Güvertede duruşumuz bile korsanları korkutuyor
''Modern çağın korsanlarına” emekli Türk SAT’ları “dur” dedi
Somali civarında fidye için kaçırdıkları gemilerle denizcilerin korkulu rüyası haline gelen, BM’nin gönderdiği savaş gemilerinin bile engelleyemediği “modern çağın korsanlarına” emekli Türk SAT’ları “dur” dedi. Armatör Salih Zeki Çakır ve eski Deniz Albay Nevzat Doğan’ın kurduğu özel deniz güvenliği şirketi SMS’ye bağlı emekli SAT’lardan oluşan 6-10 kişilik silahlı timler, gemi güvertelerinde nöbet tutarak korsanlara göz açtırmıyor. Emekli SAT komandoları, saldırı halinde uyarı ateşi açarak korsanların gemiye çıkmasını engelliyor.
Süveyş Kanalı’ndan geçerek Afrika kıyılarına ya da Hindistan’a giden gemiler son 3 yıldır Somalili korsanların saldırısına uğruyor. “Horizon-1” gemisi de dahil olmak üzere birçok Türk gemisi korsanların saldırısından payını almış, mürettebatları da aylarca süren fidye pazarlıkları süresince can güvenliğinden yoksun biçimde korku dolu günler geçirmek zorunda kalmışlardı. Somalili korsanların savunmasız gemilere yaptığı bu saldırılar, dünya deniz ticaretini baltalamakla kalmamış, bazı şirketlerin sigorta masraflarının da katlanmasına yol açmıştı. Dünya korsanlarla nasıl başa çıkacağını düşünedursun, ortaklarından biri eski deniz albay olan bir Türk güvenlik şirketi korsanların Türk gemilerinin yağmalanmasının önüne geçmeyi başardı, hem de emekli SAT ve SAS komandolarından oluşan 6 kişilik özel timlerle...
Korsandan korunmanın bedeli 35-100 bin dolar
Armatör Salih Zeki Çakır ve Emekli Deniz Albay Nevzat Doğan’ın SMS Özel Deniz Güvenlik şirketi, 6 aydır Somali bölgesinden geçen Türk gemilerine silahlı koruma hizmeti veriyor. Hizmet bedeli ise yükün değerine ve gidilen mesafeye göre 35-100 bin dolar arasında değişiyor. Aden Körfezi ve Hint Okyanusu’nda her geçen gün artan gemi kaçırma olaylarını duyunca “Gemi personeli ve milli servetimiz olan gemiler deniz haydutlarının insafına terk edilmemelidir” düşüncesiyle yola çıktıklarını belirten SMS Deniz Özel Güvenlik Genel Koordinatörü Nevzat Doğan, bu işi Yemenli özel deniz güvenliği şirketi ile ortak yaparak daha uzun mesafeli koruma hizmeti verdiklerini anlatıyor.
SAT’ların silahları Yemen ordusundan geliyor
SAT’lar koruma hizmeti verecekleri geminin uğrayacağı limana hava ya da deniz yoluyla ulaşıyor. Ticaret gemilerinde silah bulundurmak yasak olduğundan görevde kullandıkları Kanas, Kalaşnikof ve AK 47 marka makineli tüfekleri ise Yemen ordusundan kiralıyorlar. Aden Körfezi civarındaki tehlikeli karasulardan geçilirken Yemen askerleri gemiye gelip emekli SAT’lara silahlarını teslim ediyorlar. Tehlikeli bölge geçilirken gemide bekleyen Yemenliler, daha sonra ise emanet silahlarını teslim alıp botlarla ülkelerine geri dönüyor. Korsanlarla SAT’lar arasında bir çatışma çıkması durumunda ise, Yemen askerleri olaya müdahale etmiyor.
Korsan teknelerine önce uyarı ateşi açıyorlar
Somali bölgesinden geçen Türk gemilerine 6-10 kişilik koruma timleri veriliyor. Emekli SAT’lar, koruma görevleri sırasında korsanlarla sık sık sıcak temas sağlıyor. 89 gün boyunca Somalili korsanların elinde rehin kalan Horizon-1 gemisi de şirketin koruma hizmeti verdiği gemiler arasında... Emekli SAT’lardan Ahmet İğdeli, Horizon-1’deki sıcak teması şöyle anlatıyor: “Amacımız kesinlikle onları vurmak değil. Küçük teknelerin yanlarına doğru açığa ateş ediyoruz. Zaten onlar da gemileri dürbünlerle kontrol ediyor. Gemide silahlı güvenlik görürlerse yaklaşmıyorlar. Bir seferinde bizim silahlarımızı görmedikleri için yanımıza kadar geldiler. Yakaladık, benzinlerinin büyük bölümünü denize döküp silahlarını ellerinden aldık.”
Korsanlar silahları görünce çatışmaktan korkuyor
Dünya denizlerinde ortaya çıkan güvenlik sorunu yeni önlemlerin alınmasını da gerektiriyor. SMS Deniz Güvenliği şirketi de ISPS kod sertifikalı tek güvenlik şirketi... Bugüne kadar 12 şirketin kendilerine hizmet almak için başvuruda bulunduklarını belirten Nevzat Doğan, Horizon-1 gemisini Sri Lanka’nın Columbo Limanı’na, Karadeniz Powership Doğan Bey gemisini ise Basra’ya korumaları altında ulaştırdıklarını söylüyor. Ekip şefi emekli deniz komandosu Ahmet İydeli, “Güvertede duruşumuz bile Somalili deniz haydutlarını kaçırıyor. Korsanlar eski balıkçılar. Silahlarımızı görünce çatışmaya girmek istemiyorlar. Milyon dolarlık fidye ve can kaybı gibi riskleri ortadan kaldırıyoruz.”
20 bidon benzinle gemi kovalıyorlar
SMS Deniz Güvenlik Şirketi’nin amaçları arasında ABD ve İngiliz şirketlerine rakip olarak yabancı gemilere de hizmet etmek var. SMS Genel Koordinatörü Doğan, gemilere saldıran korsanların profilini şöyle çiziyor: “Korsanlar önce büyük bir gemiyle Aden Körfezi’ne getiriliyor. Ardından küçük gruplar halinde ayrılıyorlar. Yanlarına 20 bidon benzin alıp akşama kadar gemi kovalıyorlar. Küçük ve süratli teknelerle gelip ateş açarak direnci düşürmeyi amaçlıyorlar. Biz yaklaşık 10 kişilik bir ekiple geminin farklı yerlerine konuşlanıyoruz. Aynı anda farklı yerlerden gelseler bile karşılayabilecek güçteyiz. Önce dürbünle gemiyi tarıyorlar, silahlı birileri görürlerse yaklaşmıyorlar. Bir iki kez fark etmeden yakınımıza geldiler. Biz de iyice atış alanına girmelerine müsaade ettik. Sonra da teknelerinin çevresini ateş yağmuru altına aldık. Kıpırdayamadılar bile... İşte o anda Yemenli görevliler gemideki silahlıların Türk komandoları olduğunu, silahlarını suya atmaları gerektiğini söylediler. Korsanların eşyalarına el koyduk.”
Dikenli telle korsanların gemiye çıkmasını engelliyorlar
Bugüne kadar Aden Körfezi civarında 2008’den bugüne kadar 5 Türk gemisi kaçırıldı: Neslihan, Karagöl, Horizon-1, Yasin C, Frigya... Bölgede yılda 250-300 korsanlık olayı yaşanıyor. Türk donanmasının TCG Gaziantep gemisi de halen bölgede korsanlara karşı görev yapıyor. Korsanlar saldırılarını genellikle gündüzün gerçekleştiriyor. Süratli motorlarla gemiye yaklaşan korsanlar, gemiyi silahla tarayarak mürettebatı sindiriyor. Ateş açan tekne güvertede kimsenin kıpırdamasına izin vermezken, ince merdiven taşıyan diğer geminin küpeştesine ulaşmaya çalışıyor. Emekli Türk SAT’ları ise küpeşteyi dikenli telle çevirerek korsanların gemiye çıkmasını önlüyor.
http://pazarvatan.gazetevatan.com/haber ... z=G%FCncel