. Oysa gayet ABD'nin çok iyi yapabildiği bir iş, adamlarda özel şirketler uzaya füze gönderiyor artık.

Daha kolay yollardan Çin'in stratejik tesislerini Alaska'dan etkin biçimde vurabilecek tonla strateji geliştirebilir ABD. Kaldı ki, ABM kabiliyeti konusunda Doğu Bloku HSS'leri uçak karşıtı önlemlerine oranla, füze vurmakta çok daha geride neyle savunacaklar. Önemli olan stratejik tesisin vurulması, neyle vurulduğu değil ki...

Ben F15EX, F-35 ile karşılaştırılır da demiyorum, ama F15EX bir bütçe yemeden neredeyse birkaç orta ölçekli satışın ardından kendi kendine oluşmuş bir uçak. Superhornet Blok2'de kayda değer bir bütçe yemedi, gayet iyi.

F-35'e ayrılan devasa geliştirme bütçesinin çok azı ile (400+ milyar dolar+) sadece sensör füzyon-savaş yönetim kabiliyetinin bir ölçü F15'e F-22'e F18'e aktarılması ile bu uçaklar alanında uzun süre rakipsiz olurdu.

ABD F-22'leri varken, F35'i olmadan da 2030-2040ları rakipsiz bir hava gücü olarak görürdü. Ne zaman Çin vites yükseltip bu uçaklara üstün gelmesi muhtemel bir sistem için adım atacağı sezildi, o zaman harekete geçer, altyapısı sayesinde Çin'den daha hızlı sonuçta alırdı.

Kaldı ki bir uçak havada bir şekilde F-22'ye baskın geliyorsa, bugün F-35 o derde ne ölçüde derman olur, bunu bilemiyorum.

Suriye, Afganistan, Irak'ı gördükten beri düşünmeden edemiyor insan. ABD yönetimi "grand strategy" alanında ya anlayamadığımız bir dehaya sahip yada anlaşılamayacak kadar aptal. Ben orta bir yol göremiyorum burada.

Lockheed-PW parasının hakkını veriyor olabilir ama doğru zamanda, doğru şartlar altında mı gelişti bu uçak dersek, bence yanıtı kesin bir hayır olmalı.

Bize er geç gelecek yeni uçak her ne ise, fark isviçre çakısı ile kılıç gibi olacak. (MMU,F-35 veya ara alım)

F-16 kolay bakımı sayesinde yıllarca her işimizi gördü. Artık çağa uygun ne alırsak alalım F-16'dan daha pahalı, bakımı daha zor ve her işe sürülemeyecek bir uçak olacak, bu kaçınılmaz. Ama işinde F-16 dan her alanda üstün olacak.

Türkiye özelinde ise maliyet konusunda F-16 ile karşılaştırıp sonuca varmamayı er geç öğrenmek zorundayız, bu konuda ise fazlasıyla haklısınız.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen okeanos » 07 Eyl 2021, 08:36


trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 07 Eyl 2021, 15:48

Sayın Başkan herşey iyi güzel de bu ayrılan bütçelerle MMU ile birlikte 70 milyar dolar değerindeki 750 civarı proje nasıl fonlanacak?

Herşey verilerle ortada. SSDF na yılın ilk 7 ayında aktarılan kaynak 1.65 milyar USD. MSB nin yeni silah ve mühimmat alımına ayırdığı kaynak aylık ortalama 100-120 milyon USD civarları gibi.Bozdur bozdur harca. Bu paralarla nasıl olacak bu işler?

Kullanıcı avatarı
Tyras
Süvariler
Mesajlar: 1194
Kayıt: 18 Haz 2014, 00:21
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Tyras » 08 Eyl 2021, 01:36

trakya_forever yazdı: 07 Eyl 2021, 15:48 Sayın Başkan herşey iyi güzel de bu ayrılan bütçelerle MMU ile birlikte 70 milyar dolar değerindeki 750 civarı proje nasıl fonlanacak?

Herşey verilerle ortada. SSDF na yılın ilk 7 ayında aktarılan kaynak 1.65 milyar USD. MSB nin yeni silah ve mühimmat alımına ayırdığı kaynak aylık ortalama 100-120 milyon USD civarları gibi. Bozdur bozdur harca. Bu paralarla nasıl olacak bu işler?
Hocam savunma bütçesi, olağan süreçte ordu ihtiyacı için bir kontrat ihale edilmesi, ve savunma şirketlerinin bu ihalelerle ödüllendirilmesi gibi bir rol oynuyor.

Ama bu paraları kazanan şirketlerde (savunma sanayiimiz) ayrıca yıllar boyu bu ihalelerden kar ettikçe, kurumsal olarak finansal bir güç elde ediyorlar.

MMU he deyince olacak bir iş değil, sonuçta TSK ürün ister, parçasını değil. TAI'de Lockheed-Boeing-BAE yada Sukhoi gibi he deyince kendi kaynaklarıyla ürün ortaya koyabilecek bir yapıda değil.

Şimdi benim tahminim, MMU ihalesi-TSK'nın MMU bütçesi diye toplu bir paranın asla olmayacağı yönünde.

Kervan yolda düzülür esasıyla, TAI'ye Sage'ye Havelsan'a vs. proje bazında SSB tarafından "kredi ve kaynak" ayrılacaktır.

Yani MMU bütçesi, çok uzun süre TSK savunma bütçesi bir olmayacak.

Uzun süre SSB denetiminde, MMU proje müdürleri bu yıl, MMU için bu-bu yapılacak diyecek, tasarım süresince şirketlerimiz, "gelecekte kar edecekleri iş için" eldeki mevcut imkan ve kabiliyetleri mütevazi bütçelerle kullanacaklar. (bindikleri dalı kesmemek adına)

MMU hangardan çıkıp masraflı test süreçleri başladığında ise SSB, projenin gecikmemesi için kesenin ağzını mecbur açacak. Burası en zorlu süreç, bu noktada siyasi otorite, artık nasıl bir kredi bulabilirse bulup, mecbur devreye girecek.

İlk ürün çıktığında ise yük adım adım TSK'ya ayrılan savunma bütçesi üzerine binecek. Artık müşteri ile üretici arasında doğal bir bağ kurulmuş olacak.

3. sürece girene kadar, SSB ve Savunma sanayii şirketlerimiz "devletin güvencesi" altında risk alacaklar. 3. adımda ise normalde yurtdışına verilecek ihaleyi aldıkları üzere, TSK bütçesinden aldıkları ile kredilerinin üzerine düşen kısımlarını ödeyecekler.

Çünkü karşımızda ATAK projesindeki TAI-Augusta işbirliği gibi, paket bir know-how alınabilecek bir muhatap yok. Danışman BAE ile alışverişlerimiz olacak ama projeyi hazır ürünle hızlandırmak için değil, tıkandığı noktalarda kurtarmak için bu hizmetin kullanılacağı fikrindeyim. ingilizler de bu süreci Tempest öncesi ön tecrübe olarak kullanacaklardır.

Benim beklentilerim bu yönde.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 08 Eyl 2021, 10:06

trakya_forever yazdı: 07 Eyl 2021, 15:48 Sayın Başkan herşey iyi güzel de bu ayrılan bütçelerle MMU ile birlikte 70 milyar dolar değerindeki 750 civarı proje nasıl fonlanacak?

Herşey verilerle ortada. SSDF na yılın ilk 7 ayında aktarılan kaynak 1.65 milyar USD. MSB nin yeni silah ve mühimmat alımına ayırdığı kaynak aylık ortalama 100-120 milyon USD civarları gibi.Bozdur bozdur harca. Bu paralarla nasıl olacak bu işler?
Sayın Müsteşara bu konuda inanıyorum, ortada şeffaflık olmadığı için, birde örtülü ödenek mevzusuda malum. Güzel kardeşim bence para konusunda hiç sıkıntı yaşamazlar. :)
Birazcık latife yaptım.

Sayın @Tyras ın dedikleri banada biraz makul geldi.

kivele
Üye
Mesajlar: 293
Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen kivele » 08 Eyl 2021, 15:47

MMU'nun yapılması yana bir endişem yok. Bu projenin en büyük handikabı motor konusu... Önümüzdeki kritik 10 yıl var. Kritik alt sistemleri oturur çalışır yapabiliriz veya sorun çıkarmayan bir ülkeden temin edebiliriz. Bu motor konusu en canımı sıkan bir konu...

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 08 Eyl 2021, 17:24

kivele yazdı: 08 Eyl 2021, 15:47 MMU'nun yapılması yana bir endişem yok. Bu projenin en büyük handikabı motor konusu... Önümüzdeki kritik 10 yıl var. Kritik alt sistemleri oturur çalışır yapabiliriz veya sorun çıkarmayan bir ülkeden temin edebiliriz. Bu motor konusu en canımı sıkan bir konu...
E yani, 2. S400 paketi kapıdayken canımızı sıkmamız gerekiyor.

Kullanıcı avatarı
RocKhan
Üye
Mesajlar: 11
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:48
Konum: İzmir
Yaş: 43

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen RocKhan » 16 Eyl 2021, 11:01

MMU’nun dijital ikizi yapılması konusunda Fransız bir firma ile (Dassault Systemes) anlaşılmış.
Sizce böyle milli ve stratejik önemi olan bir konuda, uçakla ilgili bilgilerin Fransızlarla paylaşılacak olması ne derece doğrudur, ya da doğru mudur?

“Fransızların zaten uçak teknolojileri konusunda bilmediği yok” diye düşünüp içimizi rahat mı tutmalıyız?

Kaynak yasaklı mı değil mi bilmiyorum, forum arama kısmına yasaklı haber kaynakları diye yazdım bir sonuç çıkmadı, o yüzden paylaşıyorum, yasak ise kaynak silinebilir.
https://www.ntv.com.tr/turkiye/milli-sa ... 9zSo3pPgkw

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 16 Eyl 2021, 11:08

RocKhan yazdı: 16 Eyl 2021, 11:01 MMU’nun dijital ikizi yapılması konusunda Fransız bir firma ile (Dassault Systemes) anlaşılmış.
Sizce böyle milli ve stratejik önemi olan bir konuda, uçakla ilgili bilgilerin Fransızlarla paylaşılacak olması ne derece doğrudur, ya da doğru mudur?

“Fransızların zaten uçak teknolojileri konusunda bilmediği yok” diye düşünüp içimizi rahat mı tutmalıyız?

Kaynak yasaklı mı değil mi bilmiyorum, forum arama kısmına yasaklı haber kaynakları diye yazdım bir sonuç çıkmadı, o yüzden paylaşıyorum, yasak ise kaynak silinebilir.
https://www.ntv.com.tr/turkiye/milli-sa ... 9zSo3pPgkw
Çok hakim değilim, ancak aklıma gelenler. Yazılım platformunu Fransızlar oluşturabilir, ama MMU nın özelliklerini, parametrelerini bizimkiler girebilir bu şekilde mahremiyet sağlanabilir.

Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 9736
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Sanchez » 16 Eyl 2021, 12:11

Bu partner Saab olmayacak mıydı?

Kullanıcı avatarı
RocKhan
Üye
Mesajlar: 11
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:48
Konum: İzmir
Yaş: 43

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen RocKhan » 16 Eyl 2021, 13:22

Dijital ikiz dedikleri şey uçağın sırf kendisi, dış tasarımı ise pek sorun olmaz sanırım.
Yani uçakta kullanılacak aviyonik bilgisi, mühimmatın (ölçüleri dışında) bir bilgisi verilmiyor sanırım.
Bu konuda emin değilim tamamen düz mantık salladım.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3329
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 19

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen İstiklalFM » 16 Eyl 2021, 19:10

Sanchez yazdı: 16 Eyl 2021, 12:11 Bu partner Saab olmayacak mıydı?
Saab İsveçli olunca tekerlek için bile çalışabilecek durumda değiliz

Kullanıcı avatarı
RocKhan
Üye
Mesajlar: 11
Kayıt: 25 Tem 2012, 02:48
Konum: İzmir
Yaş: 43

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen RocKhan » 16 Eyl 2021, 20:01

Haberi biraz daha dikkat ederek okudum da, yapılacak işlemleri TUSAŞ yapacak.
Fransız firmanın yazılımı kullanılacak, sanırım bu durumda ilk başta belirttiğim endişelerim gereksiz çıktı.
Fransız firmaya bilgi akışı olmayacak ise sorun olmaz, zaten öyle de olması gerekiyor diye düşünüyorum, yine de hâlâ Fransız şirket ile anlaşılmış olmasına pek sevinemedim.

Neyse sonuçta vatana millete yararı olacaksa sorun değil.

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen trakya_forever » 04 Eki 2021, 11:44

MMU için Prototiplerden sonraki "belirli sayıda" uçak içinde F110 anlaşması yapılmış. Tabi ne olur ne biter zaman ne gösterir, bu belirli sayıdaki uçak kaç adettir şimdilik muamma gibi. Ama en azından böyle bir anlaşmanın varlığı pozitif bir durum.

BuLuT
Üye
Mesajlar: 624
Kayıt: 12 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen BuLuT » 04 Eki 2021, 20:50

Uçağı Altay gibi olgunlaştırıp ambargoyu çakıverirler.

optimus_prime
Üye
Mesajlar: 37
Kayıt: 29 Ağu 2012, 13:48
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen optimus_prime » 05 Eki 2021, 13:59

BuLuT yazdı: 04 Eki 2021, 20:50 Uçağı Altay gibi olgunlaştırıp ambargoyu çakıverirler.
Aynen, kabul testlerine kadar beklerler. Ne zaman seri üretim süreci başlar o zaman ambargo hemen gelir, vidasını bile vermezler

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen swat » 05 Eki 2021, 15:48

BuLuT yazdı: 04 Eki 2021, 20:50 Uçağı Altay gibi olgunlaştırıp ambargoyu çakıverirler.
Yunanistan ileri karakol olduğu ve ABD tarafından bu fikir desteklendiği sürece bu böyle olacak. Bizim artık F-110 motorunun %100 yerli bir kopyasına ciddi kafa yormamız gerekli.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen okeanos » 05 Eki 2021, 18:05

https://www.savunmasanayiidergilik.com/ ... rla-ucacak

Planlama bu şekilde ama sonuç ne olur bilinmez.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 05 Eki 2021, 20:30

Aslında hepimiz biliyoruz da nedense ihtimal vermiyoruz. F-110 bildiğimiz motor ve sanırım kopyasını yapacağız. Uçağımızı da buna göre yapıyoruz zaten. F-110 ayarında motor yapabilmek zor tabii. Ancak TEI nin bildiği bir motor. Bekleyip görelim. Ambargodan önce bir sürü F-110 alındığında dair bir şehir efsanesi vardı sanırım? Doğru mu bilemem.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 6701
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen kabardey » 05 Eki 2021, 20:43

TEİ, F-110 "ayarında" bir motor için yanlış hatırlamıyorsan 11,5 yıllık bir program açıklamıştı.

Erich Von Manstein
Süvariler
Mesajlar: 1222
Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Erich Von Manstein » 05 Eki 2021, 20:54

Hocam böyle bir itkiye sahip motorun prototipi o kadar yılda çıkacaksa ben çok başarılı bulurum. Nitekim bunca yıldır F-110 üretimi yapan bir ülkenin belirli düzeyde üretim ve teknik bilgisi oluşmuştur. Bundan sonra yapılması gereken üretilemeyen "belirli bölümlere" odaklanmak ve geri kalan bölümleri de modern malzemeler ile yeniden tasarlamak olacaktır. Bu süreç ciddi miktarda para ve bürokratik destek gerektiriyor. Motor tasarım süreci en azından uçağın kendisi kadar maliyetli olacaktır. İstenince yapılamayacak şey yoktur.

swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2608
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 37

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen swat » 05 Eki 2021, 21:46

kabardey yazdı: 05 Eki 2021, 20:43 TEİ, F-110 "ayarında" bir motor için yanlış hatırlamıyorsan 11,5 yıllık bir program açıklamıştı.
2023 demedikleri sürece mantıklı ve ulaşılabilir bir hedef.

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen okeanos » 06 Eki 2021, 10:15

swat yazdı: 05 Eki 2021, 21:46 2023 demedikleri sürece mantıklı ve ulaşılabilir bir hedef.
Yok üstadım 2030 ları buluyor öngörüsel olarak.

Kullanıcı avatarı
Antares
Süvariler
Mesajlar: 1626
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen Antares » 06 Eki 2021, 13:25

okeanos yazdı: 06 Eki 2021, 10:15 Yok üstadım 2030 ları buluyor öngörüsel olarak.
Barış döneminde ArGe yapılıyormuş gibi ilerlediğimizde mi bu tarih, yoksa varımızı yoğumuzu koyduğumuzda da bu şekilde mi? Tamam motor yapmak kolay değil ama yıllarca hakim olduğumuz bu motoru bu kadar uzun yapabiliyorsak işimiz çok çok zor olacak.

Zilyon kere yabancı makalelerde "Türkiye'nin savunma sanayisi Motor engellerine takıldı!" gibi başlıklar okudum, okuyorum ve sanırım okuyacağım da..

Kullanıcı avatarı
okeanos
Süvariler
Mesajlar: 2367
Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen okeanos » 06 Eki 2021, 18:04

Hocam selamlar. Bir çok kritik eşik aşıldı ancak daha aşılması gereken çok mesafe var. Bunlar için bilgi transferi olmadan zamanda atlama yapmak imkansıza yakın. Ya Rusya Çin' e tekrardan bir eğlence merkezi satacak ve yine boğazlardan geçirtecek, ya da bu bilgiyi illegal yollardan tedarik edilecek. Sistem bilgisi başka bir şey, bu sistemin malzeme bilgileri başka bir şey.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 06 Eki 2021, 18:52

MMU motorunda F110 motorunun %50'lik kısmını yapıyoruz. Bu yaptığımız kısımlar nereleri? Yapamadığımız kısımlar nereleri? Yurtdışından mühendis transferiyle bir aşama kaydedilemez mi?
Ayrıca eğer gerçekse 40 f-16 alımıyla 45-50 motor desek ve 40 MMU için blok 1 konusunda da yaklaşık 100 motor desk 140 motor yapar. Bu nedenle F110 motoru için daha fazla teknoloji transferi yapılamaz mı bizi zorlayan kısımlarda?
En son wolfastein tarafından 06 Eki 2021, 18:57 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

karli
Süvariler
Mesajlar: 995
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: Ankara
Yaş: 41

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen karli » 06 Eki 2021, 18:56

Antares yazdı: 06 Eki 2021, 13:25 Barış döneminde ArGe yapılıyormuş gibi ilerlediğimizde mi bu tarih, yoksa varımızı yoğumuzu koyduğumuzda da bu şekilde mi? Tamam motor yapmak kolay değil ama yıllarca hakim olduğumuz bu motoru bu kadar uzun yapabiliyorsak işimiz çok çok zor olacak.

Zilyon kere yabancı makalelerde "Türkiye'nin savunma sanayisi Motor engellerine takıldı!" gibi başlıklar okudum, okuyorum ve sanırım okuyacağım da..
1000BG altı motor, ve güç gruplarında ürünler sahaya çıkıyor. Çok sürmez 1000-1200 Beygir güç gruplarıda sahaya çıkar. 1500 Beygir zorlayıcı olacak ancak oda bir şekilde çözüme ulaşır. Hava platformlarında yine Helikopter motoruda test lere başlamak üzere, bunlarda yine belli dönemler içinde güç, kaabiliyet olarak yükselecek. Yani, evet 8 yıl kadar zamanımızı alacak, ancak hepsi değil. Küçükten büyüğe kadar bunlar sırayla envantere, hizmete girerek bir nihayete ulaşmaya çalışacağız. Bugün motor konusunda %10 luk bir kapasitede isek, 4 yıl sonra %40 lık bir yeterlilik, 6 yıl sonra %50, 10 yıl sonra tahrik sistemlerinde belki %90 anlamda hakim olacağız. Yani süreç bağımlılığımız azalarak ilerleyecek.

Birde ülke olarak üretim kaabiliyetine haizmiyiz, evet. Zaten birçok motor, alt sistem, parça tedariki yapyıoruz. Ancak tasarım farklı bir konu. Eğerki üretim kapasitemiz olmasaydı, buradaki süreç 10 yıl değil, en iyimser tahminle belki 15-20 yıl olurdu yada hiç olmazdı. Bugün olduğumuz seviyede, zamanında bir akıllılık yaptık ve ABD ile ortak olarak TAI, TEI gibi kuruluşlara imza attık. Yoksa bugünlerin esamesini dahi anmazdık.

Kullanıcı avatarı
wolfastein
Üye
Mesajlar: 337
Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
Yaş:

Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X

Mesaj gönderen wolfastein » 19 Eki 2021, 19:34

Cebatlı_53'e göre İngilizce bir forumda:TF141 turbofan engine for TfX. (35000lb)

According to unconfirmed information
that I obtained from our sources Turkey (TR Motor Power Systems) will soon
sign a contract with Ivchenko Progress from Ukraine for cooperation in the development of 35.000lb class turbofan engine (dubbed TF-141) to power TF-X aircraft.

TR motor Ukraynalı Ivchenko Progress ile 35.000 lb'lik turbofan motor geliştirecekmiş TF-141 adında

Cevapla