TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
İnfirad
Üye
Mesajlar: 139
Kayıt: 13 Tem 2012, 00:55
Yaş:

TAI Özgün Helikopter Projesi - T625 'Gökbey'

Mesaj gönderen İnfirad »

Resim
15 Haziran 2010 tarihli Savunma Sanayi İcra Komitesi kararı ile TUSAŞ’ın ana yükleniciliğinde gerçekleştirilecek olan “Özgün Helikopter Projesi”ne yönelik Teknik ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Temmuz 2011’de tamamlanarak Savunma Sanayi Müsteşarlığı’na teslim edilmiştir.

TUSAŞ’ın kendi kaynakları ile sürdürdüğü altyapı çalışmaları halen devam etmektedir. Bu kapsamda; bütünü ile özgün olarak tasarlanan Viril Kulesi (Whirl Tower) inşaat faaliyetleri tamamlanmıştır. Düzenek, azami kalkış ağırlığı 4,5 tona kadar helikopter palalarının; aerodinamik, yapısal ve akustik geliştirme faaliyetleri için kullanılabilecektir. Sistemin Mart 2012’de hizmete girmesi planlanmaktadır. Düzenek üzerinde ilk test edilecek palalar, yine bütünü ile özgün tasarlanan ve üretimleri tamamlanan R-İHA (Döner Kanatlı İnsansız Hava Aracı) palaları olacaktır.

Kritik Parça Test, Transmisyon Geliştirme ve Uçuş Kontrol Sistemi Laboratuarlarının kurulum çalışmaları için gerekli kaynak ayrılarak çalışmalar başlatılmıştır.

http://www.tai.com.tr/tr/proje/ozgun-helikopter
En son Sanchez tarafından 12 Ara 2018, 21:34 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
Sebep: düzenlendi.

DESTROYED
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 62
Kayıt: 20 Tem 2012, 14:35
Yaş:

Re: Tai Özgün Helikopter

Mesaj gönderen DESTROYED »

acaba tasarımı bumu? nereden Özgün Helikopter Projesi sorgulasam bu resim çıkıyor.. şayet bu ise çok güzel bi tasarım

nalight
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 90
Kayıt: 19 Tem 2012, 12:55
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen nalight »

skorsky nin revize bir hali gibi. temel yapı aynı.

Kullanıcı avatarı
AKINCI
Akıncılar
Mesajlar: 686
Kayıt: 10 Tem 2012, 22:09
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen AKINCI »

Bu zaten sikorsky nin tasarımı, bu segmentte ürünü yok bizimle ortaklık kurarak maliyeti paylaşmak niyetindeler GMH sırasında da geçiyordu bu mevzu (gayet şık bir dizayn ayrıca) Win-win durumu bence uygundur.

Kullanıcı avatarı
AKINCI
Akıncılar
Mesajlar: 686
Kayıt: 10 Tem 2012, 22:09
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen AKINCI »

burakgunes yazdı:Benim soruma bir cevap var mı?

Black hawk 10 tonluk genel maksat helikopteridir. Bahsi geçen ise yanılmıyorsam 4,5 ton luk bir şey olacaktı.

Search and Rescue
Akıncılar
Mesajlar: 2761
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:47
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Search and Rescue »

Bu olabilir mi?

Resim

Kullanıcı avatarı
memogianni
Cezalı
Mesajlar: 865
Kayıt: 12 Tem 2012, 21:26
Konum: Lubnatsİ
Yaş: 43

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen memogianni »

serkan1976 yazdı:Biz rotor veya pal yapabiliyor muyuz?
Hayır...

Ufukyitik
Süvariler
Mesajlar: 271
Kayıt: 15 Şub 2013, 01:40
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Ufukyitik »

Resim

Gövde tasarımını benzettim bir an...

Resim

CaKa
Süvariler
Mesajlar: 108
Kayıt: 18 Tem 2012, 22:04
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen CaKa »

bir de md902 ye bakin bakalim, benziyor mu.

F-16
Süvariler
Mesajlar: 1726
Kayıt: 01 Eki 2012, 21:29
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen F-16 »

Resim

Ne işi var bunun TAI'de?

Search and Rescue
Akıncılar
Mesajlar: 2761
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:47
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Search and Rescue »

Arıkoptere de benziyor?Arıkopter test platformu idi zaten.Bu da proje ise,normal?

Resim

Resim
Resim

sungur38
Üye
Mesajlar: 17
Kayıt: 12 Tem 2012, 11:46
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen sungur38 »

serkan1976 yazdı:Mühendis değilim ama mantığım şöyle diyor; Önce bilgisayarda tasarım yapılır sonra bir helikopteri oluşturan parçaların (pal,rotor,elektronik sistem ve avionikler,motor vb) üretim yeteneği elde edilir ,daha sonra birleştirilip helikopter yapılır...

Biz de ise tam tersi önce helikopterin mock-up'ı yapılır (içi boş maketi) sonra helikopteri yapmak için asıl gerekli olan parçalar(pal,rotor,elektronik sistem ve avionikler,motor vb) yurdışından alınmaya çalışılıyor,bu işte bir terslik yok mu?

Tamam sadece motoru,sadece pali yurtdışından alıp monte edersiniz ; ama helikopterin kritik parçalarının %90'ı yurtdışından alıp gövdesini imal edince özgün helikopter mi oluyor bu iş?
evet, özgün oluyor. Eğer fikri mülkiyet hakları ve nihai üretim hattı ülkemizdeyse oluyor. Bu konu anka ile ilgili de konuşulmuştu sanırım. Şayet iğneden ipliğe her şeyi yerli olsun derseniz süreç uzuyor, arge vs. masraflarını karşılamakta zorlanıyorsunuz. Önce ürünü ortaya koyup üretim ve ihracatına başlamak sonra da zaman içinde diğer kısımlarını yerlileştirmek en doğrusu.

black Wolf_31
Üye
Mesajlar: 48
Kayıt: 10 Şub 2013, 03:14
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen black Wolf_31 »

serkan1976 yazdı:Mühendis değilim ama mantığım şöyle diyor; Önce bilgisayarda tasarım yapılır sonra bir helikopteri oluşturan parçaların (pal,rotor,elektronik sistem ve avionikler,motor vb) üretim yeteneği elde edilir ,daha sonra birleştirilip helikopter yapılır...

Biz de ise tam tersi önce helikopterin mock-up'ı yapılır (içi boş maketi) sonra helikopteri yapmak için asıl gerekli olan parçalar(pal,rotor,elektronik sistem ve avionikler,motor vb) yurdışından alınmaya çalışılıyor,bu işte bir terslik yok mu?

Tamam sadece motoru,sadece pali yurtdışından alıp monte edersiniz ; ama helikopterin kritik parçalarının %90'ı yurtdışından alıp gövdesini imal edince özgün helikopter mi oluyor bu iş?

Şimdi eleştiriyi yapıcı olarak yapmakta fayda görüyorum ve böylede olması gerekir.üstadım siz eleştirmemişsiniz öldürmüşsünüz resmen yahu herşeyin bi ilki vardır hani bunuda bir kompozisyon yazmak gibi düşünelim Giriş,Gelişme,Sonuç.bakarsınız sizi bile şaşırta bilirler pal ve rotor'u da biz yapacaz derler.

blacksea-58
Üye
Mesajlar: 78
Kayıt: 28 Ağu 2012, 12:05
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen blacksea-58 »

black Wolf_31 yazdı: Şimdi eleştiriyi yapıcı olarak yapmakta fayda görüyorum ve böylede olması gerekir.üstadım siz eleştirmemişsiniz öldürmüşsünüz resmen yahu herşeyin bi ilki vardır hani bunuda bir kompozisyon yazmak gibi düşünelim Giriş,Gelişme,Sonuç.bakarsınız sizi bile şaşırta bilirler pal ve rotor'u da biz yapacaz derler.
O şaşıracağımız günleri iple çekiyorum. ;-)

memoli
Süvariler
Mesajlar: 222
Kayıt: 23 Eyl 2012, 22:39
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen memoli »

Search and Rescue yazdı:Arıkoptere de benziyor?Arıkopter test platformu idi zaten.Bu da proje ise,normal?

Resim

Resim
Resim
Bu Arıkopter projesi bence çok önemli kesinlikle sonu getirilmeli bunun üzerinden gereksinimlere göre projeler geliştirilebilinir en azından motoru için çalışılsa Atak ve diğer projeler için kullanılabilecek turboşaft motorlarıda bu şekilde geliştirebiliriz ve kullanırız. Bence bu birnevi Ankanın helikopter şekli.

orko_8
Akıncılar
Mesajlar: 1630
Kayıt: 11 Tem 2012, 09:12
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen orko_8 »

adrenalinturk yazdı:arıkopter projesi ne oldu?
bir ara uçarak sertifika alması için 6 adet helikopter yapılması ve 70milyon dolara ihtiyaç var diye duymuştum.
Yok öyle bir şey. Proje tek bir prototipin yapılması ve ilk uçuşunu gerçekleştirmesi hedefine sahipti. Sertifikasyon ya da seri üretim söz konusu değildi.

Zaten muhtemelen yandı bitti kül oldu proje.

memoli
Süvariler
Mesajlar: 222
Kayıt: 23 Eyl 2012, 22:39
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen memoli »

Sayın orko_8
Biraz daha açabilirmisiniz? Güzelim proje neden durduruldu? Sonuç olarak yola çıkılırken uçan bir prototip hedeflenmiş olmalıydı diye düşünüyorum. Şimdi harcanan emekler, paralar ne olacak? Bu tarz bir proje ileride yeni alınması planlanan emniyet için olsun, sivil kullanım için olsun hatta ambulans helikopterler olarak hastanelere kullanım imkanı sunulabilinirdi. Bu alımlar için bence yurt dışlarına çok yüksek paralar dökmeye hiç gerek yok. Keşke en azından özel şirketler üzerinden projenin sonuna vardırılması sağlansaydı çok büyük kazançlar elde edilebilinirdi. Evet en azından tecrübe oldu demek için en azından prototipin uçurulması sağlanmalıydı.
Saygılar.

memoli
Süvariler
Mesajlar: 222
Kayıt: 23 Eyl 2012, 22:39
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen memoli »

doğru diyorsunda İtude yapılanda da para, emek harcan mıyor mu? Tai ile Skorsky ortaklığında daha fazla bizim kendimizin deneysel olarak yapmış olduğumuz bir proje olması bence önemliydi.

[youtube][/youtube]


Not: Görüntülerde sorularımın büyük kısmına cevap buldum sanırım. :)

gorzone
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 257
Kayıt: 23 Tem 2012, 22:20
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen gorzone »

[spoiler]
Sikorsky, 1990’larda geliştirdiği Comanche taarruz helikopterinin sessiz kuyruk dizaynını Türk tasarımı genel maksat helikopterde kullanılması için sağlama sözü verdi.


İki yıl önce Sikorsky’nin T-70 Blackhawk helikopterini Türk Genel Maksat Helikopteri Projesi (TGMHP) için seçen Savunma Sanayi Müsteşarlığı, teknoloji aktarımı konusunda önemli bir adım attı. Sikorsky, 1990’larda geliştirdiği radara yakalanmayan RAH-66 Comanche taarruz helikopterinin kuyruk tasarımını TAI’nin geliştirdiği yerli helikopter için verecek.

4-5 ton ağırlığında, hafif sınıfta helikopter geliştirilmesi için 15 Haziran 2010’da Savunma Sanayi İstişare Kurulu tarafından karar alınmıştı. TAI’nin ana yükleniciliğinde geliştirilecek projede Kara Kuvvetleri için eğitim helikopteri öncelikli olmak üzere Türkiye’deki kamu ve özel sektör ihtiyacını görecek, 4-5 ton maksimum kalkış ağırlığına sahip, çift motorlu özgün bir tasarım yapılacak.

ÖZGÜN HELİKOPTERİN FİZİBİLİTESİ TAMAMLANDI

TAI liderliğinde tamamlanan fizibilite çalışmalarının ardından SSM’ye ‘Teknik ve Ekonomik Fizibilite Etüdü’ dokumanı Temmuz 2011’de, ardından SSM tarafından yayınlanan Teklife Çağrı Dosyası da Ekim 2012’de teslim edildi.

SESSİZ UÇACAK

Bu sırada 109 adetlik helikopter konusunda Sikorsky ile görüşen SSM, Amerikalı imalatçının 1990’larda deneme uçuşları yapılan RAH-66 Comanche helikopterindeki kuyruk tasırımının yerli helikoptere uygulanması için teknoloji destek taahhüdü aldı.

Özel bir koni içinde, kuyruk rotorunun etrafa çarpmasını ve yer kazalarını önleyen sistem, aynı zamanda da gürültü oranlarını da aşağı çekiyor. Hem sivil hem de askeri amaçlı tasarlanacak helikopterde gürültü büyük önem taşıyor.

YÜKSEK MALİYETLER NEDENİYLE VAZGEÇİLDİ

Sikorsky bir dönem AH-64 Apache helikopterlerinin yerini alması planlanan RAH-66’ları geliştirmiş ancak yüksek maliyetler nedeniyle Amerikan Kara Kuvvetleri projeden vazgeçmişti.
[/spoiler]

http://kokpit.aero/yerli-helikoptere-sessiz-kuyruk

Kokpit.areo ilginç bir haber geçmiş ancak haber metninden RAH-66'da kullanılan kuyruk dizaynının teknoloji transferi ile T-70'lerde mi yoksa özgün hafif sınıf genel maksat helikopterinde mi kullanılacağı pek anlaşılmıyor. Doğrusu nedir?

Heruamarth
Akıncılar
Mesajlar: 1099
Kayıt: 13 Tem 2012, 20:06
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Heruamarth »

Sessiz kuyruk rotoru denen şey fenestron olsa gerek. T-70'te fenestron kullanılacağını duymadım, dürüst olmak gerekirse T-70'in offset ve yerli üretim payı içeren bir S-70 tedarikinden ötesi olacağını da sanmıyorum.

Kullanıcı avatarı
KILIÇ
Site Başkanı
Mesajlar: 4790
Kayıt: 10 Tem 2012, 21:24
Yaş: 45

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen KILIÇ »

gorzone yazdı:[spoiler][/spoiler]

http://kokpit.aero/yerli-helikoptere-sessiz-kuyruk

Kokpit.areo ilginç bir haber geçmiş ancak haber metninden RAH-66'da kullanılan kuyruk dizaynının teknoloji transferi ile T-70'lerde mi yoksa özgün hafif sınıf genel maksat helikopterinde mi kullanılacağı pek anlaşılmıyor. Doğrusu nedir?

T-70 Blackhawk

orko_8
Akıncılar
Mesajlar: 1630
Kayıt: 11 Tem 2012, 09:12
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen orko_8 »

T-70 değil, fenestron'un TAI tarafından geliştirilecek yerli helikopterde kullanılacağı yazıyor.

VVOLKANN
Süvariler
Mesajlar: 119
Kayıt: 11 Tem 2012, 21:52
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen VVOLKANN »

[quote="İnfirad"]Resim
Zaten bu görseldede aynı kuyruktan var.İlk mesajda.

hopeful73
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 119
Kayıt: 11 Tem 2012, 01:13
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen hopeful73 »

Zaten şöyle bir soru çıkmaz mıydı ortaya... Blackhawk gibi bir platformun daha sessiz olmasının mantığı ne idi, hangi amaçla istenirdi? Yada, kullanıcısı çok olan, çokça da sevilen bu heli, mevcut hali ile çokmu sesli/gürültülü idi ki?

dum
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 2796
Kayıt: 18 Tem 2012, 23:36
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen dum »

Geliştirilecek yerli helikopterde kullanılacak gibi. Tahminimce içinin nasıl doldurulacağı pazarlıkları süren ödemelerin karşılığı olarak bu tür bilgileri aktarılıyor olabilir.


(Öte yandan kısmi olarak t-70'lere de yaraşır. Örneğin ÖKK'ya alınacak helikopterlere. Bin-ladin operasyonunda kullanılan da bu tür modifiyelerden geçmiş bir sikinoske idi netekim.)

HDS
Akıncılar
Mesajlar: 6234
Kayıt: 11 Tem 2012, 01:28
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen HDS »

Yalniz herif o sessiz sikinoski kuyrugunu da malikanenin duvarinda birakti.. Bunlari sonradan susturunca cok iyi olmuyor galiba..

Bizimkiler yuruyerek giderler olmadi..

dum
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 2796
Kayıt: 18 Tem 2012, 23:36
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen dum »

Tasarımdan itibaren o şekilde üretilen değil de, modifiye edilen düştü.








O kadar gizli ki kullanmıyorlar bile :)

süper çavuş
Akıncılar
Mesajlar: 1622
Kayıt: 10 Tem 2012, 22:35
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen süper çavuş »

dum yazdı:Tasarımdan itibaren o şekilde üretilen değil de, modifiye edilen düştü.
O kadar gizli ki kullanmıyorlar bile :)
StealthHawk'ı kullanmışlar , GhostHawk 'ı kulanmamışlar :shock: ,

Saygılar.

dum
Uzaklaştırıldı
Mesajlar: 2796
Kayıt: 18 Tem 2012, 23:36
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen dum »

süper çavuş yazdı: StealthHawk'ı kullanmışlar , GhostHawk 'ı kulanmamışlar :shock: ,

Saygılar.
Aynı cümlenin diğer ifadesiyle, evet..


Bilmukabele..

süper çavuş
Akıncılar
Mesajlar: 1622
Kayıt: 10 Tem 2012, 22:35
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen süper çavuş »

Aynen ,
yanlız bu adamlar cidden fena , merak ediyorum F-22 = StealthHawk olarak düşünsek GhostHawk 'ları var mıdır ?

Saygılar.

VVOLKANN
Süvariler
Mesajlar: 119
Kayıt: 11 Tem 2012, 21:52
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen VVOLKANN »

Bence bizim projelerin bize özgü tercihler,çözümler,istekler,ihtiyaçlar için yapılma oranı milliliği ve yerliliğinden daha sağlamdır.Bizimkiler yüzde yüz milli veya yüzde yüz yerli değil.Ancak özgünlüğü bunlara göre çok daha yüksek muhtemelen.Teknolojik sınırlar,eldeki yetkinlikler,Teknolojik paylaşımlar veya satışlardaki sınırlarla bizim mali gücümüz gibi nedenler bu oranları direkt etkilesede.En iyi olanı özgünlüğü olsa gerek.
Mesela bir proje yüzde elli milli,yüzde 60 yerli olabilir ama sonuçta yüzde 90 özgün olacaktır bizim için yapıldığından.T-129 mesela ne yerli ne tam mili ama daha çok tam bize özgü bir çözüm sağlıyor olacak.
Bunun bize ne faydası var dersek mesela f-16 bizim için bize özgünlüğü en çok kullandığımız uçak olsada yüzde 70'se tf-x mesela belki 95 bize özgü olabilecek.Hemde daha fazla yerlilik ve millilik oranıyla.Gibi Gibi.
Bence şu aşamada bize özgü projelerde ilk öncelikli amaçlardan biri bu özgünlüğü yakalamak.
Dış satışlarda ise bunun avantajmı dezavantajmı olacağı politik nedenler hariç kullanıcının ihtiyaçlarına uygun olup olmamasına bağlı olarak değişecek.Yine t-129 dan bakarsak g.kore alımında bizim çözümlerin politik kararlar hariç g.kore ihtiyaçlarına uygun olup olmaması tartışması gibi.Azerbaycan'a fırtına satışı yaparken bizim için iyi sonuç olan aletin Azerbaycan'a giderken daha Azerbaycana özgü çözüm gerektirmesi gerektiği gibi dezavantajları olabilecek.

Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 10498
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Sanchez »

BİR TANE DAHA GELİYOR
03 Ağustos 2013 Cumartesi, 10:00:40 İtalyan Agusta Westland ile işbirliği yaparak ilk yerli taarruz helikopteri T129 ATAK'ı üreten Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ - TAI) bu kez UH-1 helikopterlerinin yerini alacak 'hafif' sınıf helikopter üretimine hazırlanıyor.

İsmi henüz konulmayan proje "Özgün helikopter" olarak nitelendiriliyor. TAl'nin yürüttüğü proje Amerikan savunma çevrelerinin dergisi "Defense News" tarafından da okuyucularına duyuruldu. Habere göre, Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nın (SSM) TAI ile helikopter tasarım, geliştirme ve üretim anlaşması haziran ayında imzalandı.

TEKLİF SUNULDU

Haberde, üç yıl önce başlatılan program çerçevesinde, TAl'nin geçen ekim ayında teklif sunduğu kaydedildi. Habertürk'te yer alan habere göre; TAl'nin, çift motorlu ve beş ton ağırlığındaki hafif helikopterinin Türkiye'nin orta ve uzun vadeli askeri ihtiyaçlarını karşılayacağı ve ayrıca sivil ticari piyasa için de bir modele sahip olacağı ifade edildi. Bir Türk askeri yetkili, Türk helikopterinin yaşlanan UH-1’lerin yerini alacağını ve ayrıca askeri eğitim ihtiyaçlarını karşılayacağını söyledi. Üst düzey bir başka yetkili ise Türk mühendisleri tarafından tasarımlanacak helikopterin yerli piyasanın yanı sıra uluslararası pazara da açılacağını kaydetti. Bir TAI yetkilisi de, yerli alımın 1200 adet kadar olabileceğini, Türkiye'nin "dünyanın dokuz numaralı helikopter pazarı" olduğunu söyledi.

Sikorsky ile işbirliği

Türk yetkililer, "know-how" için Sikorsky ile imzalanması beklenen genel amaçlı helikopter projesinden yararlanılmayı düşündüklerini belirttiler. Sikorsky, TSK için açılan 'Genel Maksat Helikopteri' ihalesinde Black Hawk üretim bandını Türkiye'ye taşımayı vaat etmişti.
http://www.airporthaber.com/havacilik-h ... liyor.html

Kullanıcı avatarı
menzil
Akıncılar
Mesajlar: 697
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:29
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen menzil »

Özgün Helikopter Projesi kapsamında 26 Haziran 2013 tarihinde SSM ile TAI arasında 685 milyon dolarlık bir sözleşme imzalanmış. Proje kapsamında TAI, 5 ton sınıfında, çift motorlu hem sivil hem askeri versiyonları olacak bir helikopterin tasarımını ve üretimini gerçekleştirecek. Helikopterin ilk uçuşunu 5 yıl içinde yapması hedeflenmiş.

Kaynak: Savunma ve Havacılık Sayı.156
En son menzil tarafından 14 Eyl 2013, 12:44 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
swat
Genel Yetkili
Mesajlar: 2683
Kayıt: 10 Tem 2012, 23:51
Konum: Antalya
Yaş: 39

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen swat »

orko_8 yazdı: Yok öyle bir şey. Proje tek bir prototipin yapılması ve ilk uçuşunu gerçekleştirmesi hedefine sahipti. Sertifikasyon ya da seri üretim söz konusu değildi.

Zaten muhtemelen yandı bitti kül oldu proje.
Sayın orko anladığım kadarı ile proje deneysel bir amaç güdüyor yani ticari bir sonuca ulaşmayacak peki bu proje buna rağmen (yani avrupalı üreticilere rakip olma tehdidi içermiyorken) neden yanar biter kül olur ???

goldenwings
Süvariler
Mesajlar: 5335
Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen goldenwings »

menzil yazdı:Özgün Helikopter Projesi kapsamında 26 Haziran 2013 tarihinde SSM ile TAI arasında 685 milyon dolarlık bir sözleşme imzalanmış. Proje kapsamında TAI, 5 ton sınıfında, çift motorlu hem sivil hem askeri versiyonları olacak bir helikopterin tasarımını ve üretimini gerçekleştirecek. Helikopterin ilk uçuşunu 5 yıl içinde yapması hedeflenmiş.

Kaynak: Savunma ve Havacılık Sayı.156
Kafam karıştı, blackhawk harici ? (TGMHP 109 adet hariç)

penche44
Süvariler
Mesajlar: 965
Kayıt: 17 Tem 2012, 18:40
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen penche44 »

goldenwings yazdı: Kafam karıştı, blackhawk harici ? (TGMHP 109 adet hariç)
Blackhawk harici ilerleyen dönemde UH-1 lerin yerini alması hedefiyle yeni bir proje.

Heruamarth
Akıncılar
Mesajlar: 1099
Kayıt: 13 Tem 2012, 20:06
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Heruamarth »

penche44 yazdı: Blackhawk harici ilerleyen dönemde UH-1 lerin yerini alması hedefiyle yeni bir proje.
Kara Kuvvetleri envanterinde 150 civarında UH-1H var, bunları zaman içinde değiştirmek gerekecek.

Kullanıcı avatarı
_Turkuaz_
Süvariler
Mesajlar: 1870
Kayıt: 15 Tem 2012, 17:07
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen _Turkuaz_ »

Şöyle Kamov Ka-60 kıvamında bi helikopter olsa tadından yenmez :)
[spoiler][wimg]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ks2009.jpg[/wimg][/spoiler]

kinglast
Üye
Mesajlar: 6
Kayıt: 18 Ara 2012, 15:15
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen kinglast »

Geri sayım başladı


Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilmesi planlanan özgün helikopter programında takvim belirlendi.

http://www.iyibilgi.com/haber.php?haber_id=306696

lduni
Süvariler
Mesajlar: 165
Kayıt: 26 Eyl 2012, 11:46
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen lduni »

Geri sayım başladı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilmesi planlanan özgün helikopter programında takvim belirlendi.



Geri sayım başladıSavunma Sanayii Müsteşarlığından (SSM) yapılan açıklamaya göre, Özgün Helikopter Programı kapsamında TUSAŞ ile Program Başlangıç Toplantısı gerçekleştirildi.

Program, Türk Silahlı Kuvvetleri ve diğer ihtiyaç sahibi kurumların eğitim helikopteri ve hafif sınıf genel maksat helikopteri ihtiyacının özgün tasarım ile karşılanması amacıyla milli imkanlarla tasarlanması, geliştirilmesi, test edilmesi ve üretilmesini kapsıyor.

Bu kapsamda, TUSAŞ ile 26 Haziran 2013'te ÖzgünHelikopter Programı Sözleşmesi imzalanmıştı. 6 Eylül 2013 itibari ile de program takvimi başladı. Sözleşme; 5 ton sınıfında, 3 mürettebat ve 9 yolcu kapasiteli bir hafif sınıf genel maksat helikopterinin milli imkanlarla tasarlanması, geliştirilmesi, test edilmesi ve üretilmesi, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansından (EASA) uluslararası sivil sertifikasyonunun alınması ve askeri kalifikasyonunun tamamlanması konularını kapsıyor.

Program takvimine göre ilk uçuşun 60. ayda gerçekleştirilmesi, sivil sertifikasyonun 78. ayda EASA’dan alınması ve 90. ayda askeri kalifikasyonun tamamlanması hedefleniyor.
KAYNAK:A.A.

modaltesting
Süvariler
Mesajlar: 377
Kayıt: 11 Tem 2012, 00:13
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen modaltesting »

swat yazdı: Sayın orko anladığım kadarı ile proje deneysel bir amaç güdüyor yani ticari bir sonuca ulaşmayacak peki bu proje buna rağmen (yani avrupalı üreticilere rakip olma tehdidi içermiyorken) neden yanar biter kül olur ???
Şöyle. Eğer projenin başındaki akademisyen beyefendiler helikopter dışında 30.000 adet farklı işle ilgilenip, bunu projeyi bir hobi ve üniversite laboratuarları için bir gelir kaynağı olarak düşünürlerse olur.
Unutmadan 1m€'ya yapılan whirl tower çalışmazsa ve su altında paslanırsa bunu da okul arkadaşına yaptırdıysan olabilir yani.
Çalışan mühendislere adam gibi para verip süreklilik sağlamazsan ve sadece tez konusu çıkarma amacıyla kullanılırsa da olur.

Helikopter ile uçak çok farklı şeyler. Helikopter, makina mühendisliğine daha yakın bir makine; çünkü aerodinamik problemler, kontrol-dinamik problemlerinin yanında devede kulak kalıyor (uçakla kıyaslıyorum)



Özetle;

1- Bilgi sürekliliği sağlanmadı
2- Tam tersine bu iş üniversitede yapıldığı için gevşek davranıldı. Ticari kaygı yoktu, kimse sorgulamıyordu projeyi.
3- Projenin başındakiler (hocalar) eğitime gitti geldi sonra birbirleriyle kavga etti. Bir grup dinamikçi hoca projeden ayrıldı sonra kendi uydularını yapıp uzaya attılar :)
4- Bazı alt yüklenicilere, sırf proje sorumlusunun okul arkadaşı olduğu için rahat davranıldı. bir çok şey istenilen kalitede üretilemedi.
5- Saçma sapan bir toplantı yönetimi. Her hafta 4 saat sonuçları belli olmayan gelecek hafta ne yapılacağı belli olmayan toplantılar.
6- Çalışan mühendislerin kendi alanlarında eğitime gönderilmemesi.

arcanus
Akıncılar
Mesajlar: 1000
Kayıt: 18 Tem 2012, 00:47
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen arcanus »

modaltesting ustat. Seni bir ihtimalle taniyor olabilirim. Dusuk bir ihtimal ama yine de var :) Ben okuldayken bir arkadasim bu isin icine girmisti Temel Belek ile birlikte.

memoli
Süvariler
Mesajlar: 222
Kayıt: 23 Eyl 2012, 22:39
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen memoli »

İkinci milli helikopterde ilk adım

Resim

İkinci milli helikopter yolda
TÜRKİYE’nin milli saldırı helikopteri ATAK’ın ardından başka bir helikopter projesi için de bugün kritik bir adım atıldı.

Özgün Helikopter Programı için ilk toplantı bugün TAI’de yapıldı. Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar’ın da katılımıyla yapılan toplantıda üretim takvimi de ortaya çıktı. Buna göre ilk uçuşun 60. ayda gerçekleştirilmesi, sivil sertifikasyonun 78. ayda alınması ve 90. ayda Askeri Kalifikasyonun tamamlanması hedefleniyor.

Proje, Türk Silahlı Kuvvetleri ve diğer ihtiyaç sahibi makamların eğitim helikopteri ve hafif sınıf genel maksat helikopteri ihtiyacının özgün tasarım bir platform ile karşılanmasını, milli imkanlarla tasarımı, geliştirmeyi ve üretimi kapsıyor.

Helikopter, 5 ton sınıfında, 3 mürettebat ve 9 yolcu kapasiteli bir “hafif sınıf genel maksat” olacak.

Tamamlanma aşamasında olan ATAK projesinde ise helikopterlerin teslimi için gün sayılıyor.

Kaynak: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/24903102.asp

Kullanıcı avatarı
alpagut
Süvariler
Mesajlar: 1341
Kayıt: 19 Tem 2012, 20:09
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen alpagut »

3 mürettebat ne için?

penche44
Süvariler
Mesajlar: 965
Kayıt: 17 Tem 2012, 18:40
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen penche44 »

alpagut yazdı:3 mürettebat ne için?
2 Pilot, 1 teknisyen genel maksat helikoterlerindeki genel ekip durumu zaten.

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1771
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ »

Sımdı genel maksat helıkopterı bır sınıf degıl mıdır ve bız bu helıkopter sınıfı ıcın s-70 kullanmıyor muyuz...yanı uh-1 ler de envanter dısına cıkınca yerıne s70 gelmeycek mı......genel maksat helılerı genel kavram olarak 1 manga 9-11 kısı tasımak amacı ıle degıl mı....uh-1 de oyleydı...modelı gectı skınoske alıoruz....bır de hafıfı olsun onu da baska maksatlar ıcın mı kullanalım dıyor kuvvet...bunu demıyor ıse ıkı farklı tıpte genel maksat mı kullanacagız....bence bu "bır bakalım hafıfını yapabılıyor muyuz bu helının" mantıgı ıle yapılıp bır mıktar kullanılıp sonra orta sınıfa donusecek bır ımalatın ılk asaması olamaz mı......hafıfını de ısteyen dıs pazarlara pazarlama amacı gudemez mı..

Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 10498
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Sanchez »

ZIRHLISUVARİ yazdı:Sımdı genel maksat helıkopterı bır sınıf degıl mıdır ve bız bu helıkopter sınıfı ıcın s-70 kullanmıyor muyuz...yanı uh-1 ler de envanter dısına cıkınca yerıne s70 gelmeycek mı......genel maksat helılerı genel kavram olarak 1 manga 9-11 kısı tasımak amacı ıle degıl mı....uh-1 de oyleydı...modelı gectı skınoske alıoruz....bır de hafıfı olsun onu da baska maksatlar ıcın mı kullanalım dıyor kuvvet...bunu demıyor ıse ıkı farklı tıpte genel maksat mı kullanacagız....bence bu "bır bakalım hafıfını yapabılıyor muyuz bu helının" mantıgı ıle yapılıp bır mıktar kullanılıp sonra orta sınıfa donusecek bır ımalatın ılk asaması olamaz mı......hafıfını de ısteyen dıs pazarlara pazarlama amacı gudemez mı..
ABD'nin, UH-72 ve UH-60 ile yaptığının bir benzeri sanırım.

Destiny
Süvariler
Mesajlar: 1175
Kayıt: 11 Tem 2012, 18:34
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen Destiny »

Katılmıyorum ''genel maksat helikopteri'' demek kavramdır sadece bence adı üstünde zaten genel maksatlı bir helidir şu şu tipte, ağırlıkta diye bir kaidesi olduğunuda düşünmüyorum. İster asker taşırsın, ister obüs taşırsın ister VIP yaparsın. Yanlış anlamadıysam genel maksat helisini tek bir tip helikopter gibi gördünüz sanırım.. Katılmadığım taraf burası zaten bence bu kavramın(Genel maksat) sınıflara ayrıldığı kısımda burada bitiyor zaten.. Hafif, Orta, Ağır sınıf gibi.. Yada UH-1, Sikorsky, CH-47... Baktığımızda hepsi genel maksatlı.. Fakat sınıf..?

ZIRHLISUVARİ
Akıncılar
Mesajlar: 1771
Kayıt: 29 Eki 2012, 17:01
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen ZIRHLISUVARİ »

Genel maksat helisinin ne demek oldugunu ve sınıflarını da emın olun gayet ıyı bılıyorum...benım dedıgım boyle bır ayrıma TSK da gerek var mı......yoksa baslangıc uretımı kabılıyetını ya da ozel bırkac gorevı gorup skınoske ayarında helıye mı yonelıncegı....cesıtlılık her zaman cok ıyı olmayabılır....

orko_8
Akıncılar
Mesajlar: 1630
Kayıt: 11 Tem 2012, 09:12
Yaş:

Re: TAI Özgün Helikopter

Mesaj gönderen orko_8 »

ZIRHLISUVARİ yazdı:Genel maksat helisinin ne demek oldugunu ve sınıflarını da emın olun gayet ıyı bılıyorum...benım dedıgım boyle bır ayrıma TSK da gerek var mı......yoksa baslangıc uretımı kabılıyetını ya da ozel bırkac gorevı gorup skınoske ayarında helıye mı yonelıncegı....cesıtlılık her zaman cok ıyı olmayabılır....
...Söz konusu sunumlardan bilgi namına edinilebilecek yegâne şey, özgün genel maksat helikopter projesi ile ilgili idi:

Aktarılan bilgiye göre söz konusu program, başlangıçta Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın (KKK) UH-1 helikopterlerinin yerini alacak yeni nesil bir hafif genel maksat - eğitim helikopteri ihtiyacına binaen başlatılmı. Ancak planlama aşamasında SSM yetkilileri, başlangıçta salt askeri kriter ve standartlara göre tasarlanıp üretilecek bir helikopterin, uzun vadede uluslararası piyasalarda satış başarısının düşük olacağını, hem sivil hem askeri kullanıcılara hitap edebilecek bir helikopterle başlangıç yapmanın daha makûl olduğunu belirtmişler. Bu yaklaşımı KKK kabul etmiş. Sonuçta şu anki hali ile programda, ilk olarak sivil standartlara uygun, 120kts sürat ve 6,000ft irtifa kabiliyetli hafif bir eğitim helikopterine yeşil ışık yakılmış.

Söz konusu hafif helikopterin ilk uçuşunu, proje başlangıcının 5. yılında yapması planlanıyor. Askeri versiyon ise hemen ardından geliştirilecek. Bu helikopter, "Özgün genel maksat helikopteri" programının ilk aşaması olacak. Başka bir deyişle söz konusu program, bir dizi farklı askeri ve sivil helikopter geliştirme ve tasarım projesini kapsıyor.
http://www.siyahgribeyaz.com/2013/05/vi ... -uzay.html

Cevapla