Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu konuda daha önce tahminlerimi ve öngörülerimi yazdığım için aynı şeyleri tekrarrlamamak adına yeni mesaj yazmamaya çalışıyorum. Lakin şöyle bir yorumda bulunmak isterim.
Sn. Kotil her ne kadar 2028'de yerli motorlu MMU dese de, bu tarihte en iyi ihtimalle prototip uçağa veya uçaklara entegre edilme söz konusu olacaktır. yine en iyi ihtimalle ilk uçuş için 2029-30 arası söz konusudur. Hava testleri ve seri üretim aşaması kararı derken, filo adetlerinde üretim için de süreye ihtiyaç duyulacak. Yani biz bu motor işini ( Ki yapabileceğine % 100 inanıyorum) Akşit hoca ve ekibi önderliğinde seri üretim aşamasına 10-12 senede anca kotarabiliriz. Kötü süre mi? Asla değil. Gayet yeterli bir süre. Lakin bu süreci 1 veya 2 filo F 110 motorlu MMU Blok 1 üretimi ile değerlendirmemiz çok kıymetli olacak. Bunu defalarca söyledim. Mutlak suretle 2 filo kadar yetecek ve az da olsa yedekleriyle birlikte F110 motor siparişi veya lisanslı üretimi anlaşması yapılması adımları atılmalı şimdiden. Bizim yerli motorlu Blok 2 MMU üretimine geçmeye uygun olan zamanda envanterde en azından 1 filo kadar operasyonel Blok 1 MMU olması elzemdir. Pilotların uçağa adaptasyonu, Anadolu Kartalı tatbikatlarında hava muharebe taktiklerinin belirlenmeye başlanması, farklı uçaklarla gireceği angajman ve hava muharebesi kriterlerinin uçak üzeri değerlendimeleri ve pilot tecrübesi için olması zaruridir. Yerli motorlu Blok 2 ilk üretimleri esnasında envanterde yetişmiş ve hazır pilotlar heyecanla yeni versiyon uçaklarına kavuşmayı hazır olarak beklemelidir.
Ben bugünden Yerli motor projesine hazırlandığına inanıyorum. Beklenen ise TF6000 metalurjisi ve çekirdek motor performansı olmalı. Bakacaklar kullanılan yöntem ve formül ile ürün dayanım ve limitler batı menşei motorlar düzeyinde mi? Ondan sonra belirli seviyede hazır olan altyapıya hız vererek 2024-28 arası teste hazır, 2028-32 seri üretime hazırlık ve kalifikasyona tabi bir motor süreci yaşayabiliriz. İşte bu sürece de şimdiden baslayabilirsek Altay'da düşülen hataya tekrar düşülmemiş olunur.
Yani ikisi bir arada yürütülmesi gereken bir konu bu. Hazır F110'a da ihtiyacımız var, bu süreci iyi değerlendirerek yerli motor sürecimizi sağlıklı kullanmaya da ihtiyacımız var
Sn. Kotil her ne kadar 2028'de yerli motorlu MMU dese de, bu tarihte en iyi ihtimalle prototip uçağa veya uçaklara entegre edilme söz konusu olacaktır. yine en iyi ihtimalle ilk uçuş için 2029-30 arası söz konusudur. Hava testleri ve seri üretim aşaması kararı derken, filo adetlerinde üretim için de süreye ihtiyaç duyulacak. Yani biz bu motor işini ( Ki yapabileceğine % 100 inanıyorum) Akşit hoca ve ekibi önderliğinde seri üretim aşamasına 10-12 senede anca kotarabiliriz. Kötü süre mi? Asla değil. Gayet yeterli bir süre. Lakin bu süreci 1 veya 2 filo F 110 motorlu MMU Blok 1 üretimi ile değerlendirmemiz çok kıymetli olacak. Bunu defalarca söyledim. Mutlak suretle 2 filo kadar yetecek ve az da olsa yedekleriyle birlikte F110 motor siparişi veya lisanslı üretimi anlaşması yapılması adımları atılmalı şimdiden. Bizim yerli motorlu Blok 2 MMU üretimine geçmeye uygun olan zamanda envanterde en azından 1 filo kadar operasyonel Blok 1 MMU olması elzemdir. Pilotların uçağa adaptasyonu, Anadolu Kartalı tatbikatlarında hava muharebe taktiklerinin belirlenmeye başlanması, farklı uçaklarla gireceği angajman ve hava muharebesi kriterlerinin uçak üzeri değerlendimeleri ve pilot tecrübesi için olması zaruridir. Yerli motorlu Blok 2 ilk üretimleri esnasında envanterde yetişmiş ve hazır pilotlar heyecanla yeni versiyon uçaklarına kavuşmayı hazır olarak beklemelidir.
Ben bugünden Yerli motor projesine hazırlandığına inanıyorum. Beklenen ise TF6000 metalurjisi ve çekirdek motor performansı olmalı. Bakacaklar kullanılan yöntem ve formül ile ürün dayanım ve limitler batı menşei motorlar düzeyinde mi? Ondan sonra belirli seviyede hazır olan altyapıya hız vererek 2024-28 arası teste hazır, 2028-32 seri üretime hazırlık ve kalifikasyona tabi bir motor süreci yaşayabiliriz. İşte bu sürece de şimdiden baslayabilirsek Altay'da düşülen hataya tekrar düşülmemiş olunur.
Yani ikisi bir arada yürütülmesi gereken bir konu bu. Hazır F110'a da ihtiyacımız var, bu süreci iyi değerlendirerek yerli motor sürecimizi sağlıklı kullanmaya da ihtiyacımız var
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Hocam haklısınız. Bu kısımdaki yüksek teknoloji ürün seri üretimleri için de otomasyon üretim yatırımlarına ihtiyaç var. Ciddi bir finansman istiyor bu alan. Mesela bizim sadece kendimize yetecek kadar sivil ve askeri ürünlerde kullanılacak çip yatırımı için orta ölçekli üretime sahip en az 4 çip fabrikasına ihtiyaç var. Sensör sistemleri ve mercek teknolojisi keza aynı. İşi masa etrafında ekip üyeleri aracılığı ile yapılan sınırlı üretim kapasitesi ile kotarmaya çalışıyoruz. Lakin yüksek teknolojili ürün sayısı arttıkça ihtiyaç duyulan alt sistem adedi hızla artıyor. Bu apayrı bir finansman ihtiyacı gereken faaliyet kolu olarak önümüzde duruyor. İşin kabası bittikçe detaylarda gerçeklerle yüzleşmek durumunda kalıyoruz.Merzifonlu yazdı: ↑27 Mar 2023, 10:24 Bu doğru değil. Sensör ve işlemcileri kitlesel üretmekte de ciddi sorunlarımız var. Motor derdi, şu anda en göze batanıdır. Ama o dert biter bitmez, çözümü daha pahalı ve zahmetli olan bu derde odaklanmalıyız.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 362
- Kayıt: 15 Tem 2021, 18:32
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu iş sonu olan birsey degil, hicbir zaman bitmeyecek, bugun hedef Aesa radar ise yarin baska birsey olacak ornegin. Eksiklerimiz bitti dersek durmusuz demektir, bu da iyi ihtimalle en gec 20 sene icinde yine geride kalmak demek oluyor. Onemli olan ekosistemin sagligi ve olgunlugu ile surekliligi olan gelisimin, yarisin icinde olabilmek.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 5335
- Kayıt: 05 Ağu 2012, 13:49
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Göz var nizam var , belli bir mantık, akıl çerçevesinde bitmeye niyetimiz yok. Uçağa hantal mı dedik , bu rudder normal durmuyor dedik, 50000000 çekirdekli makine belki başka birşey tasarladı fakat daha takılmadı.Merzifonlu yazdı: ↑26 Mar 2023, 17:29 He yaw he, 50.000 çekirdekli süper bilgisayara hantal gelmedi ama size hantal geldi. Bir bitmediniz gitti.
-
- Üye
- Mesajlar: 84
- Kayıt: 21 Mar 2022, 07:30
- Yaş: 37
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu hantal diyenlere defence Turk'teki yayında güzel sallamışlar. Gülmekten kırıldım.Merzifonlu yazdı: ↑26 Mar 2023, 17:29 He yaw he, 50.000 çekirdekli süper bilgisayara hantal gelmedi ama size hantal geldi. Bir bitmediniz gitti.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu arkadaş baya tfx tasarımı ile ilgili bilgisayar ortamında incelemeler yapıyor
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3830
- Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Japonlar çok enteresan adamlar. Sosyal medyada çok enteresan Japonlara denk geliyorum. Bir konuya kafayı taktın mı takıyorlar. Hani resim yapan birisi görse anime kızı MMU görebiliriz, mesela TB-2'nin anime hali varanafor2014 yazdı: ↑28 Mar 2023, 19:06
Bu arkadaş baya tfx tasarımı ile ilgili bilgisayar ortamında incelemeler yapıyor

-
- Süvariler
- Mesajlar: 2819
- Kayıt: 11 Haz 2014, 12:36
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bir konuya takıntı yapıp derinleşen insanlara hayranım. Belli alanlarda derinleşmek gerek.
-
- Üye
- Mesajlar: 247
- Kayıt: 18 Mar 2022, 00:16
- Yaş: 35
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bir otobüs dolusu Japon turisti Sultanahmet'e götürün camileri bırakır bir saat Arnavut kaldırımı taş döşeyen işçileri seyrederler.
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Dün Mahmut Akşit'in programını tam seyredemedim ama MMU yerli motor kısmı sorusuna denk geldim. Ve kafa karışıklılığım hala devam ediyor. Mahmut hoca MMU yerli motor projesi SSB tarafından resmen başlatılmadı dedi. Hatta SSB başkanımız gelirse kendisine de sorarsınız dedi. Ama yerli şirketlerimiz TR motor ile beraber biz çalışmalara başladık da diyerek açık kapı da bıraktı.
Ben merak ediyorum SSB projenin adını koymak için hala neyi bekliyor. Neden resmi olarak projeyi başlatmadı. Bu kadar hayati olan motor meselelerinde SSB neden bu kadar yavaş hareket ediyor. İsmail Demir açıklama yapıyor. MMU yerli motor ile şu tarihte uçacak, hürjete bir taraftan yerli motor geliştiriyoruz diyor. Ama aslında projeler resmi olarak başlamamış bile.
SSB'nin amacı nedir? yine söylüyorum SSB bu motor projelerini gerçekten kötü yönetiyor. Ondan eminim artık.
Ben merak ediyorum SSB projenin adını koymak için hala neyi bekliyor. Neden resmi olarak projeyi başlatmadı. Bu kadar hayati olan motor meselelerinde SSB neden bu kadar yavaş hareket ediyor. İsmail Demir açıklama yapıyor. MMU yerli motor ile şu tarihte uçacak, hürjete bir taraftan yerli motor geliştiriyoruz diyor. Ama aslında projeler resmi olarak başlamamış bile.
SSB'nin amacı nedir? yine söylüyorum SSB bu motor projelerini gerçekten kötü yönetiyor. Ondan eminim artık.
- Hunter
- Üye
- Mesajlar: 258
- Kayıt: 13 Ara 2015, 12:25
- Konum: Çorlu
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Aklıma bir şey geliyor ama ne dersiniz bilmiyorum.
MMU her şeyi ile hazır olduğunda bize motor konusunda sıkıntı çıkartırlarsa Blok 30 veya 40'larda motor söküp MMU ya takılabilir mi?
MMU her şeyi ile hazır olduğunda bize motor konusunda sıkıntı çıkartırlarsa Blok 30 veya 40'larda motor söküp MMU ya takılabilir mi?
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bununla ilgili bir yerde yazı okumuştum. Teknik olarak aynı motorlar ama yazılımları farklı. MMU çift motorlu olduğu için yazılımın değişmesi gerekiyor diye bir şey okuduğumu hatırlıyorum. Ama tam emin değilim. Kaldı ki bunu neden yapalım. Var olan ve kullanılan uçağın motorunu neden sökelim. Sanmıyorum böyle bir şey düşündüklerini. Aklıma hala RR den haber bekliyoruz düşüncesi gelmiyor değil. Umarım böyle bir hata yapmıyoruzdur.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 503
- Kayıt: 22 Tem 2012, 14:07
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Benim aklıma da bütçesel konular geliyor. Sanırım TEI şuan öz kaynakları ile işi yürütmeye çalışıyor. SSB bütçesel olarak henüz bir planlama aşamasında olmayabilir.@r@gorn yazdı: ↑31 Mar 2023, 10:33 Dün Mahmut Akşit'in programını tam seyredemedim ama MMU yerli motor kısmı sorusuna denk geldim. Ve kafa karışıklılığım hala devam ediyor. Mahmut hoca MMU yerli motor projesi SSB tarafından resmen başlatılmadı dedi. Hatta SSB başkanımız gelirse kendisine de sorarsınız dedi. Ama yerli şirketlerimiz TR motor ile beraber biz çalışmalara başladık da diyerek açık kapı da bıraktı.
Ben merak ediyorum SSB projenin adını koymak için hala neyi bekliyor. Neden resmi olarak projeyi başlatmadı. Bu kadar hayati olan motor meselelerinde SSB neden bu kadar yavaş hareket ediyor. İsmail Demir açıklama yapıyor. MMU yerli motor ile şu tarihte uçacak, hürjete bir taraftan yerli motor geliştiriyoruz diyor. Ama aslında projeler resmi olarak başlamamış bile.
SSB'nin amacı nedir? yine söylüyorum SSB bu motor projelerini gerçekten kötü yönetiyor. Ondan eminim artık.
- okeanos
- Süvariler
- Mesajlar: 2663
- Kayıt: 20 Tem 2015, 16:17
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Selamlar. Çift motorlu teyyarelerde motor dönüşleri asimetriktir en basitinden. Olmaz yani hocam.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Onu özellikle sordum bir motorcuya. Motorlar tersine dönmek zorunda değil demişti.
En son Merzifonlu tarafından 31 Mar 2023, 20:10 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Diğer yandan, hukuki sorunlar çıkabilir; motorlar FMS üzerinden tedarik edildikleri için. FMS üzerinden yapılan alımlardaki hukuki duruma vakıf olan arkadaşlar vaziyeti izah ederlerse pek bir sevindrik olurum.
-
- Üye
- Mesajlar: 23
- Kayıt: 25 Şub 2014, 13:52
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Hocam, Kozan hocanın bu konuda açıklaması vardı, F16 motorları saat yönünde çalıştığını çift motorlu bir uçak için 1 adet saat yönü ve 1 adet de saat yönü tersine motor gerektiğini f16ların motorları bu konuda uygun olmadığını söylemişti. Motorun şarftı ve türbin bıçakları komple değişmesi gerekiyor gibi bir açıklaması vardı...Merzifonlu yazdı: ↑31 Mar 2023, 20:09 Diğer yandan, hukuki sorunlar çıkabilir; motorlar FMS üzerinden tedarik edildikleri için. FMS üzerinden yapılan alımlardaki hukuki duruma vakıf olan arkadaşlar vaziyeti izah ederlerse pek bir sevindrik olurum.
-
- Üye
- Mesajlar: 110
- Kayıt: 28 Eyl 2020, 11:44
- Konum: İstanbul
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bir mühendis olarak söyleyebilirim ki, ters tarafa dönmesi iyidir eyvallah da, aynı yöne dönmesi de ölümcül bir durum değil. Öyle olsa bir tane bile tek motorlu jet uçak olmazdı.
Bununla birlikte, şahsi fikrim günümüz koşulları için 2 tane modernize edilmiş aesa radarlı F16, 1 tane MMU’dan daha kıymetlidir.
Bununla birlikte, şahsi fikrim günümüz koşulları için 2 tane modernize edilmiş aesa radarlı F16, 1 tane MMU’dan daha kıymetlidir.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu gyro etkisi kolayca dengelenemeyecek bir etki olsaydı, F16 gibi tek motorlu uçaklar üretilmezdi. Deli mi motor firmaları, neden onca masrafa girip, F15 gibi çift motorlu uçaklar için ayrı bir motor dizayn etsinler?Tango yazdı: ↑31 Mar 2023, 22:08 Hocam, Kozan hocanın bu konuda açıklaması vardı, F16 motorları saat yönünde çalıştığını çift motorlu bir uçak için 1 adet saat yönü ve 1 adet de saat yönü tersine motor gerektiğini f16ların motorları bu konuda uygun olmadığını söylemişti. Motorun şarftı ve türbin bıçakları komple değişmesi gerekiyor gibi bir açıklaması vardı...
-
- Üye
- Mesajlar: 23
- Kayıt: 25 Şub 2014, 13:52
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
F-16 motoru mmu da kullanma sorusuna verilen cevap bu idi hocam, şahsen bende de nasıl yani şaşkınlığı oluştu...Merzifonlu yazdı: ↑31 Mar 2023, 22:29 Bu gyro etkisi kolayca dengelenemeyecek bir etki olsaydı, F16 gibi tek motorlu uçaklar üretilmezdi. Deli mi motor firmaları, neden onca masrafa girip, F15 gibi çift motorlu uçaklar için ayrı bir motor dizayn etsinler?
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Arkadaşlar Bizim F-16'larda kullanılan motor F110-GE 129 B modelidir. Bahsi edilen çift motor kullanıma göre yükseltilme çalışmaları yapılan ve F-15 QA olsun SA olsun ve X versiyonu için olsun yeni versiyon F-15'ler için F110-GE-129 E versiyonu için üretildi. Bize ABD tarafından MMU prototiplerinde kullanılmak üzere gönderilen motorlar da E modeli olanlardan ve Sn. İbrahim Sünnetçi'nin açıklamalarında motorların Ekim 2022 üretimi oldukları bilgisi yer almakta. Bu iki motor arasında motor yönetim yazılımı ( FADEC) ve güç üreten alternatörlerin motor üzerindeki yerleşim yerleri farklıdır. Bu nedenle bahsini ettiğiniz biri saat yönünde diğeri de tersi yönde çalışmakta. O yüzden bu yenilenmiş E verisyondan alınmadığı sürece eldeki diğer F 110 motorlar ile MMU uçurmak söz konusu değildir. Ya ABD sorun çıkarmadan satacak bu E modellerinden, ya da lisans altı üretimle TEİ'de üretilecek. Ya da vermeyecek ve biz yine alternatif aramaya ya da yerli motor çalışmalarına devam edeceğiz.
-
- Üye
- Mesajlar: 59
- Kayıt: 23 May 2022, 03:38
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Sivil tayyarelerde kullanılan batı menşeili TF motorlar RR dışında saat yönünün tersine, RR'de ise saat yönünde dönüş yapmaktaymışlar. Sorulan bir soruya PW'nin eski bir mühendis çalışanı ve bir başka USAF eski pilotu ve emekli sivil uçak kaptanı da F-15 ve F-22'lerde kullanılan motorların her ikisininde aynı yönde döndüğünü belirtmiş. Bitmek bilmeyen şehir efsaneleri...
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2138
- Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Kanımca bu süper bilgisayarın yaptığı tam model olmayabilir. Ya da daha çok değişir. XYF-22 yi çocukken gördüğümde dikey stabilizatörün arkasının dik değil öne doğru yatık olduğuna çok şaşırmıştım. Daha sonra kendi kendime alttan radar kesit alanını düşürmek için buna yaptıklarına kanaat getirdim. Dikkat edersen pek çok yeni nesil uçakta bu böyle.Merzifonlu yazdı: ↑26 Mar 2023, 17:29 He yaw he, 50.000 çekirdekli süper bilgisayara hantal gelmedi ama size hantal geldi. Bir bitmediniz gitti.
Bence daha çok değişecek gibi. Hatta biraz iddialı oluyorum. Kokpit tasarımı da değişecek bence.
- SametKomurcu
- Süvariler
- Mesajlar: 1037
- Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
- Konum: İstanbul
- Yaş: 22
- SametKomurcu
- Süvariler
- Mesajlar: 1037
- Kayıt: 18 Ara 2021, 01:42
- Konum: İstanbul
- Yaş: 22
- Hayali
- Süvariler
- Mesajlar: 1103
- Kayıt: 10 Kas 2019, 20:08
- Konum: Samsun-TR
- Yaş: 26
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Kızmayın ama kanopiyi tutan sopa mı?
- BurakS79
- Üye
- Mesajlar: 1
- Kayıt: 24 Mar 2016, 21:22
- Yaş: 23
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Kokpit arkasında bulunan boşlukta sonradan görev bilgisayarı gibi bir cihaz mı olacak çok büyük duruyor 

- dr.911
- Akıncılar
- Mesajlar: 2661
- Kayıt: 20 Tem 2012, 19:07
- Yaş:
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Kanopi mekanizmasi henüz hazır değildir , ilk uçuşa kadar hazır olması gerekir.
- dr.911
- Akıncılar
- Mesajlar: 2661
- Kayıt: 20 Tem 2012, 19:07
- Yaş:
-
- Üye
- Mesajlar: 949
- Kayıt: 12 Tem 2012, 17:07
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Aynen öyle Bu haliyle gösterilmeseydi iyiydi.
Benmi yanlış hatırlıyorum 2023 sonu uçuracağız diyorlardı.
Benmi yanlış hatırlıyorum 2023 sonu uçuracağız diyorlardı.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 2138
- Kayıt: 03 Kas 2015, 00:06
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Daha çoook değişecek. Çeşitli nedenlerden dolayı taksi yapması öne alındı bizim de beklentilerimiz çok arttı doğal olarak.
-
- Üye
- Mesajlar: 127
- Kayıt: 17 May 2022, 19:31
- Yaş: 28
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bana normal geldi....KF-21 ve F-35'de benzer sadece bizim bazı düğmeler ekranın yanlarında.
Askeri sistemler emanet durabilir...Yarım asır uçacak belki de, modernizasyona uğrayacak pek çok sistem belki çıkarılacak daha gelişmiş sistemler takılacak.
F-35 ve Hürjet...
- dr.911
- Akıncılar
- Mesajlar: 2661
- Kayıt: 20 Tem 2012, 19:07
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Verdiğiniz örnekler aslında ne demek istediğimi çok iyi anlatmış. Mmu'nun kokpiti bunların yanında mock-up gibi kalmış. Askeri sistemler emanet duramaz,sistemler birbirleri ile uyum içinde çalışır ve herşey olması gerektiği yerdedir. Bu kokpit elbetteki değişecek,olgunlaşacak ve mükemmelleşecek. Eleştirim bu şekilde gösterilmesineydi.karaden yazdı: ↑05 Nis 2023, 01:30 Bana normal geldi....KF-21 ve F-35'de benzer sadece bizim bazı düğmeler ekranın yanlarında.
Askeri sistemler emanet durabilir...Yarım asır uçacak belki de, modernizasyona uğrayacak pek çok sistem belki çıkarılacak daha gelişmiş sistemler takılacak.
F-35 ve Hürjet...
![]()
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Geçenlerde yazmıştım. Seçim propagandası için uçak normalden önce sahaya çıktı diye. İçi dolu değildir büyük ihtimal ile dedim. Olacağı buydu. Kanopiyi bile sopa ile tutturmuşuz. Olayın tüm ciddiyetini bozan görüntüler bunlar. Halbuki ne gerek var. İsmail Demir her gün neredeyse başka bir kanala çıkıyor. Seçim için. Madem uçağı göstereceksiniz bari kanopiyi yakından göstermeyin işte. Sonra milletin garipsemesi normal. Milletin ağzına laf vermeye ne gerek var. Daha zaman vardı. Hazır değildi çünkü. Zaman geçtikçe çok daha gerçekçi bir kanopiyi göreceğiz. Mmu çok iyi bir uçak olacak ama Tusaşa süre vermemiz gerekiyor. Yaptığımız iş kolay değil ama sonunda çok iyi bir uçağımız olacak. Buna inanıyorum.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 3751
- Kayıt: 22 Tem 2012, 23:24
- Yaş: 13
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Ben de şimdi MMU ve F-35 kokpitleri biraz daha inceledim ve resimler aynı şartlarda çekilseydi sonuçlar benzer olurdu diyorum. Tabi unutmamak lazım ki biri 850 adet civarında üretilmiş ve farklı ülkelerin envanterinde diğeri henüz ham ve tüm sistemleri henüz entegre edilmemiş.
F-35 kokpiti pilot koltuğunun üstünden geniş açı lens ile çekilmiş MMU kokpiti ise yandan ve daha dar bir açı lens ile çekilmiş, F-35 ekranı çalışır vaziyette göz şöleni yapıyor MMU açık olmadığı için simsiyah hatta üsten gelen ışıktan dolayı aşağıda gölgeler oluşturmakta bu da birincisini daha albenili yapıyor. F-35 MFD kavisli gibi duruyor fakat o bükülme geniş açı lensin sonucu da olabilir bizimdi simsiyah olduğundan kavis olsa da belli olmaz. Birileri MMU’un ekranı küçük gibi görmüş oysa ki koltuklar aynı standart olduğunu farz edersek ekranlar aynı ebatlarda olması gerekir.
Uzun lafın kısası MMU kokpitinin resimini çeken ve çektiren iki elemanın hakkı şüphesiz kötektir.
F-35 kokpiti pilot koltuğunun üstünden geniş açı lens ile çekilmiş MMU kokpiti ise yandan ve daha dar bir açı lens ile çekilmiş, F-35 ekranı çalışır vaziyette göz şöleni yapıyor MMU açık olmadığı için simsiyah hatta üsten gelen ışıktan dolayı aşağıda gölgeler oluşturmakta bu da birincisini daha albenili yapıyor. F-35 MFD kavisli gibi duruyor fakat o bükülme geniş açı lensin sonucu da olabilir bizimdi simsiyah olduğundan kavis olsa da belli olmaz. Birileri MMU’un ekranı küçük gibi görmüş oysa ki koltuklar aynı standart olduğunu farz edersek ekranlar aynı ebatlarda olması gerekir.
Uzun lafın kısası MMU kokpitinin resimini çeken ve çektiren iki elemanın hakkı şüphesiz kötektir.

- Wolverine
- Akıncılar
- Mesajlar: 1270
- Kayıt: 10 Ağu 2012, 18:15
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Arkadaşlar kokpit çok büyük ihtimal ile daha mockup. Böyle kokpit olur mu hiç. Kokpit hazır olmadığı için gösterim amacıyla böyle birşey yapılmış. Seçim odaklı büyük ihtimal ile. Keşke bu haliyle kokpit gösterilmese idi.
-
- Akıncılar
- Mesajlar: 7243
- Kayıt: 15 Tem 2012, 18:06
- Yaş:
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1428
- Kayıt: 17 Tem 2012, 15:48
- Konum: Merzifon
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Bu kokpit camının, ileriki prototiplerde, yandan menteşeleneceğini düşünüyorum. F35 B modelinde, kaldırma fanı yüzünden, kokpit camı önden menteşeli yapıldı. Müşterek parçaları azami olsun diye diğer modellerde de aynı şekil devam ettiler. Önden menteşeli tasarım pek çok sorun çıkarttı ayrıca.
E bizde kaldırma fanı yok, iki kişilik versiyon da Temel Kotil ne derse desin, illaki kendini dayatacaktır. Dolayısı ile bence yandan menteşeli tasarıma dönecekler.
E bizde kaldırma fanı yok, iki kişilik versiyon da Temel Kotil ne derse desin, illaki kendini dayatacaktır. Dolayısı ile bence yandan menteşeli tasarıma dönecekler.
- Hayali
- Süvariler
- Mesajlar: 1103
- Kayıt: 10 Kas 2019, 20:08
- Konum: Samsun-TR
- Yaş: 26
- AKINCI
- Akıncılar
- Mesajlar: 686
- Kayıt: 10 Tem 2012, 22:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
He he kapak gibi olmuş
niye öne açılıyor avantajı dez avantajı ne bilemedim, sanki ters olmuş gibi geliyor hala bana.
-
- Üye
- Mesajlar: 96
- Kayıt: 31 Oca 2017, 18:42
- Yaş: 33
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Birde geri dönüp bakmak dert gibi geldi bana arkadaki uçağa yeri gelecek kafayı çevirip bakmak gerekmeyecek mi?
-
- Üye
- Mesajlar: 23
- Kayıt: 25 Şub 2014, 13:52
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Merak ettiğim konu, MMU da yan kapaklar torpido tüpü gibi bir tasarıma gitse 2şer adet gökdoğan füzesi alabilir mi?
Gövde içinde füze ateşleme...
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
İbrahim sünnetçi yazınca farkettim. 121. Sayılı dergide yazdığına göre 2022 sonunda GE ile 40 adet F110GE129E motoru konusunda anlaşma yapılmış. O zaman bu bizim her zaman istediğimiz olayın gerçekleşmesi demek değil mi? 4 adet yedek motor bıraksanız bile 18 uçaklık motor temini yapılmış oluyor. Bu yerli motor gelene kadar süreçte üretimin devam etmesi adına sevindirici bir gelişme.
-
- Üye
- Mesajlar: 96
- Kayıt: 31 Oca 2017, 18:42
- Yaş: 33
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Tabii sorun çıkartıp motorları vermemezlik yapmazlarsa.@r@gorn yazdı: ↑16 Nis 2023, 01:57 İbrahim sünnetçi yazınca farkettim. 121. Sayılı dergide yazdığına göre 2022 sonunda GE ile 40 adet F110GE129E motoru konusunda anlaşma yapılmış. O zaman bu bizim her zaman istediğimiz olayın gerçekleşmesi demek değil mi? 4 adet yedek motor bıraksanız bile 18 uçaklık motor temini yapılmış oluyor. Bu yerli motor gelene kadar süreçte üretimin devam etmesi adına sevindirici bir gelişme.
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Hocam anlaşma yapıldı mı yoksa görüşmeler yapılıyor şeklinde mi? Benim bildiğim test motorları için anlaşılırken 40 adet için de görüşmelerin yapıldığı şeklinde. Hatta burda lisans altı üretim mi yoksa hazır alım mı olacak bu konuların da görüşüldüğü belirtilmişti. Umarım dediğiniz gibi kesin anlaşma yapılmıştır. Lakin ben henüz teyitleyemedim.@r@gorn yazdı: ↑16 Nis 2023, 01:57 İbrahim sünnetçi yazınca farkettim. 121. Sayılı dergide yazdığına göre 2022 sonunda GE ile 40 adet F110GE129E motoru konusunda anlaşma yapılmış. O zaman bu bizim her zaman istediğimiz olayın gerçekleşmesi demek değil mi? 4 adet yedek motor bıraksanız bile 18 uçaklık motor temini yapılmış oluyor. Bu yerli motor gelene kadar süreçte üretimin devam etmesi adına sevindirici bir gelişme.
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
Yazıyı kopyalıyorum. Anlaşma imzalandı diye anlıyorum ben. Bu arada yanlış görmüşüm. 40 motor değil 40 uçakmış. Yedeklerle 100 e yakın motor demek bu.Tulga yazdı: ↑16 Nis 2023, 17:25 Hocam anlaşma yapıldı mı yoksa görüşmeler yapılıyor şeklinde mi? Benim bildiğim test motorları için anlaşılırken 40 adet için de görüşmelerin yapıldığı şeklinde. Hatta burda lisans altı üretim mi yoksa hazır alım mı olacak bu konuların da görüşüldüğü belirtilmişti. Umarım dediğiniz gibi kesin anlaşma yapılmıştır. Lakin ben henüz teyitleyemedim.
"During the second half of 2022, Tusaş has awarded a new contract to GE to build a disclosed number of F110GE129E engines (with local production option) for first and second batches (40 aircrafts)"
-
- Süvariler
- Mesajlar: 1446
- Kayıt: 11 Eki 2016, 08:16
- Yaş: 40
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
100 adet talebi olması gerekendi zaten. Devamlı savunduğum miktar işte. Umarım gerçekleşir. F-16 olmasa da olur artık. Yeter ki motor işi kesinleşsin.
-
- Üye
- Mesajlar: 149
- Kayıt: 19 Tem 2012, 21:09
- Yaş:
Milli Muharip Uçak(MMU) Projesi - TF-X
İnşallah hocam. En başında beri istediğimiz buydu herkesin. Yerli motor gelene kadar projenin aksamadan devam etmesi. Umarım abd motor temini sürecinde sorun çıkartmaz.