Yerli motor teknolojileri
- alpagut
- Süvariler
- Mesajlar: 1341
- Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Belkki tank konusunda abartmis olabilirim. Ama Biz kocaman bir kara ulkesiyiz. Bize bunlar yetmez. Avrupa'nin buyuk ulkelerinde catisma derdi yok ki. Diger ulkelerde ya kendilerine silah satilmadigindan ya da paralari olmadigindan alamiyor.
Kendimizi savunuruz ama daha az kayip vermek var. Daha caydirici olmak var. Suriye'de Azeraycan'da Libya'da variz daha da olmak istiyoruz. Yunan ile didisiyoruz. Yeri geldiginde Rusya ile surtusuyoruz. Ambargo yiyoruz. Ona gore hazirlik yapmali. Ihtiyacin 3 ise 4 almali. Bu gun gibi krizde de degildik hani. Para da vardi. Sahi bugun de var ama baska yerlere.
Kendimizi savunuruz ama daha az kayip vermek var. Daha caydirici olmak var. Suriye'de Azeraycan'da Libya'da variz daha da olmak istiyoruz. Yunan ile didisiyoruz. Yeri geldiginde Rusya ile surtusuyoruz. Ambargo yiyoruz. Ona gore hazirlik yapmali. Ihtiyacin 3 ise 4 almali. Bu gun gibi krizde de degildik hani. Para da vardi. Sahi bugun de var ama baska yerlere.
- İstiklalFM
- Genel Yetkili
- Mesajlar: 3902
- Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
- Yaş: 25
Yerli motor teknolojileri
Bakın bunlara bende imzamı atarım. Haklı eleştiriler. Haklı serzenişler.
Fırtına 2 bile yıllar oldu hazır ama üretmedik. Tank motoru gibi yokluk çekilen bie motor sınıfı değil hala ara çözğm üretip ihraç edemedik.
Fırtına 2 bile yıllar oldu hazır ama üretmedik. Tank motoru gibi yokluk çekilen bie motor sınıfı değil hala ara çözğm üretip ihraç edemedik.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1023
- Kayıt: 25 Tem 2012, 02:03
- Yaş:
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 3549
- Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
TEI Genel Muduru Mahmut Aksit Hoca'nin Tolga OZbek ile yaptigi soylesi son zamanlarda gordugum icerik olarak yuklu yayin olmus. TEI'nin projeleri hakkinda bir cok soruya ilk agizdan doyurucu cevaplar verilmis. TS1400 gelisim sureci ana konu gibi gorunsede PD170 motoru uzerinde TB3'un nasil bir IHA olacagini ip uclari verilmis ki manevra kabiliyeti iyi olacak bir IHA olmasini bekleyebiliriz. Uzun kanatli hantal bir IHA yerine belki MIUS (Jet motorlu IHA) nin benzeri geometriye sahip ama PD170 motorlu bir versiyonunu gorursek sasirmayalim. Son yillardki S/IHA trendine farkli bir perspektive getirecek Baykar anlasilan.
F110 motor konusuna deginilmis. Motor hakkinda onemli bilgiler vermis. Belli ki MMU'nin ilk blok versiyonlarinda F110 ile devam edilecek TEI uzerinden yerli uretim katkisi saglanarak. Mevcut sartlard en mantikli ve maliyeti dusuk karar bu olur. Sifirdan motor isi cok uzun bir surec ve yuksek maliyet gerektirdiginden MMU icin belki 15 sene sonraki konu ancak olabilir.
Ve tabi General Electric firmasi ile yapilan ortakligin ulkemize kazandirdiklarini ictenlikle carptirmadan (Firmaya tesekkur ederek) anlatmis. Hoca baska bir kafadan insan olsaydi ABD'li bir sirketi ovmemek icin neler yapardi kim bilir. 5-6 milyard dolarlik motor parcasi is yukune sahip bir firma olmuslar. Malum Turk-ABD iliskileri konusunda, ozellikle savunma sanayi olarak surekli bize birsey vermediler, biz uretmeyelim diye fabrikalarimizi kapattilar diye atip tutanlar var. GE resmen TEI'de bizim turbine motor altyapimizi kurmus, know how transfer etmis. Gerisi bize kalmis. Ister guzel isler cikar, ister yan gel yat.
Gerisi bizim Aksit hoca gibi degerli insnlari bulup (liyakatin onemi) bu sirketlerimiz yonetiminde gorev vererek oluyor. Mahmut Aksit hoca doktora egitimini ABD'de yapmis, uzun yillarda ABD'de Cincinati sehrindeki GE tesislerinde turbine teknolojileri konusunda ARGE ekiplerinde calismis bir insan. Teknoloji transferi sadece makina almak ile olmuyor, kendini yetistrimis insanlari duzgun kullanarak olabiliyor. Liyakat ve isini severek yapmak. Keske butun kurumlarimiz bu sekilde isinin ehli insanlar tarafindan yonetilse.
Asagidaki link uzerinde seyredebilirsiniz.
F110 motor konusuna deginilmis. Motor hakkinda onemli bilgiler vermis. Belli ki MMU'nin ilk blok versiyonlarinda F110 ile devam edilecek TEI uzerinden yerli uretim katkisi saglanarak. Mevcut sartlard en mantikli ve maliyeti dusuk karar bu olur. Sifirdan motor isi cok uzun bir surec ve yuksek maliyet gerektirdiginden MMU icin belki 15 sene sonraki konu ancak olabilir.
Ve tabi General Electric firmasi ile yapilan ortakligin ulkemize kazandirdiklarini ictenlikle carptirmadan (Firmaya tesekkur ederek) anlatmis. Hoca baska bir kafadan insan olsaydi ABD'li bir sirketi ovmemek icin neler yapardi kim bilir. 5-6 milyard dolarlik motor parcasi is yukune sahip bir firma olmuslar. Malum Turk-ABD iliskileri konusunda, ozellikle savunma sanayi olarak surekli bize birsey vermediler, biz uretmeyelim diye fabrikalarimizi kapattilar diye atip tutanlar var. GE resmen TEI'de bizim turbine motor altyapimizi kurmus, know how transfer etmis. Gerisi bize kalmis. Ister guzel isler cikar, ister yan gel yat.
Gerisi bizim Aksit hoca gibi degerli insnlari bulup (liyakatin onemi) bu sirketlerimiz yonetiminde gorev vererek oluyor. Mahmut Aksit hoca doktora egitimini ABD'de yapmis, uzun yillarda ABD'de Cincinati sehrindeki GE tesislerinde turbine teknolojileri konusunda ARGE ekiplerinde calismis bir insan. Teknoloji transferi sadece makina almak ile olmuyor, kendini yetistrimis insanlari duzgun kullanarak olabiliyor. Liyakat ve isini severek yapmak. Keske butun kurumlarimiz bu sekilde isinin ehli insanlar tarafindan yonetilse.
Asagidaki link uzerinde seyredebilirsiniz.
- witch_king
- Üye
- Mesajlar: 397
- Kayıt: 02 Ağu 2012, 00:01
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Söyleşinin tamamını seyrettim, çok doyurucu ve güzel bir söyleşi olmuş izlemeyenlere kesinlikle tavsiye ediyorum.
Sayın TEI Genel Müdürü Mahmut Akşit Hoca ve ekibine teşekkür ederim.
Belki şuan için değil ama 15-20 sene içerisinde dünyanın en büyük ve markalaşmış motor şirketlerinden biri olacağından şüphem yok.
Sayın TEI Genel Müdürü Mahmut Akşit Hoca ve ekibine teşekkür ederim.
Belki şuan için değil ama 15-20 sene içerisinde dünyanın en büyük ve markalaşmış motor şirketlerinden biri olacağından şüphem yok.
- wolfastein
- Üye
- Mesajlar: 409
- Kayıt: 23 Tem 2012, 00:18
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
BMC'nin motorları
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 3549
- Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Yukaridaki tweet icinde gordugunuz Kubilay hocam Sn. Aksit Hoca'nin soylesisinde gorduklerini ve turbine motor tasarimi zorlugunu cok guzel yazmis tweet selinde. Okumanizi tavsiye derim.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3052
- Kayıt: 25 Ağu 2015, 13:41
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
İşin içinde BMC olunca iki adım geriden bakıyor insan ister istemez. Ne kadar doğru, ne kadar yalan bilmiyorum. Zaten işin teknik boyutunu tartışacak bir bilgim yok. Ama mevzu bahis motorlar çok ihtiyacımız olan şeyler. Nasıl yaptılar, teknoloji mi aldılar, lisans altı mı, üstü mü bilemeyeceğim. Tek odaklandığım nokta öyle ya da böyle şu motor işinin artık çözülmesi. Seri üretime sorunsuz girecek özellikle 1000-1500 beygir motorları halletsinler de nasıl yapıyorlarsa yapsınlar.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 5335
- Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Şimdi Batu , BMC ürünü ve çalışıyor ? milli dizayn ve milli üretim ?
- _Turkuaz_
- Süvariler
- Mesajlar: 1870
- Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Sayın Mahmut Akşit, PD-170 motorunun ihracat olasılığından bahsetmiş. Muhtemel alıcı kim acaba?
Haberde aktarılana göre BMC Power'ın 400 HP'lik motoru Vuran üstünde testlere başlamış.
Haberde aktarılana göre BMC Power'ın 400 HP'lik motoru Vuran üstünde testlere başlamış.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Yerli motor teknolojileri
Dakika 24:20'de TJ-90'dan öğrendiklerimizle TS-1400'ü yaptık dediklerine göre
TJ-300'den sonra ne beklemeliyiz?
TJ-300'den sonra ne beklemeliyiz?
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1223
- Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Zaten son yayınında TJ-300'deki eksenal kompresör teknolojisinin torbofan motorlarda kullanılan kompresör tipi olduğunu söyledi. Aslında TEİ'ye görev ve kaynak verilse 10 sene içerisinde bir turbofan motor prototipi çıkarır da işte biz vakit kaybetmeyi çok seviyoruz ya da bir şekilde TEİ bilgisini paylaşıyor.
Nihayetinde F-110 seçildi, prototipte kullanılacak motora karar verildikten sonra uçağı zaten motor etrafında yapacağız. Yani istenen motorun boyut, güç, ağırlık vb. özellikleri az çok belli oldu. RR-Kale teklifi ne olacak görelim. Motor işi netleşse herkesin içi rahatlayacak.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 204
- Kayıt: 11 Tem 2012, 00:11
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Son dakikada mealen diyor ki Sayin Aksit, yani en azindan benim anladigim kadariyla, tank icin gaz turbinli motor da -Abrams gibi- yapariz eger ki isternirse, bu kabiliyetimiz var... Ben bunu uzun zaman once dile getirmistim cok zorda kalinirsa ts1400 temelli bir motor dusunulebilir diye Altay icin... Ne mutlu ki bence benzeri bir fikir onun da aklindan gecmis...
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3830
- Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Programda ilginç bir bahis daha var. Sayın Akşit kendilerinden ilk başta daha zayıf bir motor istendiğini ama kendisinin bunu büyütelim kullanacak daha başka ürünler var, hepsinde kullanalım diyerek 1400 beygirlik motor yapıldığını söylediği kısım bana ilginç gelmişti.Comrade Kalashnikov yazdı: ↑31 Oca 2021, 00:30 Son dakikada mealen diyor ki Sayin Aksit, yani en azindan benim anladigim kadariyla, tank icin gaz turbinli motor da -Abrams gibi- yapariz eger ki isternirse, bu kabiliyetimiz var... Ben bunu uzun zaman once dile getirmistim cok zorda kalinirsa ts1400 temelli bir motor dusunulebilir diye Altay icin... Ne mutlu ki bence benzeri bir fikir onun da aklindan gecmis...
-
- Üye
- Mesajlar: 113
- Kayıt: 02 Oca 2020, 12:27
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Ben de bu videoyu gururla izledim. Akşit hoca gibi insanlar çoğalsa keşke. Liyakat herşeyin üstünde olmalı. Dünya görüşü, siyasi düşüncesi ne olursa olsun, yeterki liyakatli olsun
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1223
- Kayıt: 12 Eyl 2014, 19:18
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
TRMotor şimdiye kadar ne yaptı diye o kadar sordum ki karşıma çıktı. Burada TRMotor genel müdürü Osman Dur öğretmenler ile yapılan bir söyleşide konuşmuş. 21.40'tan sonra MMU motoru için güç, itki, ağırlık vb. isterlerin tanımlandığını, konsept tasarım aşamasına geçeceklerini söylüyor. İster tanımlamak elbette uçağın tasarımıyla da bir arada yürüyordur. Konsept tasarım acaba ne kadar süre alacak? TS-1400'ün sıfırdan geliştirmesinin 7-8 yıl süreceği düşünülürse sanırım 10+ (ucunu açık bırakmak en doğrusu) demek mantıklı duruyor. APU için TEİ ile çalışıldığını da ifade etmiş.
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 334
- Kayıt: 17 Tem 2012, 12:17
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
TR Motor firması, bir ürün geliştirebilir mi ? Evet geliştirebilir. MMU prototipi için seçilen F-110 motoru malzeme teknolojisi olarak 80'li yıllara dayanıyor yine block 40 F-16'ların teslimatı sırasında TEI tarafından F-110 motoru lisans altı üretildi. Yabancısı olduğumuz bir sistem değil. motor hakkında alt yapısı olan TEI çalışanları olabilir ama bu alt yapı ve bilgi bir şekilde TR Motor a aktarılarak fikri ve sınai hakları TR Motor a ait bir ürün ortaya çıkabilir ama buradaki çıkmaz şu;
Kalenin bu işteki ortağı RR ve birlikte isterleri karşılayan ve RR ortaklığı sayesinde MMU sürecini uzatmayacak, ihracat konusunda riski olan(İngiltere'nin sorunlu olduğu ülke Arjantin. onun dışındaki başka bir ülkeye silah ihracatı konusunda sorun çıkardığını hatırlamasam da ABD baskısı her zaman olabilir.) bir ürün olacak ama proje takviminde en azından motor konusunda ciddi bir sarkma olmama riski var. Tr Motor ise tamam bir ürün ortaya koyabilir, geliştirir ve bize ait olur fakat en önemli sorun olan takvim süreci ve MMU ile birlikte koşacak bi süreç mi olur yoksa Altay'ın motoru hikayesine mi döner ?
Buradaki en mantıklı süreç, eğer şartları bize uyuyorsa Kale ve RR ortaklığı ile geliştirilecek motor ile yola çıkıp acil ihtiyacı karşılayacak oranda uçağı tedarik ederken TR Motor da kendi ar-ge süreci ile yerli olarak bir motor geliştirebilir. Bugün F-16/F-35 vb uçaklarda farklı motor üreticisi firmaların seçenekleri tercih edilebiliyorsunuz. MMU sürecinde bütçeyi şişirmemek için TR Motor ar-ge sürecinin finansını(madem şirkete ortaklar) Katarlı kardeşler yapar, ihracat sürecinde RR Kale motorunda ABD kaynaklı sıkıntılar yaşarsak TR Motor un geliştireceği ürün üzerinden alternatif de sunulabilir.
Kalenin bu işteki ortağı RR ve birlikte isterleri karşılayan ve RR ortaklığı sayesinde MMU sürecini uzatmayacak, ihracat konusunda riski olan(İngiltere'nin sorunlu olduğu ülke Arjantin. onun dışındaki başka bir ülkeye silah ihracatı konusunda sorun çıkardığını hatırlamasam da ABD baskısı her zaman olabilir.) bir ürün olacak ama proje takviminde en azından motor konusunda ciddi bir sarkma olmama riski var. Tr Motor ise tamam bir ürün ortaya koyabilir, geliştirir ve bize ait olur fakat en önemli sorun olan takvim süreci ve MMU ile birlikte koşacak bi süreç mi olur yoksa Altay'ın motoru hikayesine mi döner ?
Buradaki en mantıklı süreç, eğer şartları bize uyuyorsa Kale ve RR ortaklığı ile geliştirilecek motor ile yola çıkıp acil ihtiyacı karşılayacak oranda uçağı tedarik ederken TR Motor da kendi ar-ge süreci ile yerli olarak bir motor geliştirebilir. Bugün F-16/F-35 vb uçaklarda farklı motor üreticisi firmaların seçenekleri tercih edilebiliyorsunuz. MMU sürecinde bütçeyi şişirmemek için TR Motor ar-ge sürecinin finansını(madem şirkete ortaklar) Katarlı kardeşler yapar, ihracat sürecinde RR Kale motorunda ABD kaynaklı sıkıntılar yaşarsak TR Motor un geliştireceği ürün üzerinden alternatif de sunulabilir.
- brownbess
- Süvariler
- Mesajlar: 367
- Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Tek Kristal Türbin Kanadı Teslim Töreni:
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Yerli motor teknolojileri
Kaçırmış olabilirim seramik türbin kanatçıkları kullanan motorlar var mı, yoksa seramik derken mono-kristal anlamı mı çıkarılmalı?
-
- Üye
- Mesajlar: 59
- Kayıt: 14 Tem 2012, 05:02
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
yerli jet motoru ne durumda acaba oldukça merak ediyorum.
kendisi sihadan uzun menzilli füzelere kadar bir çok alandaki önemli projelerin demir başı. dilerim bizi bilgilendirecek birileri vardır...
kendisi sihadan uzun menzilli füzelere kadar bir çok alandaki önemli projelerin demir başı. dilerim bizi bilgilendirecek birileri vardır...
- SametKomurcu
- Süvariler
- Mesajlar: 1037
- Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
- Konum: İstanbul
- Yaş: 22
- SametKomurcu
- Süvariler
- Mesajlar: 1037
- Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
- Konum: İstanbul
- Yaş: 22
-
- Üye
- Mesajlar: 95
- Kayıt: 15 Eki 2014, 09:31
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Mahmut Akşit çok önemli açıklamalar yapmış. Galiba artık jet motoru üretme konusunda bilgi ve yapılabilirlik konusunda sıkıntımız kalmamış. Tek sorun yeterli zaman ve gerekli test altyapıları. Sabırlı ve kararlı şekilde yapımı yönünde kararlar verilip, gerekli bütçeler ayrılır ise 2030 ve sonrasında her büyüklükte ve amaçta motor üretebilen bir ülke olabiliriz.
- SametKomurcu
- Süvariler
- Mesajlar: 1037
- Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
- Konum: İstanbul
- Yaş: 22
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Yerli motor teknolojileri
MMU motorunu geliştirme işini kim alacak acep?
https://www.defenceturkey.com/tr/icerik ... esimi-5301
https://www.defenceturkey.com/tr/icerik ... esimi-5301
-
- Üye
- Mesajlar: 501
- Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
TEI'nin havacılık motorları, yeni mobil üniteyle Doğu Anadolu'da yüksek irtifada test edilebilecek. Eskişehir'de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI), havacılık motorlarının farklı irtifa koşullarında test edilmesine olanak sağlayan mobil motor test ünitesi geliştirdi. TEI'nin 8 metre eni, 14 metre uzunluğundaki motor test bremzesi, modüler yapısıyla bir günde kurulabiliyor.
Kaynak:www.defensehere.com/tr
Kaynak:www.defensehere.com/tr
-
- Süvariler
- Mesajlar: 503
- Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Madem öyle modüler yerine neden kalıcı bir tesis kurulmuyor?!
-
- Üye
- Mesajlar: 501
- Kayıt: 21 Eki 2012, 12:05
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Haberin tamamınında: "Yüksek irtifaya sahip, Türkiye'nin doğusundaki dağlarımıza bakıyoruz. Mesela Ağrı Dağı olabilir. Bizim geliştirdiğimiz mobil motor test bremzesini Ağrı Dağı'na götürüp kurarak test yaptığınızda aslında 17 bin ila 20 bin feette test gerçekleştirmiş oluyorsunuz. Bu da gerçek uçuş şartlarına çok yakın oluyor. Bir aksilik olmazsa bu yıl içinde ilk testlerimizi Doğu Anadolu Bölgesi'nin yüksek yerlerinde yapacağız."
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Yerli motor teknolojileri
Daha önce de dediğim gibi. TF-6000 çekirdek motoru ve diğer soğuk parçaları işi halledilmiş görünüyor bu açıklamalara göre. Tesis içi bilgisayar bağlantılı çalışma performans verileri tamamlanıyor olmalı. Bir yandan da ard yanıcı kısmı çalışmaları devam ediyordur. Yıl içerisinde ( Ki Eylül -Ekim tahminim ) bremze testlerine başlayabilir.
Benim asıl üzerine düştüğüm konu ise, çekirdek motor edinimi sonrası 35k lb itki sağlayabilecek bir çekirdek motor çalışmasına baslanma ihtimalidir. Akşit hocanın açıklamalarında özellikle tek parça kristal kanat teknolojisi, yüksek sıcaklık dayanımlı yanma odası ve yüksek itki kompresör konularının halledildiği bilgileri yer almıştı. İşte bu TF 6000 çekirdek motor sonrası 35k lb için de benzer bir yol ile hazırlıklara başlandığı düşüncesindeyim. Çünkü direkt TEİ özelinde resmi bir projelendirme olmamasına rağmen bürokrasi ısrarla Akşit hoca ve ekibine MMU motoru yapabilir durumda mıyız sorusu yöneltmekte. Hoca da muhtemelen aldığı talimatlar doğrultusunda 35k lb itki sağlayabilecek ölçekte bir çekirdek motor hazırlıyor olabilir bu dönemde. Zaten sonrası malum. Evet yapabildik haberi bürokrasiye ulaştığı an, kamuoyuna TEİ başkanlığında MMU motor projesi görevi verildiği ilanı edilecektir. Hoca ve ekibi için bundan sonraki süreç zaten ilk çalıştırma ve test etmeye başlama süresi olarak 4 sene gibi bir imkan verecektir.
2027-28 gibi de MMU yerli motor entegreli bir prototip ortaya çıkararak yer ve hava testleri dahil 4 senelik bir kalifikasyon ve sertifikasyon süreci ile seri üretime 2032-33 gibi hazır hale getirildiğini görebiliriz. Bu da zaten ilk 2 filo F110 motorlu MMU sonrası yerli motorlu üretim düşüncesi ile benzer zamanlara işaret ediyor.
Benim asıl üzerine düştüğüm konu ise, çekirdek motor edinimi sonrası 35k lb itki sağlayabilecek bir çekirdek motor çalışmasına baslanma ihtimalidir. Akşit hocanın açıklamalarında özellikle tek parça kristal kanat teknolojisi, yüksek sıcaklık dayanımlı yanma odası ve yüksek itki kompresör konularının halledildiği bilgileri yer almıştı. İşte bu TF 6000 çekirdek motor sonrası 35k lb için de benzer bir yol ile hazırlıklara başlandığı düşüncesindeyim. Çünkü direkt TEİ özelinde resmi bir projelendirme olmamasına rağmen bürokrasi ısrarla Akşit hoca ve ekibine MMU motoru yapabilir durumda mıyız sorusu yöneltmekte. Hoca da muhtemelen aldığı talimatlar doğrultusunda 35k lb itki sağlayabilecek ölçekte bir çekirdek motor hazırlıyor olabilir bu dönemde. Zaten sonrası malum. Evet yapabildik haberi bürokrasiye ulaştığı an, kamuoyuna TEİ başkanlığında MMU motor projesi görevi verildiği ilanı edilecektir. Hoca ve ekibi için bundan sonraki süreç zaten ilk çalıştırma ve test etmeye başlama süresi olarak 4 sene gibi bir imkan verecektir.
2027-28 gibi de MMU yerli motor entegreli bir prototip ortaya çıkararak yer ve hava testleri dahil 4 senelik bir kalifikasyon ve sertifikasyon süreci ile seri üretime 2032-33 gibi hazır hale getirildiğini görebiliriz. Bu da zaten ilk 2 filo F110 motorlu MMU sonrası yerli motorlu üretim düşüncesi ile benzer zamanlara işaret ediyor.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Test uçağı yapmak çok mu zor? İstenilen irtifaya çıkıp istenen manevraları yaparak süreci çok hızlı birirdi. Anlatılan seyyar test sistemi mantıklı gelmedi.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Yerli motor teknolojileri
Şu 3D baskı işini boşlamamak lazım özellikle füze motorlarında çok değerli bir üretim şekli olur.
https://www.designnews.com/3dp/jet-engi ... e-assembly
https://www.designnews.com/3dp/jet-engi ... e-assembly
-
- Süvariler
- Mesajlar: 5335
- Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Kullanmiyor muyuz zaten. Ben girdik bu islere diye biliyorum.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Yerli motor teknolojileri
Kullanıyoruz tabi ki TJ-90 motorunun yanma odası bu yöntemle yapılıyordu fakat burada ben motorun kendisinden bir bütün olarak bahsediyordum.goldenwings yazdı: ↑24 May 2023, 11:09 Kullanmiyor muyuz zaten. Ben girdik bu islere diye biliyorum.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Yerli motor teknolojileri
Teknofest-Ankara'da TF-6000 motora ait Titanyum yekpare Blisk ve Yüksek itkili kompresör takımının bitmiş orijinal prototibinin gösterimi yapılmış. Bitti arkadaşlar bitti. Defalarca yazdığım en kritik üçlü grup tamamlanmış. Ciddi anlamda seviye atlatacak çok yüksek ve hassas teknolojiye sahibiz artık. Bu seviyede itkiye sahip olacak modern bir turbofan motorun en hayati üç parçası olan yekpare Titanyum Blisk, yüksek itki kompresörü ve yanma odasının tamamlanması demek motor teknolojilerinin önünün açılması demektir. Turbosaft, turboprob, daha büyük turbofan motorlar, gemi itki sistemleri hepsinin önü açık artık. Teşekkürler Akşit hoca ve ekibi. Başından beri inancım tamdı size. Çok önemli kazanım çooook.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Bence asıl şimdi başlıyor. Testler , ince ayarlar ve düzeltmelerle geçecek 3-5 senemiz var.
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 7243
- Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Eksiği yok fazlası var.anafor2014 yazdı: ↑12 Eyl 2023, 22:24 Bence asıl şimdi başlıyor. Testler , ince ayarlar ve düzeltmelerle geçecek 3-5 senemiz var.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
+1. Aynen öyle. Her ne kadar, -çapından dolayı- 6000 değil ama yapılacak modifikasyonlar sayesinde ard-yakıcısız 10000 librelik itki üreteceğini düşünsem de önünde daha uzuuun bir yol var bu motorun.
Şu anda seri üretimde olsaydı bu TF6000 motoru, ben şimdi olduğu gibi huzursuz olmazdım. Çünkü, en azından o zaman F18 muadili çift motorlu bir muharip Hürjet'i üretime sokabilirdik.
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 7243
- Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Temel Kotil açık açık söyledi, bunu yapacak ne insan gücümüz kaldı ne de paramız.Merzifonlu yazdı: ↑13 Eyl 2023, 03:37 Şu anda seri üretimde olsaydı bu TF6000 motoru, ben şimdi olduğu gibi huzursuz olmazdım. Çünkü, en azından o zaman F18 muadili çift motorlu bir muharip Hürjet'i üretime sokabilirdik.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Mevcut durum öyle, evet. Ama eğer TF6000 seri üretimde olsaydı, Hürjet'in en azından çift motorlu muharip versiyonunu da baştan hazır ederdik.
Her neyse, olmuşla ölmüşe çare yoktur. Çok yakın bir gelecekte ıskartaya çıkacak olan F5 Fantomların yerine ne koyacağız, onu düşünelim biz...
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 7243
- Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
F404 global pazar için doğru seçim, zira alternatifleri her zaman dezavantajlı durumda kalacaktı. Baştan bile TF6000 olsaydı, bence seçilme şansı çok düşüktü.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Buna da +1. Eğitim uçağı için F404 en uygun seçim.
GE F404 motoru uzun süredir hizmette olduğundan çok güvenilir bir motor ve blisk teknolojili olmadığından da tamiri ucuz. Bunlar eğitim uçağındaki motorlar için en önemli kriterler.
Ama TF-10000'i ben çift motorlu muharip Hürjet için düşünmüştüm zaten.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Benim hissiyatım yapılacak iyileştirmeler ve optimizasyonlar ile tf10000 motoru itki olarak 13000 seviyesine kadar çıkabilir. Eğer bu başarılırsa çift TFxxxx kullanarak hürjet den daha kapasiteli bir uçak yapma şansımız olabilir.
F16 taşıma kapasitesine yakın , çift motorlu bir uçak zor bir hedef olmaz. Tabii önce tf10000 i başarmalıyız.
F16 taşıma kapasitesine yakın , çift motorlu bir uçak zor bir hedef olmaz. Tabii önce tf10000 i başarmalıyız.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Ek olarak trmotor şirketi insan kaynağı olarak baya büyümüş çalışan sayısı 150 üzerinde görünüyor linkedin de.
Trmotor un konumlandıgı yer neresi acaba? Tam olarak bende oturmuyor .
Trmotor un konumlandıgı yer neresi acaba? Tam olarak bende oturmuyor .
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Yerli motor teknolojileri
Hocam, naçizane bilgimle katkıda bulunmaya çalışmak isterim. TF6000 motor projesinin en değerli kazanımları , blade denilen titanyum kanatçıkların disk üzerine tek tek üretilip yerleştirilmesi yerine, yekpare disk üzerinde mikron hassasiyetiyle kanatçıkların kesilerek tümleşik fan elde edilmesidir. Buna ilaveten yüksek itkiyi sağlayan ve hava akımını yüksek basınçla yanma odasına gönderen kompresör kazanımı. Bu iki önemli teknolojiye ek olarak bu denli yüksek itkinin getireceği yüksek ısıya dayanıklı yekpare yanma odası teknolojisi kazanımıdır.anafor2014 yazdı: ↑13 Eyl 2023, 09:19 Benim hissiyatım yapılacak iyileştirmeler ve optimizasyonlar ile tf10000 motoru itki olarak 13000 seviyesine kadar çıkabilir. Eğer bu başarılırsa çift TFxxxx kullanarak hürjet den daha kapasiteli bir uçak yapma şansımız olabilir.
F16 taşıma kapasitesine yakın , çift motorlu bir uçak zor bir hedef olmaz. Tabii önce tf10000 i başarmalıyız.
Şimdi bu üçünü kullandığınız bir motorda yüksek yakıt verimi sağlarsınız. Çünkü yüksek itki kompresörünün sağladığı hava basıncı sayesinde yanma odasına gönderilen yakıt olduğundan daha kısa sürede yanar ve kayıp minimize edilir. Yekpare üretim Bliskler sayesinde yüksek mukavemetle ısıya dayanım söz konusu olur. Bizim bu noktadan sonraki halletmemiz gereken ise TF10000'de olması gereken art yanıcı ünitesinin de aynı mukavemet ve performansı sağlayacak teknolojide olmasını sağlamaktır.
Bu kısma kadar halledince, ortaya şöyle bir durum çıkacaktır. Mevcut parametreler ile hesaplanan kuru itki gücü, tıpkı pistonlu TP-170 ve 225'te, turbosaft TS-1400'de olduğu gibi test aşamalarında belirlenenden çok daha fazla gücün/itkinin alındığını görmemizi sağlayabilecektir. Çünkü yeni nesil malzeme proseslerinin, yeni nesil üretim teknolojilerinin getirdiği avantajları kullandığımız motorlar üretmeye başladık. Benim tahminime göre test aşamaları ilerlediğinde kuru itkinin 8k lb'lere ve art yanıcılı olarak da 12k lb'lere ulaşabileceğimizdir.
Bu motor, asla TF 35k hedefi ile karıştırılmamalıdır. Bu parametrelere ulaşacak bir motor ile yapabileceğimiz bir çok motor ailesi söz konusudur. Bunu illa ki 19-20k lb'lere çıkarmak yerine mevcut motora uygun platformlar üzerinde çalışmak şuanki yeterlilik ile çok daha fayda/maliyetlidir. Hürjet örneği verecek olursak;
Hürjet, denildiği üzere F-404 motor teknolojisi ile, mevcut platform özellikleri ile ideal bir eğitim uçağı pozisyonunda. Üstelik Türk Yıldızları takımı için de envanterin değişimi için bulunmaz nimet. Lakin şöyle bir durum var. İşin motor tedarik kısmı, politik yaklaşımlar, ihracat potansiyeli, TSK için farklı kuvvetlerde yüksek kapasiteli operasyonel muharip uçak alternatifi olarak düşünüldüğünde, mevcut Hürjet formu ve motoru yerine TF 10000 kodlamalı ancak bir miktar daha yüksek itkiye sahip modern bir yerli motor ile çift motorlu, daha geniş kanatlı, çift dikey stabilizeli bir versiyonu hava kuvvetleri için, yeni modele ilave edilecek Naval iniş takımları, katlanır kanatlar ve korozyon kaplaması ile de gemi güverte pisti kalkışa uygun Naval versiyon birlikte servis edilebilir. Buna ek olarak başta Azerbaycan olmak üzere bu yeni versiyonu satın almaya niyetlenecek ülkeler için ihracat kısıtlaması ve parça/motor tedarik sorunu yaşamadan satış yapabileceğimiz bir versiyona sahip olunacaktır.
Biz işin bu kısımları ile uğraşırken motor projesinin devamı TF-35k olmalıdır. Ara motor yerine bu iki motor üzerinden projeler sekillendirilebilir. Süreç çok daha hızlı sağlanabilir. Diyeceksiniz ki, yahu Hürjet için bu versiyonu yapacak ekip yok artık. Ben de derim ki yemek pişmiş zaten. Altını kapamadan önce baharatını, yeşilliğini üzerine döküp tereyağı ile bağlamaktan mı kaçacağız?
TF-10000'i TF-20000'e çıkaracak ikinci proje mi? Yoksa mevcut motora uygun farklı versiyon Hürjet mi? Para kazanılacak çok alan var. Bu motordan T-925/929 helikopter projeleri için 2500/3000 shp turbosaft motorlar yapılabilir. Hücumbot ve Karakol gemilerine itki güçleri sağlanabilir, doğalgaz santrallerine kompresör olarak planlanabilir, Anka3 ile Kızılelma'ya motor olur. Bunlar hem yurtiçi hem yurtdışı çok ciddi sayılarda siparişler ve kazançlar sağlar.
Ben olaya endüstriyel gelişim açısından bakıyorum. Şartlar buna müsaade etmiyorsa, o zaman mevcut kabiliyetlerin değerlendirileceği proje değişiklikleri şarttır.
- Mert
- Üye
- Mesajlar: 66
- Kayıt: 04 Mar 2017, 02:40
- Konum: Sakarya
- Yaş:
-
- Üye
- Mesajlar: 59
- Kayıt: 23 May 2022, 03:38
- Yaş:
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 439
- Kayıt: 10 Tem 2012, 23:35
- Yaş:
Yerli motor teknolojileri
Basına açık bir yerde söylemedi. Geçen sene sanırım savunma sanayii ile ilgili youtouberlar, sosyal medya da içerik üretenler ve savunma muhabirleriyle özel bir toplantı ve sunum yapılmıştı TAI'de orada söyledi. Basına açık değildi. Hatta Kozan Bey de katılmıştı yanlış hatırlamıyorsam. Kaner Kurt'un yayınında söylemişti Kozan bey.
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 7243
- Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
- Yaş: