TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Operatıon Atilla
Süvariler
Mesajlar: 595
Kayıt: 22 Mar 2016, 00:00
Yaş: 22

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Operatıon Atilla »

kabardey yazdı: 02 Eyl 2023, 15:48 TEI motoru ile LHTEC motoru arasında bir bağ yok. TEI kendi kaynakları ile geliştirdi TS1400'ü. İbrahim Sünnetçi beyin verdiği bilgilere göre, ilk 3 Jandarma helikopteri LHTEC motor ile gelecekken, diğer 17 adet askeri standart TS1400 ile gelmesi planlanıyor. Fakat sertifikasyon henüz yetişecek mi belli değil. Navalize konusuna gelirsek burada hiç ama hiç tecrübemiz yok. O iş bence beklenenden fazla vakit alacak gibi.
Doğru diyorsunuz kabardey hocam. Elbette fiziki manada bir bağ bulunmamakta ancak TS1400 geliştirilirken sonuçta büyük ölçekte kullanılması ve yerini alması düşünülen motor LHTEC. Bu bakımdan askeri konfigürasyon işi ta en başından düşünülmüş ve ona göre geliştirme yapılması gerekiyordu diye düşünüyorum. Ha derseniz ki o işler öyle olmuyor o kadar basit değil, onuda anlarım doğrudurda. Benimkisi sadece bir beklenti. Şu an bunun üzerine ayrı bir çalışma gereksinimi canımı sıktı doğrusu.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

Operatıon Atilla yazdı: 02 Eyl 2023, 15:55 Doğru diyorsunuz kabardey hocam. Elbette fiziki manada bir bağ bulunmamakta ancak TS1400 geliştirilirken sonuçta büyük ölçekte kullanılması ve yerini alması düşünülen motor LHTEC. Bu bakımdan askeri konfigürasyon işi ta en başından düşünülmüş ve ona göre geliştirme yapılması gerekiyordu diye düşünüyorum. Ha derseniz ki o işler öyle olmuyor o kadar basit değil, onuda anlarım doğrudurda. Benimkisi sadece bir beklenti. Şu an bunun üzerine ayrı bir çalışma gereksinimi canımı sıktı doğrusu.
TEI için ilk kez bu büyüklükte turboşaft motor geliştiriyor. Proje belli bir takvime göre yapılmış ve ona uygun şekilde devam ediyor. Biz her ne kadar klavye başında homurdansak da, sonuçta şirket kendisi için en verimli yoldan gittiğini kabul etmeliyiz. Bakalım ciddi bir ürün çıktı, askeri olarakda kullanılabilirse, büyük başarı olacak.

commandos
Süvariler
Mesajlar: 519
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen commandos »

Belki ben yanlış biliyorum bilenler lütfen düzeltsin.
Kalifikasyon ile sertifikasyon farklı şeyler.
Kalifikasyon için askeri standartları karşılaması yeterli ama sertifikasyon sivil havacılığı ilgilendirdiği için süreç oldukça uzun ve karmaşık kalifikasyona göre.
Gökbey ilk etapta sivil amaçlı kullanılacağı için sertifikasyonu tamamlanması gerekiyor motorun. O nedenle süreç uzun.
Yanlışsam düzeltin.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

commandos yazdı: 02 Eyl 2023, 16:26 Belki ben yanlış biliyorum bilenler lütfen düzeltsin.
Kalifikasyon ile sertifikasyon farklı şeyler.
Kalifikasyon için askeri standartları karşılaması yeterli ama sertifikasyon sivil havacılığı ilgilendirdiği için süreç oldukça uzun ve karmaşık kalifikasyona göre.
Gökbey ilk etapta sivil amaçlı kullanılacağı için sertifikasyonu tamamlanması gerekiyor motorun. O nedenle süreç uzun.
Yanlışsam düzeltin.
Doğrudur, fakat şöyle bir durum var, motorun askeri ve sivil olmak üzere 2 farklı versiyonu var. Sivil motorun şuan zaten sivil sertifikasyon süreci devam ediyor. Askeri versiyonu da Jandarma'ya teslim edilecek 2. parti 17 helikoptere yetişecek dendi bakalım görelim. Zira ilk 3 helikopter sonraki 17 helikopterden daha ağır olacak, 2. partide gövde değişiyor. Kaynak, İbrahim Sünnetçi bey.

commandos
Süvariler
Mesajlar: 519
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen commandos »

Teşekkür ederim @kabardey üstadım.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 1911
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen _Turkuaz_ »

Gökbey sonrası çok kısa bir sürede T-629'u göreceğiz gibi. Bence Atak-2'nin navalize edilmeye çalışılmasındansa, T-629 gibi görece küçük ve AH-1Z'nin yerini alabilecek bir platform üzerinden bu çalışmaları yürütmek daha mantıklı.


Tulga
Süvariler
Mesajlar: 1567
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tulga »

Gökbey için 1 milyar dolarlık ihracat görüşmelerinden bahsediliyor medyada. Konu ile alakalı bilgisi olan var mı arkadaşlar? Körfez ya da Asya pazarı ile alakalı olabilir mi?

Bu arada şahsi düşüncem, TCG Anadolu ve benzeri güverte pistli donanma su üstü platformlarında kullanılmak üzere Atak-2'nin Naval versiyonunu hazırlamayı doğru buluyorum. Taşıyacağı farklı ve etkili mühimmatları, 30/113 mm topu ve eklenmesi muhtemel MMW radarı ile T-629'dan çok daha etkili hava platformu kullanılmış olur.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

Tekrar tekrar tekrar söylüyorum atak-2 için motor mu var?

karaden
Üye
Mesajlar: 174
Kayıt: 17 May 2022, 19:31
Yaş: 28

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen karaden »

_Turkuaz_ yazdı: 05 Eyl 2023, 16:18 Gökbey sonrası çok kısa bir sürede T-629'u göreceğiz gibi. Bence Atak-2'nin navalize edilmeye çalışılmasındansa, T-629 gibi görece küçük ve AH-1Z'nin yerini alabilecek bir platform üzerinden bu çalışmaları yürütmek daha mantıklı.

T-629 Gökbey'in silahlandırılmış versiyonu olmayacak diye biliyorum...Sadece benzer itki aktarma sistemlerine sahip ortak bir temele sahip olacak.

ATAK'ın yeni nesli.

DzKK ATAK-2'yi tercih etmesi doğru bana kalırsa daha büyük, iyi elektrooptik, radar, elektronik sistemlerin yanı sıra helikopter de Çakır gibi daha uzun menzilden angajman sağlayabilecek silah sistemlerine sahip olacaktır

karli
Süvariler
Mesajlar: 1579
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: İzmir
Yaş: 41

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen karli »

karaden yazdı: 05 Eyl 2023, 17:27 T-629 Gökbey'in silahlandırılmış versiyonu olmayacak diye biliyorum...Sadece benzer itki aktarma sistemlerine sahip ortak bir temele sahip olacak.

ATAK'ın yeni nesli.

DzKK ATAK-2'yi tercih etmesi doğru bana kalırsa daha büyük, iyi elektrooptik, radar, elektronik sistemlerin yanı sıra helikopter de Çakır gibi daha uzun menzilden angajman sağlayabilecek silah sistemlerine sahip olacaktır
Atak 1.5 denilen Helikopteri devşirmek motor yapmaktan daha basit olur diye düşünüyorum. Atak 2 motorunun yolu daha var. Muhtemelen Ukrayna ilede bu sorun çökta çözülecek gibi değil. Heriflerde farikada kalmadı, kalsada ne kadarlık imalat kapasiteleri var tartışılır.

DzKK lığın gelince önümüzdeki birkaç yılda aman aman bir ağır saldırı helikoterine çokta ihtiyaçları olmaz diye zannediyorum. TS1400 ün tamamlanmasına müteakip TS3000 artık neyse başlanır tamamlanır Atak 2 o zaman ilerler diye düşünüyorum.

Eğerki Ukrayna motorlarının Türkiye de imalatında bir karara varıldıysa ki bilemiyorum o zaman başka. Karışık konular.

Operatıon Atilla
Süvariler
Mesajlar: 595
Kayıt: 22 Mar 2016, 00:00
Yaş: 22

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Operatıon Atilla »

Atak 2 motoru? Taşıma motorla helikopter palleri ne kadar döner acaba? Yorumlarda HDS üstat da bahsetmiş bu durumdan. 629 üzerinden hazır elimizde TS1400 varken ve biraz daha iyi taşıma kapasitesi ile beklediğimiz şeylerden daha iyi şeyler başarabiliriz.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 1911
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen _Turkuaz_ »

karaden yazdı: 05 Eyl 2023, 17:27 T-629 Gökbey'in silahlandırılmış versiyonu olmayacak diye biliyorum...Sadece benzer itki aktarma sistemlerine sahip ortak bir temele sahip olacak.

ATAK'ın yeni nesli.

DzKK ATAK-2'yi tercih etmesi doğru bana kalırsa daha büyük, iyi elektrooptik, radar, elektronik sistemlerin yanı sıra helikopter de Çakır gibi daha uzun menzilden angajman sağlayabilecek silah sistemlerine sahip olacaktır
Zaten T-629, paylaştığım tweetlerdeki helikopter. Bu helikopter en başta Leonardo lisansından kurtulmak ve yerli aviyonikleri daha etkin kullanmak amacıyla ortaya çıkmıştı. Aktarma organları, motoru (eğer olursa TS-1400) ve bazı aviyonikleri Gökbey'le ortak olacak. En baştan tasarlanacak olması sebebiyle T-129'dan daha iyi bir maksimum kalkış ağırlığına (MTOW) sahip olabilir.

ATAK-2 dediğimiz helikopter oldukça büyük. Palleri ve kuyruğu katlansa bile TCG Anadolu'nun hangarında oldukça fazla yer kaplayacaktır. Ayrıca yalnızca TCG Anadolu yada olması muhtemel bir kardeşi için böyle bir platformu navalize etmeye çalışmaktansa, ihraç pazarında da (özellikle Asya-Pasifik'te artan LHD, LPD projeleri dikkate alındığında) şansı olabilecek T-629'un deniz versiyonu bana daha mantıklı geliyor. Eğer olay Çakır fırlatmaksa DzKK bunu bünyesine alacağı Akıncı ve Aksungur ile çözebilir. Ancak bence bu tarz bir helikopterde kullanılacak en iyi silahlar Kuzgun-KY, Kuzgun-TJ ve UMTAS-GM.

Operasyon konseptine baktığımızda bu tarz helikopterlerin su üstü harbinden daha çok kıyı başına çıkarma görevlerinde kullanıldığını dikkate almak gerekir. Sizin bahsettiğiniz görevler için bence DzKK'daki en önemli eksik jet motorlu bir deniz karakol uçağı. Hala bu yönde bir projeye girişmemiş olmamız oldukça şaşırtıcı geliyor bana.

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 1567
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tulga »

Tabi bu benim düşüncem ama T-629, denildiği gibi Leonardo lisansından kurtulmak için düşünülmüş bir hamle. Üstelik TS-1400 motor ve aktarma organlarının da kullanılabileceği bir planlamayla (Gökbey T-625) ile ( Atak Plus + T-629) ortak helikopter ailesini ihracat ülkelerine birlikte sunma düşüncesi de söz konusudur. Özellikle Pakistan'ın acilen beklediği saldırı helikopteri ihtiyacı için öncelikli tedariki bile söz konusu olabilir. Eğer haberi gündeme gelen 1 milyar $'lık 32 adet Gökbey ihracı da söz konusu olursa, ileriki dönemde seri bir şekilde ayrı ayrı veya paket halinde GM/AH ailesi olarak ihraçları söz konusu olabilir. Benim yine tahminim odur ki bu süreçte DzKK tarafından kullanılmak üzere devredilen AH-1W'lerin Atak -2 hazır oluncaya kadar kullanımına devam edeceği yönündedir.

Bu sene ilk çalıştırılması yapılması planlanan TF-6000 turbofan motoru hususunda planlamalar yolunda giderse, çekirdek motor üzerinden 2500-3000 shp'lik bir turbosaft motorun 2027-28'e kadar ilk ateşlemesinin yapılabilirliğini tahmin ediyorum. Sonuçta hazır bir çekirdek motor, itkiyi şaft üzerinden güce çevirecek düzeneğin know-how'u, ana rotor ve kuyruk rotor pallerinin üretim teknolojileri, TS-1400 ile sağlanan proje ekibi devamlılığı, ilk defa üretimi sağlanan parça ve sistemlerin süreç kısalığı ve en önemli etkenlerden biri olan T-700 motorunun lisanslı üretim altyapı kabiliyeti gibi avantajlar söz konusu. İlk teslimi düşünülen T-929 partisinin de Ukrayna motorlu olacağı aşikar. Lakin biz bu süreci iyi değerlendirerek sonrasındaki partiler için motor konusunu çözüme kavusturabiliriz.

Burada önemli husus;

Katlanır paller, katlanabilir kuyruk, korozyona dayanıklı gövde ve kaplama boya, motor yerleşim yuvalarının koruganlığı gibi deniz şartlarına uygun işlemlerin çalışmalarını T-629'a mı yoksa T-929'a mı başlatacağız.

T-629'u ihraç amacı hariç TSK'da görebileceğimi düşünmüyorum. İyi bir T-129 envanterimiz var. Bir sonraki olarak da hem KKK hem de DzKK için olmak üzere Atak-2 T-929 üzerinden çalışmalara devam edileceği düşüncesindeyim. Bakalım zaman ne gösterecek...

karli
Süvariler
Mesajlar: 1579
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: İzmir
Yaş: 41

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen karli »

Tulga yazdı: 06 Eyl 2023, 11:23 Tabi bu benim düşüncem ama T-629, denildiği gibi Leonardo lisansından kurtulmak için düşünülmüş bir hamle. Üstelik TS-1400 motor ve aktarma organlarının da kullanılabileceği bir planlamayla (Gökbey T-625) ile ( Atak Plus + T-629) ortak helikopter ailesini ihracat ülkelerine birlikte sunma düşüncesi de söz konusudur. Özellikle Pakistan'ın acilen beklediği saldırı helikopteri ihtiyacı için öncelikli tedariki bile söz konusu olabilir. Eğer haberi gündeme gelen 1 milyar $'lık 32 adet Gökbey ihracı da söz konusu olursa, ileriki dönemde seri bir şekilde ayrı ayrı veya paket halinde GM/AH ailesi olarak ihraçları söz konusu olabilir. Benim yine tahminim odur ki bu süreçte DzKK tarafından kullanılmak üzere devredilen AH-1W'lerin Atak -2 hazır oluncaya kadar kullanımına devam edeceği yönündedir.

Bu sene ilk çalıştırılması yapılması planlanan TF-6000 turbofan motoru hususunda planlamalar yolunda giderse, çekirdek motor üzerinden 2500-3000 shp'lik bir turbosaft motorun 2027-28'e kadar ilk ateşlemesinin yapılabilirliğini tahmin ediyorum. Sonuçta hazır bir çekirdek motor, itkiyi şaft üzerinden güce çevirecek düzeneğin know-how'u, ana rotor ve kuyruk rotor pallerinin üretim teknolojileri, TS-1400 ile sağlanan proje ekibi devamlılığı, ilk defa üretimi sağlanan parça ve sistemlerin süreç kısalığı ve en önemli etkenlerden biri olan T-700 motorunun lisanslı üretim altyapı kabiliyeti gibi avantajlar söz konusu. İlk teslimi düşünülen T-929 partisinin de Ukrayna motorlu olacağı aşikar. Lakin biz bu süreci iyi değerlendirerek sonrasındaki partiler için motor konusunu çözüme kavusturabiliriz.

Burada önemli husus;

Katlanır paller, katlanabilir kuyruk, korozyona dayanıklı gövde ve kaplama boya, motor yerleşim yuvalarının koruganlığı gibi deniz şartlarına uygun işlemlerin çalışmalarını T-629'a mı yoksa T-929'a mı başlatacağız.

T-629'u ihraç amacı hariç TSK'da görebileceğimi düşünmüyorum. İyi bir T-129 envanterimiz var. Bir sonraki olarak da hem KKK hem de DzKK için olmak üzere Atak-2 T-929 üzerinden çalışmalara devam edileceği düşüncesindeyim. Bakalım zaman ne gösterecek...
Azizim, bilmiyorum burada bizim kafalar karışıyor. Ancak açıkçası T-925/929 hakikaten güzel helikopter. Ancak anlamadığım husus, bu helikopter 9 Ton sınıdını aştı bariz bir şekilde S-92 ye evrildi. Bilmiyorum zamanında S70 ler naslısa cepte, biz orta-ağır sınıfamı odaklanalım dediler. Aklıma çokta yatmadı açıkçası.

Yani şöyleki yatmadı, DzKK lığı içinde tam olarak niyet nedir. Bunu biraz kestirmekte zorlanıyorum. Yoksa diğer kuvvetlerde sıkıntı yok.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

karli yazdı: 06 Eyl 2023, 13:07 Azizim, bilmiyorum burada bizim kafalar karışıyor. Ancak açıkçası T-925/929 hakikaten güzel helikopter. Ancak anlamadığım husus, bu helikopter 9 Ton sınıdını aştı bariz bir şekilde S-92 ye evrildi. Bilmiyorum zamanında S70 ler naslısa cepte, biz orta-ağır sınıfamı odaklanalım dediler. Aklıma çokta yatmadı açıkçası.

Yani şöyleki yatmadı, DzKK lığı içinde tam olarak niyet nedir. Bunu biraz kestirmekte zorlanıyorum. Yoksa diğer kuvvetlerde sıkıntı yok.
T925 dediğimiz helikopter, 10 ton sınıfı genel maksat helikopteri ihtiyacını gidermek için geliştirilen proje. Deniz kuvvetleri işin içinde ne kadar var şuan belli değil. Üstelik bu helikopter için motor konusu da hala sıkıntılı. T-625 ete kemiğe bürünmüş bir sistem ki, Deniz Kuvvetleri muhtemelen bunun deniz versiyonunu isteyecek.

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 1567
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tulga »

karli yazdı: 06 Eyl 2023, 13:07 Azizim, bilmiyorum burada bizim kafalar karışıyor. Ancak açıkçası T-925/929 hakikaten güzel helikopter. Ancak anlamadığım husus, bu helikopter 9 Ton sınıdını aştı bariz bir şekilde S-92 ye evrildi. Bilmiyorum zamanında S70 ler naslısa cepte, biz orta-ağır sınıfamı odaklanalım dediler. Aklıma çokta yatmadı açıkçası.

Yani şöyleki yatmadı, DzKK lığı içinde tam olarak niyet nedir. Bunu biraz kestirmekte zorlanıyorum. Yoksa diğer kuvvetlerde sıkıntı yok.
Hocam şöyle ki;

S-70 B'lerin devamı niteliğinde KKK için, aynı zamanda Seahawk 'ların da devamı niteliğinde olacak şekilde bazı değişiklikler ile birlikte yerli bir 10 ton sınıfı GMH planlamasıyla T-925 için yola çıkıldı. En önemli kazanım olarak da rampalı gövde planlamasına gidildi. Amaç askerî indirme ve kargo yapılanması olsa da aynı zamanda insani yardım, kurtarma operasyonları gibi çoklu görev tanımlarına da uygun donanım planlama söz konusu. Tabi burda Seahawk donanımı ve kabiliyeti için bayağa bir emek zaman ve teknoloji harcanması gerekecek.

Planlamayı şu şekilde okuyorum hocam;

Kazanımı elde edilmeye devam eden T-625 ve T-629 ile 5-6 ton sınıfı GM/AH ailesi yerli ve milli imkânlarla sağlanmaya çalışılmakta. Bu yolla ülke içi KKK, Jandarma, Emniyet, DzKK, Sağlık bakanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, VİP konfigürasyonlarında ve ihraç modellerinde kullanıma uygun bir GM helikopteri pazarı hedeflenmektedir. Bununla birlikte T-129 başarısı ile gelen taleplerin karşılanması noktasında yaşanan Leonardo lisansı ve ABD motor tedarik hususlarının bertaraf edilmesi amacıyla ihraç versiyonu noktasında Gökbey ile elde edilen birikimin aktarılabileceği bir T-629 modeli ortaya çıkmış görünüyor. Bu kısmı ben ihraç modeli olarak görüyorum. TSK AH ihtiyacının hele ki Naval versiyon çalışmalarının bu platforma yönelik olacağını düşük ihtimal olarak görüyorum. Amaç ciddi ihraç rakamları ile para kazanmak.

Atak 2 ile birlikte T-929 modelinin planlanması, prototip üretimi, ilk uçuşu vs... derken modelin ısrarla ortaya çıkarılmasını da F35 sonrası TCG Anadolu üzerinde kullanılabilecek bir platformun ateş destek gücünün maksimize edileceği bir donanıma sahip olması amacıyla düşünüldüğü kanısındayım. Beraberinde KKK için de T-129 AH filosunu belirli sayıda T-929 ile desteklemek ve karma hafif ağır AH filosu oluşturmak olarak düşünüyorum.

T-925 ise tüm bu çalışmalar neticesinde elde edilen kabiliyetler, hazır kullanılan ve kullanılacak ürünler sistemler söz konusu iken tıpkı hafif sınıf GM/AH gibi orta ağır sınıf GM/AH ailesini tamamlamak adına bir fırsat projesidir. Sonuçta T-70 projesinin 32 adet sonrası devamının olacağı garantisi de yok. Üstelik üzerinde bazı farklı kabiliyetler ile birlikte tasarlanarak bir yandan GM ihtiyacı giderilirken bir yandan da orta sınıf kargo ihtiyacına yönelik de olması istenmiş.

İlk hedefler T-129 sonrası T-625'ti. Şimdi T-629 ile engel aşma ve ihraç kapısı aralama, devamında da orta ağır sınıf benzer GM/AH ailesi oluşturma amaçlı T-929/T925 çalışmaları söz konusu. Detaylara indigimizde de motor, Naval versiyon, platformların hangi kuvvetlerde kullanım olasılığı gibi sorular kafamızda dolanmaya bir müddet daha devam edecek gibi görünüyor.

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 1567
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tulga »

kabardey yazdı: 06 Eyl 2023, 13:20 T925 dediğimiz helikopter, 10 ton sınıfı genel maksat helikopteri ihtiyacını gidermek için geliştirilen proje. Deniz kuvvetleri işin içinde ne kadar var şuan belli değil. Üstelik bu helikopter için motor konusu da hala sıkıntılı. T-625 ete kemiğe bürünmüş bir sistem ki, Deniz Kuvvetleri muhtemelen bunun deniz versiyonunu isteyecek.
Evet hocam bence de T-625'in Naval versiyonu gelecektir. Gelmesi de lazımdır. İyi bir hafif sınıf Naval helikopter olur bize.

karaden
Üye
Mesajlar: 174
Kayıt: 17 May 2022, 19:31
Yaş: 28

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen karaden »

Merzifonlu yazdı: 13 Ağu 2023, 20:54 Ben değil, Sayın Kozan Selçuk Erkan söylüyor, T925'in gemi hangarlarına sığmayacağını. (Dakika: 48:50) Güvertede taşınabilir mi? Evet, kısa süreler için taşınabilir. Ama ideali hangarlarda taşımaktır.

Ada sınıfının hangar kapısının yüksekliğinin 6 metre, genişliğinin 4.5 metre olduğu söyleniyor...T-925'in yüksekliği broşürde ki verilerden yola çıkarak katlanmış halde 5 metre olacak muhtemelen...Seahawk'dan 1 metre yüksek, yarım metreden fazla daha geniş.

Solda Ada, sağda muhtemelen sığmayan Barbarosların hangarı.Evet belki gerçekten sığmıyor da olabilir...Ama helikopter tasarlanırken deniz kuvvetlerinin göz önüne alınmadığını sanmıyorum

Yorumda gelecekteki gemiler buna göre tasarlanamaz demişler...IDEF'de yayınlanan TF2000 broşüründe geminin hangarının bırakın 11.5 tonluk T-925'i, 2 adet 15 tonluk helikopter konuşlandırmaya uygun olmasının istendiğinden haberi var mı?

Bayraktar, Sancaktar hangarı? Bu gemiler de helikopter hangarı mı var?

ResimResim
karli yazdı: 06 Eyl 2023, 13:07
Azizim, bilmiyorum burada bizim kafalar karışıyor. Ancak açıkçası T-925/929 hakikaten güzel helikopter. Ancak anlamadığım husus, bu helikopter 9 Ton sınıdını aştı bariz bir şekilde S-92 ye evrildi. Bilmiyorum zamanında S70 ler naslısa cepte, biz orta-ağır sınıfamı odaklanalım dediler. Aklıma çokta yatmadı açıkçası.

Yani şöyleki yatmadı, DzKK lığı içinde tam olarak niyet nedir. Bunu biraz kestirmekte zorlanıyorum. Yoksa diğer kuvvetlerde sıkıntı yok.
11.5 ton aslında NH90 ve Blackhawk'a çok uzak değil...Ama Cougar gibi kabin hacmi geniş bir helikopter.

Bu helikopter deki en önemli iki ister 1.arka rampanın olması ve 2. personelin kabinde eğilmeden ayakta durabilmesi...Bunlar NH90(rampa var) ve BH'de yok, S-92 ve AW101'de mevcut.

Muhtemelen bu isterler de helikopteri büyüttü özellikle yükseklik olarak ama yine de S-92'den daha kısa gibi geldi

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

Jandarma için teslim edilecek 2 helikopteri görmüş olduk.


anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 3119
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen anafor2014 »


anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 3119
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen anafor2014 »


gökbozkurt
Üye
Mesajlar: 77
Kayıt: 10 Şub 2016, 22:28
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen gökbozkurt »

ts1400 ile mi uçuyor Gökbey?

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7512
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen kabardey »

Jandarmaya TS1400 ile teslim edilecek denmişti. Fakat net olarak bir şey paylaşılmamış.

Merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1487
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Merzifonlu »

Büyük ihtimalle bu test CTS 800 ile yapıldı. TS-1400 ile olsaydı bu test, davul zurna ile duyururlardı.

Parlamen.TR
Süvariler
Mesajlar: 208
Kayıt: 13 Tem 2012, 11:21
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Parlamen.TR »

T625 GÖKBEY, 15.000 feet'e çıktığı yüksek irtifa uçuş testini başarıyla geçti.



karli
Süvariler
Mesajlar: 1579
Kayıt: 29 Kas 2015, 16:47
Konum: İzmir
Yaş: 41

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen karli »

kabardey yazdı: 05 Kas 2023, 01:31 Jandarmaya TS1400 ile teslim edilecek denmişti. Fakat net olarak bir şey paylaşılmamış.
Nihayetinde bir TS1400 motoru ile teslimat sözkonusu. Ancak ilk parti CTS800 ile yapılacaktı.

Tulga
Süvariler
Mesajlar: 1567
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
Yaş: 40

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen Tulga »

1- Yüksek irtifa testi CTS 800 motoru ile yapıldı.

2- JnGK'ya 3 adet GÖKBEY teslimi CTS 800 motoru ile yapılacak.

3- TS-1400 motorlu GÖKBEY'lerin 2026 itibariyle teslimi düşünülüyor.

https://www.defenceturk.net/yerli-motor ... a-basliyor


TUSAŞ Helikopter Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Demiroğlu, Defence Turk’ün TUSAŞ’ın helikopter projelerindeki son durum ve gelecek için hedefleri üzerine sorularını yanıtladı. Demiroğlu, GÖKBEY’de yerli motor kullanımı üzerine şu ifadelerde bulundu:

Bu sene içerisinde 3 tane (GÖKBEY helikopterini) Jandarma’ya vereceğiz ama motoru Honeywell-Rolls Royce ortaklığı olan LHTECH firmasından aldığımız hem ATAK’larda hem de GÖKBEY’de kullandığımız CTS800 motoru. Biz bunlarla geliştirme faaliyetlerimizi bitirmek üzereyiz, bunlarla teslimatlarımızı yapacağız. Bunun paralelinde yerli motorumuz TS1400’ün de çalışmalarına hızla devam ediliyor. Bildiğiniz gibi 2 hafta önce bence çok önemli bir aşamayı da geride bıraktık, Türkiye’de ilk defa kendi motorumuzla kendi platformumuzu uçurduk. Bu çok büyük bir başarı, benim için de iki katı başarı çünkü daha önce motor projesinin başındaydım şimdi GÖKBEY ile devam ediyoruz. İkisinin de başarısını görmüş olmak, uçtuğunu görmüş olmak çok onur verici bir şeydi.

Biraz daha devam edecek geliştirmeleri ve sertifikasyon fazı. Kalifikasyon ve sertifikasyonu devam edecek TS1400’ün; o zaman diliminde biz teslimatlarımızı şu an kullanmakta olduğumuz CTS800 ile yapıyor olacağız. Sertifikasyon ne zaman biterse, biz teslimata hazır hale geldiğine karar verdiğimiz andan itibaren de TS1400 ile teslimatlarımıza başlamış olacağız.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 3119
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen anafor2014 »


anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 3119
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen anafor2014 »


Cevapla