Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Tüm Askeri Uçaklar,İnsansız Hava Araçları, haberler, yorumlar, projeler, analizler...
Kullanıcı avatarı
Sanchez
Site Başkanı
Mesajlar: 10017
Kayıt: 11 Tem 2012, 02:06
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen Sanchez »

baryshx yazdı: 20 Haz 2022, 02:26 niye Amerika gibi 50.000 tonluk presler ile tek parça şeklinde yapmıyoruz.
Elimizden gelse, öyle presimiz olsa, öyle bir malzeme işçiliğimiz olsa yapardık herhalde.

Şuradan başlayın


Kullanıcı avatarı
baryshx
Üye
Mesajlar: 305
Kayıt: 20 Kas 2021, 23:17
Konum: Eskişehir
Yaş: 41

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen baryshx »

Sanchez yazdı: 20 Haz 2022, 10:09 Elimizden gelse, öyle presimiz olsa, öyle bir malzeme işçiliğimiz olsa yapardık herhalde.

Şuradan başlayın

Bunu ve benzerlerini izlediydim.

2022 Türkiyesinde de yapılmalı yani, bu ne bilimsizliktir :P Hazır kan kardeşi olmuşken Çin vermez mi acaba, onlar aştılar bu işleri :mrgreen:

Daha önce bir bakındıydım, hiç bu işlere girenler var mı diye. Sanırım Konya Selçuk üniversitesi böyle proje yapmıştı diye hatırlıyorum ama 5000-10000'lik bir presti o da. Bir de Yörük Hidrolik var, 7000 ton diyorlar ama ne durumda bilemiyorum.

Bir irade konulup bu işin muhatapları ile ortak bir proje yapılsa, uçak için 35000 tonluk yeterliydi sanırım.

Hintliler ne durumda acaba, Hindistan'a geçilmesek bari :lol:

İZCİ
Üye
Mesajlar: 136
Kayıt: 02 Eki 2020, 13:34
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen İZCİ »

baryshx yazdı: 20 Haz 2022, 14:23 Bunu ve benzerlerini izlediydim.

2022 Türkiyesinde de yapılmalı yani, bu ne bilimsizliktir :P Hazır kan kardeşi olmuşken Çin vermez mi acaba, onlar aştılar bu işleri :mrgreen:

Daha önce bir bakındıydım, hiç bu işlere girenler var mı diye. Sanırım Konya Selçuk üniversitesi böyle proje yapmıştı diye hatırlıyorum ama 5000-10000'lik bir presti o da. Bir de Yörük Hidrolik var, 7000 ton diyorlar ama ne durumda bilemiyorum.

Bir irade konulup bu işin muhatapları ile ortak bir proje yapılsa, uçak için 35000 tonluk yeterliydi sanırım.

Hintliler ne durumda acaba, Hindistan'a geçilmesek bari :lol:
Siz konuyu tartışınca merak edip baktım. Şöyle bir link buldum.

https://www.gasparini.com/en/blog/world ... c-presses/

Hem kolay hem de zor görünüyor. Bir de yapıldıktan sonra o aletin efektifliği söz konusu. Sadece 400-500 parça üretmek için gerekiyorsa verimli bir yatırım olmaz. Belki de bu sebeple alternatif aranmıştır.

Kullanıcı avatarı
İstiklalFM
Genel Yetkili
Mesajlar: 3647
Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Yaş: 25

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen İstiklalFM »

Bir şeyleri bir kez yapmak denemesini yapmak falan değildir mesele ticari olarak da uygun formlarda yapmakta zor bazı işler. Her ne kadar savunma da olsa işin iktisadi yönü var.

Volkan2000
Üye
Mesajlar: 151
Kayıt: 22 Mar 2022, 15:25
Yaş: 22

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen Volkan2000 »

Çok büyük bir açmazda olduğumuz kanısında değilim bu parçayı üretme açısından. Büyük ihtimal ile biraz daha ağır olarak daha geleneksel yollarla üreteceğiz ilk aşamada. 3D denilen yöntemde buna benzer bir çözüm muhtemel olarak. Yani ABD aynı parçayı bir kaç yüz kilo daha hafifletiyor bahsedilen preslerle üreterek aradaki ağırlık farkıda menzil olarak performans olarak uçağa yansıyordur. Bunlar uçağı uçuramayacağız anlamına gelmez uçak uçar ama bazı şeyler seri üretime doğru mükemmelleşir.

Kullanıcı avatarı
baryshx
Üye
Mesajlar: 305
Kayıt: 20 Kas 2021, 23:17
Konum: Eskişehir
Yaş: 41

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen baryshx »

İZCİ yazdı: 20 Haz 2022, 18:41 Siz konuyu tartışınca merak edip baktım. Şöyle bir link buldum.

https://www.gasparini.com/en/blog/world ... c-presses/

Hem kolay hem de zor görünüyor. Bir de yapıldıktan sonra o aletin efektifliği söz konusu. Sadece 400-500 parça üretmek için gerekiyorsa verimli bir yatırım olmaz. Belki de bu sebeple alternatif aranmıştır.
"Dünyaya hakim olmak için gökyüzüne hakim olmalısınız, ama gökyüzüne hakim olmak için önce metale hakim olmalısınız."

Bu linkteki yazıyı tuttum. Metalürji ve Malzeme mühendisliğinin önemi.

Aklıma Doç. Dr. Havva Kazdal Zeytin geldi. Tek kristal türbin kanatlarının TÜBİTAK ve TEI iş birliğiyle üretilmesinde önemli rol oynayan kişi kendisi...

https://www.aydinlik.com.tr/haber/ilk-m ... yor-236214

O kadar uçak yapacağız, belki yurtdışınada yapacağız. Hürjet var, belki jet ihalarımız da büyüyecek daha. Belki değişik türde uçaklar yapacağız, yani bu işe girişmeli Tusaş ve Tei.

Sadece hafifletme değil, dayanıklılık için de önemli. Tek parça ile eklemeli aynı dayanıklılığı vermiyor.

Volkan2000
Üye
Mesajlar: 151
Kayıt: 22 Mar 2022, 15:25
Yaş: 22

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen Volkan2000 »

Mesele hafif şekilde o parçayı üretebilmek. Amerika yapabildiğini görüp biraz daha hafifini zorlayıp bulmuş olabilir ama bu tek çare demek değil. Ağırlığa razıysak başka yolları da var mutlaka. Prototiple avionik ile uğraşacağımız beş on yılda uçak 100 km daha az menzili olmuş sorun değil o uzun dönemde bu titanyum dövmeyide yapar takarız en kötü ihtimal. Demek istediğim uçak bu özel parça açısından zamanında her ihtimalde uçacaktır. Bizim üretim dayanıksız Amerikalının ki dayanıklı demek doğru değil. Bizimki onlarınkinden bir parmak daha kalın olacak sonuçta aynı dayanımda olacak muhtemelen. Mühendis onu kendi üretim tercihimize göre lazım olan dayanıklılıkta tasarlar endişelenecek bir şey yok. Mühendise hangi üretim teknolojisi verirsen parçayı ona göre tasarlar dayanım sonuç değişmez performans değişir

Bu jet motor da afterburner açtığı halde bağlandığı çelik yapıyı parçalayıp gitmiyor örneğin
Resim

foundry_man
Üye
Mesajlar: 84
Kayıt: 14 Mar 2016, 15:13
Yaş: 35

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen foundry_man »

arkadaşlar presle çıkartılan her parça aynı zamanda 3 eksen CNC freze ile de çıkartılır, press seri imalatda daha ucuza gelir ama bizde işçilikler ucuz olduğu için zaman zaman press veya döküm tekniği ile değil talaşlı imalat tekniği ile üreterek dahi global pazarda dövmeciler yada dökümcülerle rekabet edebiliyoruz. 50bin tonluk presimiz yok diye enseyi karartmaya gerek yok.

merzifonlu
Süvariler
Mesajlar: 1147
Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
Konum: Merzifon
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen merzifonlu »

Titanyum'u CNC'de işlemek sıkıntılı iş. Ruslar da bulkhead'leri CNC de işliyor. Ama Ruslar o işe, yani CNC'de işlemeye uygun özel bir titanyum alaşımı geliştirdiler.

foundry_man
Üye
Mesajlar: 84
Kayıt: 14 Mar 2016, 15:13
Yaş: 35

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen foundry_man »

İş titanyum dökmek ise o bambaşka bir disiplin ve ekipman gerektirir, ben 316 ti dokerken hedef titanyum % 0.50 yakalamak için %1.00 titanyum alyaj'ı döküm potasına ilave ederek hızlıca dökümü gerceklesitir, döküm kalıplarını da %50 kromıt %50 silis kumundan yaptırırdım. Tabi bu dediklerim atmosfer kontrolü olmayan durumlarda geçerli, yüksek titanyum oranına sahip dokumler gerçekleştirmek istiyorsak atmosfer kontrollü ocak-pota-kalip üçlüsüne sahip olmak zorundayız, bu üçlü Türkiye de gurmetal de var ama kapasite nedir o konuda bir fikrim yok.

Kullanıcı avatarı
baryshx
Üye
Mesajlar: 305
Kayıt: 20 Kas 2021, 23:17
Konum: Eskişehir
Yaş: 41

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen baryshx »

foundry_man yazdı: 21 Haz 2022, 22:13 İş titanyum dökmek ise o bambaşka bir disiplin ve ekipman gerektirir, ben 316 ti dokerken hedef titanyum % 0.50 yakalamak için %1.00 titanyum alyaj'ı döküm potasına ilave ederek hızlıca dökümü gerceklesitir, döküm kalıplarını da %50 kromıt %50 silis kumundan yaptırırdım. Tabi bu dediklerim atmosfer kontrolü olmayan durumlarda geçerli, yüksek titanyum oranına sahip dokumler gerçekleştirmek istiyorsak atmosfer kontrollü ocak-pota-kalip üçlüsüne sahip olmak zorundayız, bu üçlü Türkiye de gurmetal de var ama kapasite nedir o konuda bir fikrim yok.
En baştan beri titanyumdan bahsediyoruz :D

Gür metale baktım bir, özel sistemlerle vakum ergitme ocaklarında titanyum ve süper alaşım döküm kabiliyeti varmış. Bu üretim kabiliyetleri toplamı ile Avrupa'daki tek işletmeymiş.

TEI'nin, Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından desteklenen Metal Havacılıkta Kullanılan Titanyum Hassas Döküm Prosesinin Geliştirilmesi (İNCİ) projesi ve Havacılıkta Kullanılan Nikel Süperalaşım Malzeme ve Üretim Proseslerinin Geliştirilmesi (KRİSTAL) projesinde birlikte çalıştığı İstanbul'da faaliyet gösteren Gür Metal ile ülkenin dışa bağımlılığını azaltma yolunda stratejik bir ortaklığa imza attığı belirtildi.

Açıklamada, şunlar kaydedildi:

"TEI'nin yürüttüğü TS1400 Turboşaft Motoru ve diğer milli motor projelerinde kullanılabilecek titanyum parçalarının dökülmesi konusundaki yerli tedarikçi Gür Metal, aynı zamanda söz konusu motor projelerinin türbin palelerinin tek kristal ve yönlendirilmiş katılaşma ile dökümünde ve büyük çaplı türbin parçalarının nikel bazlı süperalaşımlar kullanılarak polikristal olarak dökümünde TÜBİTAK MAM ile ülkemizdeki tek tedarikçi durumundadır. Kritik motor parçalarının üretimi için vakum hassas döküm teknolojisine sahip Gür Metal firmasının yüzde 51'lik hissesinin satın alınması ile TEI ihtiyaç duyduğu hassas döküm motor parçalarını yerli olarak üretebilme ve tedarik edebilme avantajına sahip oldu."

(AA)

kedoxs
Üye
Mesajlar: 62
Kayıt: 15 Eki 2014, 09:31
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen kedoxs »



Geliyor gelmekte olan...

commandos
Süvariler
Mesajlar: 281
Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen commandos »

Çok hızlı ilerlemeler var. Eminin Kızılelmada da bilmediğimiz gelişmeler vardır. Hatta sonrası için konsept çalışmalar da…

JNG90
Üye
Mesajlar: 178
Kayıt: 28 Haz 2021, 04:53
Yaş: 30

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen JNG90 »

commandos yazdı: 09 Tem 2022, 21:47 Çok hızlı ilerlemeler var. Eminin Kızılelmada da bilmediğimiz gelişmeler vardır. Hatta sonrası için konsept çalışmalar da…
Kızılelma yerine Turbo Fan Drone gibi daha anlaşılır bir isim de koyabilirdik. İlla Red Apple koyacaksak iDrone'da bir seçenek.

İHA'ların NATO kod ismi de yok galiba? Dost vasıtalara kod isim veriliyor muydu gerçi?

Yukarıda motor ve titanyum tartışılmış, maalesef metale hükmedemiyoruz ama belki yüz yıl sonra metaller havacılıkta önemsiz kalacak.

Mesela karbon nanotüp teknolojisi var, çelikten 6 kat hafif 100 kat sağlam olduğunu iddia ediyor bilim insanları. Kaba bir hesapla 5 kg nanotüp zırhla zırhlı bir TB-2 yapsak herhalde ciddi ciddi yok edilemez olabilirdi. Hatta Leopard 2A4'ü 600 kg zırhla aynı bekâya sahip şekilde üretebiliriz.

Tabii mevcut durumda birkaç yüz milyar dolar gider :p

ABD bu parayı süper asker ve uzay teknolojisine ayırır. Kırılgan ve erime sıcaklığının düşük olması nanotüplerin zayıf yönü.

Uçak motorlarında kullanmak üzere titanyum yerine berilyumda kullanılabilir ama bizim henüz bi yoğurt yiyişimiz yok maalesef.

husta
Üye
Mesajlar: 326
Kayıt: 11 Eki 2016, 08:42
Yaş: 29

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen husta »

Acaba kızılema link16 ile uçabilirmi?

Kullanıcı avatarı
DELKU
Akıncılar
Mesajlar: 818
Kayıt: 11 Tem 2012, 16:10
Yaş:

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen DELKU »

Gençler biraz araştırın, ihtiyarlardan farkınız olsun. Mesela KEMENT projesi nedir ?

SametKomurcu
Üye
Mesajlar: 156
Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
Yaş: 22

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen SametKomurcu »


JNG90
Üye
Mesajlar: 178
Kayıt: 28 Haz 2021, 04:53
Yaş: 30

Baykar - Muharip İnsansız Uçak Sistemi

Mesaj gönderen JNG90 »

Ukrayna motor üretebiliyor mu acaba?

Cevapla