Havacılık duayeni Cahit Çıray'ın İMHA yorumu

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Cevapla
siberba
Üye
Mesajlar: 4
Kayıt: 05 May 2021, 00:20
Yaş: 18

Havacılık duayeni Cahit Çıray'ın İMHA yorumu

Mesaj gönderen siberba » 07 May 2021, 03:28

Cahit Çıray neden F-35'e karşı çıktığını ve Türkiye'nin neden insansız muharip hava araçlarına (İMHA/UCAV) yatırım yapması gerektiğini anlatıyor.



Burada akıllara MİUS gelebilir. Ben MİUS'tan umutluyum ancak çekincelerim de var. Mesela Baykar'ın RCS hesaplama kabiliyeti yok diye biliyorum. Genel olarak MİUS'ta AESA radar vs. kullansak bile Hürjet'in çok daha hafif ve insansız versiyonu olmaktan ileri gidebilir mi?

Resim

trakya_forever
Süvariler
Mesajlar: 2128
Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
Yaş:

Havacılık duayeni Cahit Çıray'ın İMHA yorumu

Mesaj gönderen trakya_forever » 07 May 2021, 16:32

Hocam Baykar 5-6 yıldır Stealth tasarım ve motor ısı izini düşürme üzerine çalışma ve yatırımlar yapıyormuş. Geçen yıl sonu Kavramsal Tasarım Aşamasına başladık diye açıklama gelmişti ama daha sonra Selçuk Bayraktar da çok uzun süredir aslında MİUS üzerinde çalıştıklarını söyledi. Bu proje Selçuk Bayraktar ve Baykarın hayali, esas ulaşmak istediği nokta bunu sürekli dile getiriyorlar. Ortaya ne çıkacak bende merak ediyorum ama şahsen güveniyorum. Zaten çok fazla beklemeyeceğiz gibi görmek için.

siberba
Üye
Mesajlar: 4
Kayıt: 05 May 2021, 00:20
Yaş: 18

Havacılık duayeni Cahit Çıray'ın İMHA yorumu

Mesaj gönderen siberba » 07 May 2021, 17:04

trakya_forever yazdı: 07 May 2021, 16:32 Hocam Baykar 5-6 yıldır Stealth tasarım ve motor ısı izini düşürme üzerine çalışma ve yatırımlar yapıyormuş. Geçen yıl sonu Kavramsal Tasarım Aşamasına başladık diye açıklama gelmişti ama daha sonra Selçuk Bayraktar da çok uzun süredir aslında MİUS üzerinde çalıştıklarını söyledi. Bu proje Selçuk Bayraktar ve Baykarın hayali, esas ulaşmak istediği nokta bunu sürekli dile getiriyorlar. Ortaya ne çıkacak bende merak ediyorum ama şahsen güveniyorum. Zaten çok fazla beklemeyeceğiz gibi görmek için.
Selçuk Bayraktar ilk kavramsal çalışmalara 2013'de başladıklarını söylemişti hocam. Bu süreçte dediğiniz gibi yatırımlar yapıldıysa yakında güzel bir platformlara karşılaşacağız gibi görünüyor

Kullanıcı avatarı
DENO
Site Başkanı
Mesajlar: 8641
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:02
Yaş:

Havacılık duayeni Cahit Çıray'ın İMHA yorumu

Mesaj gönderen DENO » 07 May 2021, 18:05

Ayrıca F-35 sadece geometrik stealth değil aynı F-22 de olduğu gibi radar kesit izini azaltan RAM özellikli gövde materyaline sahip, ama F-22 deki kadar detaylı değil. F-22 de mesela nozülelr de özel stealth tasarımlı o yüzden nozül ömrünü kısaltmamak için afterburnerı olabildiğince az kullanmaya özen gösteriyorlar mesela.

Azami menzil ve azami hız gibi temel limitler F-35 ile F-16 kafa kafaya, azami hızda F-16 bir tık önde hatta, azami kalkış ağırlığı (taşıyabildiği silah yükü) ve manevra kabiliyetinde ise 1.07 thrust-to-weight ile F-35 TTW si 1.24 olan F-16 dan daha iyi. Ayrıca burada unutulmaması gereken F-35 in 5. nesil bir uçak olup F-16 nın ifa edemediği çoğu özelliği bünyesinde barındırması, daha uzun radar menzili, karıştırma unsurlarının daha güçlü olması, radara yakalanmama, dahili hedefleme podu ve daha çok silah çeşidi taşıması ve benzeri gibi artıları saymakla bitmez. Neticede iki uçak arasında nesil farkı var. Özetle profesörümüzün "F-35 performansı ve karakteristikleri F-16 dan düşüktür" lafını pek değil hiç doğru bulmadım, bulamadım.

Onun dışında İMHA gayet önemli ve üzerinde durulması gereken bir konsept. Ama banaa göre 5. nesil olmadan İMHa'nın da bir anlamı olmayacak zira İMHA lardan istenecek uçuş yetenek ve kabiliyetleri için için 5. nesil jet uçakları kıstas alınacak yine. O yüzden her ne kadar "biz nasılsa insansıza geçeçez insanlısına gerek yok" desek de burada F-35 hadi onu geçtim MMU nun önemi bir kez daha ortaya çıkıyor.

Cevapla