Yerli motor teknolojileri

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Tümosan'ın deniz motoru. Motor hakkında henüz bilgi yok.

Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »


Canti
Süvariler
Mesajlar: 3830
Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Canti »

musti yazdı: 28 Şub 2019, 22:18

İçten yanmalı pistonlu motorlarda yeni bir teknooijiden bahsediliyor . Elektronik kontrollü sübap . Bu teknolojide sübaplar elsantrik milleri ile değilde hareketli elektrikli selenoid motorlarla açma kapama işlemi yapıyorlar. Buna FREEVALVE teknolojisi deniyor.

Eksantirik milleri, dişlileri ve triger kayış sistemi yok.

Çok gelişkin değil. Ama motor imalatını ve boyutunu küçülten yeni bir teknoloji. Özellikle tankalrda motor ağırlığı ve hacmi hep sorun teşkil etmiştir. Buna yönelik enteesan bir yenilik olabilir.

Yada sihalar gibi hafff motorların çok elzem olduğu konularda çok gelecek vaad eden bir yaklaşım.
Bununla alakalı bir Türkçe videolar da var hocam:


Kullanıcı avatarı
rapture
Üye
Mesajlar: 10
Kayıt: 07 Tem 2016, 12:44
Yaş: 36

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen rapture »

musti yazdı: 28 Şub 2019, 22:30 Ayrıca şunu eklemeliyim.

SİHA lar için şöyle ciddi bir faydası var. Tam güç gerekmediğinde sübapların bir kaçını kapatarak bazı silindirlere yakıt aktarımı kesiliyor. Bunun ciddi bir yakıt tasarufu sağlayabileceği belirtilmiş. Böylece havada kalış süreleri artabilirmiş.

hmmmmm

motorun sıralı ve 4 silindirli olduğunu düşünürsek ve havada 2 silindirin yakıt hattının kesildiğini var sayarsak motorda bir tekleme ve aşırı balans sorunu yaşanacagı bariz belli bu sorunlar çözülürmü evet ama bu seferde titreşim ve balansı halletmek için motor bloğuna balans milleri yerleştirmek gerekir buda motor bloguna ekstra tahminimce 15 ile 25 kg agırlık eklemektir

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 2084
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Mec »

Motor, otomobil teknolojileri ne kadar gelişmiş öyle yukarıdaki videolardan 2.sinde hibrit aracın arka tekerinde belirli bir hızı aşınca ana motorla beraber çalışabilen teknoloji çok ilginçmiş, hidrolik sistemle döndürme olayı da çok iyiymiş.

Search and Rescue
Akıncılar
Mesajlar: 2761
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:47
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Search and Rescue »

Etmiyor. Daha başlamadı çünkü yapacak adam arıyorlar.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Resim

BMC'nin 4-6-8-12 silindirli motor projeleri. İddiaya göre;
Azra : Çekici ve Kamyonlar için
UTKU = Hafif Zırhlı araç motoru
BATU = Altay tankı

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 2084
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Mec »

İsimler olmamış.

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Bmc den bahsediyoruz. Kübra Naz olmadığına şükrediyorum.

Kullanıcı avatarı
sailordream
Site Başkanı
Mesajlar: 3732
Kayıt: 31 Ağu 2012, 10:33
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen sailordream »

Test7 yazdı: 13 Mar 2019, 23:47 Resim

BMC'nin 4-6-8-12 silindirli motor projeleri. İddiaya göre;
Azra : Çekici ve Kamyonlar için
UTKU = Hafif Zırhlı araç motoru
BATU = Altay tankı
TTZA: Sahada çalışıyor zaten yanılmıyorsam Perkins motoru olması gerek
Azra : Denemesini yaptıkları motor
Utku : Belli ki tasarımına yeni başlanmış bir iş
Batu : Daha tasarlanacak kadar bile oluşmamış bir durumda ki zavallı eleman cizecek veri bulamamış...(Çok gizli yapıyorlar yazana firmanın BMC olduğunu hatırlatırım)

Kullanıcı avatarı
TUVA
Süvariler
Mesajlar: 745
Kayıt: 11 Eki 2014, 02:33
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen TUVA »

Kutbulmuş yazdı: 22 Mar 2019, 21:23 Bir, iki kritik parça var, onları biz üretmedik, yakıt enjeksiyonu, elektronik kontrol gibi... Onları da başlattık, kendi motorumuz çıkıncaya kadar onları da yetiştireceğiz inşallah. (BMC POWER Motor ve Kontrol Teknolojileri AŞ Genel Müdürü Osman Dur)
sayin @Kutbulmus. Kaynagin linkini paylasirsaniz forumun adabina uygun hareket etmis olursunuz. Boyle sanki ilgili kisi size telden mesaj atmista sizde bizimle paylasiyormussunuz gibi oluyor..

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Kutbulmuş yazdı: 23 Mar 2019, 10:59 Resim

https://warwatti.com/turkiyede-gelistir ... gWj7dOLTCM

Yukarıdaki habere baktığımızda biz zaten gökbey'i üreteceğiz, ayrıca turboşaft motorda yapacağız, acaba yukarıdaki proje ile ne amaçlıyor olabiliriz.
Gökbey ile T70'i birbirine karıştırmışsınız, Genel maksat helikopter projesi yeni birşey değil hocam sözleşmesi yıllar önce yapıldı. Onun teslimleri bunlar. Konuyu bu başlıktan takip edebilirsiniz.
http://trmilitary.org/viewtopic.php?f=5 ... helikopter

Gökbey daha hafif sınıfta. UH-1 lerin yerine geçecek.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Kutbulmuş yazdı: 23 Mar 2019, 11:28 Peki hocam T70 projesinden herhangi bir teknoloji transferi kazancımız olacak mı?
Evet, şu an yüzdelik oranı bilmiyorum ama bu projede epey bi yerlilik oranı vardı..

Proje kapsamında, ana yüklenici TAI, T70 helikopterlerinin kabin, kokpit, kuyruk konisi, yatay ve dikey kuyruk, ana ve kuyruk rotor palleri gibi tüm ana parçaların üretimini, nihai montaj işlemlerini, testlerini ve entegre lojistik desteğini; Aselsan, temel aviyoniklerin geliştirilmesi ve entegrasyonunu ve Sikorsky ile birlikte helikopter kokpiti geliştirilmesini (IMAS); TEI, T700 motorunun üretimini; Alp Havacılık ise iniş takımları, dişli kutusu detay parça üretimi ve dinamik parçalarının üretim ve montajını gerçekleştirecektir.

https://www.tai.com.tr/urun/t70-genel-m ... i-programi

StrategyMaster
Süvariler
Mesajlar: 2087
Kayıt: 22 Şub 2014, 15:08
Konum: Kırklareli
Yaş: 33

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen StrategyMaster »

Gökbeyin abisi bu helikopter. T-70lerin birçok aksamı Türkiyede üretiliyor zaten. Yerlilik %80 civarı olacak. Motor TEIde transmisyon Alp Havacılık, elektronik sistemler Aselsan, gövde TAI.

ooppss
Üye
Mesajlar: 16
Kayıt: 13 Tem 2012, 11:00
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen ooppss »

Kutbulmuş yazdı: 23 Mar 2019, 10:59 Yukarıdaki habere baktığımızda biz zaten gökbey'i üreteceğiz, ayrıca turboşaft motorda yapacağız, acaba yukarıdaki proje ile ne amaçlıyor olabiliriz.
Atak ve T70 projeleri olmasaydı ne Gökbey e cesaret edebilirdik ne de ATAK 2 ye.
Hatta yanlış hatırlamıyorsam bu proje kapsamında Gökbey için de doğrudan teknoloji desteği istenmişti ve Sikorsky yetkilisi "Türkler fantastik pazarlıkçılar" açıklaması yapmıştı. :)
Zaten bu projeye kısaca bütün kurumların helikopter ihtiyacını birleştirip alım adedini artırarak pazarlıkta teknoloji transferi koparma projesi denilebilir

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

TEI, Brezilya da gercekleştirilen LAAD 2019 fuarında PD170 ve TS1400 motorlarını sergiliyor.


Resim

https://armyrecognition.com/laad_2019_n ... gines.html

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

ideaLab'ın IL 170 diye adlandırdığı Turbojet motoru performans testi.



Resim

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Test7 yazdı: 21 Nis 2019, 14:53 ideaLab'ın IL 170 diye adlandırdığı Turbojet motoru performans testi.



Resim
Bu şekilde devam ederler diye umuyorum. Bilmiyorum destek alıyorlar mı?

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Kale Grubu Başkan Yardımcısı Osman Okyay: ''Sonuçta 30 dakika çalışması istenirken 5 saat çalışabilen KTJ3200 motoru ortaya çıktı.'' Daha önce telafuz edilen çalışma saati 1 saat ti yanılmıyorsam.

Resim
http://www.kokpit.aero/kale-argenin-som ... haz%C4%B1r

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »


Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 2084
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Mec »

Jet motorunda olcek buyuyene kadar bu ufak motorlarla daha kucuk ama spesifik gorevler icin ufak IHA lar yapmali miyiz diye dusunuyorum. Radar izi azaltilmis ve zaten boyut olarak ufak ve hizli bir arac bazen kesif, bazen de attigi ufak muhimmat ile bile degerli bir seye cok gizli bir saldiri duzenleyip gelebilir sanki.

Kullanıcı avatarı
Zeitgeist
Süvariler
Mesajlar: 294
Kayıt: 16 Tem 2012, 01:54
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Zeitgeist »

Paletli zırhlıları taşıyacak yerli motor IDEF'te

Resim

Resim

TÜMOSAN tarafından hafif ve orta seviye paletli zırhlı araçlar için yerli ve milli imkanlarla geliştirilen güç grubunun ilk prototipi IDEF'19 da görücüye çıktı- İlk kez sergilenen Alp Hafif Paletli Araç Güç Grubu, 18 ton muharebe ağırlığına kadarki yeni n
İSTANBUL (AA) - GÖKSEL YILDIRIM/MUSTAFA ÇALKAYA - TÜMOSAN, Türkiye'de askeri kara araçlarının güç grubu ihtiyacını karşılamaya yönelik geliştirdiği Alp Hafif Paletli Araç Güç Grubu'nu ilk kez 14'üncü Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı'nda (IDEF'19) tanıttı.

Kara araçları için motorlar geliştiren, zırhlı araçlara yönelik güç grubu çözümleri üzerinde çalışan TÜMOSAN, Türk savunma sanayisinin vitrini IDEF'19'a yeni bir ürünün ilk prototipi ile katıldı.

Türkiye’de ilk kez tamamen yerli ve milli imkanlarla oluşturulan Alp Hafif Paletli Araç Güç Grubu, 18 ton muharebe ağırlığına kadarki hafif ve orta seviye paletli zırhlı araçlara yönelik geliştirildi. Alp, yeni nesil zırhlı muharebe aracı, silah taşıyıcı araçlar, zırhlı muharebe araçları ve mevcut M113 araç ailelerinin ihtiyaçlarına doğrudan cevap verebilecek niteliklere sahip.

Sergilenen güç grubu temel olarak motor, transmisyon, soğutma, egzoz ve hava emiş sistemleri olmak üzere 5 ana alt sistemden oluşuyor, araç elektrik ve mekanik arayüzlerini bünyesinde barındırıyor. Böylelikle oluşturulan güç grubu, muharebe sahasında araç üzerindeki güç grubu bölmesinden kolayca sökülüp takılabilirken araçların muharebede kalma süresini artırıyor.

Güç grubunda dizel motor olarak TÜMOSAN tarafından geliştirilen TMSN serisi dizel motor ailesinin en yeni üyesi olan sabit basınçlı püskürtme (common rail injection) sistemine sahip 4 silindirli 04DC02IV052H4-360H dizel motoru kullanılmakta. Motorun anma gücü 268 kW (360BG), nominal devir hızı 2500rpm, yakıt tüketimi 205gr/kWs ve sıkıştırma oranı 15:1’e karşılık geliyor. Motor; yüksek güç yoğunluğu, yüksek tork, yakıt verimliliği ve özel askeri isterleri karşılayabilir şekilde aynı zamanda düşük işletme maliyeti ve kolay bakım edilebilir özellikte tasarlandı.

Güç grubunun soğutma paketi, hava emiş ve egzoz sistemleri TÜMOSAN tarafından zorlu çevre şartlarında görev yapabilecek şekilde tasarlandı, soğutma paketinde yerli üretim yapan AKG Türkiye ile çalışıldı. Güç grubu, çevre koşulları olarak artı 55 derecede tam performanslı çalışma imkanı sunuyor ve askeri standartlarda görev yapabiliyor.

Transmisyon olarak HST Otomotiv tarafından Türkiye’de yerli olarak üretilen Allison marka X200-4C cross drive (karşıt sürüşlü) transmisyon kullanıldı. Entegrasyon kolaylığı ve esneklik sağlayan modüler tasarıma sahip transmisyon; entegre tahrik, direksiyon ve fren sistemlerini içinde barındıran kompakt bir yapıya sahip.

Yüksek performans, yüksek güvenilirlik, dayanıklılık ve minimum maliyet şartları için tasarlanan Allison marka X200-4C transmisyon, güç aktarma organlarını ve aracı koruyan standart özellikleri bünyesinde barındırıyor ve sürücü eğitimlerini en aza indiren kullanım kolaylığı sağlıyor.



Kaynak: http://www.memleket.com.tr/paletli-zirh ... 35304h.htm

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Aklıma şu rus motorlarının çalışma sıcaklığının çok yüksek olmadığı konusu takıldı. Isı güdümlü füzeler için bilerek daha soğuk egzos çıkışı olsun diye yapmıyorlardır değil mi? Peki motoru daha içeri- öne alarak yan beslemelerle soğutarak gövdeden çıkarma gibi çalışmalar var mı dünyada? Cehaletimi bağışlayın sadece mantıklı düşünmey çalışıyorum.

Isınan havayı soğuk hava tüpünün içinde nozullardan atmanın görünürlüğe bir katkısı olabilir mi?

robust
Akıncılar
Mesajlar: 3549
Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen robust »

Mec yazdı: 29 Nis 2019, 18:54 Jet motorunda olcek buyuyene kadar bu ufak motorlarla daha kucuk ama spesifik gorevler icin ufak IHA lar yapmali miyiz diye dusunuyorum. Radar izi azaltilmis ve zaten boyut olarak ufak ve hizli bir arac bazen kesif, bazen de attigi ufak muhimmat ile bile degerli bir seye cok gizli bir saldiri duzenleyip gelebilir sanki.
Kale'nin yaptigi motorlarin omurleri cok dusuk. Video'da bahsi gecmis 5 saat veya bilemediniz 10 saatlik omru var. SOM fuzesinde tek atimlik kullanilacak motorun calisma omrude daha fazla uzun olamaz zaten. Calistigi zaman 30dk veya 1 saat calisip hedefi vurup imha olacak. Bu motor surekli kullanilacak bir IHA icin uygun degil. Her 5 -10 saate bir bakim ve muhtemel yenisi gerekecek motoru hic kimse istemez. Almanya'nin 1943'te operasyonel yaptigi Me-262 uzerindeki Jumo-004 turbojet motoru bile daha guvenilirdir.

Sizin bahsettiginiz sekilde turbofan motorlu SIHA/IHA tasarlanirsa, genelde bu sekilde jet motorlu sistemlerin faydali yuk limitlerinin ise yarar sekilde yuksek olmasi istenir. Bu yaklasik minimum 0.5-1 ton arasi oldugunu varsayarsak, Bu durumda SIHA/IHA'nin toplam kalkis agirliginin yaklasik 4.5-5 ton olmasi gerekebilir. Bu agirligin yaklasik 2 tonu yakit olacaktir, uzun menzil ve havada kalis suresi icin. Minimum 750kg faydali yuk ekleyin. Geri kalan ucagin bos agirligi olur, yaklasik 2.25 ton. Bu hesap ile 5 tonluk bir ucagi itmesi icin gereken motor gubu en dusuk 5000lb (2.25 ton) itki gucu olan bir motor olmali ve genelde bu motor turbofan motor olmasi istenir, yakit sarfiyatindan dolayi.

O zaman bizim jet motorlu SIHA/IHA yapabilmemiz icin ihtiyacimiz olan motor gucu sinifi minimum 5000lb sinifi ve buna gore hedefimiz bu sinif bir turboprop gelistirme projesi olmasi lazim. Boyle bir motor hem egitim ucaklarinda kullanilabilir, hem SIHA/IHA veya isterseniz sivil havacilikta. Ilersi icinde daha buyuk motor gelistirme icin bir ogrenme projesi olabilir. Piyasada bir cok sivil sertifiye motor var bu sinifta. Ben olsam bir uretici ile anlasip, bu motorun lisans haklarini alarak baslarim ise. Kisa yoldan, once motoru uretimini yapip, ilerde ayni core uzerinden farkli gelistirme projeleri gelistirilebilir.

Kullanıcı avatarı
Mec
Süvariler
Mesajlar: 2084
Kayıt: 16 Nis 2018, 11:01
Yaş: 0

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Mec »

Kalenin jet motorunun tek kullanimlik olması çok ufak olması. Tonaj arttikca daha büyük motor gerektiği. Lisansli üretim ve sonrası konusunda kesinlikle katılıyorum.

Benim düşüncem şöyle daha mikro ölçekte bir IHA en azindan ilk etapta stealth karakter oturtabilmek icin. Motoru da ilk etapta cok buyuk yapmaya gerek yok. Bunu hem maliyetlerden dolayi soyluyorum hem de know how edinmek acisindan. Konsepte gelince kucukte olsa hatta tek bir muhimmat bile tasisa bir gece vakti yuksek hizlarla dusman sahasina farkedilmeden girip radarlarda fark edilmeden cok kritik bir seyi imha edebilir ve donebilir. Bunun icin seyir fuzelerimiz var ama arkasinda iz birakirlar. Hatta dedigim konsept icin ozel bir muhimmat tasarlanabilir.

Sizin tonaj isterleriniz dogrultusunda da calisma olmali kesinlikle. TFX kadar onemli buluyorum bu isi. Hatta belki daha onemli.

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

:) Ben kendime cevap vereyim :D Dün yarım kafayla yukarıdakini yazdım ama termal ya da ısı güdümlü algılayıcılar fotonun dalga boyuna göre algılamasını yapıyordur. Sıcak bir havayı, soğuk bir hava tüpünün içinde püskürtmek, onu görünmez yapamaz. Böylece kendi kendimi çürütmüş oldum.

Kimse de rezil etmemiş beni allahtan.. :D

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Kafkasya »

Antares yazdı: 02 May 2019, 14:59 :) Ben kendime cevap vereyim :D Dün yarım kafayla yukarıdakini yazdım ama termal ya da ısı güdümlü algılayıcılar fotonun dalga boyuna göre algılamasını yapıyordur. Sıcak bir havayı, soğuk bir hava tüpünün içinde püskürtmek, onu görünmez yapamaz. Böylece kendi kendimi çürütmüş oldum.

Kimse de rezil etmemiş beni allahtan.. :D
Bazı Helikopterlerin egsozsoğutma sistemi var.
Yanlış anlamadıysam yukardaki tarif o sistemlerle örtüşüyor.

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Kafkasya yazdı: 02 May 2019, 20:08 Bazı Helikopterlerin egsozsoğutma sistemi var.
Yanlış anlamadıysam yukardaki tarif o sistemlerle örtüşüyor.
Sayın kafkasya beni monoloğumdan kurtardığınız için teşekkür ederim. Dediğiniz şu bizim Atak ların da motor çıkışlarında kullanılan teknoloji sanırım?

Kullanıcı avatarı
Footle
Süvariler
Mesajlar: 642
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:09
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Footle »

Antares yazdı: 02 May 2019, 20:45 Sayın kafkasya beni monoloğumdan kurtardığınız için teşekkür ederim. Dediğiniz şu bizim Atak ların da motor çıkışlarında kullanılan teknoloji sanırım?
Gazı soğutursanız enerji kaybedeceği için dalga boyu da değişir hocam, dediğiniz teknik olarak doğru.

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Kafkasya »

Evet öyle.

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Motor teknolojisi dışında bu konularda da çalışmalarımız var mı bilmiyorum. Genelde el oğlunda görüp onu yapmaya çalışıyoruz. Fakat gazın nozzle dan çıkışında soğutmamız performans kaybına neden olmaz mı?

Ben daha çok çıkan sıcak havayı daha soğuk olan hava kapsülünün içinde dışarı atsa diye düşündüm. Ancak sonuçta foton olarak soğuk hava onun (sıcak havanın) dalga boyunu engelleyemez. Ya da engeller mi? Bunu demek istemiştim.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »


Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Dün ismi lazım değil bir üniversitede teknoloji yarışmaları düzenlendi. Katılımcılar posterlerinin başında jüriyi beklerken ben de projelere bakıyordum. Bir baktım ki katılımcılardan biri Türbin nozullarının "Kobalt esaslı süperalaşım" dökümü ile katılmış. Gittim bir 10 15 dakika konuştum.

Ne yazık ki kazanamadı. (Birinci olanlar canlı dokuyu 3D printer ile basan ekip oldu. Sanırım dokunun basılmadan önceki kültür tankını dünyada yapan 2. ekipmiş)

Neyse uzatmayayım. Bu adam bana aslında her şeyin yatırım olduğunu söyledi. Destek olursa pek çok değerli madde-metalleri sıfırdan üretiminde çok sorun yaşamayız dedi.

Paylaşayım dedim.

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Kafkasya »

Kim yapmış dökümü Sn. Antares?

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

Kafkasya yazdı: 13 Haz 2019, 22:13 Kim yapmış dökümü Sn. Antares?
Bir akademisyen. Aslında tam yapmış mı ona da emin değilim. 70 bin saat olması gereken ömür bundan dolayı 30 bin saat oluyormuş.

kabardey
Akıncılar
Mesajlar: 7243
Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen kabardey »

Antares yazdı: 13 Haz 2019, 23:18 Bir akademisyen. Aslında tam yapmış mı ona da emin değilim. 70 bin saat olması gereken ömür bundan dolayı 30 bin saat oluyormuş.
Hocam zaten işin sırrı da orada ya. Bugün Türkiye'de pek çok firma motor üretebilir ama şuan ki istenilen şartlarda motor üretmek bambaşka bir şey. Bu şartların sağlanması zaten asıl teknoloji orada.

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5810
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen TEORI »

Aynen öyle. Bir şeyi döndürmek kolay, ama onu bilmem kaç saat sorunsuz döndürmek mesele. Bir de tank motoru bir araba boyutunda olduğundan her tanıtılan motor bloğu tank motoru değil. O bambaşka bir teknoloji.

Kullanıcı avatarı
TEORI
Site Başkanı
Mesajlar: 5810
Kayıt: 11 Tem 2012, 13:25
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen TEORI »

Bu idefte mtu standında Altayın 1500 beygirlik motoru. Karşılaştırın diye fotoyu koyuyorum.
Bu mesaja eklenen dosyaları görüntülemek için gerekli izinlere sahip değilsiniz.

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »



Burada turbin kanatlarının üretimi sanki çok kolaymış gibi anlatılmış?



Bir de bu videoda turbofan üretimi dikkatimi çekti. GE'nin Kompresör fan bıçaklarını carbon tekstili ile yapıyorlar. Araya tabii ki başka şeyler koyuyorlardır.

Resim

Üstte yer alan fotoğraftaki parçayı yakalamak için epey uğraştım. :lol:

HDS
Akıncılar
Mesajlar: 6234
Kayıt: 11 Tem 2012, 01:28
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen HDS »

Antares yazdı: 11 Tem 2019, 09:37 Burada turbin kanatlarının üretimi sanki çok kolaymış gibi anlatılmış?
Oradaki "türbin kanatları" epey eski model. Artık yeni nesil motorlarda hayat o kadar kolay değil.


Bunlar yıllarca, koca fan kanatçıklarından, motor içinde, dışarıdan görünmeyen kompresör kanatçıklarına kadar hep "dövme" işlemi ile, titanyum ve sıkışan havanın ısındığı ileri kademelerde de Nikel süperalaşımlardan, çelik alaşımlarından üretildi.

Bizim F-16'da kullandığımız motorlarda "kompresör" kanatçıkları mesela hep dövme metodu ile üretildi. Titanyum, Nikel, vs. Ama bunun sonrası için üretilen F-35'in motoruna yönelik üretim yapmaya, hem TEI hem de Kale-Pratt firmaları yatırım yaptılar. Bunların ikisi de F135 ve F136 motorları için kompresör ve fan "blisk"leri üretmek için hazırlandılar. Blisk, o kanatçıkların tek tek üretilmediği, aksine, tek tek üretilen kanatçıkların üzerine takılacağı diskleri ile bütünleşik üretildiği, daha performanslı ve çok daha hafif bir teknoloji. Artık neredeyse öyle olmayan motor kalmadı.

Yolcu uçağı motorlarının önünde görülen büyük "fan" kanatçıklarında ise tüm büyük firmaların artık kendine has teknolojileri var. Yukarıdaki videoda görüldüğü gibi, GE mesela karbon fiber kompozite yöneldi. 90'ların başından beri buna emek harcadı ve artık tecrübeyi böyle oluşturdu. Bir diğer firma Rolls&Royce, içi boş titanyum sıcak şekillendirme konusunda uzman. Pratt&Whittney ise tamamen farklı bir konuya eğildi ve fanı, onu çeviren mekanizmaya bir de devir düşürücü dişli kutusu ekleyerek farklı bir devirde çeviriyor.

Bunların hepsi bambaşka işler. Hiç birisi kolay değil.

80'lerin teknolojisi ile üretim yapmak ise, şu anda mümkün olabilir. Ama bizde Titanyum dövme ile üretim tecrübesi var mı? O da yok. :)

Antares
Süvariler
Mesajlar: 2138
Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Antares »

HDS yazdı: 11 Tem 2019, 14:53 Oradaki "türbin kanatları" epey eski model. Artık yeni nesil motorlarda hayat o kadar kolay değil.


Bunlar yıllarca, koca fan kanatçıklarından, motor içinde, dışarıdan görünmeyen kompresör kanatçıklarına kadar hep "dövme" işlemi ile, titanyum ve sıkışan havanın ısındığı ileri kademelerde de Nikel süperalaşımlardan, çelik alaşımlarından üretildi.

Bizim F-16'da kullandığımız motorlarda "kompresör" kanatçıkları mesela hep dövme metodu ile üretildi. Titanyum, Nikel, vs. Ama bunun sonrası için üretilen F-35'in motoruna yönelik üretim yapmaya, hem TEI hem de Kale-Pratt firmaları yatırım yaptılar. Bunların ikisi de F135 ve F136 motorları için kompresör ve fan "blisk"leri üretmek için hazırlandılar. Blisk, o kanatçıkların tek tek üretilmediği, aksine, tek tek üretilen kanatçıkların üzerine takılacağı diskleri ile bütünleşik üretildiği, daha performanslı ve çok daha hafif bir teknoloji. Artık neredeyse öyle olmayan motor kalmadı.

Yolcu uçağı motorlarının önünde görülen büyük "fan" kanatçıklarında ise tüm büyük firmaların artık kendine has teknolojileri var. Yukarıdaki videoda görüldüğü gibi, GE mesela karbon fiber kompozite yöneldi. 90'ların başından beri buna emek harcadı ve artık tecrübeyi böyle oluşturdu. Bir diğer firma Rolls&Royce, içi boş titanyum sıcak şekillendirme konusunda uzman. Pratt&Whittney ise tamamen farklı bir konuya eğildi ve fanı, onu çeviren mekanizmaya bir de devir düşürücü dişli kutusu ekleyerek farklı bir devirde çeviriyor.

Bunların hepsi bambaşka işler. Hiç birisi kolay değil.

80'lerin teknolojisi ile üretim yapmak ise, şu anda mümkün olabilir. Ama bizde Titanyum dövme ile üretim tecrübesi var mı? O da yok. :)

Açıklama için teşekkür ederim. Peki biz şu dediğiniz tek kristal teknolojisini gerçekten başarabildik mi? Evet daha uzun yıllar var ama yerli motor teknolojisinde bunları yapabilecek miyiz? Gerçi sizin dediğinize göre biz daha videodaki dövme çeliği yapamıyoruz benim dediğimi hiç yapamayız sanırım?

HDS
Akıncılar
Mesajlar: 6234
Kayıt: 11 Tem 2012, 01:28
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen HDS »

Tek kristal mevzusu başka. Tek kristal artık yanma odası sonrası sonrasının konusu. Tek başına bir motoru baştan yapmak kadar zor ve çapraz disiplinleri içeren çok dertli bir şey.

"Dövme" konusunu başaramıyoruz diyemeyiz aslında zira yapmadık hiç. Şu anda bilgimiz yok. Kapasitemiz de yok. Belki gerek de olmayacak. TEI ve sair firmada "blisk" konusunda epey yetenek oluştu.

Türbin, yani sıcak sektör ise bambaşka bir konu. Tek kristal ve benzeri konularda çok faaliyet var Türkiye'de. Uzun süredir de ilgileniliyor. Ancak gerek CAATSA gerekse de başka metotlarla bunların makine ve teçhizatının getirilmesi zor olacaktır. Hoş, epeyce bir tedarik yapıldı ama hammadde yine mesele.


Şu anda kesin bir yorum yapmak için yeterli yerde değiliz.

Kafkasya
Süvariler
Mesajlar: 3156
Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Yaş: 87

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Kafkasya »

1960 larda Rolls Roys RB.162 türbinleri için cam elyaflı plastik (Gfk) ilk sıra hariç kanatçık ve gövdeyi bu malzemeden üretmişdi.

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Aralık sonuna kadar 13 adet ilk teslimat grubu olan PD-170 TAI'ye teslim edilecek. Daha fazla güç üreten motorun ise çalışmaları devam ediyor. Mevcut TS1400 motorunun yakıt tüketimi yarı yarıya düşürülmüş. 1500shp'lik turboşaft motorun ise çekirdek imalatı bitmiş, montaj aşamasında. Gelecek yıl Gökbey'e entegrasyonu planlanıyor.


Kullanıcı avatarı
Hayali
Süvariler
Mesajlar: 1103
Kayıt: 10 Kas 2019, 20:08
Konum: Samsun-TR
Yaş: 26

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Hayali »

Test7 yazdı: 02 Ara 2019, 09:12 Aralık sonuna kadar 13 adet ilk teslimat grubu olan PD-170 TAI'ye teslim edilecek. Daha fazla güç üreten motorun ise çalışmaları devam ediyor. Mevcut TS1400 motorunun yakıt tüketimi yarı yarıya düşürülmüş. 1500shp'lik turboşaft motorun ise çekirdek imalatı bitmiş, montaj aşamasında. Gelecek yıl Gökbey'e entegrasyonu planlanıyor.

Bu motorlar Aksungur için mi? Sene sonuna kadar 13 adet teslim edilecek diyor.

anafor2014
Süvariler
Mesajlar: 2819
Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen anafor2014 »

Test7 yazdı: 02 Ara 2019, 09:12 Aralık sonuna kadar 13 adet ilk teslimat grubu olan PD-170 TAI'ye teslim edilecek. Daha fazla güç üreten motorun ise çalışmaları devam ediyor. Mevcut TS1400 motorunun yakıt tüketimi yarı yarıya düşürülmüş. 1500shp'lik turboşaft motorun ise çekirdek imalatı bitmiş, montaj aşamasında. Gelecek yıl Gökbey'e entegrasyonu planlanıyor.

Gerçekten çok güzel sonuçlar elde edildi. Tei cidden yeni bir kimlik kazandı. Emeği geçen herkese teşekkürler

Kullanıcı avatarı
Test7
Süvariler
Mesajlar: 3650
Kayıt: 01 Şub 2017, 00:57
Yaş:
İletişim:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Test7 »

Hayali yazdı: 02 Ara 2019, 21:33 Bu motorlar Aksungur için mi? Sene sonuna kadar 13 adet teslim edilecek diyor.
Anka siparişleri için. Aksungur da buna dahil olabilir. Benim tahminim ilk parti aksungurlar(sipariş olursa) pd170 ile sonrakiler ise pd220 ile donatilabilirler.

Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1477
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Moon&star »

Bildiğin "Seperatör" @Musti, yeni bir şey değil. Merkezkaç kuvveti yardımı ile öz kütle farkından dolayı yağ ve sludge(slaç) birbirinden ayrışıyor.

-Bizim Kobra'larda da Yakıt Seperatörü var diye biliyorum...

igirgin
Süvariler
Mesajlar: 3751
Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
Yaş: 13

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen igirgin »

Hangi tank motorunun krankı bu?

Kullanıcı avatarı
Moon&star
Süvariler
Mesajlar: 1477
Kayıt: 29 Tem 2012, 02:34
Yaş:

Yerli motor teknolojileri

Mesaj gönderen Moon&star »

Krank üretmek deve ile kulak değil, yillardir çeşitli araçların motorlarinin hareketli parçalarını üretiyoruz. Tank motorlarında bir örtülü ambargo olsa Krank'a gelene kadar enjeksiyon sisteminden tutta, "yanma verimliligi" ile ilgili beyin, sensör ve yazılım gibi çeşitli kritik parçalar var. Kam mili, Krank mili, piston gibi hareketli parçalar bunların yanında dış kapının mandalı olur.

Cevapla