TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
- TEORI
- Site Başkanı
- Mesajlar: 5827
- Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
- Yaş:
TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
ÖNEMLİ NOT:Bu başlık altında yorum paylaşılmaz. Projedeki son durumu öğrenmek isteyen arkadaşlar için bilgi niteliğindedir.
TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ) Geliştirme Programı, Mart 2006’da Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile yürürlüğe girmiştir. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip HÜRKUŞ eğitim uçağı ile intibak, görerek, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecektir.
Program kapsamında iki ayrı uçak konfigürasyonu geliştirilmektedir :
HÜRKUŞ A: EASA ile CS-23 gereksinimlerine göre sertifikalandırılan temel konfigürasyon
HÜRKUŞ B: Entegre aviyonikler (HUD, MFD, INS/GPS, Görev Bilgisayarını kapsayan) ile geliştirilmiş konfigürasyon
Tasarım Özellikleri
Üstün aerodinamik performans, TUSAŞ tasarımı özgün kanat profili
1,600 shp PT6A-68T Pratt & Whitney Kanada turboprop motor
Beş palli alüminyum Hartzell HC-B5MA-3 pervane
Martin-Baker Mk T16N 0/0 fırlatma sandalyesi
Ters uçuş kabiliyeti
Arka kokpitte yüksek görüş açısı,
Farklı fiziksel boyutlardaki pilotlar için tasarlanmış ergonomik kokpit
Kabin Basınçlandırma Sistemi (nominal 4.16 psid)
Uçakta Oksijen Üretim Sistemi (On-Board Oxygen Generating System-OBOGS)
Anti-g Sistemi
Kokpit İklimlendirme Sistemi (Buhar Çevrimli Soğutma)
Kuş çarpmalarına karşı güçlendirilmiş kanopi
Askeri eğitim uçaklarına özgü yüksek şok dayanımlı iniş takımları
“Hands On Throttle and Stick” (HOTAS)
Performans (Hesaplanan*)
Maksimum Seyir Hızı 310 KCAS (574 km/sa)
Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu) 77 KCAS (143 km/sa)
Maksimum Tırmanma Hızı (@deniz seviyesi) 4370 ft/dak (22 m/s)
Azami Servis İrtifası 34700 ft (10577 m)
Maksimum Havada Kalma Süresi (@15,000 ft) 4 sa 15 dak
Maksimum Menzil (@15,000 ft) 798 Deniz mili (1478 km)
Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) 1605 ft (489 m)
İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) 1945 ft (593 m)
g limitleri +7 / -3,5g
*Tablodaki değerler Uluslararası Standart Atmosfer (ISA) koşullarında hesaplanmıştır
[wimg]http://www.turkmilitary.com/data/media/ ... rkus_1.jpg[/wimg]
Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/proje/hurkus
TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ) Geliştirme Programı, Mart 2006’da Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile yürürlüğe girmiştir. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip HÜRKUŞ eğitim uçağı ile intibak, görerek, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecektir.
Program kapsamında iki ayrı uçak konfigürasyonu geliştirilmektedir :
HÜRKUŞ A: EASA ile CS-23 gereksinimlerine göre sertifikalandırılan temel konfigürasyon
HÜRKUŞ B: Entegre aviyonikler (HUD, MFD, INS/GPS, Görev Bilgisayarını kapsayan) ile geliştirilmiş konfigürasyon
Tasarım Özellikleri
Üstün aerodinamik performans, TUSAŞ tasarımı özgün kanat profili
1,600 shp PT6A-68T Pratt & Whitney Kanada turboprop motor
Beş palli alüminyum Hartzell HC-B5MA-3 pervane
Martin-Baker Mk T16N 0/0 fırlatma sandalyesi
Ters uçuş kabiliyeti
Arka kokpitte yüksek görüş açısı,
Farklı fiziksel boyutlardaki pilotlar için tasarlanmış ergonomik kokpit
Kabin Basınçlandırma Sistemi (nominal 4.16 psid)
Uçakta Oksijen Üretim Sistemi (On-Board Oxygen Generating System-OBOGS)
Anti-g Sistemi
Kokpit İklimlendirme Sistemi (Buhar Çevrimli Soğutma)
Kuş çarpmalarına karşı güçlendirilmiş kanopi
Askeri eğitim uçaklarına özgü yüksek şok dayanımlı iniş takımları
“Hands On Throttle and Stick” (HOTAS)
Performans (Hesaplanan*)
Maksimum Seyir Hızı 310 KCAS (574 km/sa)
Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu) 77 KCAS (143 km/sa)
Maksimum Tırmanma Hızı (@deniz seviyesi) 4370 ft/dak (22 m/s)
Azami Servis İrtifası 34700 ft (10577 m)
Maksimum Havada Kalma Süresi (@15,000 ft) 4 sa 15 dak
Maksimum Menzil (@15,000 ft) 798 Deniz mili (1478 km)
Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) 1605 ft (489 m)
İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) 1945 ft (593 m)
g limitleri +7 / -3,5g
*Tablodaki değerler Uluslararası Standart Atmosfer (ISA) koşullarında hesaplanmıştır
[wimg]http://www.turkmilitary.com/data/media/ ... rkus_1.jpg[/wimg]
Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/proje/hurkus
- TEORI
- Site Başkanı
- Mesajlar: 5827
- Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı “Hürkuş” Hangardan Çıktı
Hava Kuvvetleri Komutanlığımızın eğitim uçağı ihtiyaçları doğrultusunda TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı "HÜRKUŞ"un montajı ve üretimi tamamlanarak, 27 Haziran 2012 tarihinde TUSAŞ, Kazan tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkarılmıştır.
Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve Türk teknisyenleri tarafından üretilen HÜRKUŞ'un uçuş hazırlıklarına başlamak üzere hangardan çıkışının verdiği haklı gururunun yaşandığı törene, başta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Genelkurmay Başkanı Org. Necdet Özel, Bakanlar Kurulu Üyeleri, Kuvvet Komutanları, Vecihi Hürkuş 'un ailesi olmak üzere bir çok askeri ve sivil yetkili katılmıştır.
HÜRKUŞ;
Pilot başlangıç ve temel eğitim müfredatına uygun, gece ve gündüz uçabilen, öğretmen ve öğrencinin arka arkaya oturduğu, ,
Pilotların jet uçağına geçişini kolaylaştıran 1600bg.lik türboprop motorla donatılmış,
Kullanılan yeni teknolojilerle yüksek performanslı ve düşük işletme maliyetine sahip,
Rakip uçaklardan daha iyi olması amacıyla yaklaşık 21000 uçuş emniyeti, pilotaj ve performans gereksinimini sağlayacak şekilde tasarlanmış,
1 Milyonun üstünde mühendislik saati ile 4800'den fazla tasarım dokümanı ve 7250 teknik resim ile dokümante edilmiş,
Gelişmeye açık tasarım altyapısı ile de özellikle kamera ve silah da taşıması göz önünde bulundurulmuş bir uçaktır.
Türkiye'nin Havacılık ve Uzay Merkezi TUSAŞ, "Özgün ürünlere sahip ve küresel rekabet gücüne ulaşmış 'dünya markası havacılık ve uzay şirketi' olmak" vizyonunun çizdiği yolda başarı ile yürümekte, Ülkemize yeni ufuklar açmaya devam etmeyi hedeflemektedir.

Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/basin-bultenle ... rdan-cikti
Hava Kuvvetleri Komutanlığımızın eğitim uçağı ihtiyaçları doğrultusunda TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı "HÜRKUŞ"un montajı ve üretimi tamamlanarak, 27 Haziran 2012 tarihinde TUSAŞ, Kazan tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkarılmıştır.
Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve Türk teknisyenleri tarafından üretilen HÜRKUŞ'un uçuş hazırlıklarına başlamak üzere hangardan çıkışının verdiği haklı gururunun yaşandığı törene, başta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Genelkurmay Başkanı Org. Necdet Özel, Bakanlar Kurulu Üyeleri, Kuvvet Komutanları, Vecihi Hürkuş 'un ailesi olmak üzere bir çok askeri ve sivil yetkili katılmıştır.
HÜRKUŞ;
Pilot başlangıç ve temel eğitim müfredatına uygun, gece ve gündüz uçabilen, öğretmen ve öğrencinin arka arkaya oturduğu, ,
Pilotların jet uçağına geçişini kolaylaştıran 1600bg.lik türboprop motorla donatılmış,
Kullanılan yeni teknolojilerle yüksek performanslı ve düşük işletme maliyetine sahip,
Rakip uçaklardan daha iyi olması amacıyla yaklaşık 21000 uçuş emniyeti, pilotaj ve performans gereksinimini sağlayacak şekilde tasarlanmış,
1 Milyonun üstünde mühendislik saati ile 4800'den fazla tasarım dokümanı ve 7250 teknik resim ile dokümante edilmiş,
Gelişmeye açık tasarım altyapısı ile de özellikle kamera ve silah da taşıması göz önünde bulundurulmuş bir uçaktır.
Türkiye'nin Havacılık ve Uzay Merkezi TUSAŞ, "Özgün ürünlere sahip ve küresel rekabet gücüne ulaşmış 'dünya markası havacılık ve uzay şirketi' olmak" vizyonunun çizdiği yolda başarı ile yürümekte, Ülkemize yeni ufuklar açmaya devam etmeyi hedeflemektedir.

Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/basin-bultenle ... rdan-cikti
- TEORI
- Site Başkanı
- Mesajlar: 5827
- Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
TUSAŞ, Avrupa Havacılık Otoritesi'nden Tasarım Organizasyonu Sertifikası Aldı
Türkiye’de uçak, helikopter, insansız hava araçları ve uydu gibi hava-uzay platformlarının tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, entegrasyonu, modernizasyonu ve satış sonrası hizmetleri alanlarında tek teknoloji merkezi olan Türk havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ), Eğitim Uçağı “HÜRKUŞ” için Avrupa Havacılık Otoritesi’nden (EASA) “Tasarım Organizasyonu Sertifikası” aldı.
Tüm tasarımcı mühendislerin yönergeler ve yönetmeliklere uygun olarak bir uçağı emniyetli olarak tasarlayabildiklerini tescilleyen sertifikaya başvuru 2007’de yapılmıştı.
O tarihten bu yana EASA ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) uzmanlarının yaptıkları denetimlerden başarıyla geçen TUSAŞ’a, her türlü emniyeti gözeterek uçak tasarlayabilir yetkisi verilmiş oldu.
Bu yetki EASA’nın Türkiye’ye verdiği ilk uçak tasarlama yetkisi oldu.
Verilen yetki, fikir aşamasından uçağı uçurana kadar TUSAŞ’ın tüm organizasyonunun uluslararası kurallara göre uyum içinde çalıştığını kanıtlıyor.
Tescil edilen yöntem ve yönetmelikler, TUSAŞ’ın Bölgesel Uçak/Savaş Uçağı, vb. yeni ürünlerin de geliştirilmesinin yolunu açıyor.
[wimg]http://www.tai.com.tr/content/images/la ... s-foto.jpg[/wimg]
Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/basin-bultenle ... ikasi-aldi
Türkiye’de uçak, helikopter, insansız hava araçları ve uydu gibi hava-uzay platformlarının tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, entegrasyonu, modernizasyonu ve satış sonrası hizmetleri alanlarında tek teknoloji merkezi olan Türk havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ), Eğitim Uçağı “HÜRKUŞ” için Avrupa Havacılık Otoritesi’nden (EASA) “Tasarım Organizasyonu Sertifikası” aldı.
Tüm tasarımcı mühendislerin yönergeler ve yönetmeliklere uygun olarak bir uçağı emniyetli olarak tasarlayabildiklerini tescilleyen sertifikaya başvuru 2007’de yapılmıştı.
O tarihten bu yana EASA ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) uzmanlarının yaptıkları denetimlerden başarıyla geçen TUSAŞ’a, her türlü emniyeti gözeterek uçak tasarlayabilir yetkisi verilmiş oldu.
Bu yetki EASA’nın Türkiye’ye verdiği ilk uçak tasarlama yetkisi oldu.
Verilen yetki, fikir aşamasından uçağı uçurana kadar TUSAŞ’ın tüm organizasyonunun uluslararası kurallara göre uyum içinde çalıştığını kanıtlıyor.
Tescil edilen yöntem ve yönetmelikler, TUSAŞ’ın Bölgesel Uçak/Savaş Uçağı, vb. yeni ürünlerin de geliştirilmesinin yolunu açıyor.
[wimg]http://www.tai.com.tr/content/images/la ... s-foto.jpg[/wimg]
Kaynak: http://www.tai.com.tr/tr/basin-bultenle ... ikasi-aldi
-
- Uzaklaştırıldı
- Mesajlar: 1861
- Kayıt: 11 Tem 2012, 18:53
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
[youtube][/youtube]
-
- Süvariler
- Mesajlar: 211
- Kayıt: 06 Ağu 2012, 00:54
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
uçuş testleri yapıldı mı? bununla alakalı resim veya video var mı?
-
- Üye
- Mesajlar: 180
- Kayıt: 01 Eyl 2012, 15:50
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Kanaltürkte proje ilgili genel bilgiler vermişler.
Haberde uçuşu başarı ile gerçekleştirildi diyor ama haberin içeriğinde yok.
http://tvarsivi.com/tusas-tarafindan-ge ... 94424.html
Haberde uçuşu başarı ile gerçekleştirildi diyor ama haberin içeriğinde yok.
http://tvarsivi.com/tusas-tarafindan-ge ... 94424.html
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1010
- Kayıt: 20 Ağu 2012, 15:08
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Türkiye savaş uçağı yapacak!
Savaş uçağı F-16'nın yerini alacak
0
Savunma sanayisi, 2013'te ''uçuşa'' geçecek. Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, F-16 filosunun yerini alabilecek bir savaş uçağı yapmayı planladıklarını söyledi
Gelecek yıldan itibaren Hürkuş'un test uçuşlarına başlayacaklarına dikkat çeken Bayar, "Milli uçağımızı göklerde göreceğiz'' diye konuştu. Bayar, 2013 yılında Türkiye'nin özellikle havacılık alanında seri üretime başlayacağını söyledi.
AA
http://ekonomi.haberturk.com/teknoloji/ ... gi-yapacak
Savaş uçağı F-16'nın yerini alacak
0
Savunma sanayisi, 2013'te ''uçuşa'' geçecek. Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, F-16 filosunun yerini alabilecek bir savaş uçağı yapmayı planladıklarını söyledi
Gelecek yıldan itibaren Hürkuş'un test uçuşlarına başlayacaklarına dikkat çeken Bayar, "Milli uçağımızı göklerde göreceğiz'' diye konuştu. Bayar, 2013 yılında Türkiye'nin özellikle havacılık alanında seri üretime başlayacağını söyledi.
AA
http://ekonomi.haberturk.com/teknoloji/ ... gi-yapacak
-
- Uzaklaştırıldı
- Mesajlar: 287
- Kayıt: 04 Eki 2012, 17:34
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Hürküş nisanda ilk uçuşunu yapacakmış.
http://www.trthaber.com/haber/gundem/an ... 67918.html
http://www.trthaber.com/haber/gundem/an ... 67918.html
-
- Uzaklaştırıldı
- Mesajlar: 209
- Kayıt: 13 Tem 2012, 16:47
- Yaş:
Re: TÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI (HÜRKUŞ)
Ocak ayında yapılacak Savunma Sanayi İstişare Toplantısı’nda TAI’nin tasarladığı Hürkuş için sipariş bekleniyor. 15 uçak için çalışma başlayabilir.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın başkanlığında toplanacak ve savunma projelerinin ele alınacağı ocak ayındaki Savunma Sanayi İstişare Toplantısı’nda TAI tarafından tasarlanan Hürkuş eğitim uçağına sipariş verilmesi masaya yatırılacak.
Geçtiğimiz haziran ayında törenle fabrikadan çıkartılan uçağın ilk uçuşunu önümüzdeki nisan ayında yapması planlanıyor. İlk uçuş öncesinde verilecek siparişlerin, yurtdışından büyük ilgi gören uçağın imajına da ciddi bir katkı sağlaması öngörülüyor. Yer testleri devam eden Hürkuş, iki yıllık uçuş test sürecinin ardından Avrupa Havacılık Otoritesi normlarına göre sertifikasyonu yapılacak.
Halen Türk Hava Kuvvetleri'nin pilotaj eğitim programında başlangıç uçağı olarak Güney Kore tarafından tasarlanan ve TAI’de üretilen KT-1T uçakları kullanılıyor. Güney Kore ile yapılan anlaşmada, 40 uçak için anlaşma yapılmıştı. Son uçak ekim ayında TAI tarafından Hava Kuvvetleri'ne teslim edildi. Buna ek olarak 15 adetlik de opsiyon söz konusuydu.
Ancak TAI’ye Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) tarafından verilen ve Hürkuş olarak adlandırılan eğitim uçağı projesi ile birlikte 15 adetlik opsiyon iptal edildi. Projenin planlanan aşamalarının beklendiği gibi gitmesi üzerine 15 uçaklık siparişin Hürkuş’a kaydırılması ilk defa ocak ayındaki SSİK’da tartışılacak. Kabul edilmesi durumunda Hava Kuvvetleri Komutanlığı Hürkuş’un ilk kullanıcısı olacak.
YAKIN HAVA DESTEĞİ MODELİYLE KARA KUVVETLERİ İLGİLENİYOR
Hürkuş’un üç ayrı modeli tasarlanacak. İlk model, EASA normlarına göre tasarlanan sivil model. Daha sonra kokpiti yeni nesil F-35 savaş uçakları ile uyumlu olan hava kuvvetleri eğitim modeli yapılacak. Bunu, kanatlarında silah taşıyan yakın hava destek modeli izleyecek.
Bu modelle Kara Kuvvetleri Komutanlığı yakından ilgileniyor. Taarruz helikopterlerine destek verecek bu uçaklar, taşıdıkları bomba ve füzelerle yakın hava destek görevlerini yerine getiriyor. TAI ayrıca Sahil Güvenlik tarafından kullanılabilecek bir keşif-gözlem modeli üzerinde de çalışıyor.
http://kokpit.aero/hurkus-siparis-bekliyor
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın başkanlığında toplanacak ve savunma projelerinin ele alınacağı ocak ayındaki Savunma Sanayi İstişare Toplantısı’nda TAI tarafından tasarlanan Hürkuş eğitim uçağına sipariş verilmesi masaya yatırılacak.
Geçtiğimiz haziran ayında törenle fabrikadan çıkartılan uçağın ilk uçuşunu önümüzdeki nisan ayında yapması planlanıyor. İlk uçuş öncesinde verilecek siparişlerin, yurtdışından büyük ilgi gören uçağın imajına da ciddi bir katkı sağlaması öngörülüyor. Yer testleri devam eden Hürkuş, iki yıllık uçuş test sürecinin ardından Avrupa Havacılık Otoritesi normlarına göre sertifikasyonu yapılacak.
Halen Türk Hava Kuvvetleri'nin pilotaj eğitim programında başlangıç uçağı olarak Güney Kore tarafından tasarlanan ve TAI’de üretilen KT-1T uçakları kullanılıyor. Güney Kore ile yapılan anlaşmada, 40 uçak için anlaşma yapılmıştı. Son uçak ekim ayında TAI tarafından Hava Kuvvetleri'ne teslim edildi. Buna ek olarak 15 adetlik de opsiyon söz konusuydu.
Ancak TAI’ye Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) tarafından verilen ve Hürkuş olarak adlandırılan eğitim uçağı projesi ile birlikte 15 adetlik opsiyon iptal edildi. Projenin planlanan aşamalarının beklendiği gibi gitmesi üzerine 15 uçaklık siparişin Hürkuş’a kaydırılması ilk defa ocak ayındaki SSİK’da tartışılacak. Kabul edilmesi durumunda Hava Kuvvetleri Komutanlığı Hürkuş’un ilk kullanıcısı olacak.
YAKIN HAVA DESTEĞİ MODELİYLE KARA KUVVETLERİ İLGİLENİYOR
Hürkuş’un üç ayrı modeli tasarlanacak. İlk model, EASA normlarına göre tasarlanan sivil model. Daha sonra kokpiti yeni nesil F-35 savaş uçakları ile uyumlu olan hava kuvvetleri eğitim modeli yapılacak. Bunu, kanatlarında silah taşıyan yakın hava destek modeli izleyecek.
Bu modelle Kara Kuvvetleri Komutanlığı yakından ilgileniyor. Taarruz helikopterlerine destek verecek bu uçaklar, taşıdıkları bomba ve füzelerle yakın hava destek görevlerini yerine getiriyor. TAI ayrıca Sahil Güvenlik tarafından kullanılabilecek bir keşif-gözlem modeli üzerinde de çalışıyor.
http://kokpit.aero/hurkus-siparis-bekliyor